Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@09:31:20 GMT

وکیل می تواند، رای دادگاه را تضمین کند؟!

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۷۹۹۷

وکیل می تواند، رای دادگاه را تضمین کند؟!

نکته قابل تامل و توجه این است که بعضا برخورد ها و احکام صادره از سوی دادگاه انتظامی وکلا به حدی سختگیرانه و شدید است که مرجع عالی قضات در مقام نقض یا تعدیل تصمیم ماخوذه بر می آید.

بنا بر ماده 45قانون وکالت مصوب25/11/1315وکلا مکلفند اثر قانونی عدم پیشرفت دعوی موکل را در امری که نسبت به آن قبول وکالت می نماید اعم از حقوق ی و جزایی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.به موکل خاطر نشان نمایند،اولین نکته ای که از مفاد این تکلیف قانونی استخراج می گردد ان است که هیچ وکیلی حق ندارد نتیجه پرونده ای را که در آن اعلام وکالت نموده پیش بینی نماید چه رسد به اینکه بخواهد حصول نتیجه را تضمین کند.غالب وکلا این عبارت را در قرارداد های حق الوکاله خویش درج نموده اند که تعهد وکیل به وسیله است نه نتیجه و در ادامه این بند از قرارداد توضیح می دهند که وکیل تمام تلاش خویش را بنا بر تجربه عملی و مطالعاتی و مشورت با همکاران با تجربه صرف احقاق حق موکل خواهد نمود ولی به هیچ وجه نتیجه دعوی را پیش بینی نمی نماید.در تکمیل و تفسیر چنین شرطی در زمان انعقاد قرارداد این تحلیل قابل توجه است که چنانچه شخصی با عنوان وکیل اخذ نتیجه مورد نظر موکل را تضمین و سپس بابت چنین پرونده ای وجهی تحصیل نماید چنین رفتاری را می توان در قالب بزه تحصیل مال از طریق  نامشروع یا با کمی سخت گیری که اتفاقا لازم به نظر می رسد رفتار چنین شخصی در قالب بزه کلاهبرداری تعریف میشود چرا که در فرض مذکور موکل به امید واهی اخذ نتیجه اغفال شده مبلغی را به وکیل پرداخته است لذا بنا بر اصول اخلاق حرفه ای نمی توان چنین شخصی را وکیل دادگستری دانست.

نظامات و مقررات سختگیرانه ی حاکم بر رفتارهای خلاف شئون وکالتی به گونه ایست که کمتر وکیل حرفه ای را وسوسه سوق یافتن به سمت وسوی تضمین حکم دادگاه یا حتی پیش بینی زمان خاتمه دادرسی می نماید.غالب وکلای دادگستری در قراردادهای خویش نکات برجسته منطبق بر اخلاق حرفه ای قید و در مذاکرات مقدماتی پیش از انعقاد قرارداد به ذکر و تفهیم مطالب به موکل اقدام می کنند.مواردی از قبیل:عدم امکان پیش بینی رای دادگاه،زمان مختومه شدن پرونده،هزینه های احتمالی ناشی از قرار کارشناسی،عواقب  و آثار ناشی ازعدم اثبات ادعای موکل،امکان طرح شکایت افتراء در پرونده های کیفری و..از جمله عبارات مشترکی است که در قرارداد وکلا دیده میشود.علاوه اینکه امروزه با گسترش اطلاعات حقوقی در فضای مجازی و وجود سایت های متعددی که به رایگان بخشی از ابهامات و پرسش های شهروندان را پاسخ می دهند فرض بر این است که غالب مراجعین وکلا پیش از مراجعه به دارالوکاله اندک اطلاعاتی از روند دادرسی کسب نموده اند تا حدودی به نتیجه احتمالی پرونده خویش آگاه هستند.در این بین مهمترین نقش وکلا آگاهی بخشی و ارشاد مراجعه کننده به چگونگی روند دادرسی است.

تذکرات مذکور از آنچنان اهمیتی برخوردارست که امروز در ظهر قراردادهای وکالت(فرم چاپی وکالتنامه)این نکته به صراحت قید شده است که ((اثر عدم پیشرفت کارهای حقوقی و کیفری ممکن است موجب خسارت مالی یا مسئولیت کیفری گردد و باید وکیل تاثر آنرا نسبت به مورد وکالت به موکل اعلام نماید))لذا آنچه که در قالب عرف و قانون تکلیف حرفه ای وکلای دادگستری است مغایر با ادعای تضمین اخذ رای به نفع موکل است.خاصه اینکه مستند به بند3ماده80آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا اتخاذ هرگونه رفتار فریبنده ای که منجر به تحصیل وکالت شود مشمول مجازات انتظامی درجه4که ممکن است به تنزل درجه وکیل منجر شود پیش بینی گردیده که تفسیر غالب مراجع انتظامی و وکلای دادگستری از این تکلیف قانونی این است که وکلا از تبلیغ نمودن خویش منع شده اند و در چنین فرضی چطور می توان شخصی را که ابتدایی ترین تکلیف قانونی خویش را فراموش نموده به عنوان وکیل خود انتخاب و به ادعای وی مبنی بر تضمین اخذ رای دادگاه اعتماد نمود.سخن پایانی اینکه وکالت در دادگستری ایران نظم و شئوناتی دارد که رعایت حداقلی این امور برای وکلا الزام آور است.نسبت جمعیت آماری وکلای دادگستری با برخی متخلفین موید سلامت کاری همکاران شریف و زحمکتشی هست که دل در گروه عدالت و حق طلبی دارند.

*وکیل دادگستری

1717

کد خبر 1437206

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دادگاه کانون وکلا قوه قضاییه وکلای دادگستری پیش بینی حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۷۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است

نشست قضات محاکم دادگاه تجدیدنظر استان کرمان با حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان برگزار شد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در این نشست اظهار داشت: هدف از تشکیل این کارگروه‌ها اعمال خرد جمعی و تلاش مستمر در اجرای بهینه سند و دستیابی به رفع چالش‌ها در اجرای ماموریت‌های دادگستری استان کرمان است.

وی ضمن رضایت از عملکرد قضات و کارکنان اداری شعب دادگاه تجدیدنظر استان، افزود: آمار و شواهد حاکی از عملکرد مثبت شعب تجدیدنظر استان طی یکسال اخیر است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: قضات باید ضمن حفظ استقلال قضایی خود در رسیدگی به پرونده‌ها و صدور آراء به اجرای دستور العمل‌ها و برنامه‌های ستادی قوه قضاییه که در جهت نیل به نتایج اجرای سند تحول قوه قضاییه ارائه می‌شود عنایت و توجه ویژه‌ای داشته باشند.

* متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است

معاون قضایی دادگستری استان و سرپرست محاکم تجدیدنظر کرمان گفت: طی یکسال گذشته به ۲۰ شعبه محاکم تجدیدنظر استان کرمان ۴۱ هزار ۲۷۷ پرونده وارد شده است و در مقابل قضات در مجموع ۴۱ هزار و ۳۹۹ فقره پرونده را مورد رسیدگی قرار داده اند و که این آمار حاکی از آن است که خروجی پرونده‌ها بیش از پرونده‌های وارده بوده است.

مسعود امیرمیجانی در نشست قضات دادگاه تجدیدنظر استان کرمان با رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن ارائه گزارشی از خلاصه عملکرد محاکم تجدیدنظر استان کرمان اظهار داشت: علیرغم حجم پرونده‌های زیاد در دادگاه تجدیدنظر، قضات تجدیدنظر تلاش‌های قابل توجهی در جهت رسیدگی به پرونده‌ها انجام داده اند.

وی با بیان این مطلب که متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر ۸۴ روز است، تصریح کرد: بایستی قضات اوقات رسیدگی را بدون دلیل به زمان‌های بعد موکول نکنند و رسیدگی در اسرع وقت انجام شود و همچنین لازم است رسیدگی سریع به پرونده‌های مراجعین به همراه اتقان آرا مدنظر قرار گیرد.

این مقام قضایی از قضات درخواست کرد، متناسب سازی جرم با مجازات را در احکام خود درنظر بگیرند و در سال پیش رو کاهش برنامه‌های معوق و پرونده‌های مسن، ساماندهی پرونده‌های کثیرالشاکی، کاهش صدور قرار‌های شکلی و ساماندهی نحوه ارجاع به کارشناس از اولویت‌های دادگاه‌های تجدیدنظر استان کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • وکیل: دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد/ دادگاه بدوی حکم دیوان عالی کشور را «ارشادی» خواند و اجرایش نکرد/ به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد
  • توضیحات قاضی از دادگاه منافقین/ تشریح اتهامات از سوی وکیل
  • آلبانی، اعضای گروهک منافقین را مسترد کند
  • رعایت نشدن قانون بکارگیری نیرو در بخشی از شعبه‌های دادگستری
  • مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟
  • تصاویری از وکیل تتلو در دادگاه
  • متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است
  • متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان ۸۴ روز است
  • لیست دادگاه های تبریز
  • دور دوم رسیدگی به پرونده اعضای گروهک تروریستی منافقین