Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@02:34:54 GMT

سرویس حدیث‌یاب در متون راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۱۸۶۷

سرویس حدیث‌یاب در متون راه‌اندازی شد

مدیر ادارۀ ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از راه‌اندازی سرویسِ "حدیث‌یاب در متون" خبر داد. - اخبار فرهنگی -

حجت‌الاسلام‌ سیداحمد الحسینی مدیر ادارۀ ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی «نور» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر گفت: این مؤسسه در راستای نشر فرهنگ غنی اسلام، تسهیل در دستیابی به منابع و متون اصیل دینی، تسریع در امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی و انسانی با بهره‏‌گیری از فنّاوری اطلاعات و به‏‌کارگیری امکانات رایانه‌‏ای، جهت ارائه معارف حقّه اهل‌بیت(ع) به جهانیان، نرم‌افزارها و پایگاه‌های مختلفی را تولید و در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروزه یکی از مشکلات رایج در مطالعه و تحقیق، عدم دسترسی به احادیثی است که در آثار مؤلفان ذکر می‌شود. گاهی احادیث با غلط املایی یا افتادگی در متن مواجه‌‌اند و گاهی بدون ذکر منبع در متن آورده شده‌اند، گاهی نیز خواننده برای درک بهتر مطلب، نیازمند مراجعه به شروح درباره روایتی و یا مطالعه متن کامل آن است، متأسفانه رفع این مشکل بدون ابزارهای فنّاورانه بسیار زمان‌بر و دارای ضریب خطا است. اکنون با تلاش مهندسان و متخصصان بخش پردازش هوشمند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، سرویس "حدیث‌یاب در متون" در سایت "متن‌کاوری نور" راه‌اندازی شده است.

مدیر ادارۀ ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان کرد: این سرویس می‌تواند احادیث را شناسایی و به منابع حدیثی متصل و دستیابی محقق به شروح و ترجمه روایات موجود در متن را تسهیل کند. کاربران و حدیث‌پژوهان قادر خواهند بود شخصاً به حدیث‌یابی و لینک‌دهی احادیث موجود در متون دلخواه خود اقدام کنند.

«سرویسِ "حدیث‌یاب در متون" متن ورودی کاربر را پردازش کرده و ضمن تشخیص روایات استفاده شده در متن، آنها را به صورت لینک‌دار متمایز می‌کند و کاربر با کلیک روی احادیث شناسایی‌شده، می‌تواند به متن اصلی روایت در پایگاه جامع‌الاحادیث ارجاع شود و از مزایای پژوهشی پایگاه استفاده کند.»

به گفته وی علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از «سرویس حدیث‌یاب در متون» به صورت رایگان و برخط (آنلاین) به اینجا مراجعه کنند. همین‌طور می‌توانید جهت مشاهده سایر ابزارهای اینترنتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، اینجا کلیک کنید.

رمز و راز پیروزی ایران در دفاع مقدسکنایه حسینی قمی به نمایندگان مجلس: با حل مشکل مسکن و خودروی شما مشکلات همه مردم حل شد!حجت‌الاسلام میرکتولی: اسلام برای جنگیدن منشور حقوق بشر دارد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قرآن و عترت اهل بیت علیهم السلام قرآن و عترت اهل بیت علیهم السلام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۱۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، هشتمین اردوی تیم ملی هاکی بانوان کشور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از امروز ۴ اردیبهشت آغاز می شود.

در این اردو ۲۱ بازیکن زیر نظر سرمربی چینی - آمریکایی تیم ملی خانم جون کنت ول آخرین تمرینات خود را پیش از اعزام به رقابت‌های آسیایی تایلند انجام می دهند.

فدراسیون هاکی در راستای آمادگی بیشتر تیم ملی پیش از اعزام، در حال بررسی برگزاری اردوی مشترک با تیم ملی هاکی بانوان عمان به درخواست و میزبانی این کشور است که در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

مسابقات هاکی سالنی بانوان آسیا به میزبانی تایلند ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت و مسابقات هاکی سالنی آقایان آسیا به میزبانی قزاقستان ۱ تا ۵ خرداد برگزار خواهد شد که انتخابی جام جهانی هم هست و تیم‌های ملی بانوان و آقایان کشورمان در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • توسعه سیستم‌های مخابراتی کردستان با سرمایه‌گذاری ۹۱ میلیارد ریالی
  • دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان
  • عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد