Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دفاع مقدس مظلومانه ترین جنگ ایران است، گفت: دفاع مقدس وحدت ملی و قومی را در میان اقوام مختلف رقم زد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم سه شنبه های تکریم گفت: این توفیقی بود که در 14 هفته به عنوان نمادی شاخص به دیدار خانواده شهدا برویم و امروز نیز با خانواده شهید نصیری در استان البرز ارتباط داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدارها به دلیل شرایط کرونا توفیق حضور داشتیم و امیدواریم با از بین رفتن این بیماری بتوانیم حضوری به خدمت خانواده های شهدا برسیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع مقدس را قطره ای نورانی و خاص در این سرزمین دانست و افزود: در طول تاریخ چند هزار ساله ایران دفاع مقدس تلالو خاصی دارد که در 2800 روز مقاومت و ایستادگی به وجود آمد تا از ناموس و کیان کشور اسلامی دفاع کنیم.

 

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی مظلومانه ترین جنگ ایران است، خاطرنشان کرد: رزمندگان در این جنگ سرافرازانه عبور کردند و مظلومیت ما در دفاع مقدس مشابهی ندارد و نمونه این دفاع را در میدان رزم نداریم.

 

وی با اشاره به 16 هزار شهید شهرها در حملات رژیم عراق ادامه داد: جنگ شیمیایی انتخاب خاصی بود که تاریخ جنگ های بشری آن را به یاد ندارد. 10 هزار شهید شیمیایی و 130 هزار جانباز شیمیایی اتفاقات تلخی است که نشان دهنده مظلومیت ایران است که توانست با مقاومت خود تاریخ پرفروغی از این کشور بر جای بگذارد.

 

صالحی با اشاره به کارکردهای دفاع مقدس گفت: کارکردهای دفاع مقدس متنوع و فراوان است و می توانیم به عنوان تاریخ سازی در آینده به آن نگاه کنیم و تاریخ و آینده را در این فضا نوسازی و شکل دهیم. 

 

وی گفت: دفاع مقدس حافظه تاریخی ۲ هزار ساله ایران را تغییر داد و تاریخ به یاد دارد که هر وقت ایران در معرض تجاوز قرار می گرفت، بخشی از خاک خود را از دست می داد و این حافظه تلخ برای ایران بر جای مانده بود اما در هشت سال دفاع مقدس ما توانستیم بدون واگذاری یک وجب از خاکمان در این جنگ پیروز شویم و علیرغم اینکه تمامی قدرت ها در کنار یکدیگر بودند اما یک وجب از خاک ایران واگذار نشد. دفاع مقدس نرم افزار ایران قوی است. دفاع مقدس قدرت درونی و حافظه ملت ایران را ارتقا داد و همچنان سایه ایران قوی باقی مانده است.

 

صالحی با اشاره به بازخوانی دفاع مقدس به عنوان یکی از کارکردهای دیگر این دفاع خاطرنشان کرد: در بازخوانی دفاع مقدس شاهد وحدت ملی ایران هستیم که با داشتن اقوامی گسترده که ممکن بود مایه طمع دشمنان و البته خار چشم آنها باشد، وحدت ملی میان اقوام ایرانی در دفاع مقدس شکل گرفت که تا قبل از آن وحدت بر پایه زبان و دین شکل گرفته بود اما هشت سال دفاع مقدس اقوام مختلف ایرانی را در کنار یکدیگر قرار داد و خون آنها از جنوب تا مرزها در کنار یکدیگر ریخته شد.

 

وی گفت: وحدت ملی و قومی بر محور دفاع مقدس ایجاد شد. فارس، آذری، بلوچ، لر، کرد و عرب و تمام اقوام در کنار یکدیگر قرار گرفتند و اکنون هر ایرانی که به هر نقطه از کشور از جمله کردستان و ایلام سفر می کند در کنار هموطن خود خاطره ای طولانی از این دفاع دارد.

 

وی با اشاره به پنج هزار شهید استان البرز گفت: استان البرز نمونه ایران کوچک است که اقوام مختلف ایرانی در آن گردهم آمدند. این استان پنج هزار شهید را به یادگار دارد.

 

وی با بیان اینکه الگوسازی از دیگر کارکردهای دفاع مقدس است، گفت: ما در عاشورا به عنوان یک روز خاطره تنوع سنین از شش ماهه تا حبیب مظاهر را داریم و شاهد حضور اهل بیت تا سایرین در کنار یکدیگر هستیم که موجب شد عاشورا برای گذشته و آینده الگوسازی برای تمدن انسان ها تا ابد باشد. این الگو در همیشه تاریخ برای زندگی رهنمون است و در یک شباهت بصری که البته باید بگوییم عاشورا مانندی ندارد، دفاع مقدس امتداد الگوسازی تبدیل شده از هزاران رزمنده و ایثارگر است که همه برای امروز ایران و جهان و فردای ما الگوهای فراوانی دارند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح سه شنبه های تکریم و دیدار با خانواده های شهدا گفت: در دیدار با خانواده های شهدا هنوز هزاران نکته ناگفته و فراوان باقی مانده است و در سخنان مادر شهید نصیری از استان البرز می بینیم که این شهید بدون هیچ چشمداشتی همواره برای خدمت آماده بوده است و کارنامه او از دوران انقلاب، دفاع مقدس و پس از آن در این چهل سال در مسیر جهادی همواره گام برداشته و یک لحظه از پا ننشسته است و همواره گام به گام در این مسیر حرکت کرده است. در گفتار این شهید سردار سلیمانی شیخ شهیدان نام برده شده. این شهید از همرزمان سردار سلیمانی است.

 

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: دوران دفاع مقدس صالحی هفته دفاع مقدس دفاع مقدس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کنار یکدیگر اقوام مختلف استان البرز دفاع مقدس هزار شهید وحدت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند

خانواده شهید نسیم افغانی پس از سالها پیگیری و بررسی ادعاهای متعدد، از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی گردید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری تسنیم، خانواده شهید نسیم افغانی پس از سالها پیگیری و بررسی ادعاهای متعدد، از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی گردید.

با پیگیری ستاد معراج شهدا و پس از بررسی و انجام تست دی ان ای از افراد مدعی، نسبیت خانوادگی آقای محمد یاسین مرادی فرزند میرزا محمد به عنوان برادر شهید نسیم افغانی محرز گردید.

برادر شهید نسیم افغانی امروز با حضور در ستاد معراج شهدا در جریان احراز نسبیت برادری با شهید قرار گرفت.

خرداد سال 1399 بود که سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین طی یک ویدئو درخواست کرد هر کسی می تواند در شناسایی یک شهید افغانستانی دوران دفاع مقدس کمک کند.

او در این ویدئو گفته بود: در جریان تفحص پیکرهای مطهر شهدای گلگون‌کفن دفاع مقدس، اخیراً شهید والامقامی از اتباع کشور افغانستان به‌ نام «نسیم افغانی»، فرزند میرزا محمد، 31 ساله به شماره پلاک CG519_396 اعزامی از لشکر 5 نصر خراسان در منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص و شناسایی شده است. چرا که با پیگیری‌های به‌ عمل‌ آمده، نشانی جدیدی از محل سکونت خانواده این شهید افغانستانی به دست نیامده است. خواهشمند است در صورت اطلاع از محل سکونت خانواده شهید در ایران یا افغانستان، مراتب را به کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح منعکس کنید.

برگزاری یادواره 470 شهید کارگر استان همدان + تصویر

حتی محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و سعید اوحدی، رئیس وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در اطلاعیه ای تقاضا کردند تا اگر کسی اطلاعی از خانواده این شهید عزیز دارد اعلام کند. تنها اطلاع به دست آمده در مورد این شهید دفاع مقدس، عکس او از پرونده پرسنلی‌اش، تصاویر حضور در جبهه و مشخصات یگان اعزامی‌اش بود.

گفتنی است نسیم افغانی در زمان شهادت جمعی دسـته سه گروهان سه گردان سیف‌الله از تیپ امام جواد(ع) لشکر 5 نصر خراسان بود که فرمانده گردانش، شهید جواد آخوندی بود. پیکر شهید آخوندی همچنان مفقود است. جانشین گردان نسیم افغانی در زمان شهادت، شهید سید محمود هاشمی بود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند
  • فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن
  • باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است