Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@07:57:34 GMT

سرطان معده، نخستین سرطان شایع در آقایان

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۴۳۹۴

سرطان معده، نخستین سرطان شایع در آقایان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شایع‌ترین سرطان در کشور، سرطان معده است که در آقایان نخستین سرطان شایع و در خانم‌ها پس از سرطان پستان در رتبه دوم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر افشین دلشاد با اعلام این خبر افزود: امروزه در سراسر دنیا، سرطان‌ها در حال کنترل هستند و از آنجایی که سرطان‌های دستگاه گوارش در ابتدا علائم خاصی ندارند، ممکن است زمان تشخیص بیماری به تعویق افتد که با پیشرفت هرچه بیشتر بیماری، هزینه درمان افزایش و شانس بهبود کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: نخستین علامت قابل توجه در سرطان معده، ناراحتی گوارشی مبهم یا درد خفیف شکم، تهوع مختصر ولی دائم یا سوزش سردل که بعد از گذشت چند هفته بهبود نمی یابد بنابراین با مشاهده علائم فوق بخصوص در افراد بالای 40 سال باید به پزشک مراجعه و در صورت صلاحدید با انجام آندوسکوپی معده پیگیری شود.

دکتر دلشاد حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌های گوارشی را وابسته به نوع تغذیه افراد دانست و افزود: علاوه بر رعایت اصول تغذیه‌ای و استفاده از غذاهای سالم و پرهیز از خوردن غذاهای شور که علاوه بر فشارخون تهدیدی جدی برای ابتلا به سرطان‌های گوارشی است، نوع طبخ غذا نیز بر سلامت به ویژه جلوگیری از ابتلا به سرطان معده موثر است.

وی با بیان این که دستگاه گوارش شامل دهان، مری، روده باریک، روده بزرگ، پانکراس و لوزالمعده است، گفت: با توجه به روند رو به پیری جمعیت کشور و افزایش سن افراد در جامعه، شانس ابتلا به سرطان پانکراس و سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد، چرا که ابتلا به این سرطان‌ها با افزایش سن ارتباط دارد.

دکتر دلشاد عنوان کرد: استفاده بیشتر از سبزیجات در غذاها به شرط آنکه زمان پخت‌شان کم باشد و نیز استفاده از میوه‌ها، شانس ابتلا به سرطان‌های گوارشی را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: استفاده زیاد از گوشت قرمز به ویژه به شکل سرخ شده و کبابی شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین علاوه‌ بر کاهش مصرف گوشت، بهتر است هنگام طبخ دقت شود تا رنگ گوشت زیادی تیره نشود.

دکتر دلشاد خاطرنشان کرد: چاقی، عدم تحرک، مصرف مواد افیونی و دخانیات، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف غذاهای داغ و عادات غذایی غلط از جمله دلایل ابتلا به سرطان‌های گوارشی است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معده سرطان ها آندوسکوپی سرطان های گوارشی ابتلا به سرطان سرطان معده سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۴۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا

رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی، بیماری‌های قلبی و عروقی را یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان دانست و بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری برای مقابله با این چالش بزرگ تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، نهمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران طی روزهای پنجم تا هفت اردیبهشت، در انستیتو قلب و عروق شهید رجایی در حال برگزاری است و جمعی از برجسته‌ترین متخصصان این رشته از سراسر ایران و خارج از کشور را گرد هم آورد.

بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری این کنگره، این رویداد علمی با حضور دکتر یوسف پناهی - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر حسین فرشیدی - معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر محمد رئیس زاده - رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و همچنین دکتر فریدون نوحی - رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی برگزار شد.

دکتر فریدون نوحی - رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی، در سخنرانی افتتاحیه این کنگره، ضمن ابراز خرسندی از حضور متخصصان برجسته، به اهمیت این رویداد علمی در ارتقای سلامت قلب و عروق مردم کشور اشاره کرد.

او بیماری‌های قلبی و عروقی را یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان دانست و بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری برای مقابله با این چالش بزرگ تأکید کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری این کنگره، در طول سه روز برگزاری کنگره، سخنرانی‌های علمی متعدد و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه بیماری‌های قلبی و عروقی ارایه می‌شود و اساتید برجسته داخلی و خارجی با محوریت موضوعات مختلفی از جمله بیماری‌های عروق کرونر، نارسایی قلبی، آریتمی‌های قلبی، بیماری‌های دریچه‌ای قلب، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و دیگر رشته های تخصصی قلب و عروق به تبادل دانش و تجربیات خود می‌پردازند.

علاوه بر سخنرانی‌ها، پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متنوعی نیز در این کنگره تدارک دیده شده است که فرصتی برای متخصصان جهت ارتقای دانش و مهارت‌های خود در زمینه‌های مختلف قلب و عروق فراهم کرده است. بدون شک، تبادل دانش و تجربیات در این کنگره، گامی مؤثر در جهت ارتقای کیفیت خدمات درمانی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود