Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان-رییس جمهور روز سه شنبه استوارنامه سفرای جدید کشورهای جمهوری چک، پرتغال، اسپانیا و عمان را دریافت کرد. خبرگزاری میزان -  طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،  حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه هنگام دریافت استوارنامه یوزف ریختار سفیر جدید چک در تهران، ضمن ابراز رضایت از مواضع اتحادیه اروپا و از جمله جمهوری چک در حمایت از برجام و ایستادگی در برابر یکجانبه گرایی آمریکا، گفت که همکاری‌های تهران – پراگ باید بدون تاثیرپذیری از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن، هر چه بیشتر گسترش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سفیر جدید جمهوری چک در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود تاکید کرد که پراگ خواهان توسعه همکاری‌ها با تهران در همه زمینه‌های مورد علاقه بویژه تجارت، علمی و فرهنگی است.

یوزف ریختار با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای شکوفایی روابط دو کشور در دوران مسوولیتش بکار خواهد گرفت، گفت: جمهوری چک در کنار دیگر کشور‌های اروپایی از برجام حمایت می‌کند.  
امیدواریم روابط تهران – لیسبون در همه زمینه‌ها بویژه اقتصادی توسعه یابد
 روحانی هنگام دریافت استوارنامه کارلوس انتونیو داکوستا نهوش سفیر جدید پرتغال در تهران، گفت: در آستانه پانصدمین سال روابط تاریخی ایران و پرتغال هستیم و امیدواریم روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بویژه اقتصادی توسعه یابد.

رییس جمهور اظهارداشت: پرتغال در کنار سایر کشور‌هایی اروپایی پیوسته از مقررات بین المللی، توافقات چندجانبه و بویژه برجام حمایت و با اقدامات یکجانبه و یکجانبه گرایی مخالفت کرده است.

 روحانی با ابراز علاقه مندی ایران برای همکاری با پرتغال در زمینه مقابله با بیماری کووید ۱۹ گفت که تبادل تجربیات در این عرصه می‌تواند به روند مقابله با کرونا و مهار آن در عرصه جهانی شتاب می‌دهد.

سفیر جدید پرتغال در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور گفت: لیسبون خواهان توسعه روابط با تهران است و همه تلاش خود را بکار می‌گیرم تا به این روابط در همه حوزه‌ها و بویژه اقتصادی عمق بیشتری بدهم.

کارلوس انتونیو داکوستا نهوش با اشاره به همکاری‌های فرهنگی و ادبی دو کشور ابراز امیدواری کرد که کرسی آموزش زبان پرتغالی در تهران هم فعال شود. ترجمه آثار مشترک دو کشور می‌تواند ایفاگر نقش پل‌هایی بین مردم و فرهنگ‌های دو کشور باشد.   تهران همواره از تداوم روند دوستی و صمیمیتی که در روابط ایران و اسپانیا وجود دارد، استقبال می‌کند
 روحانی روز سه شنبه هنگام دریافت استوارنامه لوئیس فیلیپه فرناندس دلاپینا سفیر جدید اسپانیا در تهران، گفت: بسیاری از کشور‌های جهان گرفتار دو ویروس کرونا و یکجانبه گرایی آمریکا شده اند و برای مقابله با این دو ویروس، باید همگی متحد شده و به یکدیگر کمک کنیم.

سفیر جدید اسپانیا در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور اظهارداشت: روابط ایران و اسپانیا خوب است، اما همسو با ظرفیت‌های گسترده دو کشور نیست و باید شاهد شکوفایی این روابط بویژه در حوزه اقتصادی باشیم.

لوئیس فیلیپه فرناندس دلاپینا با تاکید بر اینکه کشورش از برجام حمایت می‌کند و معتقد است که برجام جایگزینی ندارد و همه باید برای حفظ آن بکوشند، گفت: اسپانیا در کنار اروپا پشتیبان حفظ برجام و رسیدن آن به نتایج مطلوب است.
ایران علاقه‌مند به توسعه و تعمیق همکاری‌ها در همه عرصه‌ها با عمان است
 روحانی روز سه شنبه هنگام دریافت استوارنامه "ابراهیم بن احمد بن محمد المعینی" سفیر جدید عمان در تهران، گفت: روابط ایران و عمان بر پایه حسن همجواری، صمیمیت و برادری، باید به روند رو به توسعه خود بویژه در حوزه اقتصادی ادامه دهد.

رییس جمهور همچنین با اشاره به نقش مهم همکاری‌های بانکی و مالی در توسعه روابط اقتصادی مشترک، ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی دو کشور در راستای منافع مشترک دو ملت، بییش از پیش تقویت شود.

سفیر جدید پادشاهی عمان نیز با تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور، گفت که عمان مصمم به توسعه همکاری‌ها با ایران در همه عرصه‌های مورد علاقه و بویژه اقتصادی است.

ابراهیم بن احمد بن محمد المعینی با اشاره به تاکید سلطان عمان بر اهمیت روابط تهران – مسقط، افزود: ایران و عمان عمق استراتژیک یکدیگرند و ما معتقدیم که ایران گنجینه‌ای از فرصت‌های اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی است که باید از آن استفاده کنیم و در همین راستا، روابط پایدار و روبه توسعه دو کشور بویژه در حوزه اقتصادی شتاب بیشتری خواهد گرفت.   بیشتر بخوانید:  روحانی: شرایط سرمایه گذاری هموطنان مقیم خارج، در کشور فراهم شود   انتهای پیام/  برچسب ها: حسن روحانی رییس جمهور

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حسن روحانی رییس جمهور هنگام دریافت استوارنامه بویژه اقتصادی روز سه شنبه رییس جمهور سفیر جدید همکاری ها جمهوری چک دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۴۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم

سفر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با هیات بلندپایه به تهران و دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه ایران از جمله حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، از ابعاد سیاسی،امنیتی،فرهنگی و اقتصادی حائز اهمیت است.

۱.ایجاد اراده سیاسی برای همکاری های دوجانبه اولویت اول است و اراده سیاسی در سایه اعتماد متقابل حاصل می شود.سفر بارزانی به تهران نشان از اراده جدی طرفین برای گسترش روابط دوستانه است؛ روابطی که به واسطه مداخله عوامل ثالث بخصوص رژیم صهیونیستی با نوعی بی اعتمادی مواجه شده بود. حضور رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران می تواند این اطمینان را در طرف ایرانی ایجاد کند که این اقلیم در آینده در زمین دشمنان ایران بازی نخواهد کرد و با هرگونه تهدیدی از خاک خود علیه ایران مقابله می کند. استقبال گرم تهران از بارزانی نیز حاکی از اراده تهران برای ایجاد روابط باثبات با اقلیم کردستان و گسترش همکاری‌های فیمابین در مسیر تامین منافع متقابل است.

 ۲.در بُعد امنیتی، طرفین بر اجرای مفاد توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق و بخصوص اخراج گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و اهتمام برای خلع سلاح کردن آن ها تاکید داشتند.حمایت از گروه های تروریستی و ضد انقلاب اسلامی ایران،از ترفندهای رژیم صهیونیستی و آمریکا، برای تخریب روابط ایران با عراق بطور عام و اقلیم کردستان بطور خاص است.امروز پس از عملیات وعده صادق، آمریکا و رژیم صهیونیستی به این واقعیت پی برده اند که جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خود هم اراده و هم توانایی کافی دارد و هرگونه فعالیت خصمانه با این نظام با پاسخ قاطع و پشیمان کننده مواجه خواهد شد.رئیس اقلیم کردستان عراق با درک این وضعیت،از مسئولین ایرانی شنید که دولت و ملت ایران، امنیت عراق و اقلیم کردستان را به مثابه امنیت خود می دانند و همانگونه که در زمان غائله داعش، سپاه قدس به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی به یاری عراق و اقلیم کردستان شتافت،در آینده نیز حامی امنیت اقلیم خواهند بود.

۳.در بُعد فرهنگی،با توجه  به اشتراکات دینی، تاریخی و تمدنی و پیوندهای عمیق میان دو طرف،این سفر فرصت های مناسبی برای توسعه روابط فرهنگی،علمی، دانشگاهی و رسانه ای  ایجاد کرد که باید با برنامه ریزی و پیگیری به نتیجه برسد. آداب و رسوم مشترک  و زبان از مهمترین شاخصه های هویت کُردی در دو سوی مرز ایران و عراق است که پشتوانه مناسبات سیاسی بوده و موجب تقویت اعتماد طرفین است. بر این اساس، ظرفیت سازی و توانمند کردن نهاد های فرهنگی ، رسانه ای و آموزش عالی کشور برای جذب نخبگان فرهنگی کردستان عراق و استفاده از گرایش مثبت کُردهای عراقی، باید مدنظر مسئولان کشور باشد.

۴.مهمترین بُعد روابط ایران با اقلیم کردستان عراق در آینده را  باید در فرصت‌هایی کم نظیر برای توسعه اقتصادی و تقویت بخش‌های صنعتی، کشاورزی،انرژی و فناوری دانست.ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد و در چارچوب سیاست همسایگی می تواند سطح روابط اقتصادی را ارتقاء دهد. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که همزمان دارای دو کنسولگری در اقلیم است و روزانه بین دو تا سه هزار ویزا از این کنسولگری ها برای مسافرین کُرد عراقی صادر می شود. این حجم تردد و مبادلات می تواند به افزایش پروازهای هوایی منجر شود و ارتباطات بخش های خصوصی طرفین را تسهیل نماید.این که در مقاطعی حجم مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان ، به حدود دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده نیز موید ظرفیت های کم نظیر اقتصادی است. به‌صرفه‌بودن قیمت اجناس، سهل‌الوصول بودن دسترسی، کوتاه بودن مسیرهای تجاری،وجود معادن از جمله بزرگ‌ترین ذخایر گوگرد در جنوب‌غرب اربیل که در تولید کودهای شیمیایی و آفت‌زدایی مزارع کاربرد دارد از ظرفیت هایی است که می‌تواند در مناسبات دوطرفه مورد بحث قرار گیرد. انتظار است توسعه همکاری های اقتصادی ایران با اقلیم کردستان موجب قطع شریان های اقتصادی این اقلیم با رژیم صهیونیستی شود. در صد بالایی از واردات نفتی اسرائیل، ازکردستان عراق است که این امر زیبنده کردهای آزاده نمی تواند باشد.

در مجموع حضور بارزانی در ایران و اذعان صادقانه وی به دوستی ایران با کُردها، نقطه عطفی در مناسبات فیمابین است و در صورت پیگیری مسئولین ذیربط،می تواند طلیعه تقویت اعتماد و اراده سیاسی برای همکاری بوده و در ابعاد امنیتی،اقتصادی و فرهنگی، بیش از پیش گسترش یابد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904188

دیگر خبرها

  • دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان
  • تقدیم رونوشت استوارنامه سفرای قزاقستان، فنلاند و صربستان
  • تقدیم استوارنامه‌های سفرای قزاقستان، صربستان و فنلاند
  • نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان
  • سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم
  • لغو تفاهم‌نامه دانشگاه تهران با معاونت زنان و خانواده رییس‌جمهوری
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عمان
  • تحولات غزه و روابط دوجانبه محور رایزنی وزیران خارجه ایران و عمان
  • تیم ملی فوتسال ایران چهارم جهان شد/ فوتسال بانوان در رده هشتم