Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا واکسن آنفلوانزا به موقع و قبل از فرا رسیدن فصل سرما در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: واکسن آنفلوانزا به طور رایگان در اختیار گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا به نقل از وبدا، محمد مهدی گویا، اظهار کرد: واکسیناسیون آنفلوانزا در کشور سابقه طولانی دارد، وزارت بهداشت هر ساله این واکسن را در اختیار گروه‌های پرخطر مردم که در معرض ابتلای شدیدتر به این بیماری هستند قرار می‌داد که شامل کارکنان خط مقدم بهداشت و درمان، بیماران خاص، مددجویان ساکن در مراکز اقامتی بهزیستی و گروه‌های پرخطر زندانیان بوده است و بقیه مردم چنانچه نیاز به واکسن داشتند می‌توانستند با نسخه پزشک و از طریق داروخانه‌ها واکسن دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: تاکید وزارت بهداشت بر این نکته بوده که واکسن آنفولانزا برای گروه‌های پرخطر است و همه مردم لازم نیست که این واکسن را دریافت کنند و بر اساس پروتکل‌هایی که هرساله برای این منظور تهیه می‌شد، به این نکته اشاره شده و امسال هم همینطور است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه تجویز واکسن آنفلوانزا هیچ ارتباطی با ایمنی در برابر ویروس کرونا (کووید ۱۹) ندارد، گفت: مهم این است که در فصل سرما اجازه ندهیم همزمان شاهد هر دو همه گیری کووید ۱۹ و آنفلوانزا باشیم و خطر وقوع همزمان این دو همه گیری را به حداقل برسانیم.

گویا تصریح کرد: تجربه همزمانی کووید ۱۹ و آنفلوانزا در نیم کره جنوبی زمین نشان داده است که می‌توان با اقدامات مؤثر، وقوع آنفلوانزا را به طور جدی در فصل سرما کاهش داد، به دلیل این که واکسیناسیون گسترده‌تر آنفلوانزا برای تعداد بیشتری از افرادی که در گروه پرخطر قرار دارند، انجام می‌شود و همچنین رعایت بهداشت فردی و فاصله گیری اجتماعی و و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه شده، وقوع آنفلوانزا را به طور جدی در فصل سرما کاهش می‌دهد.

وی افزود: وزارت بهداشت از سال گذشته بعد از وقوع همه گیری کووید ۱۹ برنامه آمادگی در برابر آنفلوانزا و وقوع همزمان این دو همه گیری را در فصل سرما مورد ملاحظه قرار داده است که حاصل جلسات و پیشنهادات کمیته علمی آنفولانزا و نیز معاونین و تاکید وزیر بهداشت، تقویت سیستم آزمایشگاهی، تأمین کیت‌های تشخیصی همزمان دوگانه آنفلوانزا و کووید ۱۹ و تأمین واکسن برای تعداد بیشتری از افراد گروه‌های پرخطر که مهمترین آنها خانم‌های باردار هستند، می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری تعداد بسیار بیشتری از واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است تا برای گروه‌های پرخطر یعنی کادر بهداشتی درمانی، خانم‌های باردار، مبتلایان به بیماری‌های خاص، کسانی که به علت بعضی بیماری‌های خاص تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، ساکنین سرای سالمندان، جانبازان بالای ۵۰ درصد و همچنین جانبازان شیمیایی، افراد پرخطر ساکن در زندان‌ها، مبتلایان به عفونت HIV و بعضی بیماری‌های خاص دیگر هستند، استفاده شود که کلیه این افراد با هماهنگی با سازمان‌های مربوطه به صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

به گفته گویا، در حال حاضر بخش قابل توجهی از این واکسن‌ها که از بهترین کمپانی‌های تولید کننده واکسن آنفلوانزا در دنیا که مورد تأئید سازمان جهانی بهداشت می‌باشد، تهیه شده و در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع و مقرر شده است این افراد با هماهنگی با مراکز بهداشتی سراسر کشور به صورت زمان بندی شده، واکسن خود را دریافت کنند. عملیات واکسیناسیون از روز شنبه ۵ مهر ماه در بعضی از شهرستان‌ها و از روز یکشنبه ۶ مهرماه در کلیه شهرستان‌های کشور شروع شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از افراد واجد شرایط دریافت واکسن درخواست کرد حتماً قبل از مراجعه برای دریافت واکسن با مراکز بهداشت محل خود تماس گرفته و پس از تعیین وقت تزریق، مراجعه نمایند تا مراجعات غیرضروری و همچنین ازدحام در مراکز بهداشتی به دلیل انتقال بیماری کرونا جلوگیری شود. از مردم تقاضا داریم به اطلاعیه‌های مراکز بهداشتی شهرستان‌ها و استان‌ها توجه جدی داشته باشند.

گویا همچنین در مورد کسانی که در گروه‌های پرخطر اعلام شده برای دریافت رایگان واکسن، قرار نمی‌گیرند، گفت: این افراد می‌توانند با تجویز پزشک خود واکسن را از داروخانه‌ها تهیه کنند که به محض توزیع واکسن در داروخانه‌ها، به پزشکان و مردم اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر این که وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا واکسن آنفلوانزا به موقع و قبل از فرا رسیدن فصل سرما در اختیار مردم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در فصل جاری تاکنون موردی از آنفلوانزا در کشور رخ نداده است.

کد خبر 447048

منبع: ایمنا

کلیدواژه: واکسن آنفلوآنزا کووید ۱۹ وزارت بهداشت بیماری عفونت های ویروسی داروخانه فصل سرما گروه های پرخطر زنان باردار بیماران خاص شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق واکسن آنفلوانزا گروه های پرخطر مراکز بهداشت وزارت بهداشت فصل سرما کووید ۱۹ همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۵۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان

احمد اسماعیل زاده٬ مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: مردم باید اهمیت زیادی به تغذیه خود بدهند تا بروز چاقی، دیابت و پر فشاری خون در بین آن ها کاهش پیدا کند. 

 وی بیان کرد: وزارت بهداشت در حوزه تغذیه سالم سیاست‌های مختلفی از جمله نان کامل را دنبال می‌کند تا نان حاوی فیبر در اختیار مردم قرار بگیرد. مصرف نان فاقد فیبر می‌تواند سبب بروز سرطان در مردم شود.

اسماعیل زاده ادامه داد: آموزش‌های تغذیه در مراکز بهداشتی ارائه شده و کارشناسان تغذیه در خانه‌های بهداشت روستایی مستقر خواهند شد. 

وی افزود: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت پیگیری توزیع شیر در مدارس و کاهش قند در نوشیدنی‌های شیرین است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: اکنون مرگ و میر‌های زیادی مربوط به بیماری‌های مزمن و غیر واگیر هستند و عامل اول ابتلای افراد به بیماری‌های غیر واگیر، موضوع تغذیه است. 

اسماعیل زاده اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهند که تغذیه سالم نقش پررنگی در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف زیاد مغزها و آجیل در مقادیر بیشتر از نیاز بدن، به دلیل این که دارای چربی بالایی هستند، می‌تواند انرژی زیادی را وارد بدن فرد کند و در نهایت منجر به افزایش وزن شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • عرضه اینترنتی دارو کلید خورد | اطلاعات بیماران در اختیار پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد؟
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت