Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:22:35 GMT

موردی از آنفلوانزای طیور در قم دیده نشده‌است

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۶۳۴۶

موردی از آنفلوانزای طیور در قم دیده نشده‌است

"مهدی رفیعی محمدی" روز سهشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: با مجموعه اقدامات انجام‌شده، در حال حاضر استان قم عاری از بیماری است و مشکلی در راستای تولید وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در نیمه نخست امسال بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن فوق حاد پرندگان به طیور واجد شرایط تزریق‌شده است و تمام مزارع مرغ مادر، مرغ تخم‌گذار و پولت باید این واکسن را تزریق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که سال گذشته نیز موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قم گزارش نشد،‌ خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته ۱۰۰ درصد جمعیت حساس طیور تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

رفیعی بیان کرد: با توجه به فرارسیدن فصل مهاجرت پرندگان،‌ مرغداران باید توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی به‌ویژه مقررات امنیت زیستی را مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مرغداران به‌صورت مجازی، افزود: هرگونه ورود و خروج خودرو، تجهیزات و افراد به داخل مرغداری‌ها باید با رعایت مسائل بهداشتی باشد و حتی‌المقدور نهاده‌ها به‌صورت غیرمستقیم و از طریق انبار به داخل مرغداری منتقل شود.

وی اضافه کرد: افراد برای قبل از داخل شدن به مرغداری‌ها دوش بگیرند و لباس‌های خود را عوض کنند.

مدیرکل دامپزشکی قم با تاکید بر عقیم‌سازی کود مرغداری‌ها،‌ گفت: طریقه عقیم‌سازی کود به تمام مرغداران آموزش داده ‌شده و مرغداران موظف هستند پس از عقیم‌سازی نسبت به جابه‌جایی کود اقدام نمایند.

وی افزود: تمام مرغداری‌های تخم‌گذار باید کود را قبل از عقیم‌سازی در انبار نگهداری کنند و روی آن پلاستیک بکشند؛ از هرگونه جابه‌جایی کود بدون گواهی حمل دامپزشکی خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن مزارع و باغات در کنار مرغداری‌ها، کشاورزان از هرگونه خرید و جابه‌جایی کود مرغداری‌ها بدون مجوز و انتقال آن به مزارع کشاورزی به‌طور جد خودداری کنند؛ کود بهداشتی به میزان کافی در مرغداری‌ها موجود است.

رفیعی فعالیت واحدهای غیرمجازی مرغداری را از جمله مواردی دانست که می‌تواند موجب انتقال و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شود و از روستاییان درخواست کرد: در صورت مشاهده فعالیت غیرمجازی مرغداری‌ها، مراتب را به سازمان جهاد کشاورزی استان اطلاع دهند.

قم چهارمین استان کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است، این استان رشد قابل‌ توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

همچنین هر ساله در قم حدود ۷۰ هزار تن تخم‌مرغ و ۴۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که حجم بالایی از آن به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی قم مرغداری سازمان دامپزشکی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی قم مرغداری سازمان دامپزشکی کشور وزارت جهاد کشاورزی قم مرغداری سازمان دامپزشکی کشور اخبار کنکور مرغداری ها عقیم سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۶۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ طحان نظیف: موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است

سخنگوی شورای نگهبان: مواردی که به صورت مکتوب به روحانی اعلام شده متعدد است و محدود به این چند موردی که گفته شده نیست. چندین موردی هم که توسط او مطرح شده بعضا به‌صورت دقیق گفته نشده.

دریافت 455 KB

دیگر خبرها

  • تولید ۸۷۰۰ تن تخم مرغ در واحدهای مرغ تخمگذار استان قزوین
  • جوجه ریزی بیش از ۴ میلیون قطعه‌ در واحد‌های پرورش مرغ استان قزوین
  • صادرات مرغ تا پایان سال به ۳۰۰ هزارتن می‌رسد
  • جوجه ریزی ۴ میلیون و ۳۸۰ هزار قطعه‌ای در استان قزوین
  • عفو موردی ۱۴۹ زندانی در کامیاران
  • دستگیری سارقان حرفه‌ای طیور در دامغان
  • دستگاه آمارگیری کشتار طیور در گناباد تولید شد
  • فیلم/ طحان نظیف: موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است
  • شهرداری اصفهان نسبت به کنترل سگ‌های ولگرد اقدام کند
  • عقیم‌سازی ۶۰۰ قلاده سگ در اراک