Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- منابع آگاه عراقی با اشاره به تداوم اقدامات مشکوک آمریکا در`عین الاسد` از ورود یک فرمانده ارشد آمریکایی به این پایگاه هوایی و تمرکز واشنگتن بر احیای داعش در مثلث صحرایی الانبار، نینوی و صلاح‌الدین خبر دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «علی الوائلی» کارشناس امنیتی عراق اعلام کرد که تروریسم داعش احتمالا با حمایت و پشتیبانی نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه «عین الاسد» در برخی مناطق به ویژه در صحرای الغربیه و الجزیره در حد فاصل میان صلاح‌الدین و الانبار و نینوی فعال باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: نیروهای آمریکایی در اعترافاتی که پیشتر داشتند تاکید کرده بودند که شمار زیادی از فرماندهان داعش را در اختیار دارند و آنها را دستگیر کرده‌اند.
الوائلی افزود: آمریکا بر اساس یک برنامه، نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی را هدف قرار می‌دهد و احتمالا در حال فعال‌سازی مجدد تروریسم داعش در مناطق الجزیره ما بین الانبار، صلاح‌الدین و نینوی و صحرای الغربیه است.
این تحلیلگر امنیتی عراق توضیح داد: پایگاه عین‌الاسد، کانون عملیات‌های نظامی آمریکا در عراق است و در نتیجه بیش از سایر پایگاه‌ها برای این کشور خطرناک است و آمریکا شماری از سرکرده‌های تروریست را در اختیار دارد که در صورت نیاز از آنها استفاده می‌کند بدون اینکه اقدام به عملیات نظامی مستقیم بزند.
از سوی دیگر، دیروز (دوشنبه - 28 سپتامبر) در سایه انتشار اخباری درباره قصد آمریکا مبنی بر بستن سفارت خود در بغداد، یک منبع آگاه امنیتی از ورود یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا به پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب استان الانبار خبر داد.
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، بدون اشاره به نام این فرمانده تصریح کرد: یک فرمانده امنیتی عالی‌رتبه ارتش آمریکا سوار بر یک فروند هواپیمای اختصاصی وارد پایگاه عین‌الاسد در ناحیه البغدادی واقع در شهرستان هیت در غرب استان الانبار شد و ورود او به عین‌الاسد تحت تدابیر امنیتی بی‌سابقه‌ای صورت گرفت.
این منبع گفت که ورود این فرمانده عالی‌رتبه همزمان با انتشار اخباری درباره قصد آمریکا برای بستن سفارتش در بغداد و اتخاذ تدابیر فوری برای انتقال کادر سفارت به پایگاه عین‌الاسد صورت می‌گیرد. ضمن اینکه آسمان عین الاسد شاهد پرواز مستمر و متعدد هواپیماها و بالگردهای آمریکایی است.
اوایل شهریور گذشته نیز یک منبع امنیتی در استان الأنبار عراق خبر داد که که نظامیان آمریکایی سامانه ضد موشکی پاتریوت را در تمامی جهات پایگاه هوایی عین الأسد مستقر کرده‌اند. به گفته این منبع، نظامیان آمریکایی شلیک آزمایشی این سامانه را انجام داده و این سامانه مشتمل بر یک گنبد آهنین بزرگ است که امواج الکترونیکی زیادی در اطراف پایگاه ایجاد می‌کند.

اقدام عجیب آزمایش موشکی در سفارت آمریکا
به رغم اعتراضات مقامات عراقی نسبت به اقدام وحشت آور سفارت آمریکا طی تیرماه گذشته برای آزمایش موشک های جنگی در بغداد، حالا بار دیگر صدای شدید آزمایش تجهیزات نظامی و شلیک موشک در داخل سفارت آمریکا در عراق، جوی از وحشت را در مردم ایجاد کرده است.
بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) صدای غرش پرتاب موشک و رصد کردن آن از طریق سامانه دفاع موشکی جدید نصب شده در سفارتخانه آمریکا در مناطق مختلف پایتخت شنیده شد و جوی از وحشت را در بین اهالی ایجاد کرد.
این تمرین نظامی از حوالی ساعت 2 ظهر به وقت محلی بغداد شروع شده و هر از گاهی با صدای گوشخراش شلیک موشک و رصد آن توسط سامانه دفاع جدید موشکی شنیده می شود.
سفارتخانه آمریکا در بغداد روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرده بود که طی دوشنبه و سه شنبه دست به تمرین نظامی می زند.
بنابر این بیانیه، این اقدامات با به صدا درآمدن سامانه هشدار خطر همراه خواهد بود که باعث سر و صدا و آزار ساکنان مناطق پیرامون سفارت خواهد شد.
منابع خبری نزدیک به گروه‌های نوظهور مقاومت در عراق پیشتر اعلام کرده بودند که به دنبال ناکامی سامانه دفاع موشکی موجود تحت عنوان «سی آر ام» (CRM) در دفع حملات موشکی، سفارتخانه آمریکا در بغداد درصدد نصب سامانه دفاع موشکی جدید با برد متوسط است.
کانال خبری «صابرین نیوز»، این اقدام جدید سفارتخانه آمریکا را در راستای ایجاد رعب و وحشت در شهروندان محلات «الجادریه»، «القادسیه»، «کراده داخل»، «ابو نواس»، «منطقه امنیتی سبز» و «شالجیه» بغداد دانسته و از اهالی این مناطق خواست که نسبت به خطرهای این اقدام نظامی هوشیار باشند.
این کانال خبری افزود: پایگاه نظامی «التوحید الثالثه» وابسته به نیروهای اشغالگر آمریکا (داخل سفارتخانه آمریکا در بغداد) در صدد آزمایش سلاح سنگین نظامی است.
این رسانه از شهروندان عراقی ساکن پیرامون سفارت آمریکا در بغداد خواسته که پنجره‌های خانه‌های خود را باز گذاشته و از بیرون رفتن هنگام انجام تمرین نظامی آمریکا خودداری کنند.

جریان حکمت عراق: بستن سفارت آمریکا در بغداد جدی است
عضو برجسته «جریان حکمت ملی» (سید عمار حکیم) تاکید کرد که بستن سفارتخانه آمریکا در بغداد و پایان بخشیدن به فعالیت ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی واشنگتن در عراق جدی است.
فادی الشمری در توئیتی تصریح کرد که در وقت حاضر تلاش عراقی و بین‌المللی جدی وجود دارد تا مانع این تصمیم واشنگتن و به تعویق انداختن بستن سفارتخانه آمریکا شوند.
به گفته وی، دولتمردان عراق و جریان‌های سیاسی این کشور از جزییات این تصمیم اطلاع دارند و تماس‌ها و تلاش‌های جدی در این خصوص شروع شده است.
وی ادامه داد که نمایندگی‌های خارجی نیز به دولت عراق ابلاغ کرده‌اند که درصدد کاستن از حضور دیپلماتیک خود به پایین‌ترین سطح در بغداد هستند.
برخی منابع دولتی عراق اعلام کردند که در جریان دیدار اخیر روسای سه قوه عراق با رهبران سیاسی این کشور، «برهم صالح» رییس جمهوری پیام تهدیدآمیز وزیر امور خارجه آمریکا را به اطلاع آنها رسانده است.
طبق این ادعا، «مایک پمپئو» تهدید کرده است که در صورت متوقف نشدن حملات موشکی به سفارتخانه آمریکا، اقدام به بستن این سفارتخانه و انتقام‌گیری بی‌رحمانه از گروه‌های مقاومت اسلامی عراق می‌کند.
این تهدید منتسب به وزیر امور خارجه آمریکا با واکنش تند برخی گروه‌های مقاومت مانند «کتائب حزب الله» و «عصائب اهل الحق» و «جنبش اسلامی النجبا» مواجه شده و آن را دلیل کاری بودن حملات مقاومت به نظامیان و منافع آمریکا در عراق دانستند.
این گروه‌های مقاومت از آمریکا خواستند که به جای جیغ و دادهای بی‌خود به قانون پارلمان عراق احترام گذاشته و نیروهایش را از خاک کشور بیرون بکشد.

تلاش سفارت انگلیس برای تعطیلی سفارتخانه‌ها در عراق
سفارت انگلیس در بغداد برای اقدام هماهنگ در تهدید دولت عراق به تعطیلی سفارتخانه‌های خارجی در این کشور همراه با سفارت آمریکا تلاش می‌کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، منابع عراقی فاش کردند امروز نشستی در سفارت انگلیس در بغداد با مشارکت 15 سفیر خارجی و شماری از سفرای کشور‌های عربی در کنار سفیر آمریکا برگزار خواهد شد.
هدف از برگزاری این نشست، درخواست از دولت عراق برای تامین حفاظت لازم از سفارتخانه ها، هیئت‌های دیپلماتیک و سازمان‌های بین المللی است. شرکت کنندگان در این نشست همچنین از دولت عراق خواهند خواست عوامل شلیک کاتیوشا به سوی سفارتخانه‌ها و منافع کشور‌های غربی را تحت تعقیب قرار دهد.

تعیین گروهی ویژه برای حفاظت از منطقه سبز بغداد
این گزارش ها در حالی منتشر می شود که امروز سخنگوی نظامی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری روسی از تعیین یک فرمانده نظامی و گروهی ویژه برای حفاظت از سفارت‌خانه و هیأت‌های دیپلماتیک در «منطقه سبز» بغداد خبر داد.
سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی نظامی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، امروز (سه‌شنبه)، در گفت‌و‌گویی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «اسپوتنیک» از تشکیل گروهی ویژه برای حفاظت از هیأت‌های‌ دیپلماتیک خبر داد.
طبق این گزارش، یحیی رسول در این خصوص گفت که دستور تعیین سرلشکر ستاد «حامد مهدی عبدالعزیز» به عنوان فرمانده گروه ویژه حفاظت از منطقه سبز و سفارت‌خانه‌ها از جمله سفارت آمریکا و هیأت‌های دیپلماتیک در بغداد صادر شده است.
رسول در ادامه گفت که «مصطفی الکاظمی»‌ فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به حفاظت از هیأت‌های دیپلماتیک و تمام سفارت‌خانه‌ها بسیار توجه دارد.
او در ادامه با تمجید از حامد مهدی عبدالعزیز و اشاره به پُست‌های پیشین او، انتخاب عبدالعزیز را برای حفاظت از منطقه سبز «دقیق» و «درست» توصیف کرد.

سکوت مقام آمریکایی درباره احتمال تعطیلی سفارت واشنگتن در بغداد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با رسانه عربی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال بسته شدن سفارت این کشور در بغداد سکوت اختیار کرد.
‌ شبکه «الحره» وابسته به وزارت خارجه آمریکا، شامگاه دیروز (دوشنبه)، با سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با احتمال بسته شدن سفارت این کشور در بغداد گفت‌و‌گو کرد.
طبق این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این ارتباط گفت، با تهدیداتی «که‌ مردان و زنان خدمتگذار ما را در خارج از کشور هدف قرار می‌دهد»‌ مماشات نخواهیم کرد و «در اتخاذ هر گونه اقدامی که آن را برای حفظ سلامت افرادمان ضروری بدانیم، تردید نخواهیم کرد».
پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا به «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق گفته چنانچه حملات به تأسیسات آمریکایی متوقف نشود واشنگتن سفارت خود در بغداد را تعطیل خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره قصد واشنگتن برای بستن سفارت خود در بغداد گفت که درباره گفت‌وگوهایی که پامپئو با برهم‌ صالح داشته اظهار نظر نمی‌کند.
او گفت: «به گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک وزیرخارجه با رهبران خارجی واکنش نشان نمی‌دهیم».
وی در ادامه اظهاراتش با ذکر این ادعا که گروه‌های وابسته به ایران،‌ سفارت آمریکا و دیپلمات‌های این کشور و... را هدف قرار داده‌اند، این گروه‌ها را «شبه‌نظامی»، «غیرقانونی» و «ثبات‌زدا» و «تهدیدی برای قانون و نظام عراق» به شمار آورد.
این ادعا در حالی علیه ایران مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی حمله به کاروان خودروهای دیپلماتیک در بغداد، هرگونه حمله یا تعرض علیه ماموریت‌های دیپلماتیک را محکوم کرده بود و در عین حال، خواسته بود که حفاظت از اماکن دیپلماتیک در بغداد را تشدید کند.

پشت پرده تهدیدهای آمریکا برای بستن سفارت خود در بغداد
شبکه العالم در تحلیلی نوشت:
- با توجه به تحولات اخیر عراق و تمرکز آمریکا بر محدود سازی جدی الحشدالشعبی از یکسو و مبارزه علنی آمریکا با نیروهای مقاومت در عراق از دیگر سو بنظر می‌رسد تبلیغ بر بستن سفارتخانه هدفی از جنس جنگ روانی علیه نیروهای مقاومت در عراق و تشدید فشارها بر این گروه‌های مخالف اشغال آمریکایی را تعقیب می‌کند.
-اعلام پیوند میان بستن سفارت آمریکا در بغداد با اتهام نیروهای مقاومت به حمله به سفارتخانه ها و اماکن و گروه‌های دیپلماتیک اگر اساسا هیچ محلی از صحت و جدیت ندارد اما بشکلی ویژه طی چند ماه اخیر در دستور کار رسانه‌ای و سیاسی محافل آمریکایی قرار گرفته بود و حالا و در آستانه برگزاری انتخابات بناست به نفع رای آوردن ترامپ مورد استفاده قرار گیرد.
- در واکنش به این سیاست تبلیغی چند سناریوی خاص محتمل بنظر می‌رسد. اول آنکه آمریکا تصمیم بر بستن سفارتخانه‌اش را اعلام کند و این تصمیم با مخالفت مسئولان عراق مواجه شود و در این حالت کاخ سفید این مخالفت را به‌حساب مقبولیت و محبوبیت آمریکا نزد مردم عراق مصادره به مطلوب کند. در حالت دوم آمریکا از عزم خود به اجرای چنین تصمیمی سخن بگوید و در مقابل استمرار حضورش در عراق امتیازاتی جدید از جمله تشدید فشارها بر مخالفین را مطالبه کند و بالاخره و در حالت سوم تصمیم به بستن سفارت را عملیاتی کند و با این اقدام و تا زمان انتخابات پیش رو، جبهه فعال ضد اشغال و آسیب رسان به شانس ترامپ در پیروزی را از عمل باز بدارد. بدیهی در هرکدام از این حالات بهرمند اصلی از این پروپوگاند رسانه ای شخص ترامپ خواهد بود.
-اگر این خبر صحت داشته باشد که سفیر آمریکا شب گذشته سفارتخانه این کشور در بغداد را ترک کرده و به کنسولگری آمریکا در اربیل رفته است آنگاه این اقدام را می‌توان حاوی نوعی پیام تهدیدآمیز از سوی آمریکا برای عراق تلقی کرد که در صورت عدم اهتمام به خواست‌های آمریکا اقلیم قابلیت جایگزینی بغداد را دارد. این در حالی است که چنین تهدیدی مسبوق به سابقه است اما اینکه آمریکا از چنین تهدیدی به نتیجه مورد نظر خویش برسد محل تامل جدی است.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آمریکا عراق سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سفارتخانه آمریکا در بغداد سفارت خود در بغداد پایگاه عین الاسد سفارت آمریکا بستن سفارتخانه برای حفاظت تعطیلی سفارت سفارتخانه ها سامانه دفاع یک فرمانده بستن سفارت منطقه سبز دولت عراق خانه ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۶۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به تصویب بسته کمکی جدید آمریکا برای اوکراین عنوان کرد که آمریکا در راستای تداوم درگیری‌ها تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا، آنتونوف روز چهارشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: ایالات متحده تصمیم گرفته تا طرف جنگ را انتخاب کند. آمریکا طرف شیطان را انتخاب کرده و از فاشیسم حمایت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا حاضر به فدا کردن جان مردم بی‌گناه است، عنوان کرد: سیاست‌مداران آمریکایی با تصمیم‌شان سرنوشت یک کشور را تعیین کرده و از آن به عنوان «دژکوبی» علیه روسیه استفاده می‌کنند.

بایدن ساعاتی پیش قانونی را امضا کرد که به موجب آن کمک‌های نظامی جدید از سوی واشنگتن به اوکراین ارسال می‌شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اسکله کمک‌رسانی آمریکا به غزه؛ پرده دودی برای حمله به رفح
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی