Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی، با موسسات غیر دولتی فعال در حوزه ناشنوایان سراسر کشور و ناشنوایان منتخب استان ها به مناسبت روز جهانی ناشنوایان ظهر امروز بصورت ویدئو کنفرانس در ساختمان مرکزی بهزیستی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد شریعتمداری در این نشست که دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور و تعدادی از نمایندگان تشکل های صنفی ناشنوایان حضور داشتند با اشاره به اینکه ناشنوایان بیش از ۱۵ درصد از جامعه افراد دارای معلولیت را به خود اختصاص می دهند گفت: سال گذشته در جلسه با  نمایندگان ناشنوایان مشکلات مشترک و مشابهی از جامعه ناشنوایان ثبت شد که بلافاصله سازمان بهزیستی مسوول پیگیری موارد مطرح شده گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته برخی مشکلات ریشه ای و پایه ای است که حل آن در گرو رفع مشکلات اصولی کشور است و برخی از مشکلات افراد دارای معلولیت نیاز به تامین منابع گسترده ای دارد.

وی با اشاره به اینکه ناشنوایی یک نوع معلولیت پنهان است و که علاوه بر محاسن آن قبحی هم دارد افزود: قبح آن این است که دیگران ناشنوا بودن فرد را تشخیص نمی دهند و بدون در نظر گرفتن این محدودیت با فرد برخورد می کنند و حسن آن این است که در جامعه بطور طبیعی ناشنوایان می توانند با توجه به  توانایی و با استفاده از تجهیزات لازم بگونه ای زندگی کنند که هیچ فرقی با بقیه افراد نداشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه حدود ۲۳۸ هزار نفر در جامعه ناشنوا هستند تصریح کرد: تاکنون حدود ۹۹ هزار نفر از خانواده های ناشنوایان در کشور مشمول دریافت مستمری از سوی سازمان بهزیستی شدند. البته هر چند که این مستمری ها کامل نیست ولی در دوره دولت تدبیر وامید مستمری مددجویان روند افزایشی  قابل توجهی داشته است.

شریعتمداری همچنین به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: اگرچه این قانون نواقصی دارد ولی دولت تدبیر و امید منابع اولیه آن را تعیین کرد. ما نیز تلاش می کنیم تا امسال ارقام بیشتری را به همت دولت در بودجه عمومی برای حل مشکلات عمومی در این بخش اختصاص دهیم.

وی در ادامه به مشکلات جامعه معلولان مثل کار، اشتغال، بیمه، وام و غیره اشاره کرد و افزود: همه این مشکلات درست و مهم است که برای هر کدام از آنها قدمهایی برداشته شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به تفاهم نامه منعقد شده بین انجمن خانواده ناشنوایان ایران، شبکه ملی سازمان های مردم نهاد و انجمن ملی زبان اشاره ایرانی اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه مدخل ورود و پایه حل بسیاری از مشکلاتی که امروز جامعه افراد دارای معلولیت با آن مواجه بودند خواهد بود و زمینه استاندارد کردن زبان اشاره ایرانی مورد استفاده جامعه ناشنوایان ایران خواهد شد تا هم صدا وسیما و هم دانشکده های که این زبان را آموزش می دهند از استاندارد های لازم برخوردار باشند.

تشکیل کمیته‌ای مشترک برای استفاده حداکثری از ظرفیت ها و پتانسیل برنامه‌های صدا و سیما

شریعتمداری با بیان اینکه دانشگاه صدا وسیما می تواند  خدمات بیشتری را برای جامعه ناشنوایان ارائه کند خاطر نشان کرد:  امروز در این جلسه به طور مستقیم و تلفنی مشکل زبان اشاره را با رئیس رسانه ملی در میان گذاشتیم که پاسخ دلگرم کننده ای مبنی بر تشکیل کمیته‌ای مشترک متشکل از وزارت رفاه، بهزیستی، جامعه ناشنوایان و صدا و سیما برای استفاده حداکثری از ظرفیت ها و پتانسیل برنامه‌های صدا و سیما تشکیل دریافت کردیم. گام دوم  حل مشکل ترجمه و استاندارد کردن زبان اشاره برای ناشنوایان در صدا و سیما بود که در دستور کار قرار گرفت تا با همکاری انجمن‌ها این مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه استاندارد کردن مترجم ناشنوایان و زیرنویس کردن برنامه‌ها کارهایی از جمله کارهایی است که می‌توان در کوتاه مدت به آن پرداخت، گفت : مسئله دیگر که باید به صورت ریشه‌ای در همه نا هنجاریها به آن پرداخت ضرورت ایجاد شرایط مشاوره ژنتیک رایگان و ارایه آموزش های لازم برای افراد دارای معلولیت است. امروز ۳۲ هزار نفر شناسایی شدند تا در ماه‌های اول زندگی که زمان طلایی برای رفع مشکلات ژنیتکی است به آن‌ها کمک کنیم و مشکل شنوایی را برای آن‌ها حل کنیم، امیدواریم برای سال ۹۹ همین طور پیش رویم و موتور توسعه  ناشنوایی را متوقف کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز آزمایش ژنتیک برای ۹۳ درصد موالید زنده در حوزه غربالگری انجام شده است که  باید با تو جه به مشکلات و سختی هایی که وجود دارد باید به ۱۰۰ درصد برسد و نگذاریم این زمان طلایی از دست برود.

وی یاد آورشد : یکی دیگرازاقدامات مهم تحت پوشش قرار دادن برخی از خدمات درمانی و توانبخشی در قالب  بیمه است  که در این خصوص با بیمه سلامت مذاکراتی انجام شده است تا گفتار درمانی تحت پوشش بیمه شود که اکنون این موضوع در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم با تأمین منابع آن که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است این اقدام از سوی سازمان بهزیستی صورت گیرد. این وعده را می‌دهیم که گفتار درمانی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیز قرار گیرد و باید هماهنگی‌ها با شورای عالی بیمه انجام شود تا تأمین اجتماعی نیز این کار را انجام دهد.

شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه ما همچنان پایبند منشورحقوق شهروندی به ویژه ماده ۵ این منشوردرخصوص حقوق افراد دارای معلولیت برای استفاده از امکانات کشورهستیم خاطرنشان ساخت : برهمین اساس دراستان یزد پایلوت مناسب سازی اماکن و معابر آغاز شده که امیدواریم این کار ادامه یابد. از طرفی مسال مترجمین مساله مهمی برای ارایه خدمات به ناشنوایان است که پایلوت آن در استان خراسان آغاز شده که امیدواریم امسال تعداد بیشتری از استانها مساله مترجمین را با کمک "ان. جی. او های" ذیربط توسعه دهند.

وی در ادامه به معافیت  ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایان اشاره کرد و افزود:در سال ۹۸، برای ۱۸ میلیون نفراز معلولان این کار انجام شده است. امیدواریم امسال هم بتوانیم بخش بیشتری از جامعه معلولان را تحت پوشش قراردهیم. با معاونت روابط کار وزارت کار مذاکره خواهیم کرد تا برای آگاهی بخشی بیشتر در خصوص رعایت حق بیمه ۲۳ درصدی به جامعه کارفرمایی کشوراقداماتی را انجام دهند.

شریعتمداری گفت : کمک هزینه خرید جهیزیه برای معلولان از یک میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان رسیده است، هر چند که این رقم کافی نیست اما  امیدواریم بتوانیم با کمک خیرین این رقم را افزایش دهیم.

به اعتقاد وزیرتعاون، کارو رفاه اجتماعی امروزدیگر وام ۵۰ میلیون تومانی برای فعالیت های خود اشتغالی کافی نیست که اصلاح قانونی و تامین منابع آن را می طلبد که این امر در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، اگرهر کارفرما تا سقف ۴۰ نفر از معلولان را در کارگاه خود به کار گیرد، می‌تواند از تسهیلات ۲ میلیارد تومانی بهره‌مند شود. که باید امسال در این خصوص تجدیدی نظری داشته باشیم.

سازمانها هیچ تصمیمی بدون حضور نماینده جامعه معلولان و نظر کارشناسی آنها نگیرند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تمام مسایلی که امروز مطرح شد به طور قطع با برنامه ریزی دکتر قبادی دانا در جهت رفع نیازمندی جامعه ناشنوایان رفع خواهد شد ادامه داد: مهم‌ترین خواسته من این است که همه نهادها و سازمانها هیچ تصمیمی بدون حضور نماینده جامعه معلولان و نظر کارشناسی آنها نگیرند و هر تصمیمی که بدون حضور نمایندگان جامعه معلولان گرفته شود، ابطال خواهد شد و هیچ دستورالعمل و بخشنامه‌ای نباید صادر شود. البته امیدواریم این مهم در تصمیمات دولت هم مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین از رئیس سازمان بهزیستی کشور خواست تا  به فرزندانی که پدر و مادر ناشنوا دارند توجه ویژه‌ای داشته باشند و در این زمینه باید بهزیستی هم به لحاظ آسیب شناسی و ارائه راهکار اقداماتی را انجام دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه  به معاونت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی دستورداد تا  به مشکلات بیمه و بازنشستگی کارگران ناشنوا رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه ما برای رفع مشکل آن‌ها اقدامات لازم را انجام خواهیم داد، بازنشستگی زود هنگام برای ناشنوایان را توصیه نکرد، چرا که معتقد است ناشنوایان تا زمانی که می‌توانند باید کار کنند، چون  کار نشاط آور است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان بهزیستی کشور، شریعتمداری بر وجود یک مترجم آشنا به زبان اشاره تاکید و آن را خواسته به حقی دانست و تصریح کرد : باید در سال ۹۹ کلاس‌های آموزشی لازم برای افراد علاقمند به زبان اشاره که در ادارات بهزیستی مشغول هستند برگزار شود تا با زبان اشاره آشنا شوند. اینکه بهزیستی توانایی شنیدن صدای ناشنوایان را نداشته باشد غیرممکن است و باید تا سال آینده این مشکل حل شود، هر چند ممکن است ما آن زمان دیگر نباشیم، اما امیدواریم این مسأله تا سال آینده حل شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان بهزیستی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افراد دارای معلولیت کار و رفاه اجتماعی جامعه ناشنوایان سازمان بهزیستی جامعه معلولان جامعه ناشنوا زبان اشاره وزیر تعاون صدا و سیما تحت پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۸۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، از برخورد قضایی با قریب به ۱۵۰ کارفرمای متخلف در سال گذشته خبر داد و گفت: کارگاه‌های پر خطر بیشترین سهم را در برخورد‌ها داشتند که قطعا بر کاهش حوادث ناشی از کار موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، سیاوش آقاجانی امروز، ۷ اردیبهشت ماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر رشت، با اشاره به اهمیت موضوع کار و کارگر در نگاه دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم، اظهار کرد: طبق بیانات رهبر انقلاب، نگاه نظام و دولت به کار و کارگر یک نگاه ارزش مدار است.

وی کار و کارگر را دارای ارزش ذاتی دانست و افزود: نظام جمهوری اسلامی بر خلاف دیگر نظام‌ها که نگاه ابزاری برای جذب سرمایه به کارگر دارند، از اصل کار و کارگر حمایت می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه کار و تلاش و کسب‌روزی حلال در روایات اسلامی در ردیف مجاهدت در راه خداست، تصریح کرد: امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و این کارگران هستند که با تولید خود به پیروزی نظام اسلامی در حوزه اقتصاد کمک و دشمنان را مایوس می‌کنند.

آقاجانی با اشاره به نامگذاری سال‌های اخیر حول محور جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و حمایت از تولید ملی و... از سوی رهبر انقلاب، عنوان کرد: رهبر انقلاب همواره اهمیت موضوع کار و تولید را متذکر می‌شوند.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری کشور در دوران هشت سال جنگ تحمیلی ۱۴ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، گفت: استان گیلان ۴۱۸ شهید کارگر دارد که سند سربازی کارگران در سنگر دفاع از کیان کشور و نظام است.

مدیرکل تعاون گیلان یکی از مهمترین تکالیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را صیانت از نیروی کار دانست و ادامه داد: صیانت از نیروی کار جنبه‌های متعدد دارد و در ابعاد مختلف تعریف می‌شود و دستگاه‌های زیادی در آن نقش آفرین هستند.

آقاجانی با اشاره به فعالیت ۹ دستگاه ذیل وزارت تعاون، اضافه کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل تامین اجتماعی، مدیریت درمان تامین اجتماعی، اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی و حرفه‌ای، صندوق بیمه عشایر و روستاییان، صندوق بازنشستگی کشوری و بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون ذیل وزارت تعاون در حوزه جامعه کارگری فعالیت‌هایی دارند که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای هماهنگی این دستگاه‌ها، محوری‌ترین نقش را در این حوزه ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم تنظیم روابط کارگر و کارفرما به عنوان یکی از مهمترین ماموریت‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، یادآور شد: رفع اختلاف کارگران و کارفرایان، تجدیدنظر خواهی، پیگیری مطالبات کارگران، بازرسی و نظارت بر کارگاه‌ها جهت رعایت حقوق کارگر و پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با هدف کمک به صیانت از نیروی کار از طریق برقراری روابط رسمی، ضابطه‌مند و مسالمت آمیز بین کارگر و کارفرما به جد در دستور کار است.

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه سالانه حدود ۱۳ هزار دادخواست داریم که منجر به صدور حدود ۱۰ هزار دادنامه توسط ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌شود، گفت: سالانه ۱۲ هزار مورد بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار توسط بازرسان کار استان انجام می‌شود تا ایمنی کارگران و رعایت حق و حقوق آن‌ها و وضعیت مشاغل سخت و زیان آور و پیشگیری از حوادث ناشی از کار مورد بررسی قرار گیرد؛ البته در کنار نظارت و بازرسی، آموزش و فرهنگ‌سازی و استفاده از ضمانت‌های اجرایی و در نهایت برخورد‌های قضایی جهت تکمیل فرایند صیانت از نیروی کار دنبال می‌شود.

وی از برخورد قضایی با قریب به ۱۵۰ کارفرمای متخلف در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: کارگاه‌های پر خطر بیشترین سهم را در برخورد‌ها داشتند که قطعا بر کاهش حوادث ناشی از کار موثر بوده است.

آقاجانی استان گیلان را دارای ۴۷ شورای اسلامی کار، ۱۰۷ انجمن کارفرمایی، ۶۰ انجمن کارگری، ۹۱ نماینده کارگران، یک کانون شورای اسلامی کار، ۱۷ کانون شهرستانی بازنشستگان و یک کانون استانی بازنشستگان دانست و افزود: این کانون‌ها و شورا‌ها و انجمن‌ها پیگیر حقوق صنفی کارگران و کارفرمایان و بازنشستگان هستند.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته مجموعا ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید را با حمایت کارفرمایان در کارگاه‌ها اجرا کردیم، تصریح کرد: از ظرفیت‌های قانونی برای احیای حق و حقوق کارگران استفاده می‌کنیم؛ همچنین سال گذشته قریب به ۴۰ هزار نفر/ساعت آموزش ایمنی را ارائه کردیم.

مدیرکل تعاون گیلان، اشتغال را یکی از مهمترین شعار‌های دولت سیزدهم دانست و متذکر شد: ایجاد سالانه یک میلیون شغل در دستور کار دولت قرار گرفت که برش استانی آن با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و تعاونی‌ها محقق شد و در سال ۱۴۰۱ موفق به ایجاد ۳۶ هزار شغل شدیم و در سال ۱۴۰۲ توانستیم ۳۵ هزار شغل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به حمایت دولت از تسهیل در صدور مجوزها، بخش زیادی از مشاغل ایجاد شده را در بخش صنفی دانست و بیان کرد: مشاغل زیادی نیز با کمک تسهیلات ارزان قیمت دولتی در بخش صنایع و بنگاه‌های تولیدی کشاورزی و خدماتی و مشاغل خانگی و دانش بنیان و از طریق احیای نگاه‌های راکد و تعطیل و... ایجاد شده است.

آقاجانی از کاهش سه درصدی نرخ بیکاری استان نسبت به سه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این شاخص براساس آمار‌های مرکز آمار اعلام شده است؛ همچنین آمار‌های سامانه‌های رصد اشتغال وزارت تعاون که تحت نظارت‌های میدانی و تلفنی و پیامکی بوده و مشاهدات عینی در بازار کار، موید کاهش نرخ بیکاری در استان می‌باشند.

وی رویکرد دولت را ایجاد اشتغال واقعی دانست و تاکید کرد: به دنبال ایجاد تعادل در بازار کار هستیم و دولت سیزدهم به امنیت شغلی کارگران کمک می‌کند؛ در واقع تداوم تولید در کارخانه و کارگاه به امنیت شغلی کارگران کمک می‌کند؛ از طرف دیگر، تقاضای زیاد و عرضه کم در بازار کار برای کارگر احساس نا امنی ایجاد می‌کند، اما اکنون بسیاری از کارخانجات باید برای حفظ نیروی کار فعلی خودشان امتیازات فراتر از قانون بدهند که این فرصت، مرهون بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار بوده و به امنیت شغلی کارگران کمک کرده است.

دیگر خبرها

  • واکنش عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: تورم ۱۲۶ درصد بالا رفت، حقوق ۱۱۹ درصد
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • مدیران حوزه کارگری در نماز جمعه سیستان و بلوچستان پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • جوانان باید به دنبال کسب مهارت برای ایجاد شغل باشند
  • ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا
  • بیش از ۳۰۰ برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود
  •  اخبار رسمی کالابرگ‌ فقط از مراجع رسمی وزارت رفاه پیگیری شود
  • تأمین مسکن کارگران، اولویت امسال وزیر کار