Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:07:59 GMT

دو سوم شالیکوبی‌های قائمشهر سنتی است

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۶۸۷۵۲

دو سوم شالیکوبی‌های قائمشهر سنتی است

مجید جعفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فعالیت شالیکوبی های سنتی را سبب هدررفتن بخشی از محصول و کاهش درآمد کشاورزان دانست و بر ضرورت بازسازی و مدرن سازی شالیکوبی های سنتی تاکید کرد.

مدرن سازی شالیکوبی‌ها در مازندران که از چند سال پیش شروع شد ، میزان ضایعات برنج را از حدود ۲۰ درصد در شالیکوبی های سنتی به کمتر از هفت درصد در شالیکوبی های مدرن کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از یک هزار و ۲۶۸ واحد شالیکوبی استان که از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دارای پروانه بهره‌برداری است، ۹۵۰ واحد فعال هستند که با حمایت‌های دولت در یک دهه اخیر  ۳۵۰ واحد پیشرفته و مدرن شد.

مدیر جهاد کشاورزی قامشهر همچنین با اعلام این که ۱۷ بانک نشاء در این شهرستان در حال فعالیت است ، گفت : از ظرفیت بانک‌های نشاء قائمشهر برای تامین نیاز کشاورزان چهار شهرستان استان استفاده می‌شود.

وی از ساری ، سیمرغ ، جویبار و سوادکوه شمالی به عنوان مناطقی یاد کرد که نشاء مورد نیاز کشاورزان آنها از بانک نشاء قائمشهر تامین می شود.

جعفری با بیان اینکه شهرستان قائمشهر با دارا بودن هشت هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت برنج و با احتساب کشت دوم ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار در رتبه ۶ استان قرار دارد ، افزود : ۵۵ درصد نشاء به صورت مکانیزه و ۴۵ درصد به صورت دستی کشت می شود.

وی با اعلام اینکه شهرستان قائمشهر دارای رتبه یک مکانیزاسیون برنج است ، گفت : ۹۵درصد برداشت برنج در سطح این شهرستان به صورت مکانیزه انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر گردش مالی برنج در شهرستان را چهار هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت : قائمشهر قطب کشاورزی مازندران است و اگر در بخش کشاورزی حمایت های لازم را نداشته باشیم یا کشاورزی در این شهرستان با چالش هایی مواجه شود قطعا اقتصاد شهرستان با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مازندران قائم شهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مازندران قائم شهر وزارت جهاد کشاورزی مازندران قائم شهر اخبار کنکور جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۸۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: با آغاز برداشت گوجه فرنگی از ۲۵۰ هکتار مزارع این شهرستان پیش بینی می‌شود، ۱۰ هزار تن محصول برداشت و به بازار‌های داخلی و خارجی ارسال و صادر شود.
مجید صفری بیان کرد: ۱۰ تن محصول تولید شده گوجه فرنگی از مزارع شهرستان مهر به کشور امارات متحده عربی صادر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: کشاورزانی که قصد صادرات محصول تولیدی خود را دارند باید از طریق سامانه سانکا و کشاورزانی که قصد فروش محصول خود را در بازار‌های داخلی دارند از طریق سامانه سبک ،  اطلاعات خود را ثبت و کد شناسه سلامت محصول دریافت کنند.

دیگر خبرها

  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • پیش‌بینی ۸۰ درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر
  • نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر
  • طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد