Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای روحانی در سال 1391 صراحتاً از بهانه‌جویی‌های دولت دهم که مشکل گرانی‌ها را بر گردن تحریم‌ها می‌انداخت انتقاد می‌کرد و معتقد بود: همه ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.

سرویس اقتصاد مشرق- آقای روحانی در ماه‌های اخیر، مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از تحریم‌های شدید آمریکا عنوان کرده است.

در روزهای اخیر هم آقای روحانی در این باره صریح‌تر موضع گرفته و در واکنش به انتقادات مردم از عملکرد دولت در عرصه اقتصاد، گفت: «مردم برای کمبود و مشکلات در کشور اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، آدرس این لعن و نفرین، کاخ سفید در واشنگتن است و کسی آدرس اشتباه به آنها ندهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: «یک عده‌ای به خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس صحیح تمام جنایات و فشار بر مردم عزیز ایران، واشنگتن دی سی و کاخ سفید و آنهایی است که در این ساختمان هستند و این همه جنایات علیه ملت ایران روا داشتند و شما می‌بینید هر روز فشار و مشکلات را تشدید می‌کنند. پس ما لعن، نفرین و کینه‌مان را به آدرس صحیح و درست بفرستیم، آن کسی که جنایتکار است، کاخ‌نشین کاخ سفید است. منشأ تمام مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و از تندروهای آمریکا است. از این ۳ تا است و امروز فرماندهی این کار در آمریکاست که علیه مردم ایران جنایت می‌کند.»

مواضع اخیر آقای روحانی درباره اینکه مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌های آمریکا است، با مواضع او و جریان اصلاح‌طلب و حامیانش در جریان انتخابات سال ۱۳۹۲ کاملاً متفاوت است. در آن مقطع، آقای روحانی، اصلاح‌طلبان و منتقدان دولت دهم معتقد بودند ریشه مشکلات اقتصادی کشور از جمله تورم و نابسامانی ارزی، سیاست‌های اقتصادی دولت است.

آقای روحانی هم صراحتاً از بهانه‌جویی‌های دولت دهم که مشکل گرانی‌ها را بر گردن تحریم‌ها می‌انداخت انتقاد می‌کرد و معتقد بود: همه ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.

در ادامه مروری داشته‌ایم به اظهارات آقای روحانی و همفکران دولت (منتقدان دولت‌های قبل از حسن روحانی) نسبت به نقش تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی کشور.

علی لاریجانی

۲۸ تیر ۱۳۹۱

سهم تحریم در مشکلات کنونی اقتصادی کشور ۲۰ درصد است و مسئولان باید علت‌های دیگر این موضوع را ریشه‌یابی و بررسی کنند.

حسن روحانی

۲۳ مهر ۱۳۹۱

درست است که دشمن به ما فشار می‌آورد، درست است که ما نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم اما آیا خودمان به ملتمان فشار وارد نمی‌کنیم؟ نقدینگی را چه کسی بالا برده؟ تحریم‌ها شروع شد برای این تحریم‌ها چه برنامه‌ای را در نظر گرفتیم آیا واقعا به فکر اقتصاد مقاومتی بودیم؟

علی قنبری

۳ دی ۱۳۹۱

همه مصائب امروز نتیجه عملکرد اشتباه سیاست‌های پولی و مالی دولت طی چند سال اخیر است که جبران آنها همت فراوان می‌طلبد.

علی لاریجانی

۹ دی ۱۳۹۱

وقتی شما رشد نقدینگی‌تان از ۶۵ هزار میلیارد به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد شما حتماً در کشور تورم دارید

پدرام سلطانی

۱۶ دی ۱۳۹۱

طبیعتاً اگر مدیریت کلان خوبی داشته باشیم، هم در جریان تحریم‌ها آسیب کمتری می‌بینیم و هم در حل مشکل تحریم‌ها توفیق بیشتر و بهتری پیدا می‌کنیم.

سعید لیلاز

۴ بهمن ۱۳۹۱

تجربه نشان می‌دهد مسائل اقتصادی ایران نه تحریم است و نه عامل برون‌زا، بلکه فقدان مدیریت اقتصادی باثبات است که کار را به این نقطه می‌کشاند.

حسن روحانی

۷ بهمن ۱۳۹۱

مسائل با شفافیت بیان نمی‌شود، آمارها از واقعیت فاصله دارد و نقدینگی به حدود ۷ برابر رسیده است. بیکاری هم نه تنها کاهش نیافته که افزایش هم یافته است. اسراف این است که صدها هزار جوان را با سرمایه این مردم از دبستان تا دکترا بالا ببریم و آن وقت آنها بیکار باشند.

محمدرضا خباز

۷ بهمن ۱۳۹۱

 حداقل بر زخم مردم نمک نپاشیم و نگوییم اوضاع خوب است. وضعیت اقتصادی کشور اصلا قابل دفاع نیست و حرف من این است که فرافکنی نکنیم و این موضوع را به خارج مرز تعمیم ندهیم و در داخل به دنبال دلیلش باشیم.

مسعود پزشکیان

۱۴ بهمن ۱۳۹۱

تورم امروز ناشی از نقدینگی بی‌منطقی است که دولت با اصرار در جامعه توزیع کرد تا بتواند برای خود در بین توده مردم تبلیغات کند.

حسن روحانی

۲۸ بهمن ۱۳۹۱

ما با مشکلات خارجی روبه‌رو هستیم اما مهم‌ترین مشکلات ما ریشه داخلی دارد

حسن روحانی

۱۸ فروردین ۱۳۹۲

یکی از مهم‌ترین دلایلی که دولت فعلی را با مشکل مواجه کرده عدم استفاده از همین صاحبنظران و مدیران است، یعنی اگر این دولت از افراد صاحب فکر استفاده می‌کرد شاید امروز با خیلی از این مشکلات مواجه نبودیم یک دولت شایسته‌سالار که به نظرات صاحبنظران توجه کند در همان سال اول می‌تواند تحولاتی ایجاد کند که امید به آینده، امید به آرامش و ثبات به جامعه برگردد

محمد شریعتمداری

۲۲ فروردین ۱۳۹۲

 تورم در ایران، ریشه‌های ساختاری دارد؛ اما کنترل نقدینگی، ایجاد تعادل در بودجه عمومی و جلوگیری از کسری بودجه پیدا و پنهان از مهم‌ترین ریشه‌های آن در شرایط حاضر است.

حسن روحانی

۲۲ فروردین ۱۳۹۲

سوء مدیریت‌ها و مدیریت اقتصادی کشور به جای اینکه با تدبیر و اتکا به قدرت مردم، پیام رشد پایدار را به جهان بدهد. پیام ضعف به تحریم کنندگان می‌دهد. همه ضعف‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت... در حالی که می‌توانستیم تحریم‌ها را با تدبیر و عزتمندانه، قابل اجتناب و قابل تقلیل کنیم.

حسن روحانی

۲۴ فروردین ۱۳۹۲

مدیریت اقتصاد کشور به جای آنکه با تکیه بر مقاومت و ایستادگی مردم پیام رشد پایدار به مردم بدهد پیام ضعف به تحریم کنندگان ارائه می‌دهد. همه ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت با چه حقی هر روز دست به جیب مردم می‌بریم و نصف پول آنان را می‌گیریم؟ ارزش پول ملی را نصف کردند و هنوز شعار می‌دهند

محمد شریعتمداری

۲۹ فروردین ۱۳۹۲

متاسفانه برخی سوء مدیریت‌ها آثار تحریم‌ها را بر اقتصاد کشور تسریع و آن را مضاعف هم کرد.

مسعود پزشکیان

۲ اردیبهشت ۱۳۹۲

قبل از تحریم چه کردند که امروز تحریم را بهانه می‌کنند؟ آیا آن زمان که تحریم در این حد شدت نداشت قوانین را اجرا می‌کردند که امروز تحریم را بهانه قرار داده‌اند؟

محمد شریعتمداری

۳ اردیبهشت ۱۳۹۲

درباره تورم، ما شاهد اجرای سیاست‌های بد پولی هستیم، شان و منزلت و جایگاه سیاستگذار پولی کشور مخدوش شده است... رشد نقدینگی در جامعه ایران طی سال‌های اخیر به صورت بسیار فزاینده‌ای، از عوامل مهم ایجاد تورم در روزهای کنونی است. پس اگر ما بخواهیم برای تورم، به عنوان یک معضل چاره‌ای بیندیشیم، باید هم به حوزه مسائل ساختاری اقتصاد ایران بپردازیم.

اکبر ترکان

۳ اردیبهشت ۱۳۹۲

آثار تحریم‌ها می‌توانست پیش‌بینی شود و استراتژی مناسبی برای آن ارائه شود ما درآمد حاصل از فروش نفت کشورمان را صرف کارهای غیرزیرساختی و شاید خرید کالاهای مصرفی کرده‌ایم.

محمد شریعتمداری

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲

۵۰ درصد گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف مدیریت‌های داخلی است.

حسن روحانی

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲

ریشه بسیاری از سیاست‌های پولی نامناسب که باعث افزایش بی‌رویه حجم نقدینگی و تورم در کشور شده است و دولت را به بزرگ‌ترین بدهکار اقتصادی ایران تبدیل کرده است را دولتی شدن شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی می‌دانم من از سال اول زمینه استقلال بانک مرکزی را فراهم خواهم کرد.

محمد شریعتمداری

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲

اینکه امروز جوانان ایرانی با مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و مسکن روبه‌رو هستند حاصل اقدامات غیراصولی دولت‌های نهم و دهم است.

حسن روحانی

۱۲ خرداد ۱۳۹۲

ریشه همه مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی ما از افراط و تفریط‌های صورت گرفته است.

حسن روحانی

۱۹ خرداد ۱۳۹۲

ازهم‌گسیختگی چارچوب‌های اقتصادی و اجتماعی، تصمیمات فردی، خودشیفتگی و کنار گذاشتن دانایان جامعه و همچنین منزوی کردن سرمایه‌های ملی و توهین و افترا به بزرگان کشور، نتیجه‌ای جز شرایط امروز را به همراه ندارد.

حسن روحانی

۲۱ خرداد ۱۳۹۲

شما قدرت پول ملی را در طول ۶ ماه به یک‌سوم تقلیل دادید و باز هم با صدای بلند با مردم حرف می‌زنید.

اسحاق جهانگیری

۲۲ خرداد ۱۳۹۲

اگر امروز این حداقل دستمزد را با سال ۸۴ مقایسه کنیم می‌بینیم که با حداقل دستمزد در آن سال می‌شد ۵ ربع سکه خرید اما امروز این میزان کمتر از نیم سکه است. همین مثال ساده نشان می‌دهد قدرت خرید کاهش یافته و در مقابل تورم افزایش یافته است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین حسن روحانی اصلاح طلبان علی لاریجانی محمد شریعتمداری دولت دهم حسن روحانی اسحاق جهانگیری اقتصاد مقاومتی بانک مرکزی اخبار داغ مشکلات اقتصادی کشور محمد شریعتمداری آقای روحانی حسن روحانی خرداد ۱۳۹۲ تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۶۹۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم

نایب‌رئیس اتاق ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو، گفت: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشورهای مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم حسین پیرموذن،نایب‌رئیس اتاق ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو 2024 که درواقع نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران است، اولویت این دوره هیات نمایندگان اتاق ایران را تلاش در راستای تقویت صادرات غیرنفتی دانست و تأکید کرد: کمک به درآمدزایی کشور با توجه به تنگناهای اقتصادی و ارزی حاکم، یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران در دوره دهم است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و در رأس آن اتاق ایران تلاش می‌کند طی سالی که به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، زمینه تولید و صادرات بیشتر را فراهم کند. در این مسیر به حمایت‌های دولت هم نیاز دارد. خوشبختانه همکاری که برای برگزاری ایران‌اکسپو در ابتدای امسال بین بخش خصوصی و دولت صورت گرفت شروع خوب و امیدوارکننده‌ای درهمین راستا بود.

او ادامه داد: در ایران‌اکسپو توانمندی‌های صادراتی ایران را به نمایش گذاشتیم و با حضور هیات‌های تجاری از 25 کشور مختلف، نشان دادیم که اقتصاد ایران علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم توانسته است سطح تولید و به دنبال آن صادرات خود را ارتقا دهد.

نایب‌رئیس اتاق ایران مشارکت اتاق در برگزاری ایران‌اکسپو و ایجاد پاویونی در این نمایشگاه را در راستای نمایش ظرفیت‌های استان‌های مختلف کشور، مؤثر ارزیابی کرد و افزود: هیات‌های تجاری مختلفی که به دعوت اتاق ایران از نمایشگاه اکسپو دیدن کردند، نشست‌های رودررویی با فعالان اقتصادی ایرانی داشتند که همچنان ادامه دارد. بدون شک ایران برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست نیاز دارد تا بتواند خود را به بهترین شکل معرفی کند.

پیرموذن از مطلوبیت کالاهای ایرانی در بین فعالان اقتصادی دیگر کشورها سخن گفت و تأکید کرد: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشورهای مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند.

او تأکید کرد: اتاق ایران حضور پررنگ در بازارهای جهانی و برپایی نمایشگاه‌های دائمی را در برنامه کاری خود دارد و ایجاد پیوندهای اقتصادی برای تقویت صادرات غیرنفتی را دنبال می‌کند. درواقع افزایش سطح درآمدهای ارزی کشور در این تنگناهای اقتصادی یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست