Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-01@05:34:06 GMT

آیا بورس در وضعیت خطرناکی است؟

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۱۵۱۵

آیا بورس در وضعیت خطرناکی است؟

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت افت ۲۳هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۹۲هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش شریان نیوز،در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه ۹میلیارد و ۵۸۰میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۸هزار و ۶۸۳میلیارد تومان در ۹۸۶هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۲۳هزار و ۲۸واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۹۲هزار و ۹۰۱واحد قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب شاخص بورس مرز حمایت روانی یعنی کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را از دست داد که اتفاق مهمی در بازار تلقی می شود.

 

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران،صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی پارس و پتروشیمی جم با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۶۰۳۸واحد، کل (هم‌وزن) ۳۸۶۳واحد، قیمت (هم‌وزن) ۲۵۳۱واحد، آزاد شناور ۳۶۸۱۱واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۲۷۱۵۴و ۵۰۷۷ واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۲ میلیارد و ۳۰۵میلیون ورقه به‌ارزش ۴هزار و ۷۸۳میلیارد تومان در ۷۲۵هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۱۰۸واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۷هزار و ۴۵۳واحد قرار گرفت.

اما بورس فردا به کدام سمت می‌رود؟ 

مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص به خبرگزاری خبرآنلاین توضیحاتی داد و در جواب این سئوال که آیا عقب رفتن از کانال یک میلیون و 500 به معنای از دست رفتن کف حمایتی است؟گفت: این طور فکر نمی‌کنم.تا وقتی گزارش دقیق سودهای 6 ماهه نیاید بازار با خلا اطلاعاتی روبروست و نکته اینجاست که این خلا اطلاعاتی با دستور العمل و بخشنامه درست نمی‌شود. وی گفت: هرچه زودتر باید سودهای 6 ماهه و پیش بینی سال 99 بیاید. این دو آیتم که باعث می شود بازار به شرایط عادی برگردد. 

وی تاکید کرد: هر چند برخی وضعیت را بسیار بحرانی می‌دانند اما من اعتقاد دارم بازار بسیار به زودی برمی‌گردد.

صفاری در توضیح این مطلب افزود: البته انتخابات آمریکا نیز در 13 آبان پیش روی ماست. اما اگر سودهای 6 ماهه و پیش بینی 99 را داشته باشیم بازار جمع خواهد شد .

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: از شنبه شرکت‌ها باید بازارگردان داشته باشند که این اقدام بی‌تردید، ریسک نقدشوندگی بازار را کم می‌کند و بازار کم کم جمع می‌شود اما اصل رشد بازار از بعد از انتخابات آمریکاست.

او در پاسخ به این سئوال که فردا بورس چه می شود؟گفت:فعلا اتفاق خاصی نیفتاده است که تغییری رخ دهد اما از شنبه بازار در وضعیت عادی قرار می‌گیرد.

وی پیش‌بینی کرد: با انتشار اطلاعات فاندامنتال بازار مثبت خواهد شد.
به گفته وی این ریزش نیز طبیعی بود چرا که وقتی اطلاعاتی در بازار نباشد همین است.

وی ادامه داد:سال گذشته پیش‌بینی سودها را از بازار حذف شد. این خلا بازار بود اما رشد شتابان و افرادی که با افق های کوتاه مدت وارد بازار شدند و هرروز انتظار 5 درصد رشد داشتند برای بازار مخرب بودند.

وی تاکید کرد: بورس برای پس اندازهای بیش از یک سال است اما در کل به دلیل تورم و رشد قیمت دلار منتظر رشد بورس باشید.

منبع: شریان

کلیدواژه: بازار سرمایه یک میلیون قرار گرفت پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۱۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!

به گزارش خبرآنلاین ،دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات دومین روز هفته جاری، با افت ۰.۸۷ درصدی، معادل ۲۰ هزار و ۲۸۴ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۳۳ واحد قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت: رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۹۹ درصدی (معادل هفت هزار و ۵۳۶ واحد) در پله ۷۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) را در روز یکشنبه، سه هزار و ۹۶ میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین حجم معاملات روز یکشنبه را ۶.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج پول در پایان معاملات روز یکشنبه بورس، از خروج ۱۱۹.۵ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش‌ بینی بورس دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازار سرمایه در دومین هفته اردیبهشت‌ماه، در حالی که همه اهالی تالار شیشه‌ای منتظر یک شروع مثبت و قوی بودند، روز منفی دیگری را پشت سر گذاشت. قامت سرخ نقشه بازار بورس، نشان از منفی بودن ۸۰ درصدی تابلوهای بورسی داشت.

حجم و ارزش پایین معاملات در کنار توقف روند ورود پول حقیقی‌ها به بازار سرمایه، روایتگر روز معاملاتی فرسایشی برای سهامداران بود. روند نماگرهای سهامی نشان می‌دهد برخلاف انتظار، در روز یکشنبه خبری از حمایت حقوقی‌ها نبود و روند معاملات با بازگشت قدرت خریداران همراه نبود.

کارشناسان معتقدند، در صورتی که محرک‌های بازار از جمله دلار نیمایی تغییر چندان محسوسی پیدا نکند، روند نوسانی بازار ادامه خواهد یافت. صندوق‌های اهرمی نیز، در پایان معاملات دومین روز هفته، در سوی منفی دامنه نوسان خود قرار گرفتند؛ این موضوع مشخص می‌کند معامله‌گران و سرمایه‌گذاران امید چندانی به تغییر شرایط در بازار روز میانی هفته ندارند.

با وجود این، دو خبر مثبت به بازار سرمایه تزریق شده که می‌تواند حال و هوای معاملات را در روز میانی هفته تغییر دهد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «معافیت‌هایی که در حوزه بورس وجود داشته، به قوت خود باقی خواهد ماند. همچنین نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها به سطح ۲۰ درصدی بازگشت.»

از همین رو، در راستای پیش بینی بورس روز میانی هفته، می‌توان با توجه به اخبار مثبتی که به بازار سرمایه تزریق شده است، انتظار بازگشت نماگرهای سهامی به ریل مثبت را داشت.

۲۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900717

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار