Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@11:45:53 GMT

آموزه‌های دفاع‌مقدس در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۲۱۵۷

آموزه‌های دفاع‌مقدس در یک نگاه

گذشت چهار دهه از برهه باشکوه دفاع مقدس این امر را اثبات کرد که عظیم‌ترین عامل اقتدار و موفقیت ایران سترگ و مهمترین سرمایه اجتماعی نظام، مردم هستند و بدون حمایت‌های مردم، راهبردها به سرانجام نمی‌رسد.

محمدشریعت پناه در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده است،نوشت:

40 سال از آغاز جنگ تحمیلی می‌گذرد. در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ارتش عراق با زیر پا نهادن قوانین بین‌المللی و پیمان‌های حسن همجواری، از زمین،دریا و آسمان ناگهان به ایران اسلامی یورش آورد و رئیس جمهور وقت عراق، صدام حسین وعده داد یک هفته‌ای ایران را فتح خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که صدام تعدادی از شهرهای مرزی در غرب و جنوب کشور را اشغال کرده بود و هزاران نفر از هموطنان‌مان را به خاک و خون کشیده بود، در داخل کشور فضا بسیار ناآرام و ملتهب بود. ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت ستمشاهی می‌گذشت و نیروهای انقلابی با هواداران حکومت طاغوت و ضدانقلاب درگیر بودند و در برخی استان‌ها توسط عده‌ای وابسته به استکبار،شعار جدایی‌طلبی  سر داده می‌شد. سفارت‌خانه امریکا در تهران به لانه جاسوسی و براندازی علیه انقلاب نوپای اسلامی مبدل شده بود لذا به اشغال دانشجویان انقلابی درآمد و آمریکا به تلافی آن،مردم ایران را ظالمانه تحریم اقتصادی کرد.

وضعیت نابسامان امنیتی و سیاسی در کنار وضعیت بغرنج فشارهای اقتصادی و پیشروی ارتش صدام در مرزهای غربی و جنوبی و جنگ تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور دست به دست هم داده بود تا ایران در معرض خطرهای جدی قرار گیرد.

در چنین موقعیت حساس و تاریخی، بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) خواستار وحدت و انسجام جامعه شدند و فرمان دفاع از انقلاب و تمامیت ارضی ایران اسلامی را صادر فرمودند. بدنبال این فرمان نیروهای مسلح و طیف‌های مختلف مردم به ویژه جوانان محصل و دانشجو مشتاقانه به سوی جبهه‌های نبرد شتافتند و در برابر متجاوزان بعثی شجاعانه ایستادند.

جنگ تحمیلی هشت سال طول کشید و خسارات سنگینی برجا گذاشت . در این جنگ طولانی، ملت بزرگ ایران با مقاومت در برابر ارتش عراق و حامیان غربی و عربی آن، به دنیا نشان دادند تا پای جان از آرمان‌های انقلاب اسلامی و سرزمین‌شان دفاع می‌کنند و متجاوزین را سخت از کرده‌شان پشیمان می‌سازند.

آموزه‌ها و تجارب گران‌بهایی که متخصصان،دانشمندان و مهندسان ایرانی در دوران دفاع مقدس کسب کردند سنگ بنای توسعه و عمران کشور قرار گرفت و آبادانی و پیشرفت همه جانبه را به ارمغان آورد. در زمینه دفاعی نیز توان بازدارندگی ایران در دستگیری تنفنگداران متجاوز دریایی آمریکا، موشکباران مقر نیروهای تروریست داعش در سوریه و پایگاه نظامیان متجاوزامریکایی در عراق ،ساقط کردن پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک امریکا در آسمان ایران،توقیف کشتی انگلیسی، کمک مستشاری به دولت‌های عراق و سوریه ،تولید تجهیزات جنگی و به بن بست کشاندن نقشه تجاوز و حمله به ایران و ایجاد امنیتی پایدار، با اقتدار به اثبات رسید.

جنگ تحمیلی در کنار آموزه‌ها و تعالیم ارزشمند فرهنگی و اجتماعی آن به ما آموخت باید توانمند و خودکفا باشیم و قدرت دیپلماسی را باور داشته باشیم.جنگ به ملت ما آموخت باید روی پای خودمان بایستیم.منافع ملی را در اولویت قرار دهیم، به دانش و استعداد جوانان به ویژه مراکز علمی و دانشگاهی اتکا کنیم،تبعیت از رهبری را سرلوحه برنامه‌ها قرار دهیم و از اختلاف وتشتت پرهیز کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چهل سالگی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۲۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توییت نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر انقلاب

به گزارش «تابناک»، نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پس از دیدار با رهبر انقلاب در توئیتی نوشت:

بە دیدار رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای در تهران شرفیاب شدم.

در این نشست بر آمادگی و تمایل عراق و اقلیم کردستان جهت پیشبرد روابط همە جانبە با جمهوری اسلامی ایران تأکید نمودیم.

دیگر خبرها

  • توییت نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر انقلاب
  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • ایستادگی بر سر ارزش‌ها عامل پایداری نظام در مقابل توطئه‌ است
  • دستاوردهای ایران، همرده با کشورهای پیشگام در حوزه‌ جنگ‌افزارسازی است
  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • ساخت ۱۸۰۰ مسکن محرومین در استان مرکزی
  • کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند/ هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود