Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@14:56:28 GMT

۲۰ هزار تن محصول انار در زنجان تولید شد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۲۹۵۳

۲۰ هزار تن محصول انار در زنجان تولید شد

فرهاد اکبری، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور معمول ۱۵ درصد محصول انار تولیدی این شهرستان به صورت رب انار (ترش و شیرین) فرآوری شده و ۸۵ درصد مابقی آن نیز به صورت تازه‌خوری مصرف و بخش از این محصول نیز به سایر استان های کشور صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه قریب ۱۵ نوع انار در شهرستان طارم تولید می شود، اظهار داشت: شاه‌بار قرمز و سفید، می‌خوش، پست کدویی، کبابی، ملیس ترش، ملس شیرین، پوست سیاه، پوست سفید، کله نار، ترش جنگلی، راغ،  دوستی، یوسف خانی و ملس ساوه ازجمله انواع محصول انار تولیدی در شهرستان طارم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبری با اشاره به اینکه بطور معمول آن دسته از انارهایی که به رنگ قرمز و صورتی بوده و پوست نازک و نرم هسته هستند و شکل ظاهری خوشی را دارند، بازار پسند بوده و مردم به خرید آن ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند، افزود: ارقام "ملس ساوه، شاه‌بار قرمز و سفید، کله نار و پوست سیاه" از کیفیت، عطر و طعم خوبی برخوردارند و مصرف کنندگان زیادی به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: توسعه باغات انار طی سال‌های نه چندان دور به حد صفر رسیده بود اما با توجه به عملکرد و کیفیت خوب و توجیه اقتصادی بالای این محصول و قیمت بیشتر و پایین بودن هزینه کشت آن نسبت به سایر محصولات زراعی و زیتون، ذهنیت خوبی در افراد به منظور افزایش سطح زیر کشت باغات انار، ایجاد شده است.

اکبری، سطح زیرکشت محصول انار شهرستان طارم را یک هزار و ۷۴۸ هکتار عنوان کرد و با بیان اینکه از این میزان سطح زیرکشت، یک هزارو ۴۵۲ هکتار بارده و ۲۹۶ هکتار آن نیز غیر بارده است که در واقع طی سال‌های آتی به بار خواهد نشست، افزود: ارقام مرغوب انار طارم علاوه بر مصرف استان به استان های همجوار و همچنین به کشورهایی چون قطر و روسیه، نیز صادر می شود.  

وی، تعداد بهره برداران این محصول را نیز بالغ بر سه هزار نفر ذکر کرد و اظهار داشت: کرم گلوگاه، سالانه خسارت زیادی را به محصول انار می زند که نیازمند مبارزه تلفیقی است و به همین منظور نیز کلاس های آموزشی و ترویجی برگزار می شود.  

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی طارم زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی طارم زنجان وزارت جهاد کشاورزی طارم زنجان اخبار کنکور محصول انار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۲۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز کشت نیشکر در استان گفت: همه ساله ۲۹ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت نیشکر می‌رود.

او با بیان اینکه شهرستان‌های صومعه سرا و لنگرود قطب تولید نیشکر در گیلان هستند، افزود: زمان کشت این محصول از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و زمان برداشت آن در آذر ماه هر سال است و فرآوری تا دی ماه ادامه داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین تصریح کرد: نیشکرکاران در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول از هیچ‌گونه سم و کودی استفاده نمی‌کنند.

به گفته محمدی، شکر سیاه تولید شده از کیفیت و بازارپسندی مناسبی برخوردار بوده و در قالب محصول سالم عرضه می‌شود.

او همچنین گفت: استان گیلان حدود ۱۸۰ بهره بردار در زمینه کشت محصول نیشکر دارد و روش پخت شکر سیاه به صورت سنتی در کارگاه‌های محلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: سال گذشته به ازای هر هکتار ۱۴۰۰ کیلوگرم شکر خشک به ارزش اقتصادی ۹۵ میلیارد ریال تولید شد. 

محمدی تصریح کرد: شکر سیاه، دوشاب و کف شکر از جمله تولیدات نیشکرکاران با استفاده از محصول برداشت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی پل سفیدرود
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • پیش‌بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در دو حوزه انتخابیه زنجان
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • رودخانه دز، پنهان زیر پوست فاضلاب‌های شهری
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه