Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده دشتستان گفت که ارائه پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی با تأخیر مواجه شده که این به دلیل تصمیم نادرست مدیریتی بوده و خساراتی را به کشور تحمیل کرده است.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رضایی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در توضیح سوالش از وزیر نفت درباره علت عدم بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: هدف از طرح سوال، تأمین منافع ملی و روشن شدن وضعیت و تلاش برای تحقق سند اقتصاد مقاومتی،‌ دفاع از توان و توانمندی جوانان متخصص و کارکنان شریف شرکت نفت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره اهمیت پارس جنوبی گفت:‌ پارس جنوبی یکی از ارزشمندترین نقاط کشور است که بزرگترین میدان گازی مشترک با قطر را شامل می‌شود. ۵۰ درصد ظرفیت منابع گازی و ۸۰ درصد تأمین گاز کشور و همچنین ۹۰ درصد صادرات از پارس جنوبی انجام می‌شود. ارزش اقتصادی آن حداقل ۶۰ درصد GTP تولید ناخالص ملی است.

این عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر، فاز ۱۴ پارس جنوبی را ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی از نظر سازنده و تأمین کالا دانست و یادآور شد: قرارداد اجرای این پروژه به خرداد سال ۸۹ برمی‌گردد یعنی همان زمانی که قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت تصویب شد. این پروژه، پروژه ملی با ارزشی است که معادل دو فاز پالایشگاهی را شامل می‌شود. قرار بود با افتتاح آن ۵۶ میلیون مترمکعب گاز در میعانات گازی به ظرفیت کشور اضافه شود. از سال ۸۹ تا ۹۲، ۵۰ درصد پروژه پیشرفت داشت. با این شیب باید در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسید اما تا این لحظه تکمیل و افتتاح نهایی نشده است.

وی افزود: آقای زنگنه در آغاز فعالیت‌شان در وزارت نفت این پروژه را از اولویت خارج کرد. فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورددار تأخیر در اجرای یک فاز گازی در ایران است که دلیل آن هم تصمیم نادرست مدیریتی بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، انرژی، علم و فناوری و برنامه ششم است.

رضایی در باب اهمیت تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: به گفته آقای زنگنه هر سال تأخیر در اجرای هر فاز پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار خسارت و عدم‌النفع برای کشور به همراه دارد. البته بخش دریایی پروژه در سال ۹۷ اولین سکوی آن نصب شد. با این اوصاف حداقل دو سال تأخیر در اجرای پروژه دیده می‌شود و این به معنای خسارت ۱۰ میلیارد دلاری به کشور که آن هم ناشی از تصمیم اشتباه مدیریتی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: با توجه به اینکه پروژه طبق روال به اتمام نرسیده طرف مقابل یعنی قطر به اندازه ۱۰ میلیارد دلار اضافه‌تر از میدان استفاده کرده است. ۱۰ میلیارد دلار به پول امروز ۲۹۰ هزار میلیارد تومان است که با آن می‌توانستیم کارهای زیادی انجام دهیم. سوال این است که چرا پروژه به نتیجه نرسیده که در صورت تکمیل آن پول وارد خزانه می‌شد و بخشی از مشکلات را حل می‌کرد. ما دنبال حل ریشه‌ای مشکلات هستیم.

ادامه دارد...

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير نفت پارس جنوبي فاز ۱۴ پارس جنوبی تأخیر در اجرای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۳۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر اقئصاد: رکورد جذب سرمایه گذاری خارجی را شکستیم / شرکت ملی نفت: تولید گاز در پارس‌جنوبی از قطر پیشی گرفت

آفتاب‌‌نیوز :

سید احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که رقم واقعی سرمایه گذاری خارجی محقق شده بیش از ۵.۵ میلیارد دلار بوده است، زیرا برخی از سرمایه گذاران خارجی مبلغی که در کشور سرمایه گذاری کرده اند را در سازمان سرمایه گذاری ثبت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه امیدواریم در سال ۱۴۰۳ با رفع موانع تولید به ویژه موضوع تسعیر، شاهد افزایش حجم سرمایه گذاری و افزایش تولید باشیم، با اشاره به بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و بهره‌برداری از سه پروژه توسعه‌ای، گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان دارای ظرفیت‌های بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی است.

جزئیات سرمایه‌گذاری در میادین نفتی

همچنین محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به خبرگزاری تسنیم گفت: همانطور که وزیر امور اقتصاد و دارایی اشاره داشتند، بخش نفت با ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی کارنامه قابل‌توجهی دارد. هم‌اکنون ۷ میدان نفتی با سرمایه‌گذاری خارجی درحال توسعه هستند.

معاون وزیر نفت درپاسخ به‌اینکه این ۴.۸ میلیارد دلار در کدام میادین نفتی کشور جذب شده، گفت: میادین شادگان، کوپال، آبان، پایدار غرب، دال‌پری، پایدار شرق و چشمه خوش، ۷ میدان نفتی است که سرمایه‌گذاران آن خارجی هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه "با کشور‌های مختلفی قرارداد نفتی امضا کرده ایم و یا در حال مذاکره برای امضای قرارداد‌های جدید نفتی هستیم، گفت: شرکت ملی نفت ایران از سرمایه‌گذاری تمامی شرکت‌های ایرانی و خارجی در پروژه‌های نفتی استقبال می‌کند و با توجه به ظرفیت‌های خوب سرمایه‌گذاری در این حوزه، پیش‌بینی می‌کنیم تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌های جدیدی در دولت سیزدهم، با شرکت‌های داخلی و هم با شرکت‌های خارجی به امضا برسد.

تولید گاز ایران در میدان پارس‌جنوبی از قطر پیشی گرفت

گروه خبرگزاری فارس: محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت در نشست خبری در بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عنوان کرد: سال قبل درآمد‌های نفتی ایران به بیش از ۳۵ میلیارد دلار افزایش یافت. هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد از کالا‌های موردنیاز صنعت نفت از سازندگان داخلی تامین می‌شود. در دولت سیزدهم معادل ۲.۵ میلیارد بشکه به ذخایر هیدروکربوری کشور اضافه و کشف شد. تولید نفت نیز ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش یافت. در دولت قبل سالانه ۱.۶ میلیارد دلار در بالادست صنعت نفت امضا شد، ولی در ۲.۵ سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد دلار قرارداد منعقد شده و ۴ برابر دولت قبل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: امضای قرارداد توسعه یکپارچه آزادگان یک ابتکار بود که با سرمایه‌گذاری ۱۲.۵ میلیارد دلار تولید نفت را از روزانه ۱۹۰ به ۵۵۰ هزار بشکه می‌رساند. در این قرارداد برای اولین بار ۶ بانک در بالادست نفت سرمایه‌گذاری مستقیم انجام می‌دهد. همچنین اخیرا توسعه ۲۰ مخزن گازی با حجم سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلار در اختیار شرکت‌های پتروشیمی قرار گرفته است.

خجسته‌مهر گفت: قرارداد فشارافزایی پارس‌جنوبی نیز به ارزش ۲۰ میلیارد دلار امضا شده که ۹۰۰ میلیارد دلار ثروت‌آفرینی می‌کند. قرارداداد‌های ساخت کمپرسور و سکو نیز به زودی امضا می‌شود. در سال جاری سکوی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد که از سال ۹۴ به دلیل ترک فعل اقدامی برای آن صورت نگرفته بود. هم‌اکنون ما در تولید گاز در میدان مشترک پارس‌جنوبی از قطر جلوتر هستیم.

دیگر خبرها

  • وزیر اقئصاد: رکورد جذب سرمایه گذاری خارجی را شکستیم / شرکت ملی نفت: تولید گاز در پارس‌جنوبی از قطر پیشی گرفت
  • بهره‌برداری از ۸ میلیارد دلار پروژه نفتی در ۱۴۰۳
  • کردستان شایسته توسعه است/اجرای ۴۸ پروژه پیشران در کشور
  • بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی پارس ایر به پروازهای خراسان جنوبی پیوست
  • دولت سیزدهم نویدبخش اجرای پروژه‌های شاخص در خراسان جنوبی است
  • پیشنهاد ایران به روسیه برای ایجاد کریدور گازی
  • «سد باهوش» ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • ماجرای «میدان گازی آرش» در آستانه پیچیدگی؛ چه باید بکنیم؟
  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • لزوم آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه مسافربری بیرجند