Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@03:17:08 GMT

نمایشی درخشان از انفجار یک ابرنواختر

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۵۴۱۵

نمایشی درخشان از انفجار یک ابرنواختر

سازمان ناسا به‌تازگی عکسی از بقایای یک انفجار ابرنواختری منتشر کرده که در سراسر آسمان کشیده شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تلسکوپ فضایی هابل موفق شده است بخش کوچکی از موج انفجار ابرنواختر ماکیان واقع در فاصله دوهزار و ۴۰۰ سال نوری از زمین را ثبت کند. بقایای این ابرنواختر نام خود را از صورت فلکی شمالی قو گرفته است؛ این صورت فلکی منطقه‌ای ۳۶ برابر بزرگ‌تر از ماه را در آسمان به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابرنواختر عبارت از انفجاری است که برای یک ستاره پر جرم در مراحل مرگ رخ می‌دهد و در زمان وقوع چنان نوری از خود ساطع می‌کند که ممکن است درخشندگی آن تا چند روز از درخشش کل ستاره‌های موجود در کهکشان نیز بیشتر باشد، تا جایی که در طول روز و با چشم غیرمسلح نیز بتوان آن را دید. این میزان درخشش حتی می‌تواند تا میلیون‌ها بار بیشتر از درخشندگی خورشید باشد.

در حال حاضر نیز ابرنواخترهایی در فضا وجود دارند که در اثر مرگ ستاره‌ای در چند صد یا چند هزار سال پیش ایجاد شده است و هنوز می‌درخشند؛ بخش عمده‌ای از این بقایا با وجود درخشندگی بسیار، تنها با استفاده از امواج رادیویی قابل تشخیص و مشاهده است، چرا که نور آن‌ها در پس لایه‌ای از غبارهای کهکشانی محو شده است. انفجار ابرنواختر اصلی ماکیان در حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار سال پیش و با فروپاشی یک ستاره در حال مرگ که جرمی حدوداً ۲۰ برابر خورشید داشته، انجام گرفته است.

در زمان وقوع یک انفجار ابرنواختری، بخش بزرگی از جرم ستاره از آن فاصله می‌گیرد و در فضاهای میان‌ستاره‌ای پراکنده می‌شود. از پیوند این بخش‌های جداشده با گازهایی هم‌چون هیدروژن و هلیوم که در فضا به فراوانی یافت می‌شود نیز عناصر سنگین‌تر شکل می‌گیرد. از زمان انفجار ابرنواختر ماکیان تاکنون بقایای این انفجار تا ۶۰ سال نوری نسبت به مرکز خود بسط یافته و همواره به میزان ۲۲۰ مایل در ثانیه در حال گسترش بوده است.

موج ارتعاشات باعث شده است که لبه‌های خارجی بقایای ابر نواحتر کاملاً مشخص باشد. تعامل مواد رانده شده از محل انفجار با مواد میان‌ستاره‌ای کم‌چگالی که به کمک موج‌های ارتعاشات در حال حرکت هستند، ساختار متمایزی را شکل داده که هم‌چون پرده‌ای روشن و درخشان از جنس حریر در سراسر آسمان کشیده شده است. این عکس که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسید توسط سازمان ناسا منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

کد خبر 441478

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم ناسا تلسکوپ هابل فضا ستاره فضایی عکس ناسا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انفجار ابرنواختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۵۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است

فرشاد مهدی‌پور در دیدار هیات رسانه‌ای ایران با استاندار کربلا اظهار داشت: موضوع مهم در حوزه فرهنگ میان دو کشور، مساله اربعین است که باید یک تصویرسازی جهانی انجام شود.

وی بیان‌داشت: خوب نیست و دور از شان است که دو کشور منتظر روایت رسانه‌ای دیگران باشند. کسانی هستند که دشمنانه می‌خواهند روابط استراتژیک ایران و عراق را بر هم بزنند.

مهدی‌پور افزود: ایران و عراق مبارزه ارزشمندی در مبارزه با تروریسم داشتند و امنیت امروز مرهون خون دو کشوری است که به‌هم آمیخته است.

در این دیدار نصیف الخطابی استاندار کربلا هم گفت: دو کشور ایران و عراق یک دشمن مشترک دارند و آن؛ هجمه فرهنگی علیه فرهنگ اسلامی است.

وی تاکید کرد: دو مشکل بزرگ داریم؛ نخست، جنگ نرم و تهاجم فرهنگی و مشکل دوم، القای ناامیدی برای دو کشور است.

الخطابی با بیان اینکه نیازمند تعاملات و همکاری‌های رسانه‌ای هستیم، تاکید کرد: زیارت اربعین بهترین راه مقابله با هجمه‌های دشمن است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • ایسکو بهترین بازیکن ماه آوریل لالیگا
  • برد 6 بر صفر النصر در شب درخشان اسطوره
  • یک هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است
  • جشنواره‌ هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان
  • مورایس برای اورونوف من تو من گذاشته بود
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه درخشان است
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم