Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@03:35:25 GMT

کتاب «مالکیت فکری رهیافتی به توسعه» منتشر می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۶۲۱۷

کتاب «مالکیت فکری رهیافتی به توسعه» منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «مالکیت فکری رهیافتی به توسعه» نوشته منصوره فصیح عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به زودی منتشر می‌شود.

این پژوهش معطوف بر واکاوی و تحلیل اصول سیاستگذاری حاکم بر مالکیت فکری با هدف تبیین آثار آن در تحقق توسعه، تنظیم و مدون شده است.

پژوهشگر در این کتاب با تبیین تأثیر سیاستگذاری در عرصه مالکیت فکری در جهت حفظ حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان اثر و ارتقای خلاقیت، به بررسی خلأها و نواقص موجود در کشورهای در حال توسعه پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع ترسیم چهارچوبی برای «سیاستگذاری در مالکیت فکری در کشورهای در حال توسعه» منطبق با استانداردهای بین‌المللی هدف اصلی این اثر است.

این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است. بخش اول به کلیات پژوهش اختصاص پیدا کرده است. در بخش دوم که بحث اصلی کتاب از آن آغاز شده است، مبانی فلسفی و نظری توجیه کننده نظام مالکیت فکری، ضوابط و اصول بنیادی حقوقی حاکم بر این نظام اعم از تضمینات قانونی در نظر گرفته شده و تحدید آثار قابل حمایت در آن، مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش سوم این کتاب با تمرکز بر تدوین راهبردهای سیاست‌گذاری مالکیت فکری در جهت توسعه، به بررسی آثار مثبت این نظام حقوقی بر روند توسعه و تأثیر آن در جهش اقتصادی، اختصاص یافته است.

در نهایت در بخش چهارم هم‌زیستی یا تعارض میان حقوقی مالکیت فکری و حقوق بشر، با توجه به اهداف توسعه‌ای در نظر گرفته شده در مبانی و استانداردهای مطرح در نظام حقوق بشر، به بحث گذاشته شده است.

نویسنده بر اساس بررسی خود معتقد است؛ در اتخاذ سیاست‌های کلی راجع‌به مالکیت‌های فکری، کشورهای درحال‌توسعه با حقوق و مصالح متعارض و رقیب مواجه‌اند که باید در خصوص ترجیح یا تعدیل آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

در یک نگاه کلی این پژوهش نتیجه می‌گیرد که یکی از عوامل توسعه‌یافتگی جوامع مدرن، توجه و حمایت خاص آن‌ها از عرصه مالکیت فکری است. در واقع تأثیرگذاری دوسویه‌ی مالکیت فکری بر روند توسعه، دلالت سیاستی ویژه‌ای دارد که لازم است مورد توجه سیاست‌گذران در کشورهای درحال‌توسعه مطابق با نیازهای توسعه‌ای قرار گیرد.

در عین اینکه کشورهای در حال توسعه همگی در یک سطح از توسعه‌یافتگی قرار ندارند. این کشورها نه تنها از نظر قابلیت‌ها و توانایی‌های عملی و فنی، بلکه از نظر ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و درآمد و ثروت نیز بسیار اختلاف دارند، در نتیجه سیاست‌های مربوط به مالکیت فکری نیز باید به نحو متفاوت و با توجه به مقتضیات و خصوصیات هر کشور انجام شود.

کد خبر 5036901

منبع: مهر

کلیدواژه: توسعه سازمان جهانی مالکیت فکری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات معرفی کتاب مجمع جهانی صلح اسلامی معرفی کتاب چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس محرم 99 اربعین 99 محمدعلی تسخیری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران رادیو گفتگو اربعین حسینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مالکیت فکری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۶۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو

«زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد،‌ آلبرکامو و تمنای معنا» نوشته رابرت زارتسکی را با ترجمه محمدرضا عشوری از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشارات ققنوس کتاب «زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد،‌ آلبرکامو و تمنای معنا» نوشته رابرت زارتسکی را با ترجمه محمدرضا عشوری منتشر و روانه بازار نشر کرد.

در مقدمه کتاب آمده است:‌ کامو درباره نویسنده و حرفه‌اش می‌گوید: نویسنده  نمی‌تواند در خدمت کسانی باشد که تاریخ را می‌سازند؛ بلکه باید در خدمت کسانی باشد که تاریخ را تحمل می‌کنند... سکوت یک زندانی ناشناس، رهاشده و تحقیرشده در گوشه‌ای از دنیا، کافی است تا نویسنده را از آوارگی‌اش نجات دهد، زمانی که نویسنده در میانه زندگی آزاد و ممتاز خود از فراموش کردن این سکوت امتناع بورزد و آن را با توسل به هنرش فریاد بزند.

درباره کامو کتاب‌های زیادی نوشته شده است،‌ در اکثر این کتاب‌ها 3 موضوع ثابت وجود دارد که عبارتند از عصیان، میانه‌روی و اسودر (بیهودگی) که به پوچی هم ترجمه می‌شود. این سه موضوع در این کتاب نیز نمود دارد،‌ چون شالوده اصلی تفکرات کامو برهمین‌ 3 اصل استوار است، اما این کتاب دو فصل دیگر هم دارد که در کتاب‌های دیگر وجود ندارند، یکی «سکوت» و دیگری «پایبندی» که کسی آثار کامو را از این دو منظر نگاه نکرده است. سکوتی که بر اثر حضور ساکت و خاموش مادر در آثار کامو بازتاب یافته، و تنها آرزوی کامو این بود که کاش مادرش می‌توانست هر آنچه نوشته بخواند. فصل «پایبندی» اما به تأثیر پدر در زندگی کامو اشاره دارد، پدری که او فرصت نکرد هیچ‌وقت بشناسدش اما در تمام عمر به تنها آموزه او پایبند ماند: پایبندی به انسان و ذات انسانی.

معمولا در آثار کامو اجزایی چون ساحل، دریا و آفتاب که به طور کلی مدیترانه و به طور اخص زادگاهش الجزایر را به خاطر می‌آورد، بسیار به کار رفته‌اند، اما نویسنده این کتاب می‌نویسد: شخصیت ساکت مادر بسیار بیشتر از دریا، بن‌مایه نوشته‌های کامو را تشکیل داده است. این خورشید یا شاید سیاه‌چاله همه چیز را به سمت خود می‌کشید.

حاشیه جدید برای جایزه جلال؛ «آلبر کامو در ایران» از کتابی رونویسی کرده که 8 سال پیش منتشر شده؟

این کتاب، کتاب نسبتاً جدیدی است که درباره کامو نوشته شده است و از اکثر آثاری که درباره او نوشته شده و بسیاری‌شان به فارسی ترجمه نشده‌اند، نقل قول می‌آورد. یا بین مسائل و اتفاقات جدید مثل بهار عربی و دیدگاه کامو پیوند برقرار می‌کند و نشان می‌دهد که کامو نه تنها قدیمی نشده بلکه دغدغه‌هایش روز به روز بیشتر با مسائل روز پیوند می‌یابد.

انتشارات ققنوس این کتاب را در 216 صفحه به قیمت 150 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • انتقال مالکیت شرکت هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تسریع شود
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد