Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@04:18:12 GMT

چاپ دوم رمانی که 120 سال از انتشارش می‌گذرد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۷۳۰۱

چاپ دوم رمانی که 120 سال از انتشارش می‌گذرد

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، رمان تاریخی «تاریخ غیرت» با همکاری موسسه انتشارات شهرستان ادب در 12 فصل و 277 صفحه به چاپ دوم رسید. «تاریخ غیرت»رمانی تاریخی است که به‌کوششِ مهدی به‌خیال و با ویراست مصطفی قهرمانی‌ارشد به رشته تحریر درآمده است.

تاریخ غیرت رمانی با مضمون تاریخی-عاشقانه است که «آقاشیخ موسی‌نثری» آن را در سال 1274 هجری شمسی، یعنی زمانی که تنها هفده سال داشته، طی یک سال نوشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نثری در اوایل انتشار روزنامه اتحاد به انتشار این رمان علاقه‌مند بود و در شماره‌هایی از روزنامه نیز، انتشار این کتاب را این‌گونه اعلام کرد: «کتاب تاریخ غیرت رمانی است تاریخی، ‌سیاسی، ‌اخلاقی. ‌اول‌کتابی است که به‌طرز رمان‌های مؤلفین اروپا به زبان فارسی انشا و تالیف شده و در ضمن حکایت عاشق و معشوقی، ‌یکی از تواریخ مهمه‌ی همدان را در کمال شیرینی شرح می‌دهد. مؤلف آن، ‌مدیر جریده اتحاد است و تقریبا 220 صفحه ربعی می‌شود...».

نویسنده در کتاب تاریخ غیرت به شرح اتفاقاتی می‌پردازد که برای شخصیت اصلی داستان رخ می‌دهد و از خلال آن به جزئیات تاریخی آن زمان نیز اشاره می‌کند. آقا علی (شخصیت داستان) بعد از مرگ پدر،‌ به‌سفارش مادر از قزوین سوی همدان راه می‌افتد تا عموی خود را ببیند و با دختری ازدواج کند. وقتی به همدان می‌رسد، چند نظامی، او را دستگیر و در زیرزمینی زندانی می‌کنند. این حادثه، شروع درگیر شدن او در جنگی است که نیروهای عثمانی بر شهر تحمیل می‌کنند. نیروهای نظامی پس از تسلط بر کردستان و کرمانشاه  به سمت همدان حرکت می‌کنند و آن را به محاصره درمی‌آورند. آقاعلی هم عمو،‌ پسرعمو و دخترعموی خویش را پیدا می‌کند و پس از ازدواج با دخترعموی خود، و همراه پسرعمویش،‌ جزو فرماندهان مقاومت شهر همدان در برابر نیروهای خارجی می‎شود. بالاخره نیروهای عثمانی وارد شهر همدان می‌شوند و قتل عام فجیعی رخ می‌دهد.

کتاب تاریخ غیرت در بهار 99 با شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 60 هزار تومان از سوی حوزه هنری استان همدان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

حسام آبنوس کد خبر: 1074592 برچسب‌ها شهرستان ادب حوزه هنری تاریخ غیرت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شهرستان ادب حوزه هنری تاریخ غیرت تاریخ غیرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۷۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: کشف شواهدی از آثار تاریخی در عمق ۱.۵ متری زمین، روند اجرای عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر را به طور موقت متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن خیابان باباطاهر در مرکز شهر و تاریخی‌ترین بافت همدان و پیش‌بینی کشف آثار تاریخی در این مکان، کارشناسان میراث‌فرهنگی از ابتدای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی بر روند اجرای کار نظارت داشتند.

وی افزود: به دنبال اجرای این طرح، روز گذشته و هنگام خاکبرداری شواهدی از آثار تاریخی در این محدوده نمایان شد که به صورت موقت تا اعلام نظر دقیق کارشناسان ادامه اجرای کار متوقف شده است و هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت در صورت نیاز نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: تلاش داریم در کنار حفظ آثار تاریخی مانع فعالیت‌های عمرانی شهر نشویم و به همین دلیل تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کار کارشناسی و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری در کنار فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی شهرداری برای شهر همدان استفاده کنیم.

وی گفت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، یگان حفاظت میراث فرهنگی ناظر پروژه است تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

کد خبر 751136

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • کشف یک دیواره تاریخی از یک بنا در همدان
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • برگزاری آیین نکوداشت ۱۶ اردیبهشت روز مراغه
  • برگزاری آیین نکوداشت روز مراغه
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • شواهدی از آثار تاریخی در خیابان باباطاهر همدان مشاهده شد
  • ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است