Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@19:40:23 GMT

کمبود ویتامین دی موجب چاقی و توقف رشد می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۸۳۵۶

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری مدیکال نیوز، در این تحقیقات سه گروه از ماهی‌های زبرای جوان به مدت چهار ماه با سه رژیم مختلف شامل رژیم فاقد ویتامین دی، رژیم غنی از این ویتامین  و رژیم کنترل، تغذیه شدند. پس از این دوره، محققان میزان تراکم استخوان، تری‌گلیسیرید، چربی، کلسترول و ویتامین دی را در بدن ماهی‌ها اندازه‌گیری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مسیرهای متابولیک کلیدی مرتبط با تولید، ذخیره‌سازی و انتقال چربی در بدن ماهی‌های زبرا را مورد مطالعه قرار دادند.
در نتیجه این تحقیقات مشخص شد گروهی که رژیم فاقد ویتامین دی داشتند، به طور متوسط ۵۰ درصد کوچک تر سایر گروه‌ها هستند و مقادیر بسیار بیشتری چربی در بدن ذخیره کرده‌اند. در بدن این ماهی‌ها تعداد سلول‌های چربی بیش از ماهی‌های دو گروه دیگر بود. همچنین میزان تری‌گلیسرید و کلسترول نیز در بدن این ماهی‌ها بالاتر از گروه‌های دیگر بود.
با تغییر رژیم این ماهی‌ها به یک رژیم غنی از ویتامین دی، رشد آن‌ها ادامه یافت و بخشی از چربی انباشته در بدن آنها مورد استفاده قرار گرفت اما هرگز این ماهی‌ها به اندازه سایر گروه‌ها رشد نکردند و ذخایر چربی خود را از دست ندادند.
نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد کمبود ویتامین دی از طریق ایجاد اختلال در تعادل عادی رشد و تجمع چربی در بدن موجب آسیب دیدن سلامت متابولیک می‌شود.
مطالعات مختلفی در سراسر جهان نقش ویتامین دی در عملکرد اندام‌های مختلف بدن را تایید کرده‌اند. به دلیل این که نور خورشید مهم ترین منبع این ویتامین است، ممکن در پاییز و زمستان به میزان کافی در بدن جذب نشود.
مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی، آب پرتقال و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامین دی هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports  منتشر شده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: ماهی ها ویتامین دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۸۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خون شهدای مدافع حرم موجب نابودی رژیم صهیونیستی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای رئیسی در بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران، در منزل شهید مدافع حرم، علی آقابابایی، از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران، حضور یافت و با خانواده این شهید، دیدار و گفتگویی صمیمانه داشت.

آقای رئیسی با بیان اینکه این شهدای عزیز در حال انجام مأموریت بزرگ حفظ امنیت کشور و منطقه، به دست شقی‌ترین افراد به شهادت رسیده‌اند، گفت: خون مطهر این شهدا موجب عزت و سربلندی جبهه مقاومت و ذلت و زبونی رژیم جنایتکار صهیونیستی در منطقه شد.   رئیس جمهور با توجه به پاسخ مقتدرانه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به این جنایت رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: قطعاً آثار و برکات خون این شهدای عزیز در نهایت، موجب نابودی کامل این رژیم خبیث و جنایتکار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • طرح حماس برای تشکیل دولت اضطراری بر اساس قاعده توقف جنگ
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • خون شهدای مدافع حرم موجب نابودی رژیم صهیونیستی می‌شود
  • طرح جدید در کنگره آمریکا برای توقف کمک نظامی به رژیم صهیونیستی
  • در خواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد