حدادعادل: آیت الله تسخیری حلقه وصل بین مسلمانان و پیروان ادیان بود
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۹۵۴۴
به گزارش «نماینده»، غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی در سخنرانی خود در وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشههای حضرت آیت الله تسخیری» که (۸ مهرماه) در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: مرحوم در این دنیا دو نوع زندگی میکند، این تفاوت بعد از درگذشتشان آشکار میشود. عدهای وقتی از دنیا میروند، جز دوستان، آشنایان و بستگان کسی دیگر متوجه فقدان او نمیشود و تأسف و تأثری به جای نمیماند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی به خاطرهای از ترجمه کتاب آیت الله مطهری به زبان عربی توسط آیت الله تسخیری اشاره کرد و گفت: آیت الله تسخیری اثری از یک متفکر و نویسنده مسلمان ایرانی شیعه به زبان عربی ترجمه کردند. ایشان هم به زبان عربی تسلط داشت و دارای بصیرتی بود که ارزش کتب استاد مطهری را تشخیص میداد.
حدادعادل با بیان اینکه فقدان آیت الله تسخیری ثلمهای جبران ناپذیر بر پیکره اسلام است، افزود: رحلت آیت الله تسخیری برای همه ما تأسف انگیز بود از آن جهت که ایشان نقش بی بدیلی در انقلاب اسلامی ایفا میکرد.
وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان انقلاب همواره درصدد بودند این انقلاب را تحریف کنند و تصویر نادرستی از آن ترسیم کنند و چهره انقلاب را نزد مردم جهان و پیروان سایر ادیان و مسلمانان غیر ایرانی به خصوص عرب و اهل سنت، زشت جلوه دهند. همچنین، تمام رسانههای تحت تسلط استکبار جهانی و صهیونیسم به دنبال جلوگیری از معرفی صحیح انقلاب اسلامی، اندیشه و انگیزه انقلاب به سایر نقاط جهان به ویژه به عالم اسلام و کشورهای عربی هستند.
رییس بنیاد سعدی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: جنگی که در این ۴۲ سال برقرار بوده، از آن به بعد هم خواهد بود. آن جنگ، جنگ تهاجم فرهنگی، فکری و جنگی که یک طرف آن به دنبال تحریف حقیقت است، برشمرده میشود.
وی آیت الله تسخیری را فرمانده لایق این میدان و جبهه جنگ دانست و گفت: مرحوم آیت الله تسخیری برای این مهم، چهار ابزار در اختیار داشت و این ابزارها به او تعالی و موفقیت میبخشید. نخستین ابزار، تسلط به زبان عربی بود. ایشان هم با ادبیات عرب آشنایی داشت و هم با زبان روز عربی و هم در حوزههای علمیه درس خوانده بود و هم در دانشگاه بغداد. بدین ترتیب در گفتوگو با متفکران و اندیشمندان کشورهای عربی مشکلی نداشت.
حدادعادل بیان کرد: علم اسلامی دومین ابزار ایشان بود. آیت الله تسخیری یک فقیه بود و نزد بزرگان اسلام چون شهید صدر درس خوانده بود و به عرفان و کلام اسلامی تسلط داشت و میتوانست از معارف اسلامی سخن گوید و استدلال کند.
وی در ادامه، سومین ابزار آیت الله تسخیری را ایمان قلبی به خدا، اسلام و قرآن کریم و درستی انقلاب اسلامی و ایمان به رهبر معظم انقلاب و امامت این انقلاب دانست و گفت: چهارمین ابزار ایشان، مجهز به اخلاق گفتوگو بود. اخلاقی که آیت الله تسخیری داشت که برای گفتوگو مناسب بود. شخصیتی خوش اخلاق بود که در ابتدا، سخن مخالف را میشنید و احترام میگذاشت و توهین به کسی نمیکرد و فضای بحث را برادری و دوستانه میساخت.
رییس بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: مجموع این تواناییهای آیت الله تسخیری سبب شده بود که در تمام مدت پیروزی انقلاب و تا روزهای حیات، ایشان به عنوان حلقه وصلی بین ایران، انقلاب اسلامی و مسلمانان و پیروان ادیان قرار گیرد.
وی افزود: ایشان علاوه بر کارهای علمی و دفاع از اسلام، مدیریت اجرایی هم بر عهده داشت. در سیمنارهای مختلف در جهان اسلام شرکت و مدیریت داشت. دوستی بسیار عزیز بود. با ایشان سفرهای گوناگون در داخل و خارج از کشور داشتم و فقدان ایشان، ثلمهای در جهان اسلام است.
بنابر اعلام این خبر، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به پاس بزرگداشت نام و یاد عالم ربانی حضرت آیت الله شیخ محمد علی تسخیری(ره)، همزمان با آیین چهلمین روز ارتحال ایشان، نشست بینالمللی بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشههای آیتالله تسخیری را (۸ مهرماه) با حضور شخصیتها و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام در محورهای ولایت مداری و انقلابیگری، مجاهدت و خستگی ناپذیری، اخلاق و معنویت، وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی، ارتباطات اسلامی و دیپلماسی فرهنگی و علم و اندیشه (به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس) برگزار کرد.
در این مراسم سه نشریه مؤسسه بینالمللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبانهای عربی، فارسی و انگلیسی نیز درباره آیتالله تسخیری رونمایی شد. این سه نشریه ابعاد شخصیتی این عالم وحدتگرا را از جنبههای مختلف بررسی کرده است.
منبع: نماینده
کلیدواژه: رئیس بنیاد سعدی غلامعلی حداد عادل نماینده آیت الله تسخیری انقلاب اسلامی زبان عربی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۹۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
این استاد اخلاق در تبیین معنای عبارت مورد نظر گفت: «ملکه» صفتی نفسانی است که به معنای عادت کردن انسان به چیزی است؛ به عنوان نمونه، فردی 70 سال شرب خمر کرده است. برای چنین شخصی بسیار مشکل است که شرب خمر را کنار بگذارد اما اگر گناهی گاه گاه از انسان صادر شود، به راحتی میتواند از آن توبه کند.
«حمیة» به معنی حمایت و تعصب است. تعصب دو قسم است: تعصب ممدوح و مذموم. اینجا قسم دوم و منظور همان تعصب جاهلیت است که خلاف شرع است؛ زیرا تعصب جاهلیت، یعنی چشمپوشی از حق و تابع و مدافع ناحق بودن، به سبب ملاحظه روابط نزدیک و شخصی، مثل رابطه خویشاوندی. نقطه مقابل تکبر و تعصب جاهلیت، تواضع در برابر خداوند و مؤمنان است.
وی در ادامه به شرح آیاتی از قرآن کریم در این باره پرداخت. از جمله آیه 26 سوره فتح که میفرماید: «إِذْ جَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجَاهِلِیَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَی رَسُولِهِ وَعَلَی الْمُؤْمِنِینَ وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَی وَکَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا؛ یاد کن هنگامی را که کافران پس از قرارداد صلح حدیبیه دلهایشان را از تعصب و خشم شدید جاهلی آکنده کردند، پس خدا هم آرامشش را بر پیامبرش و مؤمنان نازل کرد و روح تقوا را که حقیقت و جان توحید است ملازم آنان نمود، و آنان به روح تقوا سزاوارتر و شایسته آن بودند.» طبق این آیه، در مقابل کفار که تعصب و تکبر جاهلیت در برابر خدا و پیامبر اکرم(ص) در قلبشان ملکه شده بود، خداوند به رسولش و مؤمنان عنایت کرد و آرامش، روحیه تقوا و تواضع در برابر خدا و مؤمنان را به آنان که سزاوار چنین لطفی بودند عطا کرد.
ایشان در ارتباط بحث مورد نظر با جریانات چند ماه اخیر خاطرنشان کرد: اینکه یهود به راحتی مسلمانان را میکشد و فرقی بین نظامی و غیرنظامی قائل نمیشود، به خاطر تعصبی است که نسبت به مسلمانان دارد. زیرا یهود دین خود را اسلام واقعی دانسته و فقط بنی اسرائیل را آدم میداند و برای اسلام هیچ ارزشی قائل نیست.