Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، محققان استرالیایی در تازه‌ترین پژوهش خود دریافتند، برخی از ژن‌ها در دست راست بودن یا دست چپ بودن افراد تأثیر می‌گذارد.

محققان استرالیایی در بزرگ‌ترین مطالعه از نوع خود که روز سه شنبه منتشر شد، ۴۸ نوع ژن جدید را شناسایی کردند که بر چپ یا راست بودن دست یا دو حالته بودن فرد تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، دانشمندان باور دارند که عوامل محیطی از نظر تأثیر بر توانایی دستی، نقش بزرگتری نسبت به ژنتیک دارند.

این مطالعه داده‌های ژنتیکی بیش از ۱.۷ میلیون نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد ، ۴۱ نوع ژنتیک مرتبط با چپ دست بودن و هفت مورد مرتبط با دو حالته بودن فرد را شناسایی کرد.

دیوید ایوانز از مؤسسه دیامانتینا دانشگاه کوئینزلند و محقق ارشد این پژوهش گفت: نتایج حاصل از چنین مجموعه داده های بزرگی، نقش نسبتاً کمتر  ژنتیک در این فرآیند را تأیید کرد.

ایوانز گفت: «نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی فقط می‌توانند مقدار کمی از تغییر در دست راست بودن یا چپ بودن را در اختیار داشته باشند، در حالی که عوامل محیطی احتمالاً نقش بسیار مهمتری دارند.

میزان چپ دستی در کشورها متفاوت است و از حدود ۳ تا ۱۲ درصد است؛ در استرالیا ، انگلیس و ایالات متحده این رقم در حدود ۱۰ درصد است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پژوهش عوامل محیطی ژن دست استرالیا راست بودن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۰۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

به گزارش "ورزش سه"، تمرین امروز خیرونا با اتفاقی عجیب و ‏نگران‌کننده همراه شد. خوانپه و یان‌ کوتو بازیکنان این تیم در میانه ‏تمرین به شدت با هم برخورد کردند. شدت برخورد به حدی بود که ‏همه اعضای تیم به شدت نگران سلامتی این دو شده بودند. ‏

باشگاه خیرونا تایید کرد که خوانپه و یان کوتو بعد از این برخورد ‏مستقیما راهی بیمارستان شده‌اند. خیرونا البته گفت با اینکه هر دو ‏بازیکن مصدوم شده‌اند ولی در حال حاضر نگرانی از بابت وضعیت ‏سلامت‌شان برطرف شده و از بیمارستان مرخص شده‌اند.‏

بر اساس بیانیه منتشر شده از طرف خیرونا، خوانپه با شکستگی ‏استخوان بینی مواجه شده و حدود دو هفته قادر به حضور در میدان ‏نیست. یان کوتو هم به دلیل ضربه شدیدی که به سرش وارد شده ‏مورد معاینه جدی قرار گرفته است. پزشکان به خیرونا اعلام کردند ‏باید در روزهای آینده وضعیت کوتو را دوباره بررسی کنند و به این ‏ترتیب حضور او در بازی بعدی مقابل لاس پالماس در هاله‌ای از ابهام ‏قرار دارد. ‏

یان کوتو، ستاره برزیلی خیرونا، بعد از مرخص شدن از بیمارستان با ‏انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس با این اتفاق ترسناک شوخی ‏کرد. او که ابرویش به‌خاطر برخورد پاره شده نوشت: "آثار جنگ". ‏

دیگر خبرها

  • مامان بگو برای دین و کشور رفتم؛ دست راست اسلحه و دست دیگرم کتاب
  • تداوم سریال شناسایی جاسوسان روسیه و چین در انگلیس
  • غیرمنتظره: مدافع راست پرسپولیس خط خورد
  • دستگیری عاملین نزاع و درگیری در ارومیه
  • شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه
  • (ویدئو) قمه‌کشی در ارومیه؛ عوامل نزاع شناسایی شدند
  • شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه، در دستور کار ویژه پلیس
  • دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏
  • علاقه میلان به جذب تیاگو سانتوس
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند