Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرماهشهر، سارا عبادی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بندرماهشهر، به مناسبت هفته گردشگری، در جمع خبرنگاران، از راه‌اندازی اولین و تنها پایگاه منظر فرهنگی تاریخی استان خوزستان در بندرماهشهر خبر داد و اظهار کرد: تحقیق و پژوهش در حوزه‌های تاریخی فرهنگی و طبیعی از وظایف اصلی این پایگاه پژوهشی بوده و این پایگاه در حوزه آداب و رسوم و فرهنگ هنر و معماری شهرستان به صورت تخصصی فعالیت می‌کند همچنین مطالعاتی در چهار حوزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، معماری و جغرافیای طبیعی برای اولین بار در استان خوزستان به طور کامل و همزمان در کل شهرستان بندرماهشهر انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه این مطالعات به صورت میدانی و پژوهشی انجام شده است، بیان کرد: 48 پژوهشگر، کارشناس و هیئت علمی چندین دانشگاه از استان‌های مختلف کشور برای این مطالعات به مدت ۶ ماه در شهرستان حضور پیدا کردند و در حوزه این مطالعات 30 اثر باستانی، 40 اثر ناملموس، 30 اثر منقول، 12 اثر طبیعی شناسایی شده که 24 اثر تاریخی، صنعتی و طبیعی ثبت ملی شده و 54 پرونده ناملموس تدوین و جهت ثبت آماده شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بندرماهشهر تصریح کرد: اقداماتی در سه بخش برنامه‌ریزی شده که بخش اول شناسایی، بررسی و انجام مطالعات، بخش دوم ثبت آثار تاریخی و طبیعی و بخش سوم گمانه‌زنی، کاوش و مرمت بوده است و همچنین چهار جلد کتاب از مطالعات انجام شده در حوزه باستان‌شناسی، معماری، مردم‌شناسی و جغرافیای طبیعی از شهرستان بندرماهشهر در حال تدوین است که به زودی چاپ خواهد شد.

احداث ژئو پارک طبیعی در شهرستان بندرماهشهر

عبادی ادامه داد: در بخش گردشگری نیز مطالعات دریایی و ساحلی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و معاونت گردشگری برنامه‌ریزی و مطالعات اولیه جهت احداث ژئو پارک طبیعی در شهرستان بندرماهشهر انجام شده است، این پارک با توجه به وجود خوریات و سواحل پتانسیلی برای جذب گردشگر در منطقه به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بندرماهشهر خاطرنشان کرد: برای احداث ساختمان موزه و خانه صنایع‌دستی تفاهم‌نامه‌ای با همکاری اداره مسکن و شهرسازی منعقد شده که طی این تفاهم‌نامه دو هزار و 500 مترمربع زمین جهت احداث این ساختمان واگذار شده و از منابع شهرستان به کمک صنایع پتروشیمی ساخته می‌شود.

وی عنوان کرد: 6 دوره آموزشی صنایع‌دستی در اداره زندان شهرهای بندرماهشهر، بندرامام و چمران نیز برای توانمندسازی زندانیان برگزار شده و همچنین در ابتدای سال ۹۹ در چهار رشته دوره‌های مجازی آموزش صنایع دستی و در حوزه گردشگری دوره‌های مجازی با همکاری اداره کل در حال برگزاری است.

عبادی با تاکید بر ایجاد اشتغال با استفاده از صنایع دستی عنوان کرد: ما برای احداث کارگاه جاجیم‌بافی و تخصیص اعتبار به این نوع کارگاه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم، همچنین پیگیر هستیم تا موزه نفت را در پارک ساحلی مجیدیه با همکاری شهرداری و شورای بندر ماهشهر احداث کنیم.

احداث سایت موزه آب در بندرماهشهر با همکاری صنایع پتروشیمی

وی با اشاره به قدمت صنعت آب شهرستان بندرماهشهر گفت: یکی از قدیمی‌ترین موتورخانه‌های پمپاژ آب در پارک ارم شهرستان بندرماهشهر بوده که در مالکیت شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی است و با پیگیری‌های انجام شده و با توجه به موافقت مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی به زودی در این پارک با کمک این شرکت سایت موزه آب احداث خواهیم کرد.

اعطای وام‌های بدون بهره به صنعتگران

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بندرماهشهر با اشاره به ارائه تسهیلات به صنعتگران و هنرمندان شهرستان خاطر نشان کرد: همواره پیگیر اعطای وام توسعه کارگاهی به صنعتگران و هنرمندان بوده‌ایم که این امر با کمک پتروشیمی اروند انجام شد و وام‌هایی بدون بهره برای توسعه کارگاه‌ها به صنعتگران اختصاص داده شد، همچنین ادار‌ه‌کل میراث فرهنگی خوزستان و معاونت صنایع دستی این وزارت به تعدادی از صنعتگران دارای مجوز تولید انفرادی تسهیلات پرداخت کرده است.

 بازارچه صنایع‌دستی بندرماهشهر به زودی راه‌اندازی می‌شود

وی با اشاره به احداث بازارچه صنایع‌دستی در بندرماهشهر افزود: سال گذشته 18 مجوز کارگاه تولیدی انفرادی و دو مجوز کارگاه برای صنعتگران بندرماهشهر و بندر امام توسط اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان صادر شده و در حال حاضر بیش از ۲۵ رشته صنایع دستی بومی و غیربومی در شهرستان فعالیت می‌کنند، همچنین با همکاری شهرداری بندرماهشهر بازارچه صنایع دستی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد تا با متمرکز شدن صنعتگران در یک مکان شاهد رونق و توسعه این صنعت باشیم.

عبادی تاکید کرد: کمه‌دوزی یکی از هنرهای سنتی بندرماهشهر است که توسط صنعتگران تولید و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و یکی از رشته‌های زیر مجموعه سوزن‌دوزی بوده که این رشته در استان خوزستان فقط در بندر ماهشهر فعالیت داشته و آموزش داده می‌شود، این رشته در صورت حمایت و توسعه می‌تواند اشتغالزایی خوبی داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به اسکله تاریخی غزاله اذعان کرد: این اسکله تنها اسکله مدرن جنوب غرب ایران بوده که به عنوان اثر صنعتی ثبت ملی شده و ما با اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی مطالعاتی برای مرمت این اسکله تاریخی و منطقه پیرامونی آن انجام دادیم که به زودی شاهد مرمت اسکله غزاله توسط شهرداری بندرماهشهر خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: استان خوزستان میراث فرهنگی گردشگری فرهنگی ماهشهر رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بندرماهشهر استان خوزستان صنایع دستی انجام شده انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۱۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو برای آتش بس سنگ اندازی می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یکی از مشاوران «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرده است که نتانیاهو به تنهایی مسئول سنگ‌اندازی بر سر راه توافق است.

مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که تنها نتانیاهو مسئول سنگ‌اندازی بر سر راه رسیدن به توافق آتش‌بس و مبادله اسرا است.

«طاهر النونو» تصریح کرد که ما با طرح پیشنهادی برای آتش‌بس موافقت کردیم زیرا پاسخگوی حداقل نیازهای ملت فلسطین است.

وی گفت گذرگاه رفح فلسطینی مصری است و هرگز حضور هیچ طرفی دیگری را در آن نمی‌پذیریم.

ساعاتی پیش نیز، قسام یک پایگاه نظامی اسرائیلی در شرق نتساریم را هدف قرار داد.

آن گونه که گردان‌های قسام اعلام کرده است، پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شرق محور نتساریم با گلوله‌های خمپاره کالیبر سنگین هدف قرار گرفته‌اند.

این دومین حمله گردان‌های قسام به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی طی چند ساعت گذشته بود. ساعاتی پیش نیز حمله موشکی قسام به پایگاه نظامی رعیم تائید شد و گردان‌های قسام اعلام کرد پایگاه نظامی رعیم را هدف حمله موشکی قرار داده است.

پیش از این، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از شنیده شدن صدای آژیر خطر در اطراف غزه خبر دادند و منابع صهیونیست از شلیک ۵ موشک از غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین خبر دادند. همچنین گفته شده که آژیر خطر در رعیم، عین هاشلوشا و کیسوویم در اطراف غزه به صدا درآمده است.

ساعتی پیش نیز نی گانتز عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که عملیات در رفح را شروع کرده‌ایم و بر حسب نیاز آن‌را توسعه خواهیم داد. این درحالی است که کتائب شهدا الاقصی در بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکز تجمع نظامیان صهیونیست و جنگ افزارهای آنها را در طول محور نتساریم با خمپاره زیر آتش گرفتیم. رادیو رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد: ۱۲ موشک از رفح به سمت شهرک‌های اطراف غزه شلیک شده است.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه در واکنش به تجاوز اشغالگران قدس به مردم مظلوم رفح در سخنانی اعلام کرد: شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به صلح در نوار غزه، آزادی اسیران و توقف تهاجم به رفح یک تراژدی خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل در این خصوص ادامه داد: ادامه عملیات نظامی (رژیم) اسرائیل در رفح باعث نگرانی است؛ تهاجم گسترده منجر به یک فاجعه انسانی خواهد شد.

آنتونیو گوترش در ادامه افزود: بسته شدن گذرگاه‌های رفح و کرم شالوم تأثیر مخربی بر وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه دارد و این گذرگاه‌ها باید فوراً بازگشایی شود.

وی اضافه کرد: اسرائیل تشدید تنش‌ها را متوقف کند و در تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه مشارکت سازنده داشته باشد. من از فعالیت مجدد نظامی در رفح توسط نیروهای اسرائیل ناراحت و مضطرب هستم.

پیش از این نیز، سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه‌ای تهاجم اسرائیل به رفح را گسترش دامنه نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در باریکه غزه توصیف کرد. این نهاد اسلامی در ادامه افزود که تهاجم ارتش اسرائیل به گذرگاه رفح، نقض آشکار تصمیمات و رویه‌های مصوب در دیوان بین‌المللی دادگستری است.

پیشتر مصر، برزیل، ونزوئلا و سازمان همکاری اسلامی نیز آغاز عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در شرق رفح را محکوم کرده بودند. با افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص آغاز عملیات نظامی اسرائیل در شرق رفح، دیروز دوشنبه هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه از پیوستن آنکارا به شکایت «نسل کشی در غزه» آفریقای جنوبی براساس بندهای ۶۲ و ۶۳ خبر داد.

برهمین اساس برخی منابع عبری از احتمال صدور قرار بازداشت برای مقامات ارشد اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، یوآو گالانت وزیر جنگ و هرتصی هلوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند. به دنبال انتشار این خبر دستگاه وزارت خارجه و لابی‌های اسرائیل در واشنگتن با اعمال نفوذ در کنگره به دنبال جلوگیری از صدور این حکم هستند.

کد خبر 6099930

دیگر خبرها

  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • ‌تلاش برای راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید در مناطق تقاضا محور استان فارس
  • بافت تاریخی روستای اصفهک با توجه مردم حفظ شده است
  • جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان برگزار می‌شود
  • نتانیاهو برای آتش بس سنگ اندازی می‌کند
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس