Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «طرفداری»
2024-05-06@00:11:06 GMT

تیم های طلایی | بیانکونری زیر نظر مارچلو لیپی

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۸۲۵۳۰

تیم های طلایی | بیانکونری زیر نظر مارچلو لیپی

مارچلو لیپی از برترین مربیان تاریخ، معمار یوونتوس طلایی دهه 90 است. آن یوونتوسی که ستارگانی مانند دل پیرو، جیانلوکا ویالی و دیدیه دشان را در اختیار داشت

لیپی در 12 اوریل در شهر ویارجو، در ناحیه بسیار زیبا توسکانی به دنیا آمد، و خیلی زود علاقه به فوتبال نشان داد. او فعالیت حرفه ای در فوتبال را از سال 1969 اغاز کرد و پستش مدافع میانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیپی بیشتر سالهای بازی خود را در سمپدوریا گذراند و به مدت 9 سال در این تیم بازی کرد. او بعد از سامپدوریا به تیم پیستوئیزه پیوست و کفش هایش را در لوکیزی آویخت. وی پس از پایان دادن به دوران بازیگری، در سال 1982 مسئولیت هدایت تیم جوانان سمپدوریا را بر عهده گرفت. مارچلو لیپی، در پنج تیم مختلف مربیگری کرد تا بالاخره توانست هدایت تیمی را بر عهده بگیرد که در سری آ حضور دارد. او در سال 1989 سکان هدایت چزنا را به دست گرفت. لیپی پس از این تیم، مربیگری در آتالانتا و لوکیزی را هم تجربه کرد. نقطه عطف مارچلو لیپی فصل 1993/94 بود که موفق شد ناپولی را ششم کند؛ تیمی که فصل قبل از آن در نیمه دوم جدول حضور داشت. این موفقیت او توجه تیم های بزرگتر سری آ را جلب کرد و در نهایت لیپی تصمیم گرفت که به بانوی پیر خدمت کند.

مارچلو لیپی، مربی بود که قبل از پیوستن به یوونتوس، با شرایط بد تر و بازیکنانی ضعیف تر توانسته بود لیاقت خودش را نشان بدهد. مارچلو لیپی مربی فوق العاده تاکتیکی است که معتقد بود:

گروهی از بهترین بازیکنان لزوما بهترین تیم را تشکیل نمیدهند

تاکتیک های لیپی باعث می شود که بازیکنان معمولی، به استثنا هایی در فوتبال تبدیل شوند. لیپی که این بار بر خلاف قبل، می توانست در خرید ها آزادانه تر عمل کند. دیدیه دشان هافبک دفاعی مارسی و چیرو فرارا که سابقه همکاری با لیپی را در ناپولی داشت از خرید های او در اولین فصل حضورش در یوونتوس بودند. او همچنین به بازیکنان جوان هم میدان می داد. سرمربی ایتالیایی السیو تاکیناردی، هافبک 19 ساله آتالانتا، که در واقع کشف خود لیپی بود، را هم خرید. الساندرو دل پیرو، گل سر سبد تمام جوانانی است که توسط مارچلو لیپی به فوتبال معرفی شده اند. لیپی به خاطر او دست به قمار بزرگی زد، او دل پیرو جوان را به روبرتو باجو ترجیح داد. سال 1995 یوونتوس اعلام کرد به باجو، کسی که به خاطرش رکورد نقل و انتقالات را شکسته بودند، دیگر نیازی ندارد و تصمیم دارد بیشتر بر روی ستاره جوان شان دل پیرو تمرکز کند.

یوونتوس در ترکیب 3-3-4 بازی را شروع می کرد که اغلب با جریان بازی تغییر شکل می داد. خط حمله بیانکونری را جیان لوکا ویالی، فابریتزیو راوانالی و دل پیرو تشکیل می داد. دل پیرو کلیدی ترین ضلع این مثلت بود. او نقش آزادانه تر و وظایفی بیشتر از صرفا گلزنی داشت. او اغلب برای ارتباط با بازیکنان خط میانی، عقب تر جاگیری می کرد. البته بعد ها با حضور زیدان در یوونتوس وظایف دل پیرو کمتر شد و ترکیب لیپی به 2-4-4 الماس تغییر کرد. در میان دو مهاجم نوک یوونتوس، ویالی به عنوان مهاجم اصلی و راوانلی به عنوان مهاجم مکمل عمل می کردند. راوانلی که بیشتر وظیفه اش فضا سازی بود، در مجموع گلزن تر از ویالی نشان می داد.

دیده دشان هافبک دفاعی تیم بود. او با قابلیت های دفاعی استثنایی خود از حمله ها و فشار آوردن هافبک های حریف جلوگیری می کرد. وظیفه او یک حرکت کاملا ضد حمله ای بود. توپ گیری و پاس دادن آن به خطرناک ترین موقعیت زمین. آنتونیو کونته به عنوان یک هافبک Box To Box بازی می کرد. حرکات بین خطوط و شوت های قدرتمند او، باعث موقعیت آفرینی های زیادی برای یوونتوس می شد. دیگر هافبک تیم، پائولو سوزا، بار خلاقیت یوونتوس را به دوش می کشید. پاس های بلندی که او به پشت مدافعان می فرستاد، بی نظیر بود.

پائولو سوزا

اولویت لیپی در تاکتیک هایش، دفاع بود. دفاع از جلو جزو برنامه های او نبود، بازیکنان به دستور لیپی به حریف اجازه می دادند که جلو بکشند تا در دام ضد حمله آنها بیافتند. تیم لیپی به شکل 3-3-4 جمع و جور دفاع می کرد. یوونتوس این قدرت را داشت که طی چند ثانیه، دفاع را به حمله تبدیل کند. او همچنین ثابت کرد که بازی دفاعی خسته کننده نیست.

در مجموع برنامه یوونتوس بدین شرح بود:

هنگامی که یوونتوس توپ را از دست می دهد، بازیکنان یووه رقیب را وادار می کنند که در تله آنها بیفتد. این کار به وسیله فشار نیاوردن و دفاع نکردن از جلو انجام می شود. هنگامی که رقیب همه تیمش را جلو می راند و فکر می کند یوونتوس زیر فشار است، یوونتوس توپ گیری می کند، عموما این کار را مدافعان و دیدیه دشان انجام می دهند. دیدیه دشان سعی می کند تصمیمی بگیرد که زودتر تیم را به گل برساند. در حالی که آنتونیو کونته رو به جلو می دود، دشان تصمیم گیری را به سوزا واگذار می کند. دل پیرو خودش را به دسترس ترین گزینه تبدیل میکند و ویالی و راوانلی خودشان را به خطرناک ترین! سوزا یا به دل پیرو پاس میدهد یا با یک پاس بلند موقعیت گلزنی ایجاد می کند.

 

یوونتوس به همراه لیپی، 5 بار فاتح ایتالیا شد. همچنین در فصل 1995/96 توانست بر بام اروپا بنشیند. در کل یوونتوس به همراه او 13 جام طی 7 سال کسب کرد. لیپی هرگز از هر گونه خطر و چالش ترسی ندارد و ریسک پذیر است. او به وسیله دانش کاملش از روانشناسی، می توانست متنقاض ترین گروه از بازیکنان را به برادارن جانی تبدیل کند. او از نظر تاکتیکی فوق العاده باهوش است. او می تواند در زمانی کوتاه شکل بازی را از 2-4-4 را به 2-1-3-4 تغییر بدهد و شما در پایان بازی شاهد این هستید که ترکیب بازی 1-2-3-4 است.

منبع: طرفداری

کلیدواژه: مارچلو لیپی دیدیه دشان دل پیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۲۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاس زیبای سردار آزمون و فرصت سوزی تامی آبراهام در دقیقه 94 بازی رم و یوونتوس / فیلم

در دقیقه 94 بازی رم و یوونتوس، تامی آبراهام می توانست روی پاس زیبای سردار آزمون برای رم گلزنی کند اما ضربه نه چندان خوب مهاجم انگلیسی با واکنش شزنی همراه شد.

دانلود (5.3MB)

دیگر خبرها

  • الگری: آینده؟ درک می کنم تیترهای آینده الگری در این هفته ها بسیار داغ است؛ از باشگاه بپرسید
  • آلگری: فقط در خانه‌ از من درباره آینده سوال نمی‌کنند!
  • پاس زیبای سردار آزمون و فرصت سوزی تامی آبراهام در دقیقه 94 بازی رم و یوونتوس / فیلم
  • خلاصه بازی آاس رم 1-1 یوونتوس (سری آ ایتالیا - 2023/24)
  • (ویدئو) خلاصه بازی آاس رم ۱ - ۱ یوونتوس؛ حضور سردار در لیگ قهرمانان منتفی شد؟!
  • گل تماشایی ذخیره طلایی خیرونا برای قهرمانی رئال
  • بیرانوند نباید در پنج بازی گل بخورد؛ رقابت حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی
  • سردار، غایب رمی‌ها در بازی با یوونتوس؟
  • قطعی شد: دستکش طلا برای ستاره آرسنال
  • سردار آزمون بازی بزرگ ایتالیا را از دست داد؟