Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس کهگیلویه؛طیبه‌سادات سعادتی نیک/بازآفرینی شهری رویکردی نو در بازسازی بافت‌های فرسوده شهری است،در این طرح فضای شهری جدیدی ایجاد می‌شود که ضمن شباهت‌های اساسی با فضای شهری قدیم تفاوت‌های ماهوی و معنایی را با فضای قدیم به نمایش می‌گذارد.

این طرح از سال ۹۷ برای اجرای پروژه‌هایی در دهدشت تعریف شد از آن زمان جلسات متعددی با حضور اعضای ستاد بازآفرینی شکل گرفته و مصوبه‌هایی تکرار شده است با این حال اما طرح بازآفرینی تاکنون بازخورد مثبتی در جلسات ستاد دهدشت حاصل نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح‌های در نظر گرفته شده برای اجرا در طرح بازآفرینی شهری دهدشت  شامل ساماندهی بازار روز دهدشت ، نوسازی بافت فرسوده شهری، احداث سیل بند هدایت آب‌های سطحی میدان مرکزی، روکش آسفالت محوطه بازار روز و محله‌های اطراف آن، احداث خانه محله و احداث ۶ باب سرویس بهداشتی است.

ساماندهی بازار روز یکی از پروژه‌های مهم تعریف شده در طرح بازآفرینی شهری دهدشت است که شورای پنجم آغاز کرد اما مدت‌هاست دچار تنیدگی در مصوبات نشست‌های تکراری شده است.

کارشکنی، سیاسی‌کاری و عدم اقتدار مسؤولان از عواملی است که سبب شده با گذشت چندین ماه سرنوشت این طرح دستخوش مشکلاتی شود.

مزایای بازسازی بازار روز که در نگاه هر منصفی نیاز فوری و اساسی به حساب می‌آید بر هیچ کس پوشیده نیست و همگان از ارزش و اهمیت ساماندهی آن به خوبی آگاهی و اطلاع دارند اما اینکه چرا با وجود فرصت بازآفرینی و اعتباری که دارد اقدام اثرگذاری در اجرایش صورت نگرفته است جای تأمل دارد.

این بازار به لحاظ ایمنی در بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار داشته و با هر جرقه‌ای تمامی غرفه‌ها به آتش کشیده و خاکستر خواهد شد.

 

سیم‌کشی برق، سقف مخروبه و فضای نا مناسب بازار علاوه بر امکان وقوع هر حادثه‌ای سیمای زننده‌ای در آن به نمایش گذاشته است.بازار با وجود 200 غرفه فعال و جمعیتی که روزانه روانه این محل می‌شود از سرویس بهداشتی هم محروم است.

در یکی از نشست طرح بازآفرینی شهری دهدشت که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی مرداد سال گذشته برگزار شده بود، شهردار وقت دهدشت با تاکید بر لزوم همکاری همه نهادها برای اجرای این طرح گفته بود که تاکنون هیچ نهاد و یا دستگاه اجرایی دولتیبرای اجرای این طرح همکاری نکرده اند.

اسفندیار برخه افزود: این طرح بدون هیچ گونه مشکلی در شهر گچساران اجرا شد و همه سازمان های متولی برای اجرای آن پای کار بودند.

وی طرح باز آفرینی شهر دهدشت را یکی از طرح‌های مهم استانی دانست و گفت: ۴۵ میلیارد ریال برای اجرای طرح جدید بازار روز دهدشت مصوب شده که در صورت همکاری نکردن نهادها این اعتبار برگشت داده می شود .

به گفته برخه آغاز عملیات اجرایی طرح بازآفرینی شهری دهدشت و جذب اعتبار آن می تواند روند جذب اعتبار سالانه شهرستان در این بخش  را سرعت ببخشد.

وی افزود: سه مکان مختلف برای انتقال بیش از ۲۰۰ مغازه بازاری مستقر در بازار روز کنونی انتخاب که منتظر همکاری نهادهای قضایی برای انتقال صنوف هستیم.

پروژه‌های بازآفرینی شهری در پیچ و خم جلسات بی حاصل گرفتار شده است تعلل در عملیاتی شدن طرح تا کی؟!

 ناتوانی ستاد بازآفرینی شهری در جابجایی موقت قریب به ۲۰۰ واحد فعال در چرخه اقتصادی بازارروز تحقق اهداف طرح را به امری دشوار تبدیل کرده است و به نظر می‌رسد تا زمانی که عزم همگانی مسؤولان شهرستان در بررسی این موضوع نباشد هیچ اقدامی در اجرای این طرح صورت نخواهد گرفت.

در یکی دیگر از نشست‌های بازآفرینی شهری موسوی مسئول بازآفرینی شهری استان گفته بود که عزم راسخی در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری به ویژه ساماندهی بازارروز به عنوان مهمترین پروژه تعریف شده در این طرح وجود ندارد.

 

موسوی از عملکرد صفر ستاد بازآفرینی دهدشت در معرفی اراضی مازاد و نیز کاربرگ خبر داد و افزود: ۴۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در دهدشت در نظر گرفته شده است و قابلیت جذب دارد.

وی با بیان اینکه کارگروه‌های ستاد تاکنون در این شهر تشکیل نشده است، افزود: در حالی که قرار بود ادارات پروژه‌هایی را در کارگروه‌ها مطرح و برای اجرا به ستاد پیشنهاد دهند تاکنون هیچ پروژه‌ای از سوی ادارات پیشنهاد نشده است.

این مسؤول همچنین در پایان نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران زوایای دیگری از قضیه را روشن کرد و با بیان اینکه علت بی‌نتیجه بودن جلسات ستاد بازآفرینی در دهدشت دخالت سیاست در این موضوع است، افزود: در کهگیلویه به جای ارائه راهکار و پیشنهادهای مناسب در جهت پیشبرد موضوع بحث‌های سیاسی دنبال می‌شود.

وی گفته بود که به علت ناتوانی این شهرستان در جذب اعتبارات سال‌های آینده اعتبارات کمتری به بازآفرینی شهر اختصاص خواهد یافت.

و حالا با گذشت بیش از یک سال از نشست‌های بی‌نتیجه و فاقد خروجی در خصوص طرح بازآفرینی شهری شورای شهر که مدتی است روال جلسات پشت درب‌های بسته را در پیش گرفته نشستی با حضور موسوی معاون راه و شهرسازی برگزار و طبق معمول به موارد تکراری و البته وعده‌های توخالی ختم شد.

موضوعی که سخنگوی شورای شهر به جای طرح در رسانه‌ها و توضیح به شهروندان درباره چرایی راکد ماندن پروژه‌های بازآفرینی شهری به صورت کلی در فضای مجازی مطرح کرده و باز هم از وعده و وعید‌ها و خواستار شدن‌ها نوشته است.

آرانپور در این خصوص اورده است: جلسه شورای شهر با حضور دکتر شهامت مدیرکل دفتر امور شورا و شهرداریهای استان،مهندس قاسمی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان،دکتر بابکان‌پور و مهندس پوزشیان کارشناسان دفتر امور شهری،مهندس نوید موسوی معاون اداره راه و شهرسازی استان، مهندس بهزادیان سرپرست شهرداری دهدشت و اعضای شورا برگزار و کانال هدایت آبهای سطحی،آسفالت بافت فرسوده، سرویس‌های بهداشتی میدان مرکزی شهر، طرح باز آفرینی بازار روز مطرح شد .

سخنگوی شورای شهر دهدشت افزود:بعد از مطرح شدن موضوعات اعضای شورای شهر نسبت به عملکرد ضعیف مسولین راه و شهرسازی استان چه در بحث باز آفرینی شهری و چه در کمربندی سوم و طرح اقدام ملی مسکن اعتراض و بحث شدید داشتند .

وی ادامه داد: اعضای شورای شهر بر این باورند که نسبت به تخصیص اعتبارات در این خصوص نسبت به شهر دهدشت کوتاهی و بی مهری صورت گرفته و از آقای دکتر شهامت درخواست پیگیری این موضوع و تسریع در روند اجرای پروژه‌ها را خواستار شدند.

این در حالی است که علیرضا اتابک می‌گوید کارهای قانونی بازآفرینی شهری انجام شده و تعلل پیمانکار در اجرای طرح بازآفرینی شهری دهدشت پذیرفتنی نیست.

فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: اداره مسکن و شهرسازی در خصوص بازآفرینی شهری تعهداتی داشته و مقرر شد طرح را اجرا کند.

وی با بیان اینکه این طرح سال گذشته 45 میلیارد ریال اعتبار داشت، افزود: پیمانکار مشخص شد مسکن و شهرسازی باید عملیات اجرایی را آغاز کند.

اتابک گفت: دستگاه اجرایی وظیفه دارد اجرا کند و شهرداری نیز شرایط لازم را برای اجرا آماده کند.

فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه طرح از نظر قانونی مشکلی برای اجرا ندارد، اظهار داشت: این پروژه باید شروع می‌شد باید تذکر داده شود چرا پیمانکار شروع نکرده است.

به گزارش فارس،نشست‌های بی‌حاصل ستاد بازآفرینی شهری دهدشت و مصوبه‌های بی‌عمل این ستاد تحقق طرح بازآفرینی را عملا با مشکل مواجه کرده است؛ طرحی که در شهرهای همجوار به راحتی و با اعتبارات کلان جلوه خاصی به سیمای شهری بخشیده است در دهدشت اما به فراموشی سپرده شده است.

انتهای پیام/82016

منبع: فارس

کلیدواژه: بازآفرینی شهری دهدشت شورای شهر دهدشت پروژه های بازآفرینی شهری طرح بازآفرینی شهری دهدشت ستاد بازآفرینی اجرای پروژه ها راه و شهرسازی برای اجرای بازار روز شورای شهر برای اجرا طرح باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد و اگر جریان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

به گزارش تسنیم،‌ محمد آئینی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی که در سالن شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه مردم در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی حق حیات دارند و جان آن‌ها در خطر است، گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شوراها باید زبان گویای مردم باشند، افزود: در صورتی‌که جریان نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برخی از حقوق مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: این شهروندان در وهله اول حق حیات دارند، باید حقوق آنان به رسمیت شناخته شده و به منظور نوسازی واحدهای مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، موانع صدور اسناد مالکیت به منظور فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات برطرف شود.

آئینی با اشاره به نهضت سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی، تصریح کرد: بهره‌مندی از امکانات شهری در حد متوسط محلات برخوردار شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی، بهداشتی اهمیت دارد.

وی با اشاره به بیش از ۶۰ درصد معابر در بافت‌های فرسوده شهری، خاکی هستند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تخصیص قیر، طی مدت باقیمانده از دولت، هیچ معبر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند متناسب با پراکنش جمعیت در این مناطق، خدمات و زیرساخت‌های لازم را تأمین کنند.

وی حق اشتغال را از دیگر حقوق ساکنان مناطق بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های شغلی، زمینه اشتغال‌زایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان با تأکید بر ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات و امکانات و حمایت‌های نهضت ملی مسکن، حق تغییر کاربری طبقات همکف و صدور پروانه ساخت‌وساز برای واحدهای مسکونی با هر متراژ زمین، از اهرم‌های تشویقی دولت در بافت فرسوده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • زمان برگزاری نشست مشارکت در بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • آوای وعده صادق در صدا و سیمای قم نواخته شد
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • شوراها در تحول دیپلماسی اقتصادی باید نقش آفرین باشند
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود