Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، بررسی نتایج برترین‌های کنکور نشان می‌دهد 67 درصد از نفرات برتر کنکور از مدارس سمپاد، 18 درصد از مدارس غیرانتفاعی، 10 درصد از مدارس نمونه دولتی و فقط 5 درصد از برترین‌های کنکور از مدارس دولتی بوده‌اند.

حسین حق‌وردی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس، نبود دانش‌آموزان مدارس دولتی در بین برترین‌های کنکور را بیانگر بی‌عدالتی آموزشی دانسته و از قرار گرفتن بررسی این آمار در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کارشناسان معتقدند سهم مدارس دولتی از امکانات آموزشی در مقایسه با مدارس استعداد درخشان بسیار کمتر است و به همین دلیل دانش‌آموزان مدارس دولتی سهم کمی در میان برترین‌های کنکور دارند.

محمود ابوالقاسمی دانشیار علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تعداد سهم کم دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان رتبه‌های برتر کنکور در مقایسه با مدارس نمونه‌دولتی و سمپاد گفت: ورود به مدارس سمپاد برای همه دانش‌آموزان در سراسر کشور آزاد است چرا که این مدارس با برگزاری آزمونی در سراسر کشور دانش‌آموزان را انتخاب می‌کند و برای شرکت در این آزمون تفاوتی میان شهر و روستا نیست.

وی با بیان این که مدارس استعداد درخشان یا سمپاد در همه نظام‌ها وجود داشته و حفظ و تقویت این مدارس مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: مدارس نمونه دولتی و سمپاد نمونه‌ای از همه اقشار جامعه اعم از روستایی و شهری هستند و  هر دانش‌آموز با استعدادی می‌تواند در سمپاد پذیرفته شود و این بی‌عدالتی نیست.

دانشیار علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با تصریح بر این که بی‌عدالتی وقتی معنا دارد که تنها دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی در میان برترین‌ها سهم داشته باشند، گفت: به دلیل این که مدارس غیرانتفاعی دارای شهریه هستند.

ابوالقاسمی دلیل سهم کم مدارس دولتی در میان برترین‌های کنکور را کمبود امکانات این مدارس دانست و گفت: وقتی معلم ضعیف بوده و انگیزه و توان معلمی ندارد، کلاس‌ها به درستی تشکیل نمی‌شود و امکانات آموزشی ضعیف است طبیعتا دانش آموزان این مدارس در کنکور درخششی نخواهند داشت.

وی با تاکید بر این که سهم کم دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان برترین‌های کنکور نشانه بی‌عدالتی آموزشی نیست، افزود: چرا که مدارس دولتی سهم کمتری از امکانات دارند. برخی مدارس دولتی حتی امکانات اولیه مانند وسایل گرمایش ندارند.

دانشیار علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در پایان امکانات را به عنوان عامل اصلی ایجاد بی‌عدالتی آموزشی معرفی کرد و گفت: اگر برای مدارس دولتی به اندازه سمپاد سرمایه‌گذاری شود و همچنان سهم این مدارس در میان برترین‌های کنکور کمتر از مدارس سمپاد باشد می‌توان از بی‌عدالتی آموزشی سخن گفت.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1074409 برچسب‌ها سمپاد مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش عدالت آموزشی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سمپاد مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش عدالت آموزشی میان برترین های کنکور دانش آموزان مدارس دولتی میان برترین ها مدارس غیرانتفاعی بی عدالتی آموزشی مدارس دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۵۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امین برملا اظهار کرد: مسائل آموزشی باید ریشه‌ای‌تر تحلیل شوند و برنامه بلندمدت‌تری برای برون‌رفت از این وضعیت و رفع مشکلات انجام شود. این کار آغاز شده است، اما نیازمند کمک سایر دوستان هستیم.

وی افزود: یکی از مشکلات در این زمینه این است که در خوزستان در هدایت تحصیلی، شرایط خوبی نداشتیم و سهم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در انتها بود و در نتیجه، انتخاب رشته نادرست در نمرات امتحانات پایانی تاثیرگذار بود. تلاش برای رفع این مساله در حال انجام است و نتایج آن را خواهیم دید.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به تحلیل نمرات نوبت اول و شناسایی دانش‌آموزان لازم‌التوجه گفت: بر اساس این اطلاعات، کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان لازم‌التوجه بر اساس دروس هدف تعیین‌شده در حال برگزاری است.

وی افزود: ۱۰ منطقه در استان خوزستان، بضاعت علمی و نیروی انسانی ضعیف‌تر دارند که برای بهبود وضعیت این مناطق، نیرو‌های سرگروه استان در حال برگزاری همایش‌های جمع‌بندی در این مناطق هستند.

برملا ادامه داد: همچنین روزانه دو سه وبینار آموزشی در مورد دروس هدف در کانال‌های دانش‌آموزی برگزار می‌شود تا آموزش در دورافتاده‌ترین نقاط توسط بهترین معلمان ارائه شود.

وی بیان کرد: از ظرفیت اپلیکیشن‌های آموزشی و تولید محتوا‌های آموزشی برای توانمندسازی معلمان توسط مولفان کتب درسی نیز استفاده شده است. در کنار آموزش، سنجش نیز در حال انجام است و آزمون‌ها از دروس هدف در سه پایه در حال برگزاری است و قرار است نتایج استخراج شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در ایام نوروز ۹ هزار دانش‌آموز در پایگاه‌های مطالعاتی شرکت کردند، گفت: بعد از کنکور، این پایگاه‌ها دوباره فعال می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری کلاس‌های درس تصریح کرد: پیش از این، بدعت تعطیلی کلاس‌ها را داشتیم. با نظارت‌های انجام‌شده فعالیت‌های آموزشی تا روز آخر استمرار خواهد داشت.

برملا با اشاره به تلاش برای بهبود رتبه علمی خوزستان بین دیگر استان‌ها گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امسال حتما رتبه علمی خوزستان ارتقا می‌یابد.

دیگر خبرها

  • همزمانی کنکور فرهنگیان با کنکور نوبت اول نقطه قوت است
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم مدارس سمپاد چهارمحال و بختیاری
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن
  • برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود
  • بازدید دانش‌آموزان مدارس میاندوآب از دانشگاه آزاد اسلامی
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر