Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@08:57:15 GMT

فرش دست‌باف تویسرکان، اغمای تدریجی یک حقیقت!

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۸۶۰۳۴

فرش دست‌باف تویسرکان، اغمای تدریجی یک حقیقت!

گروه استان‌ها- هنوز زمان بسیار طولانی از دورانی که تولید فرش دست‌باف از جمله راه‌های امرارمعاش بخش قابل‌توجهی از روستانشینان شهرستان تویسرکان بود نگذشته اما این حقیقت انگار دچار اغمای تدریجی شده و در مرز فراموشی قرارگرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تویسرکان، در شرایطی که مشکلات اقتصادی و معیشتی موجب کاهش قدرت خرید و درآمدزایی عمومی بخشی از مردم شده، شناسایی و همچنین احیای راه‌های بهبود فضای کسب‌وکار با توجه به ظرفیت‌های بومی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمتر از 30 سال گذشته، تولیدات فرش دست‌باف در شهرستان تویسرکان از رونق قابل‌توجهی برخوردار بوده به‌گونه‌ای که برای بخشی از خانواده‌های ساکن در روستاهای تویسرکان یکی از منابع اصلی درآمدزایی محسوب می‌شده است.

بزرگترین پایانه صادرات فرش در زنجان راه‌اندازی می‌شودگلایه‌های مالک "فرش تابان مهر" دستگاه قضا را به میدان آوردنخستین جشنواره فروش فرش ماشینی در آران و بیدگل برپا می‌شود

 

هنر فرش‌بافی در شهرستان تویسرکان بیشتر در مناطق روستایی رواج دارد که با استفاده از پشم‌های محلی گوسفندان صورت می‌گیرد و درشت بافی، برخورداری از پرزهای بلند، نقش‌های پرندگان و حیوانات و یک پود ضخیم از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

گره فرش‌های دست‌باف تویسرکانی از نوع ترکی است و با دست‌زده می‌شود و مهم‌ترین تولیدات بخش با اسامی آ صادقی( آقا صادقی)، زاغه و مالیچه (اژدر) در اندازه‌های پشتی، ذرع، نیم و 6 متری عرضه می‌شود.

در حال حاضر بیشترین میزان فرش و قالی‌های دست‌باف در شهرستان تویسرکان در روستاهای اشتر مل، شهرستانِ، سیا دره، ابودردا، بابا کمال و گل زرد تولید می‌شود.

اکنون اما گرچه ظرفیت بالقوه بالایی در شهرستان تویسرکان برای تولید متنوع فرش‌های دست‌باف وجود دارد اما تجارت فرش دست‌باف تویسرکان از دوران طلایی خود فاصله گرفته است.

لزوم احیای تولید فرش دست‌باف در تویسرکان

برخی از مسئولان ارشد و میانی تویسرکان در سال‌های اخیر بر لزوم احیای تولید فرش دست‌باف در این شهرستان تأکید داشتند و خواستار گسترش فعالیت‌های آموزشی و جذب و ورود بخش خصوصی به این حوزه شدند اما آن‌گونه باید شاهد احیا و رونق گیری دوباره تولید فرش دست‌باف در تویسرکان نبوده‌ایم.

مدیر شرکت تعاونی فرش و قالی‌بافان تویسرکان معتقد است شهرستان تویسرکان هنوز هم از هنرمندان و صنعتگران ماهر و باتجربه‌ای در بخش تولید فرش دست‌باف برخوردار است و ظرفیت تولید انواع تابلو فرش‌ها در تویسرکان نیز وجود دارد.

نکته جالب‌توجه اینکه در سال‌های گذشته جشنواره ملی گردو درواقع با سه عنوان جشنواره ملی گردو، صنایع مبل و منبت و فرش دست‌باف تویسرکان به‌عنوان سه محور اثرگذار در پویایی اقتصاد شهرستان تویسرکان برگزار شد اما دریکی دو سال اخیر دیگر سخنی از احیا و بازآفرینی فرش دست‌باف تویسرکان توسط مسئولان این شهرستان به میان نیامده و به نظر می‌رسد حوزه تولید و بازار این بخش دچار ایستایی و رکود شده است.

مشکلات پیش روی فرش‌بافان تویسرکان

اکنون و در مقطع رکود در تولیدات فرش دست‌باف تویسرکان، مشکلاتی نظیر نبود مواد اولیه مرغوب، نبود سرمایه‌های مالی لازم، عدم فعالیت کارگاه‌های متمرکز فرش‌بافی و عدم برخورداری از یک چرخه کارشناسانه و مؤثر بازاریابی این بخش را با چالش‌هایی مواجه کرده است

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان نیز در این رابطه به تسنیم گفت: در حال حاضر در حدود چهار هزار 700 نفر بافنده فرش در شهرستان تویسرکان وجود دارد که سه هزار و 688 نفر از آنها دارای مجوز رسمی فعالیت از سوی سازمان‌های مربوط به این مقوله هستند.

روان‌بخش نورعلیئی اظهار داشت: کیفیت پایین مواد اولیه، کمبود اعتبارات مالی لازم برای تعاونی فرش‌بافان و صادرت تولیدات آنها و فعالیت دلالان فرش که از تمرکز در حوزه عرضه فرش جلوگیری می‌کنند، مهم‌ترین مشکلات این بخش در شهرستان تویسرکان را تشکیل می‌دهند.

یکی از فرش‌بافان روستایی تویسرکان نیز دراین‌باره به خبرنگار تسنیم در تویسرکان گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) در تهیه مواد اولیه و اعطای تسهیلات به ما کمک می‌کند اما برخی مشکلات، نظیر پایین بودن قیمت خرید محصولات این حوزه در بازار فروش وجود دارد.

وی اظهار داشت: باید درزمینهٔ بازاریابی و بازارپسندی محصولات تولیدی در حوزه فرش و قالی تویسرکان تدابیری اندیشیده شود تا درآمد حاصل از این بخش پاسخگوی زحمات قالی و فرش‌بافان باشد.

بانوی فرش‌باف تویسرکانی تصریح کرد: اگر مشکل کمبود تسهیلات اعطایی به فرش‌بافان و نبود تمرکز آموزشی در این حوزه برطرف شود بی‌شک شاهد شکوفایی بیش‌ازپیش این هنر ریشه‌دار در شهرستان تویسرکان خواهیم بود.

وی خواستار توجه بیشتر دستگاه‌های مرتبط اجرایی درباره پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به فعالان حوزه قالی و فرش‌بافی شد و افزود: در برخی موارد نیز برای تهیه مواد اولیه و مرغوب با مشکلاتی مواجه هستیم.

به نظر می‌رسد اصلاح نقش‌های بومی و محلی بر اساس رنگ‌بندی‌های جدید و بازارپسند و توجه بیشتر به مبحث آموزش‌های تخصصی و پایدار می‌تواند از نقش مؤثر و سازنده‌ای در رونق بخشی به حوزه تولیدات فرش و قالی تویسرکان برخوردار باشد.

همچنین باوجود کمک‌های اثرگذار کمیته امداد امام خمینی(ره) برخی از فرش‌بافان و قالی‌بافان روستاهای تویسرکان با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند که تدابیر ویژه مسئولان برای حل این مشکل را می‌طلبد.

انتهای پیام/749/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرستان تویسرکان تولید فرش دست باف فرش دست باف مواد اولیه فرش و قالی فرش بافان فرش باف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۶۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال ریزش سنگ‌ریزه در محور گنجنامه‌-تویسرکان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد آهکی ادامه داد: از ابتدای عملیات بازگشایی محور گنجنامه-تویسرکان افزون بر ۱۵ هزار متر مکعب خاکریزی در نقاط پرتگاهی، ۶۰۰ متر مکعب ترانشهبرداری و ریزش برداری ،۱۷۰ تن آسفالت گرم جهت لکه گیری ،۱۹۰ مورد لق گیری سنگ‌های بزرگ و… در این مسیر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات ایمن سازی این محور همچنان ادامه دارد، گفت: هم اکنون ۲ اکیپ لکه گیری و چاله گیری، ۱ اکیپ تعمیر و نصب گارد ریل، ۱ اکیپ نصب نیوجرسی به همراه ۲ اکیپ گشت راهداری در محور گنجنامه مشغول فعالیت هستند.

آهکی تاکید کرد: از تمامی رانندگان گرامی که قصد تردد در مسیر فوق را دارند خواشمندیم با رعایت سرعت مطمئنه و احتیاط کامل از محور گنجنامه-تویسرکان عبور نمایند چراکه احتمال ریزش سنگ ریزه در برخی از مقاطع وجود دارد، لازم به ذکر است: گشت‌های راهداری به صورت ۲۴ ساعته مشغول پایش و گشت زنی در محور فوق می‌باشد و سامانه گویای ۱۴۱ به صورت شبانه و روزی آماده دریافت انتقادات، شکایات و پیشنهادات همه همشهریان است.

گفتنی است؛ محور گنجنامه-تویسرکان به طول ۲۴ کیلومتر جز مسیرهای فرعی و کوهستانی استان همدان محسوب می‌شود که هرساله از اواخر آذر ماه به علت بارش سنگین برف، کولاک شدید، احتمال ریزش سنگ و نبود ایمنی کافی با پیشنهاد پلیس راه استان و موافقت کمیسیون ایمنی راه‌ها، مدیریت بحران استانداری و راهداری مسدود می‌شود.

کد خبر 6089567

دیگر خبرها

  • افزایش تدریجی دمای هوای تهران در پنج روز آینده
  • گرامیداشت یاد شهدای معلم و مدافع حرم تویسرکان
  • العین؛ تعبیر تدریجی یک رؤیا
  • احتمال ریزش سنگ‌ریزه در محور گنجنامه‌-تویسرکان
  • بارش‌های رگباری و بهاری از بعد از ظهر امروز در فارس
  • خطر ریزش‌سنگ در محور گنجنامه - تویسرکان
  • خطر ریزش‌سنگ در محور گنجنامه- تویسرکان
  • ‌فارس از امروز بارانی می‌شود/ تگرگ و صاعقه در راه است
  • آفتاب گرم اردیبهشت در مازندران
  • جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد