Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع با ۲۳ شهرستان، افزون بر۴۲ شهر و بیش از هفت هزار و ۱۲۴ آبادی دارای سکنه در جنوب شرقی ایران از جنوب به دریای عمان، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان و از غرب به استانهای هرمزگان و کرمان و از شمال به استان خراسان جنوبی محدود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طول مرزهای بین‌المللی سیستان و بلوچستان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان افزون بر یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر است، این استان با دارا بودن یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران از این نظر مقام نخست را در استانهای مرزی دارد.
هم مرزی استان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان در شرق در یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره مندی از منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته است.

سیستان و بلوچستان به دلیل استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و برخورداری از ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند از موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسبی برای تجارت برخوردار است.
 وجود ۲ بندر مهم کشتیرانی «شهید بهشتی و شهید کلانتری» در چابهار که با برنامه های توسعه دولت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی ظرفیت تخلیه آن تا هشت و نیم میلیون تن افزایش یافته امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ برای آن فراهم شده است از دیگر ظرفیت های مهم این استان در حوزه اقتصادی است.
 سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک خاص خود قابلیت استقرار صنایع نیروگاهی از جمله انرژی های تجدید پذیر بادی و خورشیدی را دارد به طوری که سرمایه گذاری در این بخش با توجه به نیاز کشورهای افغانستان و پاکستان به واردات برق از ایران سوددهی فراوان را برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد.
 وجود حداقل پنج فرودگاه فعال در سطح استان، اتصال استان و مرز پاکستان به شبکه راه آهن سراسری کشور و خط آهن در دست ساخت چابهار- زاهدان- میلک- سرخس به عنوان کریدور شمال و جنوب و راه اندازی خط کشتیرانی چابهار-مسقط برای حمل بار و مسافر وامکان توسعه خطوط کشتیرانی از دیگر ظرفیت های این استان در حوزه زیربنایی است.

اقدامات و طرح های مختلف دولت یازدهم و دوازدهم در استان سیستان و بلوچستان سبب شده تا مردم محروم این استان کم کم رنگ توسعه و نشاط را ببینند و آن را باور کنند، طرح های بسیاری در این استان در دست اجراست که علاوه بر ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی استان سبب ایجاد رفاه و بهره مندی مردم می شود و اینک نیز که برخی از طرح ها به ثمر نشسته و یا نزدیک به اتمام است مردم می توانند از آنها استفاده کنند این امر می تواند آغاز یک فصل جدید در زندگی مردم محروم سیستان و بلوچستان باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شاید بسیاری بر این باورند که این استان نمی تواند چندان در حوزه های اقتصادی جنب و جوش ملموسی داشته باشد و از ظرفیت های ناب این منطقه به دلیل تصورات اشتباه غافل مانده باشند اما با نگاهی به کارنامه اقتصادی استان در بخش های مختلف می توان پی برد که در سالهای گذشته حرکتی رو به جلو و توسعه ای داشته و به یکی از فعال ترین استان های مرزی کشور در حوزه اقتصادی بوده است.
ماندانا زنگنه افزود: در سال های گذشته برای رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان اقدامات مختلفی در منطقه انجام شد که تامین کالاهای اساسی غیرنفتی به همراه افزایش ظرفیت های تخلیه و بارگیری بندر چابهار در کنار جذب میزان قابل توجهی سرمایه خارجی تنها بخشی از آن ها بوده است.
وی بیان کرد: در این سالها برای رونق بیشتر استان تفاهم نامه هایی هم بین استان و کشورهای همسایه پاکستان و افغانستان منعقد شد تا بتوان به واسطه آنها از ظرفیت های مرزی برای توسعه مبادلات و فعالیت بیشتر بازارچه های استان بهره برد، علاوه بر این تفاهم های مرزی در حوزه داخلی هم در سال های ۹۶ و ۹۹ با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای توسعه و محرومیت زدایی بخش هایی از استان تفاهم هایی به امضا رسید.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ظرفیت های استان در بخش های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جاذبه های طبیعی و زیست محیطی، ظرفیت های مرزی و بهره بردن از آب های بین المللی، داشتن ظرفیت های باد، آب و خورشید برای بهره گرفتن از انرژی های نو و داشتن نیروی مستعد کار جوان و توانمند باید گفت برخلاف تصورات و ذهنیت های منفی، این استان محروم نیست  بلکه کشور در بهره بردن از ظرفیت های این خطه از ایران محروم مانده است.

نقش بندر چابهار در توسعه سیستان و بلوچستان
دکتر زنگنه با بیان اینکه یکی از اهرم های حرکت و سرعت بخشیدن به توسعه سیستان و بلوچستان ظرفیت های بندر چابهار است، اظهار داشت: در ۶ سال گذشته نقش این بندر در تامین کالاهای اساسی و صادرات غیرنفتی افزایش ملموسی داشته است به گونه ای که میزان واردات اقلام اساسی این بندر از ۹۲ هزار تن در سال ۹۲ به بیش از ۷۵۵ هزار تن در سال ۹۸ رسید و رشد ۷۲۱ درصدی به خود گرفت.
وی گفت: با توجه به این توانایی ها برخی از هدف گذاری ها به سمت توسعه ظرفیت های تخلیه و بارگیری بندر چابهار سوق پیدا کرد و در همین راستا ظرفیت های این بندر از ۲.۵ تن به ۸.۵  تن رسید و محقق شدن این مهم بالغ بر ۷۰۰ میلیون یورو اعتبار در برداشت و به دلیل همین افزایش ظرفیت امروزه بندر چابهار توانایی پذیرش کشتی هایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن را پیدا کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با افزایش ظرفیت های بارگیری و با توجه به موقعیت استراتژیک چابهار در منطقه لزوم افزایش تخفیف های گمرکی بندر چابهار به شدت احساس می شد و با توجه به اهمیت آن پیگیری هایی در این خصوص انجام شد و در نهایت براساس تصویب نامه مورخ ۲۷ خرداد ماه سالجاری میزان تخفیف‌های سود بازرگانی بندر چابهار به ۲۵ درصد که بالاترین میزان تخفیف مجاز است افزایش یافت.
 

رونق اقتصاد با بهره گیری از ظرفیت‌های مرز
زنگنه بیان کرد: مرزهای سیستان و بلوچستان یکی از ظرفیت های ناب برای این منطقه است که در رونق اقتصادی نقش بسیار مهمی ایفا می کند بنابراین برای رونق آنها در سال ۹۶ ایجاد ۶ بازارچه مرزی موقت به تصویب رسید و در کنار آن بازارچه های صیادی هم مجدد احیا شد.
وی افزود: با توجه به پهناوری استان ایجاد دو بازارچه و مرز زمینی رسمی در دو منطقه ریمدان و پیشین در مرز مشترک با کشور پاکستان هم هدف گذاری شد و پس از پیگیری های فراوان سرانجام این دو مرز به تصویب رسید که با برنامه ریزی های انجام شده مقرر است در سال جاری سایت موقت این دو پایانه هم راه اندازی شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کوهک سراوان هم یکی از مناطقی بود که با توجه به شرایط منطقه می تواند در افزایش مبادلات مرزی نقش آفرینی داشته باشد و به همین دلیل مکاتبات و پیگیری هایی برای تبدیل بازارچه و ایجاد مرز رسمی انجام و در نهایت مقرر شد طبق دستور معاون اول رییس جمهوری، وزارت امور خارجه در خصوص اخذ موافقت کشور پاکستان وارد عمل شود، علاوه بر آن برای ایجاد بازارچه مرزی گمشاد هم گزارشات و طرح های توجیهی لازم تهیه و ارائه شد که پیگیری ها در این خصوص ادامه دارد.
 

احیای واحدهای تولیدی برای جهش تولید
وی افزود: در راستای رونق اقتصادی و جهش تولید در استان در سالهای گذشته واحدهایی احیا شدند و واحد ریسندگی بافت بلوچ شهرستان ایرانشهر یکی از آنها بود که برای افتتاح خط ریسندگی این کارخانه بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام گرفت و راه اندازی آن برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد می کند و علاوه بر آن برای بازسازی و توسعه بخش بافندگی این کارخانه هم بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شد و انجام آن احیای ۵۰۰ شغل را به همراه خواهد داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در سال ۹۸ تعداد ۱۹۶ واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی تملک شده راکد و یا نیمه فعال استان هم احیا شد که از این میان ۱۱ مورد واحد های اقتصادی تملیکی بودند و ۱۱ طرح نیمه فعال یا راکد کشاورزی هم در قالب امهال تسهیلات و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت تسویه بدهی و فعال شدند و در بخش صنعت هم ۱۰۵ طرح از واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی در قالب تسهیلات کمکهای فنی و اعتباری و کم بهره فعال شدند.
وی ضمن اشاره به احیا ۲۰ طرح معدنی و ۴۹ واحد آبزی پروری به مقدار ۷۰۶ هکتار بیان کرد: در کنار احیا این تعداد واحد یک سایت پرورش میگوی رودیک چابهار در یکهزار و ۲۵۰ هکتار زمین مستعد پرورش میگو منطقه برنامه ریزی شد که در فاز اول افتتاح برای ۲۵۰ نفر به طور مستقیم و برای ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال به همراه خواهد داشت و علاوه بر آن در کنارک هم عملیات اجرائی پروژه شهرک شیلاتی منطقه گوردیم در زمینی به وسعت ۷۵۰ هکتار با بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.

کاهش بیکاری و توسعه صادرات در سیستان و بلوچستان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اقدامات انجام شده اخیر در حوزه مرزهای استان سبب توسعه صادرات غیر نفتی از مبادی مرزی شد به گونه ای که میزان صادرات گمرکات از ۳۳۲ میلیون دلار سال ۹۲ به هزار و ۷۶ میلیون دلار در سال ۹۸ رسید و این رشدی ۲۲۴ درصدی را نشان می دهد و در بخش بازارچه های مرزی هم ۱۰۸ میلیون دلار صادرات سال ۹۲ به ۷۷۷ میلیون دلار در سال ۹۸ رسید که گویای ۶۱۹ درصد رشد است.
وی با بیان اینکه در حوزه معادن استان هم در سال گذشته در سطح ۸۵ هزار کیلومتر مربع اکتشاف پهنه معدنی انجام شد افزود: در بخش انرژی های نو ایجاد نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی نوآتیه با ۱۴ میلیون دلار سرمایه گذاری در شهرستان زاهدان و نیروگاه ۵۰ مگاواتی مزرعه بادی میل نادر با بیش از ۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در زابل به همراه سه نیروگاه ترکیبی ۱۶۰ مگاواتی در چابهار و ۱۶۰ مگاواتی و نیروگاه ۲۵ مگاواتی CHP در ایرانشهر به همراه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی زاهدان اقداماتی است که با توجه به ظرفیت استان در منطقه انجام شده است.
زنگنه ادامه داد: علاوه بر انجام این اقدامات برای بهره بردن از ظرفیت های حوزه سیستان هم در راستای تبدیل این منطقه به منطقه آزاد و تصویب نهایی لایحه آن با مجمع تشخیص مصلحت نظام مکاتباتی انجام شد که در پی آن نمایندگان مجمع ۱۳ مرداد ماه سال جاری برای بازدید از ظرفیت های سیستان به عنوان اولین منطقه آزاد پیشنهادی کشور به استان سفر کردند و این می تواند نوید بخش خبرهای خوبی برای استان باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در بخش جذب سرمایه خارجی از سال ۹۴ تا کنون ۲۱ طرح سرمایه گذاری خارجی برای استان مصوب شده که میزان سرمایه مصوب این طرح ها بیش از یکهزار و ۵۰۰ میلیون دلار بود و در بعد ملی هم در سال های گذشته دو تفاهم نامه همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال ۹۶ و ۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹، تفاهم نامه همکاری با بنیاد مستضعفان با حجم اعتبار بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ برای دو شهرستان زهک و قصرقند و تفاهم نامه با آستان قدس رضوی با هدف توسعه همه جانبه کشاورزی، اشتغال مولد و معیشت پایدار جامعه روستایی در دشت سیستان تفاهم نامه های امضا شده است.
زنگنه افزود: اجرای بیش از ۲۰ طرح کلان و خرد به همراه سرمایه گذاری بخش خصوصی با حدود پنج هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری طی سال های گذشته و جذب بیش از ۵۲۰ میلیارد تومان تسهیلات روستایی در سال ۹۸ و در پی آن ها ایجاد ۹ هزار طرح اشتغال زایی و ۱۵ هزار نفر اشتغال در استان سبب شد تا نرخ بیکاری در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش ۳.۵ درصدی داشته باشد و با توجه به طرح های پیش رو این میزان کاهش چشمگیری به خود خواهد گرفت.

تلاش دولت برای توسعه و عمران سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در سفر مردادماه امسال به سیستان و بلوچستان گفت: تلاش برای حل مشکلات سوختی کشاورزان، کمک به جهش تولید، رونق دادن به اقتصاد و تجارت مرزی یکی از اولویت‌های مهم دولت در سیستان و بلوچستان است.

بابک دین‌پرست اظهارداشت: مرزنشینان سخت‌کوش و غیور سیستانی و بلوچ با ویژگی بیگانه ستیزی وفادار به اسلام و کشور بوده و علاوه‌بر انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و مراودت‌های فرهنگی و اجتماعی مقتدرانه از مرزهای ایران اسلامی صیانت می‌کنند.

وی افزود: هر منطقه ای از این استان به عنوان مثال منطقه مرزی روتک خاش با ظرفیت بالای کشاورزی و تجاری از شرایط مطلوبی برای رونق دادن به اقتصاد و انجام کارهای تجاری و صادراتی برخوردار است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری و سخنگوی دولت در سفر مهرماه جاری به سیستان و بلوچستان گفت: ۲ هزارو ۷۲۵ میلیارد تومان در اواخر دولت یازدهم و دوازدهم برای اشتغال خرد سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

علی ربیعی اظهار داشت: اشتغال خرد و متوسط جزو اهداف دولت بوده که در سیستان و بلوچستان دنبال شده و هم اینک مرحله پنجم اشتغال روستایی ابلاغ شده و در مراحل قبل و این مرحله استان سیستان و بلوچستان در اولویت قرار گرفته و امسال ۲۰۶ میلیارد تومان برای مرحله پنجم درنظر گرفته شده و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز صندوق کارآفرینی امید در این مدت با وام چهار درصد تزریق کرده است.

وی گفت: باید بیشتر از اینها بر روی اشتغال خرد کار شود و قعالیت‌های عمرانی و کلان منطقه، بزرگراه، جاده های زمینی، راه آهن و پروژه های بزرگ بندر شهید بهشتی همه اشتغالزایی درازمدت دارد که نیازمند آن هستیم تا در کوتاه مدت نیز به مسائل اشتغال منطقه رسیدگی شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: هم اینک جریانی با عنوان طرح های بزرگ و کوچک از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان از پرورش طیور و ماهی گرفته تا صنایع پوشاک و غیره راه افتاده و کار بر روی محصولات مختلف کشاورزی، معدنی، صنعتی و تجاری این منطقه برنامه ریزی خاصی صورت گرفته بطوریکه با وجود تولید گسترده خرما در این استان مردم از بسته بندی این محصول نفع و سودی نمی برند که بایستی وام ها را به این سمت هدایت کرده تا هم مشاغل جانبی منطقه افزایش یابد و هم سود بیشتر در جیب مردم بویژه کشاورزان برود.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات دیگر مقابله با آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی و ایجاد تسهیل‌گری در مناطق مختلف استان بود که بخوبی ساماندهی شد و زنان سرپرست خانوار و معتادان ترک کرده می توانند وام های ارزان قیمت دریافت کنند که اکنون این افراد تعدادی در خانه و تعدادی در محیط کار مشغول فعالیت هستند و خوشبختانه ماهیانه حدود ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان درآمد دارند.

دکتر ربیعی ادامه داد: باید در بحث آسیب های اجتماعی کمک کنیم زنان سرپرست خانوار و افراد در معرض آسیب با شغل های تعریف شده مشکلاتشان را برطرف کنند.

وی گفت: اقدام خوب دیگر با همکاری استاندار سیستان و بلوچستان راه اندازی بازار محصولات در استان است که در تلاشیم به بازارهای ملی وصل شود و زنجیره کردن تولیدات سیستان و بلوچستان با بازارهای ملی سیاستی است که باید به طور جدی تر دنبال شود.

سخنگوی دولت افزود: هم اینک برای مسکن روستایی و حاشیه نشینی وام های خوبی پرداخت می شود و مبلغی را فرد و بخشی را دولت مشارکت می کند و عوارض نیز دریافت نمی شود که این اقدامات برای نو کردن چهره حاشیه نشینی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: برای بحث مسکن ملی در سراسر کشور تقریبا یک قانون اجرا می شود و باید بررسی لازم صورت گیرد که در صورت نیاز سیستان و بلوچستان به طور خاص دیده شود.

ربیعی اظهار داشت: مسکن حمایتی نیز در این استان بخوبی پیش رفته و ساخت مسکن ناشی از سیل نیز عدد بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و حدود ۷۰ هزار مسکن یا تحویل داده شده و یا در حال تحویل است که اینها به غیر از طرح ملی مسکن است.

وی گفت: سیاست دولت این بوده تا برای زدودن چهره فقر در مناطق محروم زیرساخت ها را گسترش دهد که برای سیستان و بلوچستان کارها بر همین اساس پیش رفته و اقدامات زیرساختی بزرگ با سرمایه های بزرگی در استان دنبال می شود که آثار خود را در میان مدت خواهد گذاشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: طرح آمایش سرزمین سیستان و بلوچستان به پایان رسیده و در این طرح اولویت بخش آب است که هم سلامت را تضمین و امنیت غذایی را تامین می کند و هم نیاز اولیه بشر است.

وی ادامه داد: در زمینه آب در سیستان و بلوچستان طرح های متعددی از آبیاری نوین که با این روش مزارع زیادی در شمال استان زیرکشت رفت تا شیرین کردن آب که یکی از پروژه هایی است که در این استان در حال انجام است و دنبال می شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان هم اینک آب آشامیدنی و لوله کشی دارند و خشکسالی باعث خشکی و کاهش سفره های آب شده بود که با بارندگی و آبگیری صورت گرفته این روستاها نیز آبدار شدند و تعدادی روستا داریم که در تضمین دولت بوده تا با تانکر آبرسانی شوند و هم اینک به طور ۱۰۰درصد این اقدام انجام می شود که البته ممکن است نقصی باشد اما به فوریت برطرف می شود.

سخنگوی دولت گفت: هوتک ها برای مصرف انسانی نیست، در این قبیل روستاها تانکر نصب شده و حتی خریدن تانکر برای استان از ۲ سال گذشته در حال انجام است زیرا بنای دولت انتقال آب آشامیدنی همراه با تانکر برای روستاهای فاقد آب است.

وی افزود: در بعضی مناطق نوع مصرف، فرهنگ منطقه است که باید آنجا هم نظارت شود و بعضی اتفاقات ناشی از سیاست های دولت نیست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری بیان کرد: آب، گاز و برق استراتژی اساسی دولت است و خوشبختانه علمک گاز تا پشت درب خانه حاشیه نشینان رفته و گازرسانی بخوبی انجام شده و برای اینکه گازرسانی سریعتر صورت گیرد برای تعدای وانت و کشانه(خودروی حمل) تضمین اعتبار شده و از وام صندوق کارآفرینی امید ۲۰ دستگاه کشنده ویژه گاز برای استان تامین شده است.

ربیعی ادامه داد: براساس تصمیم هیات وزیران صندوق کارآفرینی امید به یک نهاد توسعه ای اشتغال خرد و کوچک تبدیل شده و اشتغال های متوسط و کوچک را دربر می گیرد.

وی گفت: این صندوق در اشتغال روستایی در سال های اول رقم ۱۵ درصدی داشت که به علت عملکرد بسیار خوب سهم آن به ۴۰ درصد از مجموعه پول اشتغال روستایی و ارزی که مقام معظم رهبری دستور دادند افزایش یافت و دیوان محاسبات گزارشی را نسبت به اشتغال روستایی تهیه کرده که سهم صندوق انحراف کمی داشته و براساس اساسنامه، این صندوق یک نهاد توسعه‌ای و زیرمجموعه آن یک صندوق قرض الحسنه تشکیل می شود و برای نوسازی ناوگان، وام پرداخت می کند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دست صندوق برای کارهای توسعه ای باز است، افزود: نهاد تخصصی توسعه اشتغال کوچک و خرد در کشور نداشتیم و صندوق با تجاربی که دارد به عنوان نهاد تخصصی در این زمینه عمل خواهد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان از روکش آسفالت ۲ هزار و ۱۶۱ کیلومتر از مسیرهای ارتباطی و جابجایی افزون‌بر ۱۹ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی و بندرچابهار همزمان با دولت تدبیر و امید در این استان خبر داد.

ایوب کرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: دولت با توجه به پایین بودن بسیاری از شاخص‌های سیستان و بلوچستان از میانگین کشوری از جمله حوزه راه‌ها و شبکه حمل و نقل در سال‌های اخیر با اختصاص بودجه‌های قابل ملاحظه عزم خود را برای بهبود وضعیت این بخش‌ها جزم کرده است.

وی ادامه داد: به منظور تحقق هر چه بهتر و سریعتر اهداف دولت تدبیر و امید، اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز در راستای التزام عملی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی و استفاده بهینه از تمامی امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی برای ارائه خدمات راهداری و راه‌سازی اقدام به راه‌اندازی چهار تیم راه‌سازی و راهداری وحدت سیستان، رسالت سراوان، تفتان خاش و توحید زاهدان کرد که اثرات مطلوب آن در ارتقای شاخص‌ها نسبت به گذشته قابل مشاهده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نصب ۹۹ هزار و ۷۵۰ عدد علائم اخطاری و انتظامی، احداث و بهسازی ۱۷۸ دستگاه پل و همچنین نصب ۸۱ کیلومتر گاردریل را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در این استان عنوان کرد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان توسعه ایران توسعه اقتصادی دولت تدبیر و امید جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان توسعه ایران توسعه اقتصادی دولت تدبیر و امید جهش تولید سیستان و بلوچستان توسعه ایران توسعه اقتصادی دولت تدبیر و امید جهش تولید اخبار کنکور سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان پاکستان و افغانستان دولت تدبیر و امید سرمایه گذاری اشتغال روستایی میلیارد تومان کشور پاکستان بندر چابهار سخنگوی دولت میلیون دلار رونق اقتصاد تفاهم نامه برای استان راه اندازی اشتغال خرد دریای عمان انجام شده پیگیری ها برای رونق جهش تولید حمل و نقل سال ۹۸ انجام شد توسعه ای هم اینک بخش ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۶۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضورغرفه سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: نمایشگاه بین المللی صادراتی اکسپو فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های استان است وغرفه سیستان و بلوچستان با سه محور شیلات، معدن و زنجیره ارزش خرما کار خود را آغاز می‌کند که البته در این سه محور اتفاقات خوبی در استان رقم خورده است..

 شهرکی افزود: نمایشگاه بین المللی اکسپو از امروز تا ۱۲ اردیبهشت ماه با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور ایران اکسپو ۲۰۲۴ در تهران برگزار خواهد شد.
وی گفت: در این نمایشگاه هر یک از استان‌ها غرفه‌هایی برپا کردند که توانمندی‌های اقتصادی هر منطقه را نشان می‌دهد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار  با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در بخش معدن بیش از هفت کارخانه با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در حال احداث است.
شهرکی با اشاره به اهمیت نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ اذعان کرد: امیدواریم با مشارکت مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان بتوانیم ظرفیت‌های موجود در استان را به خوبی به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.

 

دیگر خبرها

  • فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه «اکسپو» با سه محور برگزار می‌شود
  • حضور غرفه سیستان و بلوچستان درنمایشگاه اکسپو
  • حضورغرفه سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو
  • معرفی سیستان و بلوچستان با ۳ غرفه در نمایشگاه «اکسپو»
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • سیل در منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان
  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت