Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه مواضع آنکارا در باره بحران قره‌باغ را «جنگ‌طلبانه» خواند و تاکید کرد که این رویکرد آذربایجان را تشویق می‌کند تا این منطقه کوهستانی مورد مناقشه با ارمنستان را با عملیات نظامی فتح کند؛ مسئله‌ای که رئیس جمهوری فرانسه آن را غیرقابل قبول می‌خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای ماکرون در عین حال یادآور شد که هنوز هیچ دلیل و شواهدی مبنی بر دخالت مستقیم ترکیه در این بحران وجود ندارد.

رئیس جمهوری فرانسه که در جریان سفر به لتونی در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت،‌ تصریح کرد: «من از اظهارات سیاسی مقامات ترکیه در حمایت از آذربایجان آگاهم و این نوع سخنان را خطرناک و توام با بی مبالاتی می‌دانم.»

امانوئل ماکرون افزود: «فرانسه همچنان نگران پیام‌های جنگ‌ طلبانه ترکیه طی ساعت‌های گذشته است که از دید پاریس غیرقابل قبول و مشوقی برای تسخیر نظامی قره‌باغ توسط نیروهای نظامی آذربایجان تلقی می‌شود.»

آقای ماکرون که موضع‌گیریِ از دید پاریس «جانبدارانهِ» ترکیه در بحران قره‌باغ را نکوهش می‌کرد خود نیز در پیامی به ظاهر جانبدارانه از ایراوان گفت: «به ارمنستان و همه مردم این کشور می‌گویم که فرانسه نقش خود را ایفاد خواهد کرد.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین تاکید کرد که عصر چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و روز پنجشنبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص بحران قره‌باغ گفتگو خواهد کرد.

سخنان رئیس جمهوری فرانسه در واقع واکنشی است به اظهارات رجب طیب اردوغان که پیش‌تر ارمنستان را متجاوز و اشغالگر خوانده و ضمن اعلام آمادگی کشورش برای اعطای هر گونه کمک نظامی به باکو، از آذربایجان خواسته بود «امور را در دست بگیرد.»

رئیس جمهوری ترکیه ضمن حمایت آشکار از آذربایجان در مناقشه قره‌باغ و اعلام آمادگی کشورش برای پشتیانی از باکو با همه قوا و امکانات تصریح کرده بود که کشورش با رویکرد «یک ملت و دو دولت» در کنار آذربایجان می‌ماند.

ترکیه در حالی به حمایت آشکار از آذربایجان اصرار می‌ورزد که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور به تازگی حتی مشارکت نظامی با باکو برای مشکل موجود را منتفی ندانسته است.

به گزارش آناتولی،‌ آقای چاووش‌اوغلو تصریح کرده که «اگر آذربایجان خواهان حل مسئله از طریق نظامی باشد در کنار آن‌ها خواهیم بود.»

وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه آذربایجان در «خاک خود می‌جنگد» این سوال را مطرح کرده که «در کجای دنیا رویکرد یکسانی با اشغالگر و سرزمین اشغال شده وجود دارد؟»

وی همبستگی فرانسه با ارمنستان در این بحران را «حمایت از اشغالگر» خواند و گفت: «ماکرون هیچگونه ابراز نگرانی ازاشغاگری ارمنستان علیه آذربایجان نکرد و به جای آن از ایروان حمایت و با آنها اعلام همبستگی کرد؛ این به معنی حمایت فرانسه از اشغالگری است.»

از سوی دیگر وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن بی اساس خواندن ادعاهای ایروان مبنی بر استفاده کشورش از جنگنده و پهپاد علیه ارمنستان در بحران کنونی از کسب پیروزی‌های نظامی توسط ارتش آذربایجان خبر داده است.

در این بیانیه آمده است: «نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان طی چند روز اخیر به تمام جهان نشان داد که با اتکا به توانایی و نیرهای خودی قادر به پیروزی است.»

این بیانیه همزمان با ادعای روز چهارشنبه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان مبنی بر تصرف چند منطقه استراتژیک در قره‌باغ و آزاد کردن آنها از کنترل ارمنستان صادر شده است.

الهام علی‌اف تاکید کرده تنها در صورتی که نظامیان ارمنستان اقدام به عقب نشینی کنند، درگیری‌ها متوقف خواهد شد.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ترکیه فرانسه آذربایجان ارمنستان قره باغ رئیس جمهوری فرانسه قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۷۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه قصد دارد از رئیس جمهور چین برای حل بحران اوکراین کمک بگیرد.

به گفته منابع آگاه، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد در جریان سفر شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به فرانسه، روابط شخصی خود را با وی تعمیق بخشد و از رئیس جمهور چین درخواست می کند که از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بخواهد به درگیری در اوکراین پایان دهد.

درخواست احتمالی فرانسه از چین درباره اوکراین در حالی ممکن است صورت بگیرد که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093683

دیگر خبرها

  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران+ جزئیات
  • بازدید هیئت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش
  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین