Web Analytics Made Easy - Statcounter

عادله صفت گل، روانشناس بالینی گفت: هر چه سن بالاتر می رود احتیاج عاطفی شدیدتر می شود و فرزندان سالمندان باید شرایط عاطفی را برای آن ها فراهم کنند چرا که به تفریح، پیاده روی و بازی های سبک و... احتیاج دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، تمام هفته چشم انتظار پنج شنبه و جمعه بودند که فرزندانشان فارغ از کار و دغدغه های زندگی ساعتی را در کنار آن ها سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مرد خانه به خرید می رفت و مایحتاج یک مهمانی صمیمانه را فراهم می کرد، بانوی خانواده پنج شنبه از صبح مشغول درست کردن غذای مورد علاقه فرزندان و نوه ها بود تا همان چند ساعتی را که در کنارشان هستند به آن ها بیشتر خوش بگذرد.

نوه ها هم می آمدند و حس خوشحالی و شادی بیشتری را در وجود پدربزرگ و مادربزرگ سالمند ایجاد می کرد، اگرچه ممکن بود گاهی فرزندان با هم جر و بحث داشته باشند و یا نوه ها در بازی کودکانه خود گریه کنند و والدینشان از این موضوع ناراحت شوند اما باز هم آن ها به بودن فرزندانشان راضی بودند.

شلوغی خانه، سر و صدای نوه ها و بازی های کودکانه شان، بوی غذایی که مادربزرگ به عشق فرزندان و نوه هایش پخته و سبزی تازه ای که پدربزرگ با همه احساسش در باغچه پرورش داده و حالا تزیین سفره غذای فرزندانش شده شاید اندک خواسته ای بود که داشتند.

این روزها که بازنشسته محسوب می شوند و همه زندگی و سرگرمی شان در تلویزیون و سریال خلاصه می شود بیشتر نیاز دارند که در کنار فزرندان و نوه ها باشند.

امید به زندگی در بسیاری از ایرانی ها به 80 سال رسیده است و از این حیث مراقبت های جسمی و روانی می تواند دوران سالمندی را برای افراد زیباتر کند.

بسیاری از سالمندان که 30 یال در اجتماع حضور داشتند و از این حیث احساس مفید بودن را تجربه می کردند با ورود به دوران سالمندی که سرآغاز آن بازنشستگی است ممکن است دچار افسردگی شوند و ناامیدانه تغییرات جدید زندگی خود را نپذیرند و یا به مقابله با آن ها بپردازند.

مقابله ای که در بسیاری از موارد می تواند برای آن ها مشکلات روحی به بار آورد، افسردگی و عدم پذیرش هنجارهای این دوران و تلاش برای بازگشت به شکوه جوانی و میانسالی و تجربه دوباره مفید بودن می تواند سالمندی را برای آن ها ناخوشایند کند.

اما با فراهم کردن شرایط خانواده، همراهی فرزندان و حضور در کنار آنها می توان دوران سالمندی را برای پدر و مادر به دورانی تبدیل کرد که در کنار استراحت، کار سبک و مسئولیت های کم حجم، حس خوشی به آنها دهد و نیاز عاطفی شان را تامین کند.

سالمندی چیست؟

عادله صفت گل، روانشناس بالینی در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: دوران بازنشستگی معمولا به بعد از 60 سالگی اطلاق می شود و فرد در این مرحله سوم زندگی را می گذراند.

وی ادامه داد: در این دوران سالخوردگان به چهار دسته تقسیم می شوند: دسته اول افرادی هستند که امکانات کافی دارند و تمایل به استراحت دارند.

این روانشناس ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که به دلیل احتیاج به درآمد به کار خود ادامه می دهند یا حداقل اگر کاری داشتند ادامه می دهند.

صفت گل تصریح کرد: دسته سوم هم افرادی را شامل می شود که امکانات مالی دارند ولی چون نمی خواهند از کار افتاده محسوب شوند علاقه دارند کار کنند و گروه چهارم از کار افتاده ها را شامل می شود.

شدت نیازهای عاطفی در سالمندی

وی اظهار کرد: با شروع سالمندی نیازهای افراد هم ممکن است تغییراتی داشته باشد، نیازهای عاطفی، معیشتی، احتیاج به تفریح، شرکت در زندگی اجتماعی و امنیت از مهم ترین نیازهای این افراد است.

روانشناس بالینی بیان کرد: هر چه سن بالاتر می رود احتیاج عاطفی شدیدتر می شود و فرزندان باید شرایط عاطفی را برای آن ها فراهم کنند چرا که به تفریح، پیاده روی و بازی های سبک و... احتیاج دارند.

صفت گل گفت: نیازهای معیشتی آن ها باید در این دوران برآورده شود چون بدن آن ها پیرتر، حساس تر و شکننده تر می شود. آن ها به شرکت در زندگی اجتماعی احتیاج دارند.

وی گفت: حضور در فعالیت های اجتماعی و روابط گسترده برای سالمندانی که سن بالا دارند بسیار مفید است و سبب می شوند آن ها کمتر دچار بیماری های روحی و جسمی شوند.

ضرورت کار سبک بهترین برای گذراندن عمر در کهنسالی

این روانشناس بالینی ادامه داد: کار سبک بهترین وسیله برای گذراندن عمر در کهنسالی است و سالمندان باید محیط مناسب برای زندگی داشته باشند، زیرا احتیاج به امنیت روحی و جسمی دارند.

صفت گل اظهار کرد: با توجه به نیازهای ذکر شده برای سالمندان باید در طراحی فضاهای مرتبط با آن ها این موضوع مورد توجه قرار گیرد و مطمئن شوند که در مواقع ضرورت به آن ها کمک رسانی و در موقع بیماری معالجه می شوند.

وی بیان کرد: نیاز عاطفی سالمندان در این دوران بیشتر می شود و احساسات مشترکی در میان آن هاست، غم و اندوه به دلیل توجه نکردن فرزندان و اطرافیان که عمری برای رفاه آن ها تلاش کرده اند، احساس تنهایی به دلیل طرد شدن، یاس و نا امیدی، اضطراب و نگرانی، احساس هدر رفتن و بیهوده و سربار بودن نمونه این احساس هاست.

این روانشناس بالینی گفت: سالمندان به اندازه ای که دیگران آن ها را پیر و از کار افتاده می دانند خود را ضعیف نمی دانند و اگر محیط خانوادگی گرمی برای آن ها فراهم شود راحت تر و با نشاط تر خواهند بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: روانشناس بالینی برای آن ها تر می شود نوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۷۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوادار - پرسپولیس؛ جدال در اکباتان بدون تماشاگر (+عکس)

 با وجود درخواست مکتوب باشگاه پرسپولیس، ورزشگاه پاس قوامین میزبان بازی سرخپوشان مقابل هوادار در هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر باشد.

به گزارش تسنیم، طبق برنامه‌ریزی سازمان لیگ تیم فوتبال هوادار تهران- پرسپولیس در هفته بیست و هفتم لیگ برتر از ساعت 18:20 روز شنبه (22 اردیبهشت ماه سال جاری) به مصاف هم می‌روند. بازی‌های خانگی هوادار در ورزشگاه پاس قوامین بدون حضور هواداران برگزار می‌شود؛ اما رضا درویش در گفت‌وگو با تسنیم تاکید کرده بود که برای تغییر محل میزبانی این مسابقه با سازمان لیگ مکاتباتی داشته است.

با این وجود قرار است جلسه هماهنگی بازی  هوادار - پرسپولیس از ساعت 12 روز  21 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که در این جلسه علاوه برنمایندگان دو تیم مذکور و مقامات مرتبط، مدیر ورزشگاه پاس قوامین هم به جلسه فراخوانده شده است. به این ترتیب عملاً به نظر می‌رسد سازمان لیگ قصد دارد بازی دو تیم را در محله  اکباتان و بدون حضور هواداران برگزار کند. 

تیم فوتبال پیکان در هفته سی‌ام و  پایانی لیگ میزبان استقلال است. این احتمال وجود دارد که اگر اوضاع بر وفق مراد شاگردان نکونام پیش برود آنها باید در مراسم اهدای جام شرکت کنند. باشگاه پیکان هم ورزشگاه پاس قوامین را به عنوان محل میزبانی خود انتخاب کرده بود و سهیل مهدی مسئول برگزاری سازمان لیگ پیش از این گفته بود در این موضوع تدابیری اندیشیده خواهد شد.

آتیلا حجازی سرپرست جدید تیم فوتبال استقلال هم تاکید کرده بود که استقلال خواهان بازی در شهر تهران با حضور هواداران است. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۷ ویژگی افرادی که در کودکی کمبود محبت داشته‌اند
  • ورزشگاه سانتیاگو برنابئو آماده میزبانی از جدال حساس رئال مادرید و بایرن مونیخ / فیلم
  • هوادار - پرسپولیس؛ جدال در اکباتان بدون تماشاگر (+عکس)
  • افرادی که در کودکی محبت ندیده‌اند، این ۷ ویژگی را دارند
  • علم و دین نظام زندگی/ ماموریت بزرگ ناوگروه ۸۶ امیدآفرینی کرد
  • افرادی که در کودکی محبت ندیده اند این ۷ ویژگی را دارند
  • نتانیاهو به تنهایی مسئول سنگ‌اندازی بر سر راه توافق است
  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!
  • وضعیت ورزشگاه وطنی قبل از جدال سرنوشت ساز / فیلم
  • ۷ چیزی که فقط افرادی که در خانواده ای با روابط سمی بزرگ شده اند درکشان می کنند