Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@16:42:41 GMT

دختران چرا از خانه فرار می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۸۸۳۴۵

دختران چرا از خانه فرار می‌کنند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، امروزه مسئله فرار دختران و زنان از خانه، جنبه فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و آمار آنان به ‌طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و براساس نظر معاونت عملیات فاتب، آمار دختران و زنان فراری هر‌ساله افزایش می‌یابد که بیشتر دختران در سنین 14 تا 18 سال هستند. نتایج به‌دست‌آمده از مصاحبه با متهمان و مطالعه خلاصه پرونده‌های آنان مشخص کرد که عوامل مؤثر در فرار دختران و زنان از منزل به شرح ذیل است:

1- دوران نوجوانی و بلوغ: محدوده سنی 12 تا 18‌سالگی، آسیب‌پذیرترین دوره برای دختران است که احتمال آسیب اجتماعی خانه‌گریزی را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از‌جمله زودرنجی‌ها و حساسیت‌ها، درون‌گرایی و انزواطلبی، جلب توجه و... در این دوره شدت بیشتری دارد.

2- ابتلا به اختلالات شخصیت: یکی‌ دیگر از دلایلی که باعث می‌شود دختران از خانه فراری شوند وجود اختلالات شخصیت در آنهاست. دختران مبتلا به اختلالات شخصیت، به‌ویژه اختلالات شخصیت دسته B که با نشانه‌هایی مانند عصبانیت و پرخاشگری، رفتارهای پرخطر و نابهنجار، مصرف مواد و خودزنی همراه است، باعث می‌شود که بیشتر در معرض خانه‌گریزی قرار داشته باشند.

3- اضطراب و افسردگی: هر فردی تحت شرایطی در زندگی ممکن است دوره‌هایی از اضطراب و افسردگی را تجربه کند، اما گاهی این اضطراب و تنش حالتی بیمارگون به خود می‌گیرد. وقتی فرد دچار اضطراب و افسردگی می‌شود در موقعیت‌های بحرانی دچار سردرگمی شده و نمی‌تواند تصمیم منطقی بگیرد که این عامل نقش مهمی در فرار دختران دارد.

4- وجود اختلافات زناشویی و سردی در روابط خانوادگی: نداشتن امنیت روانی و عاطفی دختران در محیط خانواده از عوامل اصلی فرار از خانه است. اختلافات و تعارضات والدین درصورتی‌که به ‌طور منطقی حل نشود و فرزندان هم درگیر این تنش‌ها شوند شرایط نامساعدی در محیط خانه ایجاد می‌کند که می‌تواند زمینه‌ساز فرار دختران شوند.

5- تعصبات و سخت‌گیری‌های زیاد والدین: برقراری روابط سالم و دوستانه با فرزندان بسیار اهمیت دارد تا آنها بتوانند مشکلات خود را به‌راحتی در میان بگذارند. خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که تبعیض جنسیتی زیاد بین دختر و پسر در خانواده یا سخت‌گیری‌های بیش از اندازه می‌تواند دختران را به سمت نافرمانی و فرار از این شرایط سوق دهد.

6- مرگ والدین و بدسرپرستی ناپدری یا نامادری: گاهی اوقات بدسرپرستی می‌تواند عامل فرار دختران باشد که این عامل به‌خصوص در خانواده‌هایی که یکی از والدین یا هر دو فوت شده‌اند، بارزتر است. گاهی ناپدری یا نامادری ممکن است چنان شرایط دشواری را برای دختران ایجاد کند که موجبات فرار آنها را رقم بزند.

7- اعتیاد و بدسرپرستی والدین: اعتیاد والدین باعث می‌شود کودکان در معرض انواع سوءاستفاده‌های جسمی، عاطفی و جنسی قرار داشته باشند. شرایط نامساعدی که در این جو خانوادگی ممکن است وجود داشته باشد، در خانه‌گریزی دختران مؤثر است.

8- افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی: دسترسی آسان به شبکه‌های اجتماعی بدون آموزش‌های کافی در زمینه نحوه استفاده درست از این شبکه‌ها ممکن است موجبات ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله فرار دختران از خانه را فراهم کند. این معضل به‌خصوص برای نوجوانان که درصدد هویت‌یابی هستند می‌تواند اثرات مخربی به همراه داشته باشد. تأثیرپذیری از دوستان عامل دیگری است که باعث می‌شود نوجوانان، شخصیت خود را براساس همین الگوهای غلط پایه‌ریزی کنند و به هنجارشکنی و ستیز با خانواده و فرار از خانه منتهی شود.

9- فقر اقتصادی: تهیدستی خانواده کودک را به سمت کار‌کردن در سن پایین، فراهم‌شدن شرایط برای کارهای خلاف و فرار دختران از خانه می‌کشاند. از طرفی دختری که به‌ دلیل فقر از سوی والدین نادیده گرفته می‌شود، به علت نبود موقعیت‌های رشدی مناسب به‌راحتی فریب افراد تبهکار را می‌خورد.

پربیننده ترین گلزار در دفتر کار لوکس +عکس خوش گذرونی‌های ویشکا آسایش +عکس پوشش متفاوت فریبا نادری +عکس اولین پست «مهران رجبی» پس از رهایی از کرونا +عکس همکاری جدید گلاره عباسی و مهتاب کرامتی +عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اعتیاد آسیب اجتماعی عصبانیت پرخاشگری فرار از خانه دختر فراری قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت اختلالات شخصیت فرار دختران باعث می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۸۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد نوین ثبت احوال برای ارائه خدمات به والدین با سامانه تعاملی نام

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: سامانه تعاملی نام، رویکرد نوین ثبت احوال برای ارائه خدمات به والدین برای انتخاب نام نوزادان است.

علی رحمتی در گفت وگو با ایسنا، افزود: نام ها واژه هایی هستند که برای شناسایی، تشخیص و تمییز دادن افراد از یکدیگر به کار می روند و انتخاب نام یکی از دغدغه ها اصلی والدین است که همواره قبل یا بعد از تولد طفل مورد توجه آنان قرار می گیرد ، در واقع نام و نام گزینی پدیده ای فرهنگی است به عبارت دیگر، علاوه بر رویه‌های اداری تابع اقتضائات عموماً پیچیده‌ی فرهنگی می باشد تا جایی‌که در دهه اخیر با پدیده‌ی افزایش فراوانی نام های نوپدید مواجه بوده‌ایم.

وی گفت: به استناد ماده 20 قانون ثبت احوال، انتخاب نام با اعلام کننده است، برای نام گذاری یک نام ساده یا مرکب که عرفاً یک نام محسوب می شود انتخاب خواهد شد ، با توجه به اینکه ارائه خدمات در سازمان ثبت احوال به سمت ارائه خدمات تمام الکترونیک پیش می رود ، مشاوره تخصصی نام نیز در قالب سامانه جامع هوشمند با عنوان "سامانه تعاملی نام" به صورت ویژه در سامانه متمرکز ارائه خدمات ثبت احوال( سهیم) ارائه می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان افزود: این سامانه مرجع خدمات مشاوره برای نام گذاری کودکان در زمینه های مختلف و همچنین ارائه خدمات ویژه برای انتخاب نام های اصیل، زیبا با توجه به اقتضائات ملی، قومی و محلی است و باعث می‌شود ترویج نام های جدید جذاب، زیبا و نوآورانه متناسب با فرهنگ اسلامی-ایرانی صورت گیرد .

رحمتی گفت: والدین می توانند در بستر اینترنت و با گوشی تلفن همراه با مراجعه به نشانی sahim.sabteahval.ir و بخش سامانه تعاملی نام از خدمات آن بهره مند شوند .

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حجاج استان سمنان برای نیازمندان خانه می‌سازند
  • خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند / چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟
  • کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر
  • فعالیت‌های فرهنگی با پیوست هنری تاثیرگذاری بیشتری بر جامعه دارد
  • همه دعوتند؛ مراسم «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج
  • دخترم عکس‌های شرم‌آوری از خود در فضای مجازی گذاشت و آبرویم را بُرد / دیگر نمی‌‌توانم او را تحمل کنم!
  • رویکرد نوین ثبت احوال برای ارائه خدمات به والدین با سامانه تعاملی نام
  • پیدا شدن دختر فراری در کلانتری | عکس‌های زننده دختر جوان در فضای مجازی | دخترم آبرویم را برده است 
  • ماجرای قتل غزاله و اعدام آرمان؛ رابطه‌ای بی فرجام
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود