Web Analytics Made Easy - Statcounter

امانوئل ماکرون پس از قرار گرفتن ابتکار خود برای نجات لبنان در مسیر سقوط٬ خواستار مداخله عربستان در امور لبنان با استفاده از مهره‌های ریاض در این کشور شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به نظر می‌ رسد « سعد حریری» نخست‌وزیر سابق لبنان پس از کناره گیری « مصطفی ادیب» از نخست وزیری مکلف لبنان، جدیدترین نامزد برای تشکیل دولت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از سیاستمداران و همچنین « امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، جنبش امل و حزب‌الله را به دلیل اختلافات سیاسی بر سر تصدی پست‌های وزارتی، مسئول عدم تشکیل دولت در لبنان دانستند.

تصمیم ادیب مبنی بر انصراف از تشکیل کابینه، می‌تواند لبنان را وارد مرحله تازه ای از تنش سیاسی کند بنابراین این تصمیم ابتکار عمل امانوئل ماکرون را در آستانه آزمایش گذاشت و این امر باعث شد تا ماکرون احزاب سیاسی لبنان را به ارتکاب خیانت جمعی متهم کند.

در شرایطی که ادیب از تشکیل دولت استعفا کرد، احزاب سیاسی که لبنان را در معرض سقوط دیدند، به دلیل پایبندی به منافع فرقه‌ای، به ابتکار عمل ماکرون متوسل شدند.

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی هفته جاری خود که پس از استعفای مصطفی ادیب صورت گرفت از سران لبنان به شدت و با استفاده از انواع «صفت‌ها» انتقاد کرد و در اقدامی مداخله‌جویانه، چهار تا شش هفته دیگر به آنها برای تشکیل دولت جدید در چارچوب طرح پیشنهادی فرانسه مهلت داد.

با بحرانی‌تر شدن اوضاع لبنان در همه زمینه‌ها به ویژه پس از انفجار مهیب بندر بیروت، ماکرون با طرح ابتکاری برای تشکیل دولت از 14 ‌وزیر جدید و به دور از سنت‌های فرقه‌ای سعی کرد تا به طور یکجانبه، نقشه جدیدی را برای لبنان ترسیم کند.

اقدامات فرانسه در لبنان در راستای وفاداری و دوستی با این کشور نبوده؛ بلکه برای کاهش نفوذ ترکیه در شرق مدیترانه که لبنان بخشی جدایی ناپذیر از آن بوده، صورت گرفته است.‎

رئیس جمهور فرانسه طی یک ماه دو بار از بیروت دیدار و با رهبران سیاسی لبنان ارتباط گسترده ای برقرار کرد تا از این طریق بتواند پیشنهاد خود را بر اساس تشکیل یک دولت کوچک با 14 چهره جدید عملی کند.

این پیشنهاد فرانسه با مخالفت گروه‌های شیعه از جمله حزب‌الله و جنبش امل و همچنین « نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان روبرو شد.

لبنان| احتمال نامزدی نجیب میقاتی برای نخست‌وزیری پس از موافقت حریریلبنان| حمله معترضان به بانک مرکز بیروت

پس از انصراف ادیب از تشکیل دولت جدید در لبنان، ماکرون به طور موقت ناکامی در اجرای طرح خود را پذیرفت، اما اعلام کرد که عقب نشینی نخواهد کرد ، حتی اگر این امر مستلزم دستیابی به راه‌حل جدیدی برای لبنان باشد.

ماکرون، نخست‌وزیران اسبق لبنان را مسئول دور زدن ابتکار عمل و انتقال آن به یک موضع فرقه ای دانست.

فشار فرانسه به بن سلمان برای مداخله در امور لبنان

منابع گزارش دادند که رئیس جمهور فرانسه و « محمد بن سلمان » ولی‌عهد سعودی طی تماس تلفنی، بر سر بازگرداندن سعد حریری به قدرت توافق کرده‌اند.

حریری همواره به عنوان نماینده عربستان در لبنان دیده می‌شود.

چند روز بعد از انفجار بندر بیروت، حریری در دادگاه بین‌المللی، حزب‌الله را به ترور پدرش «رفیق حریری» متهم کرد تا از این طریق بتواند نقش حزب‌الله را در صحنه سیاسی لبنان کاهش دهد و به دنبال آن مصطفی ادیب را برای نخست‌وزیر مکلف لبنان معرفی کرد.

به دنبال استعفای مصطفی ادیب از تشکیل دولت، سعد حریری از این اتفاق و شکست ابتکار عمل امانوئل ماکرون ابراز تاسف کرد .وی در توییتی در این باره نوشت: کسانی که امروز شکست ابتکار عمل فرانسه برای سوق دادن رهبران لبنان به سمت تشکیل دولت جدید را جشن می‌گیرند به دلیل از دست دادن این فرصت پشیمان خواهند شد.

برخی منابع ذکر کردند که فشار‌ها و تحمیل اتهامات به حزب‌الله در ناکامی طرح فرانسه و انصراف ادیب ممکن است در راستای اهداف آمریکا و عربستان برای درگیری میان حزب‌الله و جنبش امل باشد و در مقابل پاریس مطمئن خواهد شد که لبنان دچار فروپاشی نمی‌شود و در صحنه لبنان از مخالفان خود شکست نخواهد خورد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

این منابع فاش کردند که تماس میان رئیس جمهور فرانسه و ولیعهد سعودی بعد از تماس ماکرون و سعد حریری برقرار شد.

بر اساس گزارش‌های این منابع ماکرون به حریری تاکید کرد با شرط چرخشی بودن پست‌های کلیدی ممکن است حزب‌الله احساس کند برخی شرکت کنندگان در تشکیل دولت ادیب در حال هماهنگی با آمریکایی‌ها هستند تا جنبش امل و حزب الله را از صحنه سیاسی دور کنند.

آیا ماکرون از بن سلمان تقاضای کمک کرده است؟

منابع دیپلماتیک فرانسوی در گفت‌وگو با وب سایت « عربی پست» اعلام کردند که ماکرون از بن سلمان خواست با ارائه راه حل منطقی برای بحران لبنان، از ستیزه‌جویی‌ها در این کشور بکاهد.

ماکرون در این تماس تلفنی تاکید کرد که حل بحران این کشور عربی از طریق سعد الحریری صورت بگیرد؛ چرا که وی از وضعیت سیاسی مقبول و از حمایت نخست‌وزیران سابق برخوردار است و همچنین مورد حمایت آمریکا قرار دارد.

اما ولیعهد سعودی به ماکرون تاکید کرد که عربستان نمی‌تواند به دولتی که متشکل از نمایندگان حزب‌الله است، کمک کند ولی از آنجا که حریری رابطه نزدیکی با عربستان دارد وی را در اداره کشور کمک خواهد کرد.

« جورج علم» تحلیلگر سیاسی لبنانی در خصوص تماس تلفنی ماکرون با بن سلمان تاکید کرد که سوال بزرگی درباره این جریان وجود دارد.

تحلیلگر سیاسی لبنان در گفت‌وگو با « الخلیج آنلاین» گفت که عربستان در تشکیل حکومتی که از نمایندگان حزب‌الله باشد، مداخله نخواهد کرد؛ چراکه مداخله ولیعهد سعودی در این امر به معنای سرپیچی و نافرمانی از آمریکا است.

این تحلیلگر لبنانی خاطرنشان کرد که موضع آمریکایی ها در قبال ابتکار ماکرون از روز اول روشن بود ، زیرا واشنگتن از تشکیل هر دولتی با حضور نمایندگان حزب‌الله در لبنان خودداری و ولیعهد سعودی نیز نمی‌تواند مخالفتی با آمریکا در این زمینه داشته باشد.

علاوه بر این مداخله عربستان برای تحت فشار قرار دادن حریری برای بازگشت به قدرت با سخنرانی « سلمان بن عبدالعزیز آل سعود » پادشاه عربستان که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، حزب‌الله را مسئول اتفاقات اخیر دانست، مغایرت دارد.

به گفته علم، حریری درخواست‌های زیادی برای تشکیل دولت داشت و اصرار داشت تا دولت را مطابق چشم انداز خود تشکیل دهد که این امر کاملا مغایر با ابتکار عمل فرانسه است.

تحلیلگر لبنانی اعلام کرد که ابتکار عمل فرانسه پس از حمله شدید ماکرون به جنبش امل و حزب‌الله با شکست روبرو شده و پیامدهای ناکامی ابتکار ماکرون در آینده تشدید می‌شود.

در همین راستا« رانده حیدرة» روزنامه نگار لبنانی در گفت وگو با الخلیج آنلاین اعلام کرد تلاش فرانسه در بازگشت حریری به قدرت با کمک عربستان با شکست روبرو خواهد شد.

حیدر افزود با توجه به اینکه فرانسه وارد اردوگاه مخالفان حزب‌الله و بخشی از جنگ آمریکا و عربستان علیه آن شده، حزب‌الله از حق خود در انتخاب وزرای شیعه و وزارت دارایی عقب‌نشینی نخواهد کرد.

این روزنامه نگار لبنانی افزود با توجه به اینکه ماکرون علنا حزب‌الله را به عدم تشکیل دولت در لبنان متهم کرد و همچنین به دلیل تحریم‌های اخیر آمریکا علیه جنبش امل و شرکت‌های تابع حزب‌الله، هیچ جای تفاهم و توافقی با آن وجود ندارد.

در حال حاضر شرایط لبنان به نحوی است که اگر حزب الله از نخست وزیر پیشنهادی حمایت نکند، تشکیل دولت امکان‌‌پذیر نیست، اما درعین حال فرانسوی‌ها و 14 جریان مارس نمی‌خواهند، دولت تحت حمایت حزب الله تشکیل شود، بنابراین با تحت فشار گذاشتن حزب‌الله خواهان عقب‌نشینی آن هستند. در واقع فرانسه به دنبال این است که نظام طائفه‌ای لبنان را تغییر دهد که این امر با منافع برخی از گروه‌های داخلی کشور مغایرت دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امانوئل ماکرون لبنان امانوئل ماکرون لبنان رئیس جمهور فرانسه برای تشکیل دولت امانوئل ماکرون ولیعهد سعودی سیاسی لبنان حزب الله ابتکار عمل مصطفی ادیب جنبش امل سعد حریری نخست وزیر بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۸۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم

به گزارش خبرآنلاین، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در دیدار با «استفان سژورنه» وزیرخارجه فرانسه تاکید کرد که لبنان در انتظار دریافت پیشنهاد فرانسه برای کاهش تنش، توقف جنگ و نیز اجرای قطعنامه سازمان ملل جهت بررسی و پاسخ به آن است.

بری در این دیدار ضمن تاکید بر پایبندی بیروت به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ و تمام بندهای مندرج در آن، از فرانسه بابت «رویکرد و نقش» این کشور و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور آن در «جلوگیری از جنگ علیه لبنان» تشکر کرد.

همچنین رئیس پارلمان لبنان در دیدار با وزیر خارجه فرانسه گزارشی از حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به ویژه روستاهای واقع در مرزهای جنوبی این کشور و میزان تلفات انسانی و خسارات مالی وارده به روستاها، شهرها، زمین‌های کشاورزی و مناطق جنگی لبنان و نیز استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی در این حملات و نقض اصول و قواعد درگیری ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، او در مورد مساله ریاست جمهوری این کشور نیز از اقدامات کمیته پنج‌جانبه برای رسیدن به توافقی از طریق رایزنی جهت انتخاب رئیس جمهور تقدیر کرد.

این مقام لبنانی در ادامه نیز با اشاره به مساله آوارگان سوری که «فشار مضاعفی را در تمامی سطوح بر دولت و مردم لبنان وارد کرده»، گفت که این مساله را با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و رئیس جمهور قبرس که این هفته به لبنان سفر می‌کنند، مطرح خواهد کرد.

بری همچنین از فرانسه و آلمان خواست در روابط خود با سوریه و در مورد این پرونده (آوارگان سوری) تجدید نظر کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه شنبه‌شب با هواپیمای شخصی وارد فرودگاه بین‌المللی بیروت شد تا برای دومین بار در دوره وزارتش به لبنان سفر کرده باشد. وی هدف خود را جلوگیری از جنگ بیشتر در منطقه و کاهش تنش موجود میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان اعلام کرده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900668

دیگر خبرها

  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • رازهای نقاشی مرگ سقراط
  • ‌بری: طرح پیشنهادی فرانسه را دریافت نکرده‌ایم/ نبرد ما تا توقف جنگ در غزه ادامه می‌یابد
  • فرانسه: بدترین سناریو در لبنان یعنی جنگ را رد می‌کنیم
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی