Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا بر خلاف آمریکا که رویه یکجانبه گرایی را در پیش گرفته است، چین ضمن تاکید بر چند جانبه گرایی، معتقد است تک روی آمریکا جز انحراف از مسیر جامعه بین المللی و انزوای واشنگتن نتیجه دیگری دربرندارد.

چندی قبل یک قاضی فدرال ایالات متحده تحریم تلاش دولت آمریکا را برای متوقف کردن شرکت تیک تاک متعلق به چین، ناکام گذاشت و چین می گوید که چنین اقدامی نشان می دهد اقداماتی مانند این از سوی واشنگتن که تحت عنوان امنیت ملی انجام می شود، از حمایت و توجیه قانونی برخوردار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در همین حال، بسیاری از شرکت های آمریکایی طی دو هفته گذشته به دلیل وضع تعرفه بر کالاهای ساخت چین از دولت شکایت کرده اند از دیدگاه پکن تلاش واشنگتن برای جدا کردن اقتصاد آمریکا از چین غیرمعمول و خلاف اصول اقتصاد بازار است و «وانگ یی» وزیر خارجه چین راهبرد جداسازی کشورها و منافع تجاری از آنها را به هیچ وجه سازنده ندانسته و نسبت به اقدامات واشنگتن علیه پکن هشدار داده است.  

در حالی که برخی از سیاستمداران آمریکا با اقداماتی از قبیل مسدود کردن تیک تاک و افزایش تعرفه ها، جدا سازی یک طرفه از چین را در بوق و کرنا کرده اند اما به نظر می رسد این برنامه جدا کردن تقریبا غیرممکن است.  

افزون بر این اظهارات قابل توجهی در مورد خروج شرکت های آمریکایی از برنامه های تولید یا زنجیره تامین از چین وجود دارد، اما تعداد کمی از شرکت های خارجی در چین این کار را انجام می دهند داده های اخیر در گزارشی که توسط اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای منتشر شده نشان می دهد با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین دو اقتصاد بزرگ دنیا، اجرای این جداسازی تک جانبه عملی نیست حجم تجارت دو جانبه از روزهای آغازین روابط دیپلماتیک بیش از ۲۵۰ برابر افزایش یافته و سرمایه گذاری دو طرفه از تقریبا صفر به حدود ۲۴۰ میلیارد دلار رسیده است.  

بیش از ۷۰ هزار شرکت آمریکایی با فروش کل ۷۰۰ میلیارد دلار آمریکا در چین سرمایه گذاری کرده اند و ۹۷ درصدد از آنها سود کسب می کنند همکاری اقتصادی و تجاری بین چین و آمریکا از این منظر به جای اینکه به نفع طرف دیگری باشد، به نفع یکدیگر است.

خبرگزاری شینهوا در همین زمینه می نویسد: جهان امروز در دوره جهانی شدن است ادغام اقتصادهای مختلف محصول طبیعی تقسیم کار بین المللی است دنیا هرگز به زمانی باز نمی گردد که کشورها بازارهای خود را به روی یکدیگر بسته نگه می داشتند یکجانبه گرایی آمریکا دیگر جواب نمی دهد.

روزنامه گلوبال تایمز چین هم به مطلب روزنامه نیویورک تایمز در یکی از مقالات جدید خود اشاره می کند مبنی بر اینکه آمریکا یک کشور جهان اول است اما مانند یک کشور جهان سوم عمل می کند  «مایک بردلی» شهردار سارنیا یکی از  شهرهای کانادا، با اشاره به همین گزارش می گوید: تماشای شرایط امروز آمریکا مانند «تماشای زوال امپراتوری روم»  است.

چینگ لینگ لینگ تحلیلگر مسایل سیاسی در چین هم بر این باور است که کشورهای در حال توسعه ممکن است از نظر اقتصادی و نوسازی صنعتی از ایالات متحده عقب تر باشند اما برخلاف آمریکا، بیشتر این کشورها در تعداد موارد تایید شده و مرگ براثر کرونا وضعیتی به مراتب بهتر از آمریکا دارند و به نظر آنان شماری از سیاستمداران آمریکایی در این خصوص بد عمل کرده اند.

در همین حال نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو از ۱۳ کشور نشان داد که وجهه بین المللی آمریکا به شدت سقوط کرده است زیرا اکثر کشورها از جمله متحدان واشنگتن مانند کانادا، ژاپن و استرالیا معتقدند که آمریکا در مهار کرونا ناموفق بوده است.  

برای همین نیویورک تایمز نوشته است: چنین شرایط جهانی برای آمریکا مطلوب نیست کشورهایی که با آمریکا از لحاظ نظام سیاسی تفاوت دارند و به اعتقاد واشنگتن بسته تر هستند، بسیار مقتدرانه تر مقابل کرونا ظاهر شده اند.  

تحلیلگر چینی می افزاید: دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ثابت کرده است که چهره یک کشور هیچ ارتباطی با باز یا بسته بودن نظام سیاسی آن ندارد زیرا کشورهای جهان قضاوت های اساسی خود را انجام خواهند داد.

او می گوید: برخی از مردم آمریکا افتخار می کنند که ارزش های دموکراسی و آزادی آمریکایی را برای جهانیان ترویج می کنند اما اکنون آنها هم به این نتیجه رسیده اند که این ارزش ها و دموکراسی دیگر برای تغییر جهان کارایی ندارد ارزش های به اصطلاح آمریکایی، مردم آمریکا و همچنین جهان را فریب داده است امروز ارزش های ایالات متحده بسیار آسیب پذیر هستند و رهبری جهانی این کشور رو به افول است.

رسانه های چین در گزارش های مکرر از وضعیت همه گیری نوشته اند که آمریکا قادر به حل مشکلات داخلی خود از جمله اپیدمی شدید، تبعیض نژادی، تقسیمات اجتماعی و تقابل بین احزاب سیاسی نیست واشنگتن در تلاش است تا کینه های داخلی را به بیرون معطوف کند این نشانه رکود ایالات متحده و افول بیشتر آن است.

نشریه گلوبال تایمز نوشته است: آمریکا قبلاً الگویی بود که بسیاری از کشورها از آن پیروی می کردند همچنین کشوری بود که بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا آرزوی آن را داشتند اما اکنون، قدرتمندترین کشور شکننده و آشفته است که مرتباً نظم اجتماعی را بر هم می زند به نظر می رسد دولت ترامپ بزرگترین عامل چنین وضعیتی است.

چینگ لینگ لینگ ادامه می دهد: ظهور دولت ترامپ اتفاقی نیست این محصول اجتناب ناپذیر از تکامل تمدن آمریکا و سیستم سیاسی آن است اگر ترامپ انتخاب نمی شد، دیر یا زود سیاستمدار مشابه دیگری این مقام را به عهده می گرفت.

او می گوید: با نظرداشت پیشرفت در فرایند جهانی شدن در واقع مشکلات آمریکا سر باز کرده و نقاب از چهره ریاکارانه این کشور برداشته شده و ماهیت واقعی آن آشکار شده است.  

چینگ معتقد است که آمریکا نمی تواند مدت زمان نسبتاً زیادی را صرف سازگاری با جهانی شدن کند برای همین امیدوار است اقداماتی مستقیم و گسترده برای جلوگیری از پیشرفت و پیشگامی سایر کشورها اتخاذ کند.

گلوبال تایمز در مقاله خود آورده است: آمریکا با مشکلات مختلف داخلی و وضعیت شرم آور همه گیری کرونا روبرو است، مانند کشوری وارد سال های گرگ و میش می شود آیا ایالات متحده می تواند دوباره بزرگ شود!؟.

برچسب‌ها دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا پکن دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا پکن اخبار کنکور ایالات متحده جانبه گرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • عکس/چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن!
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • بریکس برای تحرک کشور‌های عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است