Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دوران دفاع مقدس و مقابله ایران با حملات رژیم بعثی عراق نیازمند اجرای عملیات‌های مختلفی بود تا ایران بتواند علاوه بر آزادسازی اراضی اشغال شده خود، با ایجاد یک سپر دفاعی مطمئن در مقابل حملات عراق پس از تصرف خرمشهر مقاومت کند؛ در همین راستا هم فرماندهان نظامی کشورمان رشته عملیات‌هایی با نام والفجر را طراحی و اجرا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلسله عملیات‌های والفجر که با احتساب عملیات مقدماتی به ۱۱ عملیات می‌رسد، به عنوان یکی از نقاط عطف جنگ تحمیلی شناخته می‌شود. در واقع، پس از این عملیات بود که میزان قدرت میدانی و سیاسی در دفاع مقدس دچار تغییر شد و جنگ تحمیلی نیز مرحله‌های جدیدی را تجربه کرد.

عملیات والفجر مقدماتی

عملیات والفجر مقدماتی در ۱۸ دی ماه سال ۱۳۶۱ و در مناطق فکه و چزابه آغاز شد. این عملیات با رمز یا الله یا الله یا الله و با هدف تصرف پل غزیله و پیشروی به سمت شهر العماره عراق طراحی و اجرا شد.

طراح و یگان عملیات کننده عملیات والفجر مقدماتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

با این عملیات طراحان نظامی خودی دریافتند که عملیات‌های بعدی باید در مناطق عاری از نقاط قوت دشمن (موانع، آتش توپخانه و ...) انجام شود. از سوی دیگر، مناطق انتخابی باید به گونه‌ای باشند که ضعف‌های خودی در آن کم‌تر بوده و جنگ متکی به نیرو‌های انسانی در آن مناطق عملی باشد. مضافا به این که فرماندهان سپاه پاسداران به این نتیجه رسیدند که باید ضمن پرهیز از انتخاب مناطقِ با عمق زیاد، این انتخاب متناسب با قوای خودی باشد.

ضمناً در این عملیات علاوه بر انهدام قابل توجه تیپ‌های ۹۰۵ و ۷۰۴ و یک گردان از نیرو‌های سودانی، تعداد ۱۱۳ تن از نیرو‌های دشمن اسیر شدند.

عملیات والفجر ۱

نیرو‌های عمل کننده ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات والفجر ۱ را چند ماه بعد از والفجر مقدماتی و در بیست‌ویکمین روز فروردین ماه سال ۱۳۶۲ در شمال فکه و بلندی‌های حمرین طراحی و اجرا کردند. هدف این عملیات که با رمز یا الله یا الله یا الله آغاز شده بود، سرکوب نیرو‌های دشمن و باز پس گیری مناطق تحت اشغال بود.

عملیات پدافندی «والفجر ۱» به انهدام پاسگاه فرماندهی دشمن و تعدادی از پاسگاه‌های عراقی به میزان ۲۵ درصد، تصرف خاکریز‌های اول و دوم دشمن، کشته و زخمی نمودن بیش از ۴۰ هزار نفر و اسارت ۳۵۰ نفر از نفرات دشمن، انهدام ۹۸ دستگاه تانک و نفربر و ده‌ها خودرو و سقوط ۵ بالگرد و به غنیمت گرفتن ۵۰ دستگاه تانک به همراه ۲۰۰ دستگاه انواع خودرو منتج شد.

عملیات والفجر ۲

۲۹ تیرماه سال ۱۳۶۲ بود که فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری یکدیگر برای طراحی عملیات دیگری به اتفاق نظر رسیدند و این عملیات را اجرا کردند. مناطق و محور‌های عملیات والفجر ۲ منطقه‌های مرزی پیرانشهر و حاج عمران بود که با اهدافی همچون انهدام نیرو‌های دشمن و فتح ارتفاعات مهم و مشرف به عراق اجرا شد.

نتیجه عملیات

عملیات حاج عمران یا همان والفجر دو، با آزادسازى ۲۰۰ کیلومترمربع از خاک دشمن و تسلط بر قسمتى از ارتفاعات منطقه، به پایان رسید. طى این عملیات، مناطق زیر به تصرف نیروهاى خودى در آمد: پاسگاه مرزى تمرچین عراق، پادگان حاج عمران، گمرک مرزى، ارتفاعات ۲۵۱۹ (گردمند)، «سرسول»، ««آزادى» ۳۷۰۰ «سلمان»، ۲۴۰۰ «شیوه کارتا»، «بردزرد»، سلسله ارتفاعات «کلو» و قله استراتژیک (۳۰۰۰ مترى) آن، همچنین آزادسازى روستاهاى زینو «ممى خلان»، «رایات»، «شیوش»، «خوارو»، «میوتان بالا» و میوتان پایین. تسلط رزمندگان اسلام بر شهر چومان مصطفى و حومه آن نیز قسمت دیگرى از دستاوردهاى این عملیات محسوب مى شد.

همچنین از مقر تیپ ۹۱ که مأمور حفظ پادگان و منطقه بود مدارک و اسناد بیشمارى به دست آمد که نشان از روابط عمیق گروهک هاى کوموله و دموکرات با حکومت بعث بود. در میان غنائم، چندین قبضه توپ ۱۲۲ م. م، بیش از ۲۰ دستگاه تانک، ده‌ها دستگاه تفنگ ۱۰۶ با ماشین، انواع مختلف ادوات و نیز مقدار بسیاری سلاح و مهمات، که از انبار پادگان حاج عمران به دست آمده بود، دیده می‌شد.

عملیات والفجر ۳

بیشتر از دو ماه از عملیات والفجر ۲ نگذشته بود که فرماندهان نظامی ارتش و سپاه مصم شدند تا عملیات دیگری را طراحی و اجرا کنند. محور و هدف این عملیات آزادسازی بخشی‌های دیگری از جبهه غرب شامل شهر‌های مرزی در جبهه میانی مانند مهران و  مناطق پیرامونی آن بود.  

به همین دلیل هم فرماندهان نظامی ارتش و سپاه روز ۷ مهرماه سال ۱۳۶۲، عملیات والفجر ۳ را با رمز یا الله یا الله یا الله یعنی همان رمزی آغاز کردند که سه عملیات قبل هم با آن آغاز شده بود.

در این عملیات این دستاوردها به دست آمد؛ آزادسازی دو جاده ایلام، مهران، دهلران، آزادسازی ارتفاعات زالوآب و نمه کلان بو، آزادسازی دشت مهران، برقراری ارتباط جبهه‌های میانی و جنوبی از طریق دو جاده نام برده شده در بالا، کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰ هزار تن از نیرو‌های دشمن، به اسارت درآمدن ۵۰۹ تن از نیرو‌های دشمن، ساقط شدن ۶ هلی کوپتر دشمن، انهدام بیش از ۲۰۰ تانک و نفربر، انهدام بیش از ۲۰۰ خودرو حامل نفرات و یا مهمات، انهدام بیش از ۲۰ انبار مهمات، انهدام بیش از ۱۰۰ خودرو حامل نفرات و یا مهمات، انهدام بیش از ۲۰ انبار مهمات.

عملیات والفجر ۴

۲۰ روز بعد از عملیات والفجر ۳ بود که فرماندهان با هدف ایجاد یک سد دفاعی قوی در مقابل تهاجم عراق به جبهه‌های شمالی و میانی کشورمان عملیاتی را با نام والفجر ۴ طراحی و اجرا کردند. نیرو‌های عمل کننده ارتش و سپاه با رمز یا الله یا الله یا الله این عملیات را در مناطق شمالی پنجوین عراق و سایر بخش‌های جبهه شمالی اجرایی کردند. اهداف این عملیات تصرف پیشرفتگی دشت شیلر و مسدود کردند راه گروهک‌های ضد انقلاب در حمله به مواضع نیرو‌های ایران بود.

با گسترش روند پیروزی‌های رزمندگان اسلام در این عملیات، قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)، با انتشار اطلاعیه‌هایی از تکمیل پیروزی‌ها در این منطقه خبر داد. در اطلاعیه شماره یک قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) آمده بود: «نیرو‌های اسلام با اتکا به قدرت لایزال خداوندی، طی ۴۸ ساعت گذشته در یک عملیات گسترده در منطقه مرزی سردشت، موفق به تصرف ارتفاعات استراتژیک و مهم ۲۲۵۰ متری هنیمالا، ۲۳۵۰ متری لک لک، ۲۰۰۶ متری عمل، ۲۰۰۰ متری بلیس، ارتفاعات بیچلی و کوه رستم الان و بلندی‌های دشت باژوال، ارتفاعات دولمیری، کوه بریج و خواراسب گردیدند.»

این اطلاعیه اضافه کرده بود: «رزمندگان اسلام متشکل از دلاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران، جان برکفان پاسدار و بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سلحشوران ژاندارمری و پیشمرگان مسلمان کرد طی این عملیات، همچنین هجده روستا از جمله روستا‌های اسب میرزا، یوسف گل، گلاس، سید شلماش و دوله گرم را از لوث وجود گروهک‌های مزدور پاک سازی نمودند.»

این قرارگاه در اطلاعیه شماره دو خود نیز تصریح کرد: «.. فرزندان غیور و جان بر کف سرزمین انقلاب اسلامی، به منظور پایان بخشیدن به آتش‌افروزی‌های ایادی داخلی کفر جهانی و سرکوب اشرار مسلح وابسته به استکبار جهانی، در پی عملیات پیروزمندانه منطقه سردشت، دو شب گذشته طی یک عملیات هماهنگ و موفقیت‌آمیز تحت فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) مرکز عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در منطقه مرزی بانه و مریوان به مواضع ضدانقلابیون یورش بردند و به اشرار مسلح و قوای رژیم بعثی- صهیونیستی عراق که به حمایت از ضدانقلابیون با نیرو‌های اسلام درگیر شده بودند، ضایعات و تلفات سنگینی وارد آوردند.»

در ادامه، آزادسازی حدود هزار کیلومتر مربع از خاک ایران و عراق از جمله ارتفاعات مارو، گرمک، خلوزه، براله و سربراله، کنگرک، لری، سه درختی، تخم مرغی، پادگان گرمک، شهرک هرگنه، تپه شهدا، هفت توانان، پنجوین، کانی مانگا و منطقه وسیع دره شیلر و تحت کنترل قرار گرفتن شهر پنجوین و چندین روستا؛ به اسارت گرفتن ۷۸۵ نفر از نیرو‌های دشمن بعثی و به غنیمت گرفتن ۳۱۵ خودرو، ۸ تانک و نفربر و ۱۵۷ قبضه ادوات تنها بخشی از نتایج این عملیات بود.

عملیات والفجر ۵

پس از مدتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این فکر افتاد که دوباره و برای مقابله با تهاجم ارتش بعث پنجمین عملیات والفجر را طراحی و اجرا کند. ۲۷ دی ماه سال ۱۳۶۲ بود که این عملیات با رمز یا زهرا (س) و در مناطق چنگوله حدفاصل مهران و دهلران اجرا شد. اهداف این عملیات آزادسازی ارتفاعات چنگوله بود.

در این عملیات ۱۱۰ کیلومتر مربع از مناطق تحت اشغال دشمن بعثی شامل؛ ارتفاعات بند پیرعلی، تنگه‌ چنگوله، تونل، چغاعسکر و عباس عظیم، پاسگاه‌های شمالی، عین عبد، طارق و الرباغی عراق، شهرک‌های یک سایه، آل یاسین و روستای شیخ احمر، تسلط برجاده طیب - بدره عراق به دست رزمندگان اسلام آزاد شد.

عملیات والفجر ۶

عملیات والفجر ۶  توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عملیاتی چزابه طراحی و روز دوم اسفندماه ۱۳۶۲ با رمز یا زهرا (س) با هدف انهدام نیرو‌های دشمن  و ارتفاعات مرزی اجرا شد. با آغاز والفجر ۶ (عملیات خیبر) در منطقه «هورالهویزه» و «هورالعظیم» عملیات دو روزه والفجر ۶ به اتمام رسید و در همین مدت کوتاه این نتایج برای قوای ارانی به دست آمد:

آزادسازی راه تدارکاتی مرزی منطقه چیلات، فتح دو ارتفاع مشرف به شهرعلی غربی‌، انهدام شماری سلاح سبک و نیمه سنگین‌، انهدام تعدادی خودروی نظامی‌، متلاشی کردن تیپ ۷۷ و دو گردان از سپاه چهارم عراق و صدماتی همچون صد‌ها کشته و زخمی به دشمن بعثی تحمیل شد.

عملیات والفجر ۷

عملیات والفجر ۷ که قرار بود با رمز یا الله یا الله یا الله به عنوان عملیات بعدی از سلسله عملیات های والفجر اجرا شود، به علت موقعیت منطقه و استحکامات دشمن و از همه مهم تر به علت رهاکردن آب در منطقه توسط دشمن، امکان اجرای آن فراهم نشد.

عملیات والفجر ۸

عملیات والفجر ۸ که یکی از معروف‌ترین عملیات دفاع مقدس است با کمی فاصله و در ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۶۴ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا شد. این عملیات بر خلاف عملیات‌های قبلی در جبهه جنوبی و محور آبادان انجام شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این عملیات را با رمز یا فاطمه الزهرا (س) و به قصد تصرف شبه جزیره فاو اجرا کرد.

ارتش بعث در جریان این عملیات، بیش از ۵۰هزار تن کشته، زخمی و اسیر داد که در میان کشته‌شدگان، یک فرمانده لشکر و ۵ فرمانده تیپ، و در میان اسیران، چندین سرهنگ، خلبان هواپیما و چرخبال و تعدادی درجه دار وجود داشت.

در مجموع، ۱۰ تیپ پیاده کماندویی و نیروی مخصوص و ۲ تیپ زرهی، چهار گردان ضد هوایی، ۱۰ گردان جیش الشعبی و پنج گردان توپخانه دشمن در عملیات والفجر ۸ منهدم شدند.

در جریان عملیات والفجر هشت، شهر راهبردی فاو به تصرف رزمندگان اسلام در آمد، همچنین بیش از ۵۰ فروند هواپیما و چرخبال، صد‌ها دستگاه تانک، نفر بر و خودرو نظامی، توپ صحرایی، توپ ضدهوایی و ناوچه موشک انداز منهدم گردید و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر،۱۸۰ دستگاه خودرو، ۲۰ عراده توپ صحرایی، ۱۲۰ عراده توپ ضدهوایی، سه دستگاه رادار موشک و ۳۴ دستگاه مهندسی از میان تجهیزات ارتش عراق به غنیمت قوای ایران درآمد.

در بیش از ۷۵ روز نبرد گسترده که صحنه واقعی رویارویی نیروی نظامی و ماشین جنگی حزب بعث عراق با توان قوای ایرانی بود، ایران بر سواحل شمالی خورعبدالله در شبه جزیزه مسلط و راه ورود عراق به خلیج فارس بسته شد.

عملیات والفجر ۹

عملیات والفجر ۹ یکی دیگر از عملیات‌های دفاع مقدس است که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پنجم اسفندماه سال ۱۳۶۴ و در مناطق عملیاتی سلیمانیه عراق با رمز یا الله یا الله یا الله اجرا کردند. اهداف موردنظر در این عملیات بازپس گیری مناطق اشغال شده و گشودن دو جبهه همزمان در برابر دشمن و تجزیه نیروی‌های رژیم بعثی عراق بود.

در این عملیات اهداف زیر به دست آمد؛

تجهیزات منهدم شده دشمن: یک فروند هواپیما، یک فروند هلی کوپتر، ۲۰ دستگاه تانک، ۹۰ دستگاه خودرو، ۱۰ قبضه ضد هوایی، مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین.

یگان‌های منهدم شده دشمن: ۳ گردان از تیپ ۵۰۴، یک تیپ، یک گردان کماندویی گردان ۹۴ توپخانه، گردان ۴ تانک تیپ ۷۰۳.

تعداد کشته و زخمی: بیش از ۲۵۰۰ نفر.

تعداد اسراء: ۲۵۰ نفر.

غنایم: مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه‌سنگین و انواع مهمات.

عملیات والفجر ۱۰

عملیات والفجر ۱۰ یکی دیگر از عملیات‌های والفجر ۱۰ است که توسط یگان‌های عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و در تاریخ ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۶۶ اجرا شد. این عملیات با رمز یا محمد بن عبدالله (ص) و در محور عملیاتی غرب نوسود و منطقه عمومی حلبچه انجام شد.

اهداف این عملیات تصرف شهر حلبچه و تهدید سلیمانیه از سمت جنوب بود.

نتایج زیر از اهداف مورد نظر در این عملیات بود که محقق شد؛

آزاد سازی منطقه‌ای به وسعت حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع شامل شهر‌های حلبچه، خرمال، بیاره، طویله و هم چنین نوسود از شهر‌های ایران.

کاهش خط پدافندی خودی.

گشودن جبهه‌ای جدید برای دشمن وانتقال توان عمده‌ای از ارتش عراق به جبهه شمالی.

به اسارت درآوردن ۵۴۴۰ نفر از نیرو‌های دشمن.

انهدام ۲۷۰ تانک و نفربر، ۶۰ توپ صحرایی، ۲۰ ضدهوایی، ۴۰ خمپاره انداز، ۱۳ دستگاه مهندسی، ۲۳۰ خودرو و ۷۵۰ اسلحه انفرادی و آرپی جی هفت.

به غنیمت گرفته شدن ۹۰ تانک و نفربر، ۱۰۰ توپ صحرایی، ۲۰ توپ ضد هوایی، ۲۰ خمپاره انداز، ۱۵ دستگاه مهندسی، ۸۰۰ خودرو و ۶۱۱۰ اسلحه انفرادی و آرپی جی هفت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دفاع مقدس هشت سال دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران والفجر مقدماتی والفجر هشت والفجر 8 رمز یا الله یا الله یا الله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات های والفجر انهدام بیش از ۲۰ نیرو های دشمن والفجر مقدماتی رزمندگان اسلام عملیات والفجر طراحی و اجرا تانک و نفربر دستگاه تانک ارتش و سپاه کشته و زخمی اجرا کردند دست آمد حاج عمران دفاع مقدس والفجر ۶ اجرا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۰۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۸۰۰ مسکن محرومین در استان مرکزی

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای محرومین به برکت کنگره شهدای استان مرکزی ساخته شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک به نقل از روابط عمومی سپاه روح الله استان مرکزی، سردار محسن کریمی در مراسم اختتامیه گردهمایی همسنگران نیروی انسانی لشکر 17 علی ابن ابیطالب در مجموعه آفتاب اراک اظهار داشت: ایمان، توکل برخدا و امید، موتور محرکه پیشرفت کشور در طول انقلاب اسلامی است و رزمندگان اسلام در طول 45 سال گذشته با این مولفه‌ها توانستند بزرگترین افتخارات و سربلندی را برای کشور رقم بزنند که نمونه آن در دوران پرافتخار دفاع مقدس و جبهه مقاومت موج می‌زند.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی با بیان اینکه پیشکسوتان ایثار و شهادت گنجینه‌های عظیم معرفت، ایمان و امید هستند، گفت: در شرایطی که امروز نظام اسلامی نزدیک قله‌های بلند سربلندی است باید تجربیات، روحیات و فرهنگ‌های ارزشی به نسل جدید منتقل شود و خودباوری و ما می‌توانیم را برای جوانان نهادینه سازند.

وی افزود: در همه مقاطع هشت سال دفاع مقدس ملت ایران ایمان، امید، اخلاق، معنویت و جوانمردی موج می‌زند و این مقطع نورانی مظهر مقاومت، پایداری، تدبیر و حکمت است و قطعا راهبردهای دفاع مقدس برای رفع مشکلات کشور کارآمد است.

کریمی با اشاره به نقش استان مرکزی در انقلاب اسلامی گفت: استان مرکزی نقش مهم و اثرگذاری در طول تاریخ انقلاب اسلامی و خصوصا دفاع مقدس داشته که تعابیر بسیار دقیقی از نقش استان در کلام مقام معظم رهبری داریم که نشان از پیشتازی مردم سرزمین دیار آفتاب در تاریخ انقلاب است.

وی افزود: در راستای تبیین نقش استان مرکزی در انقلاب اسلامی طی یک دهه اخیر اقدامات قابل توجهی انجام شده که یکی از آنها رویداد ملی کنگره شهدای استان است که برکات بسیار زیادی داشت و امروز به یک جریان عظیم فرهنگی، مردمی و ملی در حوزه ایثار و شهادت تبدیل شده است.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی ادامه داد: کنگره شهدای استان مرکزی علاوه بر مزین بودن به نام زیبای امام خمینی(ره) از جهات مختلف توانست در سال 98 برترین رتبه را در کشور کسب کند و بسیاری از فعالیت‌ها برای سایر استان‌ها تبدیل به یک الگو شود و البته بعد از اجلاسیه اصلی فعالیت‌ها همچنان با رویکرد تحقق بیانات مقام معظم رهبری با قوت ادامه پیدا کرد و در بخش‌های مختلف محرومیت زدایی، اجتماعی، خدماتی، فرهنگی، علمی و پژوهشی، هنری و تبلیغاتی، زیرساختی و عمرانی و حمایتی اقدامات بسیاری انجام شده که همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات در ذیل کنگره شهدای استان بیان کرد: طرح هر پروژه یک شهید و هر خدمت به نام یک شهید از مهمترین دستاوردهای کنگره شهدای استان مرکزی است و به برکت این طرح هزاران عنوان خدمت به ولی نعمتان ارائه شده که اهدای بیش از 1 هزار 900 سری جهیزیه به زوج‌های جوان و ساخت هزار و 800 واحد مسکونی برای محرومین از جمله آنها است.

کریمی افزود: به برکت کنگره شهدای استان مرکزی تاکنون بیش از 1 میلیون سند در حوزه دفاع مقدس و مقاومت جمع‌آوری شده و بزرگترین منبع بریا انجام کارهای پژوهشی و علمی است و البته با تهیه دانشنامه دفاع مقدس که تاکنون بیش از 720 مدخل آن نهایی شده بخش مهمی از این اسناد را مورد بهره برداری قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی و حاکم‌شدن فرهنگ‌های ارزشی در استان مرکزی از دیگر دستاوردهای کنگره شهدای استان مرکزی است و البته هر زمان به فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر پرداختیم شاهد برکات آن بودیم و این مسئله برای شرایط امروز درس‌های فراوانی دارد.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان کرد: جوانگرایی، مردمی بودن، توجه به ماندگاری و اثرگذاری فعالیت‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان از دیگر شاخص‌های کنگره شهدای استان مرکزی است و در ستاد کنگره همه مسئولین و دستگاه‌ها نقش مهمی دارند که در قالب 25 کمیته 16 کارگروه و ده‌ها هیئت اندیشه ورز فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پیشکسوتان پیک‌های راستین انقلاب هستند، عنوان کرد: تقویت ارتباط با نسل جدید باید بیش از هر زمانی مورد توجه باشد و قطعا این گردهمایی‌ها علاوه بر تجدید خاطرات و دیدار یاران که برکات فروانی دارد می‌تواند بر تقویت ارتباط با نسل جدید مؤثر باشد.

کریمی با تأکید بر اینکه نیروی انسانی به‌عنوان رکن اساسی در نیروهای مسلح از راهبردهای مهم و رمز موفقیت در همه امور است، گفت: قطعاً همه موفقیت‌ها و افتخارات نیروهای مسلح خصوصاً پیروزی‌های دفاع مقدس به برکت وجود نیروی انسانی متعهد و کارآمد است.

وی خاطرنشان کرد: سومین گردهمایی «یاد یاران» با حضور رزمندگان پرافتخار استان‌های زنجان، قزوین، قم، سمنان، تهران، یزد، مازندران و استان مرکزی در مجموعه آفتاب اراک برگزار شد که در این برنامه علاوه بر یادآوری دوران پرافتخار دفاع مقدس هدفگذاری‌ها برای تدوین عملکرد واحد پرسنلی لشکر 17 در دوران دفاع مقدس انجام شد، تجلیل از خانواده معظم شهدای واحد پرسنلی از دیگر برنامه‌ها بود.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۸۰۰ مسکن محرومین در استان مرکزی
  • همکاران ما در جنگ نرم دشمن آسیب می‌بینند و طعنه می‌خورند | نباید از چشم مردم مخفی و جهادشان مغفول بماند
  • صنعت و دانشگاه دغدغه فرماندهان دفاع مقدس را رفع کردند
  • ساخت ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای محرومان استان مرکزی
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز، سردار ایاف در مشهد برگزار شد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز؛ سردار ایاف در مشهد برگزار شد
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است
  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شدند
  • تشییع دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران