Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی در رابطه با تحولات اخیر شاخص بورس گفت: وضعیت بازار سرمایه را نباید تنها با رشد یا کاهش شاخص بورس مورد سنجش قرار داد. شرایط بازار سرمایه ایران، با توجه به مواردی، چون افزایش تعداد فعالان بازار، افزایش ارزش معاملات در روز، گسترش و تعدد ابزار‌های معرفی شده، نشان دهنده تعمیق و روند رو به رشد این بازار در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر اقتصاد تاکید کرد: البته خود شاخص بورس هم تابع عواملی است که آن هم، اگر دیروز را با امروز مقایسه کنید، لزوما در حال کاهش نیست؛ زیرا بازار، دیروز ریزش و امروز رویش داشت و مثبت بود. ما سعی می‌کنیم با تداوم اجرای برنامه‌های توسعه بازار سرمایه، این بازار را رونق ببخشیم.

دژپسند بازار بورس و اوراق بهادار ایران را با توجه به میزان گسترش و عمق آن، در حال نزدیک شدن به معیار‌های یک بورس مدرن ارزیابی کرد و گفت: شورای عالی بورس در جلسه ۲۰ شهریور ماه خود مصوب کرد که تمام بنگاه‌های حاضر در بورس، یا باید خودشان بازار گردانی کنند یا بازار گردان حرفه‌ای داشته باشند.

وی گفت: طبیعتا این را درک می‌کنیم که شاید همه بنگاه‌های بورسی، خودشان تمایل به بازار گردانی نداشته باشند، اما مهم این است که هر بنگاه بورسی، یک بازار گردان مشخص برای انجام این کار داشته باشد.

وزیر اقتصاد افزود: الان هم پیگیر هستیم و خوشبختانه بانک ها، شرکت‌های تابعه سازمان تامین اجتماعی، شرکت‌های تابعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر نهاد‌های بزرگ اقتصادی کشور به مرور این مصوبه را به اجرا گذاشته اند و امیدوارم در آینده نزدیک ثمرات آن را هم ببینیم.

وی در ادامه گفت: در ارتباط با جبران کسری تحقق برخی منابع درآمدی دولت، ما نمی‌خواستیم از روش‌هایی استفاده کنیم که فشار مالیاتی را زیاد کند یا پایه پولی را افزایش دهد؛ به همین دلیل، بعد از اعمال صرفه جویی در هزینه‌ها و مدیریت مصارف، به سراغ عرضه دارایی‌های دولت و فروش اوراق و اسناد خزانه، رفته و چندین هدف را توامان محقق کردیم.

وزیر اقتصاد تامین کسری برخی منابع درآمدی دولت را با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه و عرضه حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان اوراق و اسناد خزانه و ۳۳ هزار میلیارد تومان عرضه سهام دولت در شرکت‌های دولتی و فروش اموال راکد دولتی عنوان کرد و گفت: البته، همچنان که پیشتر هم بار‌ها گفته شده، تامین مالی، هدف ثانویه واگذاری دارایی‌های دولت بوده و هدف اصلی برای دولت، گسترش حضور مردم در اقتصاد، باز کردن میدان برای حضور بخش خصوصی، شفاف سازی واگذاری شرکت‌های دولتی و توسعه و تعمیق بازار سرمایه است.

وی عرضه واحد‌های صندوق پالایشی یکم در بازار سرمایه از سوی دولت را در همین راستا عنوان کرد و استقبال مردم از آن را خیلی خوب ارزیابی نمود.

بیش از چهار میلیون نفر از طریق بازار سرمایه، نسبت به خرید واحد‌های صندوق پالایشی یکم اقدام نمودند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بورس اوراق بدهی پارسی خبر فرهاد دژپسند بازار سرمایه وزیر اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۰۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 

رونق تولید موضوعی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه سیاست گذاران کلان و مسئولان اقتصادی کشور قرار گرفته و سال ۱۴۰۳ نیز شعار جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شده است اما نقش بورس در این زمینه چیست؟

به گزارش ایسنا، کارشناسان اقتصادی بازار سرمایه را یکی از ابزارهای مناسب برای اجرای سیاست رونق تولید عنوان می‌کنند، اما آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید در کشور شود؟ برخی معتقدند که بورس به واسطه بازار ثانویه امکان جذب نقدینگی جدیدی ندارد و بنابراین نمیتواند به شرکت ها کمک کند و  آنچه در بورس اتفاق می افتد، نوسانات متعدد است.

برزو حق شناس در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بازار سرمایه یکی از مولفه‌های اقتصادی هر کشوری است، گفت: در  واقع رونق تولید نیز یکی از سیاست‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد  محسوب می‌شود که بورس جزئی از آن و یکی از ابزارهای اجرای این سیاست کلان محسوب می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه بورس نمی‌تواند به تنهایی باعث رونق تولید شود، یادآور شد: اگر سیاست های دیگر کشور در کنار بورس به کمک رونق تولید بیاید در آن زمان است که رونق تولید شکل می گیرد. 
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تفاوت بازارهای اولیه و ثانویه پرداخت و ادامه داد: اینکه بورس بازار ثانویه است تعریف درستی است،  اما اگر به درستی مدیریت نشود باعث اختلال در بازار اولیه می شود.
به گفته حق شناس، بازار اولیه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تامین مالی شوند و بتوانند عرضه اولیه خود را برای سرمایه گذاران به نمایش بگذارند، اما در کنار بازار اولیه اگر بازار ثانویه یعنی بورس فعالیت بانشاطی نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که بازار اولیه هم رونق پیدا کرده و با استقبال سرمایه گذاران رو به رو شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است