Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@00:42:19 GMT

عباس جوانمرد؛ هنرمندی منظم و استادی مقتدر

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۰۷۵۳

عباس جوانمرد؛ هنرمندی منظم و استادی مقتدر

جوانمرد قبل از انقلاب، تئاتر را کنار گذاشت. او تئاتر را به صورت آکادمیک کنار نگذاشت، بلکه از عرصه اجرا از آن فاصله گرفت و به کانادا مهاجرت کرد. این کار را به‌خاطر فرزندانش انجام داد تا آنها رشد خوبی داشته باشند.

او در کانادا نیز، آموزش می‌داد و هر زمانی هم که به کشور باز می‌گشت، با تمام گروه‌های جوان تماس داشت و با آن‌ها به گپ و گفت می‌نشست و دانش و تجربه‌اش را منتقل می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگ‌ترین خصلت جوانمرد، این بود که  حساسیت فوق‌العاده‌ای روی صدا و فن بیان داشت و اگر صدای بازیگر خوب نبود، صدای او را پرورش می‌داد. البته بعد از موضوع صدا، روی مسئله کالبد شکافی شخصیت نقش هم بسیار حساس بود.

عباس جوانمرد

توجه به کلام و صدا از جانب جوانمرد، به دلیل کسب تجربه فراوان در میان مردم بود. او در لحظه‌های متفاوت، با مردم زندگی می‌کرد، به همین دلیل شناخت خوبی روی سخن، کلمه، آکسانت و صدا داشت و موضوع نظم، بزرگ‌ترین اصلی بود که او به آن اعتقاد داشت. جوانمرد در این زمینه بسیار دیکتاتور بود و به هیچ عنوان، هنرپیشه بی‌نظم را بر نمی‌تافت و اگر بی نظمی ادامه پیدا می‌کرد، عذر آن هنرمند را می‌خواست.

به کاری که انجام می‌داد، بسیار پایبند بود و حتی یک‌بار هم اتفاق نیفتاد که اثری را دست بگیرد و در تحلیل محتوایی کار کوتاه بیاید. همیشه شخصیت نقش را کالبدشکافی می‌کرد و میهن، فرهنگ، تبار و ارزش‌های فرهنگی آن شخصیت را مورد بررسی قرار می‌داد.

یکی از خصلت‌های فوق‌العاده جوانمرد این بود که به حرف‌ها گوش می‌کرد و به نظرات احترام می‌گذاشت و زمانی هم که کلمه بی‌راهی در سخن می‌نشست، بسیار آشفته می‌شد و چون عاشق نظم بود و شخصیت مقتدری داشت، بسیار محترم شمرده می‌شد.

در زمانی که من در گروه هنر ملی بودم، اعضای آن، تنها تعدادی بازیگر نبودند، بلکه در واقع یک خانواده بودیم که کنار هم زندگی می‌کردیم. در همان زمان حداقل ده ازدواج بین اعضای گروه رخ داد؛ بهرام بیضایی، بهمن مفید و حتی خودم، این‌چنین ازدواج کردیم.

جوانمرد نه تنها دوستی مهربان و همکار فوق‌العاده‌ای بود، بلکه استاد بی‌نظیری هم بود، او فیلمنامه‌نویسی را به بهترین شکل به من آموخت و راه‌هایی را به من نشان داد تا بتوانم فیلمنامه‌نویسی متعهد باشم. او همچنین کارگردانی اولین نمایشنامه من با نام«ناقالدی» را هم انجام داد.

* این یادداشت شفاهی بر اساس گفت‌وگوی تلفنی با بهزاد فراهانی تنظیم شده است

۵۷۲۴۵

کد خبر 1438304

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بهزاد فراهانی بازیگران تئاتر تئاتر کارگردانان تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۰۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی

به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در این جشنواره شرکت کرده‌اند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب‌های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود.

مراسم پایانی جشنواره طوفان القوافی در بصره برگزار می‌شود و برگزیدگان جشنواره مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می‌خورد.

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با ۳۷ اثر، ایران و عراق با ۲۵ اثر، لبنان با ۱۷ اثر هستند، کشورهای یمن، مصر و تونس دیگر کشورهایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته‌اند.

هیات داوران شامل اساتید ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت.

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت (مصادف با ۸ و ۹ می) در شهر بصره عراق تقدیر شوند.

نخستین جشنواره بین‌المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می‌شود.

کد خبر 6088868 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • اهدای تندیس عباس خاکی به ۱۰ روحانی در قم
  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا 
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • (تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت
  • چند عکس دیده نشده از هنرمندی که «مست عشق» را روی پرده ندید
  • بازگشت حدود ۸۵۰ شخصیت‌ به افغانستان
  • فیلم| رانش جادهٔ عباس‌آباد به کلاردشت