Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اردیبهشت ماه سال 1397 آمریکا از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور وعده بازگشت تحریم ها در مدت 90 روزه و 180 روزه را داد. از جمله صنایعی که مورد تحریم قرار گرفت، صنعت خودروسازی ایران بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، در زمان خروج آمریکا از برجام بسیاری از شرکت های خارجی در صنایع ایران از جمله صنعت خودروسازی در حال فعالیت بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از تهدید شرکت های خارجی حاضر در ایران به تحریم، بسیاری از این شرکت ها از کشور خارج شدند. از جمله شرکت هایی که به دلیل تحریم ها ایران را ترک کرد، شرکت خودروسازی رنو بود که در خردادماه 1397 فعالیت های خود در ایران را متوقف کرد و از کشور خارج شد.

خروج شرکت رنو از ایران و تحریم صنعت خودروسازی ایران، سرآغاز مشکلات صنعت خودروسازی ایران و به تعویق افتادن تعهدات فروش بود.

یکی از مخاطبان تابناک که در طرح پیش فروش خودروی ساندرو اتومات در مورخه 3 بهمن ماه 1396 مشارکت و ثبت نام کرده بود، به تازگی با ابهاماتی در تحویل این نوع خودروها رو به رو شده است. وی با استفاده از آمار موجود بر روی سایت کدال، مصاحبه مسئولین سایپا و پارس خودرو و همچنین نامه هایی که از سوی این خودروسازان منتشر شده است، پرسش هایی را مطرح کرده است که مسئولین این خودروسازان بد نیست به آن ها پاسخی دهند. در ادامه به مرور این ماجرا و پرسشی که این فرد از مسئولین دارد، اشاره خواهیم کرد.

خودرو ساندرو من کجاست؟

در 28 آبان ماه 1397 بود که محمدعلی قادری معاون وقت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به این سوال که این گروه خودروسازی چه تعداد تعهد برای تحویل خودرو خانواده رنو به مشتریان دارد گفت: 48 هزار تعهد داریم و باید 48 هزار خودرو گروه رنو را به مشتریان تحویل دهیم.

بعد از آن که خودروسازان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند گویا طرح تبدیل را کلید زدند. به عنوان نمونه در تاریخ 23 اردیبهشت ماه 99 طی چهارمین فراخوان سایپا برای تعیین تکلیف تعهدات معوق، شرکت خودروسازی سایپا پیشنهاد داد که خریداران ساندرو و ساندرو استپ.وی با گیربکس اتوماتیک به جای این خودروها، سه دستگاه کوییک.آر به قیمت تیرماه ۹۷ دریافت کنند. سایپا اعلام کرد که این پیشنهاد برای کسانی که ساندرو و ساندرو استپ.وی دنده ای ثبت نام کرده اند، دو دستگاه کوییک.آر با قیمت تیرماه ۹۷ است.

بعد از این فراخوان ها، مخاطب تابناک که در طرح پیش فروش خودرو ساندرو در سال 96 شرکت کرده بود، مکاتبه ای را در تیرماه سال جاری با موضوع عدم تحویل خودروی ساندرو با وزارت صمت انجام می دهد. وزارت صمت در مرداد ماه 99 در پاسخ به ایشان اعلام می دارد:

"با توجه به مسائل موجود و مشکلات ایجاد شده بابت تحریم های اعمال شده علیه صنعت خودروسازی کشور، تولید شرکت های خودروساز دچار اختلال شده و بعضا در مواردی منجر به توقف تولید گردیده است. از طرفی همان گونه که قبلا در نامه مورخ 15 اردیبهشت 98 اشاره گردیده شرکت های خودروساز موظف شدند با ارائه پیشنهادات جایگزین نسبت به اخذ رضایت مشتریان خود اقدام نمایند که در این خصوص عمده مشتریان در طرح های پیشنهادی شرکت نموده و خودروهای خود را دریافت نموده اند".

مخاطب تابناک با عنوان اینکه در این جوابیه اعلام شده است که عمده مشتریان در طرح های پیشنهادی شرکت کرده اند، افزود: لفظ عمده زمانی به کار می رود که بیش از 50 درصد در یک طرحی شرکت کرده باشند. بنابراین می توان گفت که بیش از 50 درصد کسانی که متقاضی خرید خودروی گروه رنو بودند باید در طرح های تبدیل شرکت کرده باشند. ما فرض می کنیم 65 درصد در این طرح تبدیل مشارکت کرده اند. وی ادامه: با توجه به اینکه میزان تعهد سایپا 48 هزار خودرو گروه رنو بوده است، بنابراین حداقل 31200  نفر از کسانی که در پیش فروش خودروهای گروه رنو شرکت کرده بودند حاضر شده اند در طرح تبدیل مشارکت کرده و خودرویی غیر از خودروهای گروه رنو تحویل بگیرند و از تعهدات کنار روند.  بنابراین تعداد کسانی که در طرح تبدیل شرکت نکرده و خودروسازی سایپا به آنها تعهد تحویل خودروی گروه رنو را دارد (48 هزار تعهد منهای 31200 نفر که کنار رفتند)، 16 هزار و 800 نفر می باشند.

این مخاطب تابناک گفت: بررسی گزارش های منتشر شده گروه خودروسازی سایپا که بر روی سایت کدال قرار گرفته است، بیانگر آن است که این گروه خودروسازی، از آذرماه 97 (بعد از مصاحبه محمدعلی قادری معاون وقت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا) تا مرداد 99، 17 هزار و 906 دستگاه خودروی گروه رنو را به فروش رسانده است.  بنابراین با این آمار فروش و با توجه به اینکه کل تعهدات سایپا برای متقاضیان خودروسازی گروه رنو، 16 هزار و 800 نفر بوده است، بنابراین باید نه تنها کل تعهدات انجام شده باشد بلکه باید یک هزار و 106 دستگاه خودروی گروه رنو هم اضافه بر تعهدات تولید شده باشد!

مخاطب تابناک اظهار داشت: حالا من پرسشم از گروه خودروسازی سایپا این است که با توجه به این محاسبات، چرا خودروی من پس هنوز تحویل داده نشده است؟ آیا آمارهای منتشر شده سایپا بر روی سایت کدال مبنی بر میزان تولید و فروش اشتباه است؟ آیا وزارت صمت در بیان تعداد کسانی که در طرح تبدیل مشارکت کرده اند  (لفظ عمده مشتریان) اشتباه بوده است؟ آیا همه اطلاعات درست بوده و خودروهای گروه رنو به مشتریان تحویل داده نشده است و شرکت در بازار آزاد آن ها را فروخته است؟ به هر صورت اینها پرسش هایی است که باید پاسخ داده شود.

شایان ذکر است که تابناک حاضر است پاسخ گروه خودروسازی پارس خودرو و سایپا در این زمینه را منتشر نماید.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 علیرضا رزم حسینی صباح احمد جابر الصباح روز جهانی ناشنوایان خودرو ساندرو سایپا رنو تحریم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 علیرضا رزم حسینی صباح احمد جابر الصباح روز جهانی ناشنوایان گروه خودروسازی سایپا خودروی گروه رنو صنعت خودروسازی مخاطب تابناک شرکت کرده طرح تبدیل شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۰۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریق واحد تجاری در جاده مخصوص مهار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی سمیعی مطرح کرد: در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ از حریق یک واحد تجاری (کارگاه چوب بری) در جاده مخصوص تهران - کرج مطلع شدیم.

وی افزود: برای اطفای حریق و امداد رسانی به این حادثه ۲۱ نیروی آتش نشان به همراه یک دستگاه تانکر ۳۰ هزار لیتری آب و ۶ دستگاه خودروی عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند.

سمیعی بیان کرد: این حریق در کارگاه چوب بری به متراژ حدوداً ۵۰۰ مترمربع شعله ور و با تلاش آتش نشانان حریق کاملاً مهار و موقعیت حادثه ایمن سازی شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به اینکه با حضور به موقع آتش نشانان از سرایت حریق به دیگر نقاط جلوگیری شد، عنوان کرد: این حادثه مصدومی در بر نداشت.

کد خبر 6087177

دیگر خبرها

  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید؛ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت
  • حریق واحد تجاری در جاده مخصوص مهار شد