Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@03:52:02 GMT

دردسرهای کرونای خاموش

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۱۵۴۱

دردسرهای کرونای خاموش

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از nbcnews، دو مطالعه جداگانه نشان می دهد «کرونای خاموش» چگونه می تواند به شیوع بیشتر این بیماری کمک کند.

یکی از این دو بیماری در ژورنال «ثورکس» منتشر شد. در این گزارش به این اشاره شده که افراد بدون علامت می توانند ویروس را به اندازه افراد علامت دار در بینی و گلوی خود حمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دومین مطالعه در ژرونال «پلاس مدیسین» منتشر شده است. بر اساس یافته های ارائه شده در این گزارش اکثر افراد مبتلا به ویروس کرونا پیش از آنکه علامتی از بیماری در بدن خود نشان بدهند تست آنها مثبت اعلام شده است. یعنی تا پیش از آن که تست بدهند هیچ علامتی نداشته اند و نمی دانستند مبتلا شده اند.

روی هم رفته این تحقیقات بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برای کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا تأکید می کند.

دکتر ویلیام شافنر ، متخصص بیماریهای عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل واقع در تنسی آمریکا گفت: حتی اگر به ظاهر سالم هم باشیم ، باید ماسک بزنیم تا خطر گسترش بدون علامت را کاهش دهیم.

در مطالعه منتشر شده در ژورنال ثورکس ، محققان در مرکزی پزشکی در سئول کره جنوبی «بار ویروسی» موجود در بدن 183 بیمار را بررسی کردند.

144 نفر از این بیماران علائم ملایمی نظیر گلو درد، لرز، آبریزش بینی و از دست دادن اشتها داشتند و 39 بیمار دیگر هرگز علامتی از خود نشان ندادند. این 39 بیمار بدون علامت به این دلیل تست کرونا دادند چون با یک فرد مبتلا به کرونا زندگی می کردند و احتمال داشت آنها هم مبتلا شده باشند.

نمونه های سواب گرفته شده از بینی و گلو بیماران هیچ تفاوتی در بار ویروسی با گروه بیماران با علامت نداشت. شافنر گفت این نشان می دهد که هر دو گروه می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند اگرچه مشخص نیست که هر دو گروه به یک اندازه عفونی هستند.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: با توجه به اینکه اکثر افراد بدون علامت  احتمالاً مورد توجه کارکنان مراقبت های بهداشتی قرار نخواهند گرفت و به زندگی در جوامع ادامه می دهند می توانند به عنوان یک نیروی محرکه اساسی در گسترش بیماری عمل کنند.

این تحقیق دارای چند نکته مهم بود: مشخص نیست که هر گروه چقدر عفونی بود و اکثر شرکت کنندگان در سنین 20 یا 30 سالگی بودند بنابراین یافته ها ممکن است در مورد سایر گروه های سنی اعمال نشود. با این حال تحقیقات قبلی نشان داده که کودکان زیر 5 سال می توانند ویروس کرونا را به اندازه کودکان بزرگتر و بزرگترها در بینی خود حمل کنند.

به طور کلی ، 20 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه بدون علامت بودند.

در گزارشی مشابه محققان دانشگاه برن در سوئیس اطلاعات 79 فرد آلوده به ویروس کرونا را از مارس تا ژوئن جمع کردند. بیش از 66 هزار بیمار با داده های پیگیری در تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

محققان تخمین زده اند که 20 درصد از بیمارانی که آزمایش مثبت داشتند  هیچگاه علائمی پیدا نکردند. برخی دیگر نیز پس از اینکه آزمایش دادند علائم دار شدند.

تخمین های دیگر حاکی از آن است نصف بیشتر کسانی که در جهان مبتلا به ویروس کرونا شده اند از افراد بدون علامت این بیماری را گرفته اند و این بدان معناست که باید کرونای خاموش را جدی گرفت.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا ویروس شیوع ویروس کرونا بدون علامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور

دکتر حسام‌الدین علامه با بیان اینکه آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، افزود: حدود ۱۵ درصد افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه زخم‌های مزمن ۳ دسته «عمده» و یک دسته «نادرتر» دارند، اظهار کرد: زخم‌های دیابتی در صدر دسته «عمده» قرار می‌گیرند؛ زخم‌های دیابتی، زخمی است که در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا به این بیماری در گذر زمان، ابتدا «نوروپاتی» و سپس زخم ایجاد می‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت از پای خود به خوبی مراقبت نکنند، در وهله نخست به «نوروپاتی» یعنی کاهش حس محیطی پا و در وهله دوم به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه زخم‌های عروقی دومین عامل ابتلا به زخم‌های مزمن هستند، اظهار کرد: زخم‌های عروقی به ۲ دسته «ایسکمیک» (شریانی) و «وریدی» تقسیم می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که دیابت یکی از عوامل اصلی ایجادکننده زخم‌های شریانی است. همچنین زخم‌های وریدی به دلایل نارسایی‌های عروق وریدی مانند «واریس» ایجاد می‌شود. چاقی، نارسایی‌های قلبی‌عروقی و برخی از سرطان‌ها که در سیستم «لنف ادم» اختلال ایجاد می‌کنند نیز سبب ابتلا به زخم‌های مزمن وریدی می‌شوند.

علامه با بیان اینکه سومین عاملی که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود، زخم‌های «فشاری» یا «بستر» هستند؛ افزود: طبیعی است که تعداد سالمندان یک جامعه با افزایش شاخص امید زندگی زیاد می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار داریم بیماری‌هایی که منجر به استراحت مطلق سالمندان می‌شود به ویژه در سالمندانی که سکته کرده‌اند و دارای اختلالات حرکتی هستند و یکجانشین شده‌اند، منجر به زخم بستر یا فشاری شود. همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و به ناچار در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند، اغلب دچار زخم مزمن می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره زخم‌های مزمن «نادر» نیز گفت: برخی از سرطان‌ها منجر به زخم‌های مزمن می‌شوند که این زخم‌ها جزو موارد نادر زخم‌های مزمن هستند. همچنین برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌توانند زخم مزمن ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه برآورد‌ها بیانگر این است که حدود ۰.۸ تا ۱.۵ درصد از افراد جامعه به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد از دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند. در حال حاضر، ۷ میلیون دیابتی در کشور زندگی می‌کنند؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور و احتمال ابتلای ۱۵ تا ۳۴ درصدی دیابتی‌ها به زخم پای دیابتی باید گفت به شرط در نظر گرفتن دیابت اثبات شده در حداقل ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، آنگاه حدود ۵۰ درصد از این افراد به «نوروپاتی» مبتلا می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی منجر به بی‌حسی ناحیه پا می‌شود؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نه تنها متوجه تروما و آسیب‌های وارده به پا نمی‌شوند، بلکه فرایند درمان بیماری به دلیل مشکلات حسی و خون‌رسانی نامناسب کاهش می‌یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز، گفت: حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد از این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع یک بند انگشت تا قطع کامل پا می‌شود. با توجه به جمعیت افراد دیابتی کشور و آمار و ارقام مربوط به قطع عضو زخم پای دیابتی می‌توان گفت، حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور به صورت سالانه درجاتی از قطع عضو پا را تجربه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور