Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@20:16:32 GMT

تعریف معاملات برخط و محدودیت های آن

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۱۸۰۲

تعریف معاملات برخط و محدودیت های آن

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بورس فردا ، امروزه با روی کار آمدن سامانه معاملاتی دیگر نیاز به حضور فیزیکی در تالار شیشه ای جهت انجام معاملات نیست. سرمایه گذاران در هر جای دنیا که باشند فقط با یک گوشی هوشمند و با لپ تاپ متصل به اینترنت پر سرعت می توانند معاملات آنلاین در بازار بورس انجام دهند و این ویژگی های بازار بورس برای بسیاری از سرمایه گذاران جذاب بوده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به انجام معاملات آنلاین بورسی ، معاملات برخط می گویند که سازمان بورس اوراق بهادار به منظور حمایت از حقوق سرمایه گذاران محدودیتی را برای آن در نظر گرفته است.

منظور از انجام معاملات برخط چیست؟

سرمایه گذاران دارای کد بورسی، جهت انجام معاملات بورسی باید وارد سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری منتخب می شوند و با ثبت سفارش خرید و فروش سهام را ثبت کنند به این فرآیند “معاملات برخط” گویند. البته ثبت سفارش در روزهای معاملاتی (شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰) امکان پذیر می باشد و پس از پایان ساعات معاملاتی سفارشات توسط کارگزاری ها جمع آوری می شود و به .

بطور مثال اگر قیمت سهامی بین ۵۰۰۰ ریال الی ۵۱۰۰ ریال نوسان داشته باشد و شما سفارش فروش خود را با قیمت ۵۱۰۰ ریال ثبت نمایید، سفارش شما زمانی نهایی و تایید می شود، که شخصی سفارش خرید آن سهام را با همین قیمت (۵۱۰۰ ریال) ثبت کرده باشد.

امکان انجام معاملات بورسی بصورت آنلاین را می توان تحولی شگرف در امر سرمایه گذاری در بازار بورس دانست.

معاملات برخط چه محدودیت های دارد؟

سازمان بورس اوراق بهادار تهران برای انجام معاملات برخط (معاملات بورسی) محدودیت هایی در نوع سفارشات ، زمان معاملات ، حجم سفارشات و .. را در نظر گرفته و طی بخشنامه هایی به کارگزاران اعلام می نماید.

محدودیت در نوع سفارشات

ثبت سفارشات سامانه معاملاتی آنلاین دارای محدودیت زمانی و قیمتی می باشد. سفارشات مجاز برای مشتریان برخط، از لحاظ قیمتی سفارش Limit از لحاظ زمانی بدون محدودیت (شامل Day، Date و … ,Open) است. (سفارش محدود یعنی در حجم و قیمت مشخص).

محدودیت های معاملات برخط : محدودیت در زمان معاملات

دومین محدودیت انجام معاملات برخط ، محدودیت در زمان معاملات می باشد. همانطور که در ابتدا اشاره شده سرمایه گذاران باید در ساعات مشخص یعنی ۸:۳۰ لغایت ۱۲:۳۰ نسبت به ثبت سفارش خرید و فروش سهام مورد نظر اقدام نمایند. خارج از این ساعات امکان ویرایش و یا ثبت سفارش وجود ندارد.

مشتریان معاملات برخط در زمان حراج نمادهای بازگشایی شده امکان ورود سفارش را ندارند و باید بدانید که امکان ورود و ثبت سفارش جدید در ساعت ۱۲:۲۵ یعنی ۵ دقیقه مانده به اتمام روز معاملاتی وجود ندارد.

محدودیت در عرضه های خاص

کاربران سامانه معاملاتی در زمان های حراج نمادهای بازگشایی شده امکان ورود سفارش با رعایت محدودیت قیمت سفارش را دارند. و از سوی دیگر عرضه های خاص همچون عرضه های اولیه و گشایش نماد متوقف شده با مکانیزم حراج انجام می شود در این حالت سرمایه گذاران نمی توانند قیمتی بالاتر از بهترین قیمت بازار ارائه دهند.

همانطور که این روز ها مشاهده می کنید ، پس از عرضه اولیه نماد متوقف شده و فقط در ساعات مشخصی باز می شود و امکان انجام معاملات برخط وجود دارد. این توقیف موقت نماد به دستور سازمان بورس و اوراق بهادار بوده.

معمولا خبر تعداد و قیمت عرضه های اولیه چند روز پیش از عرضه منتشر می شود و یا توسط پیام های ناظر اعلام می گردد از این رو مقدارد و قیمت خرید سهام عرضه اولیه محدود به مقداری می شود که توسط بورس اعلام شده است. در عرضه اولیه امکان تغییر قیمت سفارش خرید نسبت به بهترین مظنه برای مشتریان بر خط وجود ندارد.

هر دو بازار بورس و فرابورس باید برای هر مشتری معاملات برخط، سهمیه ای جدا عرضه اولیه در نظر بگیرند. مشتریان معاملات برخط می توانند با توجه به محدودیت قیمت و حجم معامله نسبت به ثبت سفارش خرید عرضه اولیه نمایند. لازم به ذکر است که مشتریان برخط حق رقابت و انجام معامله عمده را ندارند.

محدودیت در حجم سفارش

از دیگر محدودیت های معاملات برخط می توان به محدودیت در حجم سفارش اشاره نمود. در سیستم معاملاتی آستانه حجم (دامنه مجاز حجم) تعیین شده و برای همه مشتریان معاملات برخط برابر می باشد.

محدودیت ‌های قیمتی سفارش

الف) میزان و درصد تفاوت مجاز قیمت سفارش با آخرین قیمت معامله:

۱. زمانیکه ارزش سفارش ثبت شده کمتر و یا برابر با ۱ میلیون ریال باشد، تفاوت قیمت سفارش خرید یا فروش با آخرین قیمت معامله حداکثر دو درصد می‌تواند باشد. یعنی حجم سفارش ثبت شده اگر ۱۰۰۰ سهم و یا حق تقدم سهام باشد ، اختلاف قیمت سفارش خرید و یا فروش با آخرین قیمت معامله حداکثر یک درصد می تواند باشد.  این محدودیت بین ساعت ۰۹:۰۰ الی ۱۲:۳۰ اعمال می‌گردد.

۲. در شرایطی که هیچ معامله ای در روز جاری انجام نشود مبنای قیمت آخرین معامله، قیمت پایانی روز قبل می باشد.

ب)  محدودیت ‌های قیمتی سفارش، آخرین محدودیت انجام معاملات برخط می باشد که میزان تفاوت مجاز قیمت سفارش با دامنه مظنه بازار فقط مختص ثبت سفارش در بازه زمانی عرضه اولیه و حراج بازگشایی به شرح زیر می باشد:

این امکان وجود ندارد که مشتری معاملات برخط ، قیمت خرید سهام را بیشتر از قیمت بهترین مظنه خرید بازار ثبت نماید. و همچنین امکان ثبت سفارش فروش کمتر از بهترین مظنه فروش بازار وجود ندارد.

نکته : در صورتیکه در زمان ورود سفارش مشتری، سفارش خرید یا فروشی  وجود نداشته باشد محدودیت مذکور اعمال نخواهد شد. به عبارتی قیمت سفارش فروش حداکثر یک درصد کمتر از بهترین مظنه فروش بازار و  قیمت سفارش خرید حداکثر یک درصد بیشتر از بهترین مظنه خرید بازار می باشد.

همانطور که در مطالب فوق گفته شد مشتریان معاملات برخط در، زمان عرضه هی حراج امکان قرار دادن قیمت، بهتر از بهترین قیمت بازار را ندارند و در شرایطی که سفارش خرید یا فروش در زمان ورود سفارش مشتری و در محدوده نوسان قیمت روزانه، وجود نداشته باشد، محدودیت مذکور اعمال نخواهد شد

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بورس معاملات آنلاین مشتریان معاملات برخط انجام معاملات برخط سامانه معاملاتی قیمت سفارش خرید معاملات برخط سرمایه گذاران بازار بورس وجود ندارد عرضه اولیه ورود سفارش حجم سفارش ثبت سفارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

به گزارش اتاق خبر به نقل از  خبرگزاری خبرآنلاین، محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفت و به رقم‌های بی سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت جاذبه خرید طلا در بازارهای جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که باتوجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجاد شده در برخوردهای نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴۰ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۲۹۷ دلار برای هر اونس طلا و رسید.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی روزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد اما در مجموع طی یک هفته اخیر نرخ ارز کاهشی پیش امد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییراتِ کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم.

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات سکه و طلا

وی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، سکه تمام طرح قدیم ٣٨ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بود و به نسبت ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید که در جریان نوسانات تا ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان (در این هفته) نیز بالا رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان بود که به نسبت اول هفته، تغییری نداشت. نیم سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات به ٢۴ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید.

اوتصریح کرد: علیرغم روند نزولی قیمت‌ سکه و طلا اما افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه (ربع سکه‌ و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) سبب شد که این قطعات کوچکتر نسبت به ابتدای هفته، افزایش بها را تجربه کنند. ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز به نسبت ابتدای هفته با ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت همراه و در آخرین معاملات، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار)، با نوسانات معمول بازار ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی داشت و در پایان هفته قیمت هر مثقال طلای 17 عیار ١۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان بود.

علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، حباب سکه بزرگ‌تر شد

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خرید سکه، سبب شد که حباب سکه نیز این هفته با افزایش همراه باشد و ۵٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، قیمت هر قطعه سکه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این روزها در اتاق ارز و طلا، سکه نیز حراج و واگذار می‌شود اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از این سکه‌هایی که در اتاق ارز و طلا به فروش می‌رسد، تاکنون به بازار برنگشته است؛ بنابراین بازار تقاضای طبیعی خود برای خرید سکه را دارد و از همین روی هم هست که حباب سکه این هفته با افزایش همراه شده است. سکه‌هایی که در فروردین ماه توسط بانک مرکزی فروخته‌ شد، هنوز به بازار عرضه نشده و هرکسی که خریداری کرده، نزد خود نگه داشته است.

به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عددهایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستدها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است.

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه (جمعه) نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

 

دیگر خبرها

  • قیمت گندم مشخص شد
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • بهترین سایت سفارش آنلاین کتاب در ایران
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین / ۱۰ لیتر ۶۹ هزار تومان
  • خرید امن و آسان از علی بابا با سپاهان همراه
  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا
  • معاملات مسکن به این روش عجیب انجام می‌شود
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟