Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان امروز (پنجشنبه) آخرین تحولات درباره پرونده ترسیم مرزی میان این کشور و رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، بری گفت، توافق آتش‌بس میان لبنان و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۹ امضا شد و «خط آبی» در مرزهای زمینی با نظارت سازمان ملل و بر اساس توافق آوریل ۱۹۹۶ ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل وجود منابع نفت و گاز در مرزها حدود یک دهه است که از سازمان ملل خواسته شده «خط سفید» در دریا بکشد. چندین آمریکایی در میانجی‌گری‌های این پرونده حضور داشته‌اند، «فردریک هوف» (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳)، «آموس هوکستاین» (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶)، «دیوید ساترفیلد» (۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹) و اخیرا «دیوید شنکر» ( ۲۰۲۰) .

وی افزود، سفر «مایک پامپئو» به لبنان و انجام یک دیدار، این پرونده را پس از آنکه مدتهای طولانی کنار گذاشته شده بود، در ۲۲/۳/۲۰۱۹ به روی میز بازگرداند.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه از یک توافق بر سر چارچوب مذاکرات ترسیم مرزی خبر داد و لبنان برای تعیین چارچوب مذاکرات بر توافق آوریل، قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل، برگزاری نشست‌ها در مقر نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان (الناقوره) و تحت نظارت این سازمان و همزمان بودن ترسیم مرزهای دریایی و زمینی اصرار داشته است.

بری گفت، این توافق بر سر چارچوب توافق ابتدایی است نه نهایی. افسرانی از ارتش و تحت نظارت «میشل عون» رئیس‌جمهور این پرونده را بر عهده دارند و وی پس از این نقشی در پرونده مذکور ایفا نخواهد کرد.

وی افزود، آمریکا می‌داند که لبنان و رژیم صهیونیستی برای مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی آماده‌اند. این مذاکرات در ناقوره در جنوب لبنان و تحت نظارت سازمان ملل انجام خواهد شد.

بری تأکید کرد، لبنان و رژیم صهیونیستی از آمریکا خواسته‌اند که میانجی این مذاکرات باشد و ترسیم مرزهای دریایی را تسهیل کند.

رئیس پارلمان لبنان گفت، زمانی که توافق بر ترسیم مرزهای دریایی صورت بگیرد این توافق مطابق با قوانین بین‌المللی به سازمان ملل سپرده می‌شود.

وی ادامه داد، آمریکا قصد کمک به طرفین در ایجاد فضایی مثبت برای اداره کردن مذاکرات ترسیم مرزی را دارد. رسیدن به توافق چارچوب این مذاکرات حدود یک دهه طول کشید و قبل از توافق‌های عادی‌سازی روابط بود.

رئیس پارلمان لبنان گفت، این توافق در تاریخ ۹/۷/۲۰۲۰ حاصل شده و ارتباطی به تحریم‌های آمریکا از جمله تحریم معاون وی «علی علی حسن» ندارد.

بری گفت، شرکت فرانسوی «توتال» وعده‌هایی برای آغاز عملیات حفاری قبل از پایان سال جاری میلادی را داده و توافق بر سر چارچوب مذاکره به این امر کمک می‌کند.

وی تأکید کرد، توافقی که حاصل شده فقط مربوط به حقوق لبنان است و لاغیر. ملت، دولت و مقاومت لبنان به احدی اجازه نمی‌دهند این کشور را تهدید کند و از حقوق لبنان دفاع خواهد شد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: لبنان و رژیم صهیونیستی ترسیم مرزهای دریایی رئیس پارلمان لبنان سازمان ملل ترسیم مرزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ۲۰۹ طوفان‌الاقصی|گزارش المیادین از بندهای توافق احتمالی

جنگ در غزه در حالی وارد دویست و نهمین روز خود شد که تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس تشدید شده و برخی منابع از نزدیک بودن توافق خبر می‌دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  با گذشت 209 روز از جنگ در غزه، که طولانی‌ترین نبرد در تاریخ اشغال فلسطین است، همزمان با ادامه حملات اشغالگران در غزه، تلاش‌ها و ارتباطات طرف‌های مختلف برای توافق آتش‌بس و آزادی اسرا نیز تشدید شده است.

حماس اعلام کرده است که طی یک الی دو روز آتی پاسخ خود را به بندهای پیشنهادی جدید خواهد داد؛ اکنون نگاهها منتظر پاسخ حماس است؛ تیم مذاکره کننده این جنش مقاومت روز دوشنبه پس از نشستی که با مقامات امنیتی مصری داشت، قاهره را ترک کرد تا مفاد توافق پیشنهادی را با مقامات حماس در میان بگذارد.

از سوی دیگر نیز یک هیأت اسرائیلی متشکل از موساد، شین بت و ارتش این رژیم نیز شامگاه چهارشنبه در سفری فوری و کوتاه سه ساعته وارد قاهره شد تا در جریان نتیجه مذاکرات مصر با حماس قرار گیرد.

در این میان شبکه المیادین نیز گزارش داد که به متن توافق اولیه میان حماس و رژیم اسرائیل دست یافته است.

کاربران محترم مهمترین تحولات دویست و نهمین روز عملیات طوفان الاقصی را در ادامه دنبال کنید:

*****************************************************************************

گزارش المیادین از توافق حماس و رژیم صهیونیستی

شبکه المیادین اعلام کرد که به نسخه‌ای از توافق اولیه میان حماس و رژیم اسرائیل در خصوص تبادل اسرا دست یافته است که شامل 3 مرحله می‌شود.

به گزارش این شبکه، هدف از این توافقنامه آزادی تمامی اسرای اسرائیلی نزد گروههای فلسطینی، اعم از غیرنظامی یا سرباز، زنده یا مرده است که شامل اسرای سابق نیز می‌شود.

همچنین این توافق شامل عدم تبادل آتش میان طرفین و هر اقدامی در راستای رسیدن به آتش‌بس است و همچنین شامل 3 مرحله اولیه 40 روزه است که قابل تمدید می‌باشد.

مصر، قطر و آمریکا ضامن این توافق خواهند بود.

حملات شدید هوایی در اردوگاه النصیرات

منابع فلسطینی خبر دادند که جنگنده‌های رژیم اشغالگر اردوگاه النصیرات در مرکز غزه و اطراف آن را بامداد امروز به شدت بمباران کردند

دیگر خبرها

  • حماس: برای رسیدن به توافق به قاهره می‌رویم
  • خبر‌ها درباره پیشرفت در مذاکرات قاهره همزمان با طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  • مهلت یک هفته‌ای اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره توافق آتش‌بس
  • وال استریت ژورنال: اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره توافق آتش‌بس یک هفته مهلت داده است
  • جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی
  • روز ۲۰۹ طوفان‌الاقصی|گزارش المیادین از بندهای توافق احتمالی
  • اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت با حمایت تلویحی از اشغالگران!
  • ۷۱۹ حمله حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی در یک ماه
  • هشدار درباره تاثیر اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی بر امنیت ناوبری هوایی لبنان
  • تهدید علنی حزب‌الله توسط اسرائیل: لبنان را اشغال می‌کنیم!