Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدعلی قائم‌مقامی» تحلیلگر مسائل ترکیه با اشاره به فرا رسیدن دومین سالگرد قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط خاندان سلطنتی عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸، یک تیم ۱۵ نفره از مقام‌های امنیتی عربستان سعودی وارد استانبول شدند و هدفشان این بود که «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به هر ترتیبی که شده با خود به ریاض بازگردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها به دنبال این بودند تا وی را به صورت مسالمت‌آمیز با خود به ریاض برگردانند اما مستندات نشان می‌دهد که این تیم نتوانستند او را آنگونه که فکر می‌کردند باز گردانند. به همین دلیل ما شاهد آن بودیم که خاشقجی نه تنها از کنسولگری عربستان در استانبول خارج نشد بلکه حتی جنازه او هم پیدا نشد. بسیاری بر  این عقیده‌اند که این روزنامه‌نگار با مواد مخدر بیهوش شده  و سپس به قتل رسیده است اما حرف و حدیث‌ها بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: تیمی که از ریاض وارد استانبول شد فکر نمی‌کرد چنین بحرانی به وجود بیاورد که صدای آن تمام دنیا را پُر کند. هیچ اثری از جنازه خاشقجی وجود ندارد و بر اساس سند‌های موجود جسد آن تکه تکه شده و هیچ اثری از آن وجود ندارد. این پرونده به حدی خشن بود که دادستانی عربستان هم نتوانست آن را نادیده بگیرد. دادستانی ریاض در نهایت اعلام کرد که این جنایت رخ داده اما به تبعات آن هیچگونه اشاره‌ای نکرد. در ژوئن سال ۲۰۱۹ شاهد این بودیم که سازمان ملل بالاخره گزارشی در مورد این پرونده تهیه و منتشر کرد و صراحتاً اعلام کردند که این اقدامِ عربستان به نوعی اعدام بدون محاکمه بوده است و در آنجا بود که غوغا به پا شد. در هفتم سپتامبر ۲۰۲۰ هم پیگیری‌های زیادی از سوی ترکیه انجام شد و اردوغان در مورد این پرونده سخنانی را ارائه کرد و دادستانی ترکیه هم اعلام کرد که پرونده خاشقجی در حال پیگیری و رسیدگی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقجی، گفت: مساله‌ای که در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که محمد بن سلمان، پس از ماه‌ها سکوت در مقابل انتقادهای جهانی بالاخره به صورت تلویحی مسئولیت اعزام تیم ترور و قتل خاشقجی را به عهده گرفت. او چاره‌ای جز حذف فیزیکی خاشقجی نداشت؛ چراکه او با تمام توان خود در حال انتقاد علیه خاندان سعودی بود. به همین دلیل است که گفته می‌شود جنازه تکه تکه شده او را با خودروی دیپلماتیک از سفارت خارج کرده‌اند. این در حالیست که همسر خاشقجی از همان روزهای اول بحث دادخواهی و پیگیری این پرونده را کلید زد اما ما دیدیم که هنوز این پرونده به جایی نرسیده است. همسر خاشقجی از ترکیه، ناراضی و منتقد اقدام‌هاز این کشور است. او معتقد است سرویس اطلاعاتی ترکیه می‌توانست در همان دقایق اولیه مانع از خروج عناصر عربستان و عاملان قتل همسرش شود، اما این کار را نکردند.

قائم‌مقامی افزود: عدم ممانعت از خروج تیم ترور عربستان توسط ترکیه به خوبی نشان می‌دهد که آنکارا به دنبال تامین منافع هود از این پرونده بود و در اینجاست که باید دید هزینه و فایده این پرونده برای سعودی‌ها و ترکیه چقدر بوده است. ترکیه سعی کرد با تمام ابزارهای سیاسی، رسانه‌ای و حتی امنیتی خود به عربستان تحمیل هزینه کند و من معتقدم که آنکارا تا حد زیادی در این مسیر موفق بوده است. اینکه برخی از داده‌های امنیتی در مورد پرونده خاشقجی از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های قطری منتشر می‌شدند به خوبی نشان می‌دهد که ترکیه برای اینکه بتواند علیه عربستان جبهه‌ای واحد به وجود بیاورد، سعی می‌کند تا قطر را هم با خود علیه ریاض همراه کند. در مقابل این اقدام عربستان و قتل خاشقجی در خاک ترکیه هم باعث شد تا ترکیه در نظر بسیاری از کشورهای دنیا ناامن جلوه کند و به این دلیل باید بگویم که ریاض ضربه محکمی از حیث امنیتی به ترکیه وارد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام این مسائل در حالی است که بازیگر سوم این موضوع یعنی دونالد ترامپ هم به دنبال آن بود تا بتواند منافع خود را بر اساس اتفاق‌هایی که در این میان رخ داده تامین کند. در این میان گزارشگر سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد که پرونده خاشقجی در اصل یک اعدام بدون محاکمه بوده است و هیچگونه شفافیت و عدالتی در آن نطلقاً وجود نداشته است. تا جایی که گفته می‌شود تمام ۱۵ نفری که برای قتل خاشقجی وارد استانبول شده بودند، آزاد هستند و صرفاً یک دادگاه سوری برای محاکمه اعضای این تیم برگزار شده است. باید متوجه بود که ایالات متحده آمریکا سعی کرد در این میان به هر صورتی که شده بر روی پرونده سرپوش بگذارد و ترامپ شخصاً بر این اوضاع نظارت داشت. بر این اساس باید بگویم ترکیه منافع مورد نظرش را که در درجه اول حمله به عربستان بود را کسب کرد اما در فاز بعد، باید متوجه بود که آبروی سعودی‌ها به کلی از بین رفت. هر چند که آبروی ریاض رفت، اما به نظرم واشنگتن همه چیز را به نفع عربستان مهندسی کرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ترکیه رجب طیب اردوغان عربستان سعودی محمد بن سلمان میت جمال خاشقجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۳۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: ریاض اسرائیل را درباره هر حمله به رفح تهدید کرد

یک رسانه عبری به نقل از یک منبع ناشناس سعودی مدعی شد که عربستان درباره هرگونه حمله اسرائیل به رفح این رژیم را تهدید و اعلام کرد که این حمله منجر به دور شدن توافق عادی‌سازی تل‌آویو و ریاض می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، درحالی که طی یک هفته گذشته اخبار متعددی درباره روند عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و تحرکات آمریکا در این زمینه به ویژه بعد از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور به ریاض منتشر شده است، امروز پنجشنبه یک رسانه عبری مدعی شد که عربستان تهدید کرده که هرگونه حمله اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه موجب دور شدن قرارداد عادی‌سازی بین ریاض و تل‌آویو می‌گردد (احتمال آن را کم می‌کند).

شبکه کان رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد که یک منبع در دربار پادشاهی عربستان به این شبکه اعلام کرده که ریاض درباره هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح به تل‌آویو هشدار داده و اعلام کرده که اگر این حمله اتفاق بیفتد منجر به دور شدن قرارداد عادی‌سازی عربستان و اسرائیل می‌شود و همین مسئله اسرائیل را در برابر گزینه سختی قرار داده است.

این رسانه عبری اعلام کرد که منبع مذکور در دربار پادشاهی عربستان گفت که ریاض از طریق آمریکایی‌ها پیامی به تل آویو فرستاده و تاکید کرده است که هرگونه عملیات نظامی در رفح اشتباهی بزرگ بوده و قرارداد عادی سازی بین ریاض و تل آویو را دور می‌کند.

شبکه کان رژیم صهیونیستی به نقل از منبع سعودی مذکور که نام او را ذکر نکرده اعلام کرد که در این صورت (حمله اسرائیل به رفح) عربستان (در صورت عادی‌سازی با اسرائیل) به عنوان کشوری خائن شناخته خواهد شد.

به ادعای این رسانه صهیونیستی، این منبع تاکید کرد که در صورت عدم تشکیل کشور فلسطین عربستان نمی‌تواند روابط خود را با اسرائیل عادی کند و ریاض حاضر نیست جایگاهی که در میان کشورهای اسلامی دارد را از دست بدهد.

رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر دادگفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه

این درحالی است که 2 روز قبل یک رسانه عبری زبان ادعا کرد، پیشرفت ملموسی در روند سازش بین ریاض و تل‌آویو به ثبت رسیده است.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به این منظور اعلام کرد که همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشارهایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند و یک منبع نزدیک به دربار عربستان اعلام کرد نیازمند تضمین‌‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت هم اعلام کرد که تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از 7 اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کندو در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد.

این رسانه عبری افزود که طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • بلومبرگ: ترکیه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • پیام عربستان به اسرائیل درباره حمله احتمالی به رفح
  • پیام عربستان به تل‌آویو درباره حمله به رفح
  • رسانه عبری: ریاض اسرائیل را درباره هر حمله به رفح تهدید کرد
  • تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • واکنش تند حماس و جهاداسلامی به جنایت خائنانه تشکیلات ابومازن
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم