Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@12:12:30 GMT

نقش المان‌ها در شهر

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۳۷۷۹

نقش المان‌ها در شهر

یک کارشناس شهرسازی گفت: المان‌های شهر کارکردهای هویتی دارند و می‌توانند به ارتقا کیفیت فضاهای شهری کمک کنند.

همایون نورایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: المان یا سمبل‌های شهری به دو دسته زیبا شناختی و عملکردی تقسیم می‌شود، المان‌های زیبا شناختی محیط شهری را از حالت خشک و شکننده خارج و روح زندگی را در فضاهای شهری جاری می‌کند و المان‌های عملکردی حاوی پیام‌هایی برای شهروندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در طراحی سمبل‌های زیبا شناختی باید به مشخصه‌هایی همانند نورپردازی، نوع طراحی و اشکال هندسی نماد توجه شود، چنانچه مشخصه نورپردازی برای یک سمبل شهری در نظر گرفته نشود، این نماد در شب عملاً نمی‌تواند مورد استفاده باشد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه المان‌های شهری به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌شود، تاکید کرد: المان‌های ساده مفهومی واضح و پیامی روشن برای شهروندان دارد و برداشت افراد مختلف از آن مشترک است در حالی که المان‌های پیچیده از نظر ساختاری و کالبدی متفاوت هستند.

نورایی عنوان کرد: مدیریت شهری درصدد است تا با نصب المان‌های ساده فرهنگ مشخصی را میان شهروندان ترویج دهد، اما ممکن است، افراد مختلف بر اساس مقتضیات ذهنی خود، برداشت‌های متفاوتی از المان‌های پیچیده داشته باشند.

وی با بیان اینکه این المان‌ها می‌توانند به ارتقا کیفیت فضاهای شهری کمک کنند، تاکید کرد: مکان‌گزینی المان‌ها باید به گونه‌ای باشد تا در تیررس شهروندان قرارگرفته و شرایط را برای خوانایی بهتر شهر فراهم کند.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به اهمیت مکان گزینی درست المان‌های شهری، خاطر نشان کرد: المان‌های ساده باید در شریان‌های درجه یک نصب شود، اما قرارگیری سمبل‌های پیچیده باید در سطح محله یا ناحیه شهری باشد تا تمرکز شهروندان را برای درک بهتر مفهوم نماد جلب کند.

کد خبر 447479

منبع: ایمنا

کلیدواژه: المان شهری نمادهای شهری زیبایی نورپردازی شهروند شهر شهر سازی طراحی شهرهاي ايران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۳۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف ساخت المان غواصان دریادل در زنجان

معاون عمرانی شهردار زنجان گفت: ساخت المان غواصان دریادل تا اظهارنظر نهایی شورای ترافیک استان اجرای پروژه تعلیق شد.

علی محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: المان میدان بسیج با طرح غواصان دریادل با مصوبه شهریور سال ۱۴۰۰ کمیسیون ماده ۵ استان به طراحی نهایی رسید و طرح آن آماده اجرا شده است، اما قبل از شروع ساخت اِلمان و در مرحله تجهیز کارگاه از طرف معاونت عمرانی استانداری زنجان و از حوزه دفتر فنی استانداری پیشنهاد تعویق اجرا برای بررسی‌های ترافیکی شده است.

معاون عمرانی شهردار زنجان افزود: در این راستا تجهیز کارگاه این پروژه متوقف و تا اظهارنظر نهایی شورای ترافیک استان اجرای پروژه تعلیق شد.

به گزارش ایمنا،بر اساس موافقت اعضای شورای شهر زنجان احداث و نصب یک المان جدید با نماد غواصان دریادل در میدان بسیج شهر زنجان با ۱۹۳ میلیارد ریال اعتبار به تصویب رسیده است، اِلمان غواصان دریادل یک فین غواصی است که در آب فرو می‌رود، دارای ۳۰ متر ارتفاع با نورپردازی منطبق با اِلمان و منازل اطراف به صورت قایق ترسیم شده است.

کد خبر 749240

دیگر خبرها

  • استقبال مشهدی‌ها از واگذاری موتور سیلکت‌های برقی
  • اعتبارات بازآفرینی محور دلجویی هنوز اختصاص نیافته است
  • فعالیت کارگران سرزندگی و زیبایی را به شهر و شهروندان هدیه می‌دهد
  • انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین
  • نورپردازی المان‌های شهری شیراز با رنگ آبی در روز جهانی اتیسم
  • چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • توقف ساخت المان غواصان دریادل در زنجان
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم