Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-سفیر کشورمان در اتریش در گفت وگو با روزنامه اتریش علیا اظهار کرد: آمریکا چه در چارچوب دولت فعلی چه دولت آینده می‌تواند به این میز مذاکرات چندجانبه بازگردد.متن مصاحبه عباس باقرپور سفیر کشورمان در اتریش به شرح زیر است:

وضعیت کنونی کرونا در ایران چگونه است؟

عباس باقرپور: شیوع کرونا تمام جهان را فراگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز مانند دیگر کشورها، این بیماری فرازونشیب زیادی داشته و چالش‌هایی را پدید آورده که اکثرا بسیار خوب مدیریت شده اند. برای من یک نکته مهم است: در شیوع این بیماری که درد و رنج‌های بسیاری را در سراسر جهان به همراه آورده، نیاز به یک پاسخ جمعی و همکاری بین‌المللی از سوی جامعه جهانی احساس می‌شود. رویکردهای یکجانبه گرایانه کمکی به رفع این چالش نمی‌کند.

در اوج بحران کرونا آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را گسترش داد...

عباس باقرپور: تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی برای ما مشکلات مضاعفی را پدید آورد. جامعه جهانی باید علیه اینگونه برخوردها و اقدامات با جدیت برخورد کند. به مدد سیستم بهداشتی و درمانی عالی در کشور و تلاش خستگی ناپذیر مردم، توانستیم این چالش‌های مضاعف را نیز مدیریت کنیم. حتی فراتر از آن ما توانستیم ظرفیت‌های خود را تقویت کرده و برخی اقلام درمانی را به کشورهای اروپایی و آسیایی ارسال کنیم. در عین حال هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد که تحریم‌ها که در واقع تروریسم پزشکی و اقتصادی هستند، با ما چه کرد. این اقدامات جنایتی علیه بشریت می‌باشند. هم چنین سکوت و عدم اقدام برخی که تلویحا تاییدکننده آن رویکرد ظالمانه می‌باشد نیز در خاطر مردم ما خواهد بود. 

پنج هفته دیگر آمریکایی‌ها رئیس جمهوری جدیدی را انتخاب می‌کنند. دونالد ترامپ یا جو بایدن؟ کدام یک از این کاندیداها برای ایران بهتر است؟

عباس باقرپور: شما چه فکری می‌کنید؟ (با خنده) ما در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کنیم، اما ما تحولات بین‌المللی را از نزدیک رصد می‌کنیم. ما آموخته ایم که نگاهمان به سمت خارج نبوده و به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی خود تکیه کنیم.

در حال حاضر بین دو کشور همسایه ایران (ارمنستان و آذربایجان) یک درگیری کهنه دوباره به وخامت گراییده است. آیا تهران نمی‌تواند در این زمینه میانجیگری کند؟

 عباس باقرپور: ما این تحولات را به دقت پیگیری کرده و خواهان کاهش تنش‌ها هستیم. ما به عنوان دوست خوب ارمنستان و آذربایجان طبیعتا و با کمال میل برای دست یافتن به راه‌حل این مشکلات کمک خواهیم کرد.

آینده توافق هسته‌ای را چگونه می‌بینید؟

عباس باقرپور: راهکار زیربنایی ما برای تمامی مشکلات بین‌المللی فارغ از پیچیدگی‌های آن این است: راه‌حل مبتنی بر گفت و گو. ما خواستار استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای برای مقاصد پزشکی و علمی هستیم. این موضوع را باید هر کشوری برای خود تصمیم گیری کند. اتریش ۴۱ سال پیش تصمیم گرفت که از انرژی اتمی چشم پوشی کند. ما مسیر دیگری را انتخاب کردیم. ما همواره تاکید کرده ایم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما با توجه به برنامه‌های ملی نیازمند برنامه صرفا صلح آمیز هسته‌ای هستیم اما برخی کشورها بر مبنای اطلاعات غلط و هدفمند یک بحران بی‌موردی را ایجاد کردند. این موضوع با توافق هسته‌ای حل و فصل شد. پس از آن اما آمریکا به صورت یکجانبه میز مذاکرات چندجانبه را ترک کرد. میز مذاکرات چندجانبه هم چنان وجود دارد و آمریکا چه در چارچوب دولت فعلی چه دولت آینده می‌تواند به این میز مذاکرات چندجانبه بازگردد.

آیا شما در این زمینه پشتیبانی کافی از اروپا را احساس می‌کنید؟

عباس باقرپور: اروپا تعهدات ایفاء نشده‌ای دارد که بهتر است آنها را اجراء کند. ما از دولت‌های اروپایی به خاطر مواضع خوب آنها و هم چنین تلاش‌های سیاسی بسیار ارزنده‌ای که اخیرا در شورای امنیت در مقابل اقدام بدون پایه حقوقی آمریکا داشته اند، قدردانی می‌کنیم. در عین حال، هم چنان منتظر اقدام عملی اروپا در بهره مندی اقتصادی از توافق هسته‌ای هستیم.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: عباس باقرپور هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۵۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، این لایحه هیچ مخالفی نداشت و همه سناتور‌های حاضر در جلسه به آن رای موافق دادند. مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر در ماه دسامبر این لایحه را تصویب کرده بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که نیروگاه‌های برق هسته‌ای ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد از اورانیوم مورد نیاز خود را از روسیه وارد کردند. جان باروسو سناتور جمهوریخواه از ایالت وایومینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: وایومینگ اورانیوم کافی برای جایگزین کردن اورانیوم روسیه را دارد و آماده‌ایم که از آن استفاده کنیم.

وی افزود: لایحه دوحزبی ما کمک می‌کند که بودجه ماشین جنگی روسیه را کم کرده، تولید اورانیوم آمریکا را احیا کرده و سرمایه‌گذاری در چرخه عرضه سوخت هسته‌ای آمریکا را افزایش دهیم.

یک مقام ارشد آمریکایی با تاکید بر افزایش تولید داخلی سوخت هسته‌ای ایالات متحده، از مصرف‌کنندگان خارجی نیز خواست که وابستگی خود به روسیه در حوزه انرژی هسته‌ای را کاهش دهند. «کاترین هاف» دستیار وزیر انرژی آمریکا در حوزه هسته‌ای ماه مارس در مصاحبه با رویترز گفت که کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس هسته‌ای بروکسل تلاش کردند تا سرمایه‌گذاری در زمینه تولید سوخت هسته‌ای را افزایش دهند.

وی افزود که آمریکا، ژاپن، فرانسه، کانادا و انگلیس متعهد شده‌اند ۴.۲ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که سهم آمریکا ۲.۷ میلیارد دلار است که «گامی تاریخی» به شمار می‌آید. شرکت هسته‌ای روس‌اتم می‌گوید که ۱۷ درصد از سوخت هسته‌ای دنیا را تامین می‌کند.

دیگر خبرها

  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • آمریکا: برنامه‌ای عملی برای حفاظت از جان غیرنظامیان در رفح دیده نمی‌شود
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست