Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، بازار قلعه‌محمود از قدیمی‌ترین قسمت‌های راسته بازار تاریخی کرمان است که بخشی از هویت این شهر محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر بازار قلعه در بخش شمالی خیابان امام و بازار قلعه‌محمود در ضلع جنوبی خیابان به حال خود رها شده و رو به تخریب گذاشته است.

استاندار کرمان مدتی قبل بعد از بازدید از این بازار بر لزوم ایجاد امنیت و رونق اقتصادی در بازار قلعه‌محمود تاکید کرد و گفت: باید از داشته‌های تاریخی کرمان نهایت بهره را برای توسعه اقتصادی استان ببریم و بازار قلعه‌محمود از ظرفیت‌های بالقوه تاریخی و اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدجواد فدایی افزود: بازسازی حجره‌ها، اصلاح شبکه برق‌رسانی و رونق اقتصادی و حضور مردم در این بازار امری ضروری است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی شود. روند بازسازی این بنا آغاز شده و هم اکنون کار اصلاح شبکه برق در حال پیگیری است و نیروی انتظامی هم در مجموعه مستقر شده تا به زودی شاهد تحول در این محله تاریخی و ارتقای سطح زندگی مردم باشیم.

استقرار نیروی انتظامی در بازار

حضور خانواده‌های همجوار قلعه‌محمود در اطراف بازار نشان از ایجاد امنیت در این منطقه دارد. درهای شمالی و جنوبی بازار با دروازه‌های آهنی بسته شده و یکی از درهای میانی بازار هم برای جلوگیری از حضور شبانه معتادان و کارتن‌خواب‌ها مسدود شده است. همچنین در میانه بازار حجره‌ای برای استقرار مأموران نیروی انتظامی اختصاص یافته و حضور مداوم آنها وضعیت بازار را بهبود بخشیده است. حضور کودکان در ضلع جنوبی و هیاهوی آنها نشان از دگرگونی اوضاع بازار دارد اما نکته امیدوارکننده آغاز روند بازسازی روشنایی است که می‌تواند مهم‌ترین عامل آتش‌سوزی بازار را متوقف کند.

اصلاح شبکه برق‌رسانی

آتش‌سوزی‌های متعدد در بازار به دلیل فرسوده بودن سیستم روشنایی و تاریک بودن بازار یکی از مهم‌ترین عوامل عدم رونق قلعه محمود است حداقل ظواهر نشان می‌دهد که یک تیم به صورت منسجم در حال کار برای اصلاح سیستم برق رسانی و روشنایی بازار هستند و باید امیدوار بود که این اقدامات به دلیل کمبود اعتبار و یا مدیریت نادرست نیمه‌کاره رها نشود.

پاکسازی کانال‌های کف بازار قلعه‌محمود

پاکسازی کانال‌های درون بازار که تا چند وقت قبل محل استعمال مواد مخدر بودند نیز قابل توجه است در بخش میانی بازار نیز چند نفر کارگر در حال مرمت یکی از حجره‌ها و تخلیه نخاله از بازار مشغول کار هستند. از ظواهر مشخص است این بار اگر مسئولان بهانه کمبود بودجه را مطرح نکنند و اراده‌ای وجود داشته باشد کار مرمت قلعه محمود به شکل منسجم‌تری انجام خواهد شد.

یکی از مغازه دارهای اطراف بازار گفت: هر چند وقت یک بار یک خبرنگار به این بازار می‌آمد و گزارشی تهیه می‌کرد و بعد از آن یکی از مسئولان مقابل دوربین‌های سرکشی می‌کرد و وعده‌هایی می‌داد و همه چیز تمام می‌شد. این بار به نظر می‌آید کار به نحو بهتری در حال پیگیری است.

آرامش به محله بازگشته است

وی که نامش محمد است، افزود: با استقرار نیروی انتظامی امنیت به بازار برگشته است.  حالا دیگر خبری از معتادان و کارتون خواب‌های شبانه در بازار نیست. این مغازه دار ادامه داد: سیستم برق بازار در حال مرمت است و با نصب درهای آهنی و بستن درها در طول شب دیگر خبری از معتادها هم نیست و قبل از این هر روز چندین بار بین معتادها و اراذل و اوباش درگیری روی می‌داد اما حالا مردم با آرامش در رفت و آمد هستند چند نفر از بازاریان هم که در بازار حجره دارند تصمیم به بازسازی گرفته‌اند و به نظر می‌آید وضعیت به زودی بهتر می‌شود.

یکی از رهگذران بازار که به همراه دختر خردسالش در حال عبور از بازار است، گفت: این بازار در قلب محله قلعه محمود قرار دارد و برای عبور و مرور استفاده می‌شود اما با تاریک شدن هوا دیگر کسی جرأت حضور در بازار را نداشت، خدا را شکر با استقرار نیروی انتظامی وضعیت بسیار بهتر شده و اجازه نمی‌دهند معتادها در بازار جمع شوند از مسئولان می‌خواهیم کار را ناتمام رها نکنند و شخص استاندار پیگیر حل مشکلات موجود باشد. روشنایی مهم‌ترین مشکلی کنونی بازار است. در کانال‌ها هم برداشته شده و باید زودتر بهسازی کانال‌ها شود. در داخل بازار نیز نمای بسیاری از حجره‌ها سست شده و باید فکری به حال استحکام‌بخشی کرد.

نکته قابل توجه در خصوص محله قلعه محمود وجود تمامی مؤلفه‌های محله‌های تاریخی ایرانی از جمله حمام، مسجد، مدرسه، زورخانه، آب انبار و تکیه است و در صورت مرمت می‌تواند به یکی از محورهای گردشگری کرمان تبدیل شود.

کد خبر 553910 برچسب‌ها استان‌ کرمان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کرمان بازار قلعه محمود نیروی انتظامی کانال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۵۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب یک شایعه عجیب در مورد قطبی و تیم ملی

به گزارش "ورزش سه"، در هفته‌های اخیر شایعات فراوانی در مورد احتمال بازگشت افشین قطبی به فوتبال ایران منتشر شده است. بعد از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، امیر قلعه‌نویی در یک برنامه تلویزیونی از همکاری با سرمربی سابق تیم ملی ایران و پرسپولیس استقبال کرد و از آن مقطع اخبار در مورد احتمال حضور افشین قطبی در کادر فنی تیم ملی ایران شنیده شده است.

البته افشین قطبی در یک مصاحبه مفصل و اختصاصی با ورزش سه پیش از تعطیلات نوروز مدعی شد هنوز در این مورد به جمع‌بندی خاصی نرسیده و هنوز توافقی بین طرفین حاصل نشده است.

اما در ۴۸ ساعت اخیر شایعات عجیبی در مورد احتمال حضور افشین قطبی در تیم ملی ایران مطرح شد که خیلی زود با تکذیب مدیر برنامه و دوست نزدیک او مواجه گردید. 

چندی قبل حمید مطهری، دستیار امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا، رسماً به عنوان سرمربی تراکتور فعالیت خود را آغاز کرد و به نظر می‌رسد جدایی او از تیم ملی قطعی شده باشد. دیروز شایعاتی منتشر شد که قرار است افشین قطبی به عنوان دستیار و جانشین حمید مطهری در تیم ملی ایران مشغول فعالیت شود که به نظر این خبر صحت ندارد. مهدی حاجی‌باقر، مدیر برنامه افشین قطبی، در مصاحبه با ورزش سه مدعی شد هیچ صحبتی در خصوص حضور افشین قطبی به عنوان دستیار امیر قلعه‌نویی در تیم ملی وجود نداشته و سرمربی فعلی تیم ملی ایران اخیراً در ارتباط با خود افشین قطبی پیشنهاداتی در خور تخصص و حرفه او ارائه داده و قرار است به زودی سرمربی فعلی اف سی ونکوور کانادا در این مورد پاسخ نهایی را به خود امیر قلعه‌نویی اعلام کند.

اما اخبار در مورد حضور دائم افشین قطبی به عنوان دستیار در کادر فنی امیر قلعه‌نویی به هیچ عنوان صحت ندارد و قرار نیست قطبی در این سمت در تیم ملی ایران مشغول به فعالیت شود.

دیگر خبرها

  • تسریع در جمع‌آوری و بازگشت اتباع خارجی غیرمجاز به کشور مبدأ
  • بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار
  • جمع آوری روغن زیتون از بازار چهارمحال و بختیاری
  • تصویر قدیمی از آشپزخانه بازار طهران در دوره قاجار
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی
  • برترین گل‌های ال‌کلاسیکو با حضور ستارگان قدیمی (فیلم)
  • شایعات حضور قطبی در تیم ملی ایران تکذیب شد
  • قطبی دستیار قلعه‌نویی‌ نمی‌شود
  • تکذیب یک شایعه عجیب در مورد قطبی و تیم ملی