Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@23:54:54 GMT

احیای هنر کاربافی در خانه «تقدیری» اردکان

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۶۲۳۸

‍‍‍‍‍‍

دریافت 7 MB

به گزارش خبرنگار مهر، کاربافی هنری ارزشمند و در عین حال ساده است و در گذشته در اغلب شهرهای استان یزد از جمله اردکان دختران از سنین بسیار کم در خانه‌ها کاربافی می‌کردند و حتی زنان مسن نیز از عهده این کار بر می آیند.

چادرشب، روانداز، روتختی، چادر زنان، سفره، حوله، دستمال، پلاس، کرباس (کیسه حنا)، باند و… برخی از تولیدات و کاربردهای هنر کاربافی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح با توجه به نوع کاربرد پارچه انتخاب می‌شود اما اغلب طرح‌ها به صورت چهارخانه‌های ریز و درشت رنگی و یا به صورت راه راه در جهت پودگذاری است.

دلایل استفاده از پنبه در کاربافی این است پنبه به علت جذب خوب رطوبت و عرق بدن در دمای بالای کویر بهترین الیاف برای بافت کار بوده و دوام و استحکام پارچه‌های پنبه‌ای در مقابل شستشوی متوالی بالاست.

این هنر ارزشمند اکنون در خانه تقدیری اردکان و در مسیر گردشگری این شهرستان احیا شده و زنان علاقمند اردکانی اقدام به تولید و حتی آموزش می‌کنند.

کد خبر 5038186

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد صنایع دستی صنایع نساجی شهر اردکان ویروس کرونا چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس شیراز آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا گرگان کرمانشاه دفاع مقدس دفاع مقدس جنگ تحمیلی شهرکرد اربعین 99 اربعین حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۶۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخر هفته‌ای بارانی در انتظار خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به روند کاهش دما از فردا گفت:از روز چهارشنبه تا اواخر روز شنبه (به‌ویژه پنجشنبه و جمعه) استان تحت تأثیر سامانه بارشی فراگیری قرار خواهد گرفت که سبب رگبار و رعد و برق در اغلب مناطق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان محمد سبزه‌زاری امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع رسانه‌ها اظهار کرد: در بررسی نقشه‌های پیش‌یابی تا روز سه شنبه با توجه به عبور موج ضعیفی از فراز استان همراه با ضرایب بالای ناپایداری شاهد رگبارهای پراکنده، وزش بادهای متوسط و تندبادهای لحظه‌ای در برخی نقاط خواهیم بود.

وی افزود: طی روز دوشنبه و سه شنبه با توجه به میزان وزش باد برخاستن گرد و خاک موقت دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: از روز چهارشنبه تا اواخر روز شنبه (به‌ویژه پنجشنبه و جمعه) استان تحت تأثیر سامانه بارشی فراگیری قرار خواهد گرفت که سبب رگبار و رعد و برق در اغلب مناطق خواهد شد.

سبزه‌زاری اضافه کرد: از فردا روند کاهش دما مورد انتظار است و از ظهر سه‌شنبه تا اواخر چهارشنبه خلیج فارس مواج است.

وی تصریح کرد: در شبانه‌روز گذشته کشاورزی اهواز با ۳۹.۶ و ایذه با ۱۵.۶ درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط گزارش شده و حداکثر دمای اهواز به ۳۹.۲ و حداقل به ۲۳.۷ درجه سانتیگراد رسیده است.

کد خبر 748870

دیگر خبرها

  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • هشدار زرد هواشناسی در لرستان/ رگبار باران در راه است
  • لرستان بارانی می‌شود
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • اغلب تخلفات در بین کارمندان ناشی از جهل به قوانین است
  • ناپولی ۲-۲ آاس رم؛ ده روسی ۲ امتیاز ارزشمند را در ناپل جا گذاشت
  • پیام تبریک دکتر رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
  • آخر هفته‌ای بارانی در انتظار خوزستان