Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مسئول فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس گفت: تاریخ جغرافیایی و فرهنگی یک کشور با تأثیرپذیری از اندیشه‌ها، فناوری، تحولات سیاسی و اجتماعی و بهره‌مندی از توان‌های محیطی و مشخصه‌های فرهنگی جوامع شکل می‌گیرد.

علیرضا شیخ‌الاسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با تأکید بر اهمیت رشته علوم جغرافیا اظهار کرد: با توجه به تنوع رشته‌ها و گرایش‌های علوم جغرافیایی فعال در دانشگاه‌های کشور و اهمیت و جایگاه نشریات علمی و تخصصی جغرافیا در نشر یافته‌ها و تازه‌های علمی ابتدا باید به تشریح جایگاه علوم جغرافیایی به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی و بررسی زمینه‌های اشتغال و فرصت‌های شغلی آنها پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: نخستین شخصی که از واژهٔ «ژئوگرافی»Geography استفاده کرد، جغرافیدان یونانی اِراتوستن (۲۷۶–۱۹۴ پ.م.) بود که این کلمه را که متشکل از واژگان Geo (زمین) و Graphy (نگاری) است را «علم مطالعه زمین به عنوان جایگاه انسان» تعریف کرد.

بیشتر بخوانید:

انجام تحقیقات علمی و فرهنگی از سوی انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران

جغرافیای دیپلماسی علم در دنیا کجاست؟

فصلنامه فضای جغرافیایی دانشگاه آزاد اسلامی اهر 19 ساله شد

مدیر مسئول فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس یادآور شد: جغرافیا را می‌توان همان‌طور که «ویدال دولابلاش» بیان کرده، علم روابط متقابل انسان و طبیعت دانست.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه طبیعت امکان‌هایی را در اختیار انسان قرار می‌دهد و انسان براساس فرهنگ از آن بهره‌برداری می‌کند، بیان کرد: البته نباید نقش پراهمیت اقتصاد سیاسی، مفهوم بازساخت، اقتصاد بازار آزاد که در مرکز همه تعاریف جغرافیایی است را نادیده گرفت.

علوم جغرافیایی چیست و چه کاربردی دارد؟

وی یادآور شد: از مجموعه تعاریف چنین استنباط می‌شود كه جغرافیا بیان رابطه میان محیط، انسان و اجزا است. این رابطه بستر مطالعات جغرافیایی را تشكیل می‌دهد، بنابراین ادراک ما از محیط و انسان و زمان پایه علم و شناخت جغرافیایی را تشکیل می‌دهد.

مدیر مسئول فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس همچنین متذکر شد: تمرکز اصلی علم جغرافیا بر پراکندگی مکانی انسان‌ها و پدیده‌های فیزیکی زمین است، به اینصورت که هر جزء از حیات انسانی و هر پدیده طبیعی داخل یک یا چند شاخه از علم جغرافیا قرار می‌گیرد و یک نظم ویژه به‌وجود می‌آید.

شیخ‌الاسلامی مطرح کرد: در حقیقت فکر جغرافیایی توانایی شناخت علل این نظم و وابستگی چهره‌های طبیعی و انسانی به یکدیگر و دریافت نتایج حاصل از آن است، بنابراین علم جغرافیا از طریق تفکر و کاربرد جهان ما را شکل می دهد و جغرافی‌دانان به منزله متخصصان محیط جغرافیایی، راهگشا، برنامه‌ریز، هدایت‌گر، کشتی‌بان، مشاهده‌گر، آموزش‌دهنده، منتقد و بالاخره زندگی بخش به مکان‌ها شناخته می‌شوند. نتیجه آنکه با تغییر شرایط اجتماعی محتوای تعاریف جغرافیا نیز تغییر و تکامل می‌یابد.

وی تأکید کرد: در پژوهش‌های جغرافیایی چهار سنت تاریخی وجود دارد که عبارت است از واکاوی (تجزیه و تحلیل) مکانی، پدیده‌های طبیعی و انسانی‌(جغرافیا به عنوان بررسی درباره پراکندگی)، مطالعات منطقه‌ای (اماکن و مناطق)، مطالعه انسان و رابطه او با زمین و پژوهش در علوم زمین.

مدیر مسئول فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس در ادامه چنین توضیح داد: با این وجود جغرافیای نوین نظم و انضباطی همه‌فراگیر است که در درجه نخست به دنبال درک زمین و پیچیدگی‌های انسان و طبیعت بوده و تنها منحصر به پدیده‌ها و موقعیت آنها نیست.

تشریح فعالیت فصلنامه «جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری» 

مدیر مسئول فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس تبیین کرد: جغرافیا مجموعه علوم، رشته‌ها و گرایش‌هایی را دربرمی‌گیرد که ضمن کسب شناخت، گسترش مرزهای علمی و تولید علم بر زمینه‌های کاربردی و بهتر زیستن تأکید دارد.

شیخ الاسلامی در پاسخ به این سوال که تاریخ فرهنگی یک کشور چگونه ماندگار می‌شود؟ عنوان کرد: این ماندگاری با تأثیر و تأثرپذیری از اندیشه‌ها، فناوری، تحولات سیاسی و اجتماعی و بهره‌مندی از توان‌های محیطی، مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع، ساکنان شهر و با اراده و تصمیم نظام سیاسی و اداری بر پهنه زمین و روی محیط طبیعی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: این شکل‌گیری در مسیر زمان و فضای جغرافیایی معینی بر حسب شیوه مبادلات اقتصادی و اجتماعی بر پویایی فضایی، اقتصادی و اجتماعی خود تداوم می‌بخشد و بالاخره سیمای برونی و فیزیکی خود و حیات انسان‌های درون خود را دگرگون می‌کند.

مدیر مسئول فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌ریزی شهری اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی شهری علمی است که در صورت تحقق بنیاد علمی و تخصصی و به‌کارگیری دانش فنی و یافته‌های علمی می‌تواند رفاه را برای شهرنشینان از طریق ایجاد محیطی بهتر، مساعدتر، سالم‌تر، آسان‌تر، موثرتر و دلپذیرتر فراهم سازد.

شیخ‌الاسلامی تشریح کرد: اندیشه و فکر جغرافیایی، توانایی شناخت علل این نظم و وابستگی چهره‌های طبیعی و انسانی به یکدیگر و دریافت نتایج حاصل از آن است، بنابراین علم جغرافیا از طریق تفکر و کاربرد آن جهان ما را شکل می‌دهد و جغرافی‌دانان به منزله متخصصان محیط جغرافیایی، راهگشا، برنامه‌ریز، هدایت‌گر، کشتی‌بان، مشاهده‌گر، آموزش‌دهنده، منتقد و بالاخره زندگی‌بخش به مکانهای شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت فصلنامه «جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس» دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد اشاره کرد: این فصلنامه در راستای فعالیت برای ایجاد زمینه‌ای فعال و موثر، محفلی علمی برای تبادل یافته‌ها و تازه‌های علمی و نشرمقالات علمی و پژوهشی با تأکید بر رویکرد توسعه زیرساخت‌های فکری، اندیشه‌های علمی و پژوهشی-کاربردی در حوزه‌های مختلف جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری به شمار می‌آید.

مدیر مسئول فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس خاطرنشان کرد: این فصلنامه در زمینه‌های محیط زیست شهری، برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری، آمایش شهری، کاربری اراضی و ممیزی املاک، به چاپ و نشر یافته‌های نوین می‌پردازد.

شیخ‌الاسلامی اضافه کرد: فصلنامه «جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری چشم‌انداز زاگرس» فعالیت مستمر خود را با موافقت و اخذ مجوز و مصوبه پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون بررسی و تأیید مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1387 آغاز کرده و تاکنون به صورت منظم و متوالی به فعالیت در داوری و پذیرش مقالات علمی پژوهشی در زمینه‌های مختلف جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری پرداخته است.

انتهای پیام/4078/

منبع: آنا

کلیدواژه: جامعه جغرافیا برنامه ریزی شهری علم جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی شیخ الاسلامی علوم جغرافیا علم جغرافیا یافته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه از تعدادی از بنا‌های قدیمی واقع در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گفت : در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گذری قدیمی با عنوان گذر جلوخان-حدفاصل خیابان مدرس تا خیابان جلیلی - واقع شده که بسیاری از بنا‌هایی که در این بخش قرار دارند، دچار فرسودگی شده‌اند. 

وی افزود: علیرغم اینکه این بنا‌ها از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند، اما به دلیل گذشت زمان استحکام آنها ضعیف شده و باید مورد مرمت قرار گیرند. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: مالکین عمده این بنا‌ها توان مالی چندانی برای مرمت بنای خود ندارند، لذا نیاز است حمایت‌هایی از آنها صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه میزان اعتبارات دولتی نیز برای مرمت آنها محدود است، عنوان کرد: کل اعتباراتی که امسال برای بافت تاریخی کرمانشاه اختصاص پیدا کرده حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده نیمی از این اعتبار صرف طرح مطالعاتی مرمت بازار قدیمی فیض آباد شود و نیمی دیگر از این اعتبار را برای مرمت گذر جلوخان، با مشارکت مالکین بنا‌های واقع در این محله اختصاص دهیم. 

خانی لعل آبادی تصریح کرد: خوشبختانه در بازدیدی که استاندار کرمانشاه از گذر جلوخان داشتند، قول‌هایی برای افزایش اعتبار ساماندهی این محله تاریخی دادند که امیدواریم بزودی محقق شود. 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی مقرر شد که یک کارگروه با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری برای ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه تشکیل شود. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه عنوان کرد: بافت تاریخی که بخشی از هویت گذشته شهر ما به شمار می‌رود، می‌تواند به عنوان یک فرصت به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند، در همین راستا با حمایت استاندار و همراهی دستگاه‌های ذیربط در تلاش برای احیاء این بخش از شهر هستیم. 

استاندار در این برنامه از برخی از بنا‌های قدیمی بافت تاریخی شهر کرمانشاه همچون خانه اکبرپور، حمام ملاباشی، زورخانه علمدار، سرای همدانی ها، هتل بوتیک ونوشک (خانه تاریخی صارم الدوله)، خانه حکیم نصیر، مسجد نظام، گذر جلوخان و خانه رنده کش بازدید و با اهالی این محله گفتگو کرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • فرهنگ ایثار و شهادت گنجی است که باید تبیین شود
  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • فرهنگ ایثار و شهادت تبیین شود
  • اجتماع امام رضایی‌ها در کرج برگزار می‌شود
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • در برنامه‌ریزی‌ها استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • جزئیات طرح ماندگار بانک رفاه کارگران
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور