Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاخص کل بورس تهران هفته منتهی به 9 مهر ماه را با کاهش 6.71 درصدی به پایان برد که با احتساب افت 5.42 درصدی هفته پیش، طی 2 هفته حدود 12 درصد کاهش داشته است و شاخص هم وزن نیز با کاهش 3.83 درصدی مواجه شد و با توجه به افت 3.89 درصدی هفته منتهی به 2 مهر ماه، طی دو هفته با بیش از 7.5 درصد کاهش مواج بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بورس تابناک؛ حال با توجه به اصلاح بیش از 70 درصدی در برخی نمادها و حدود 60 درصد در کلیت بازار آیا می توان در قیمت های فعلی بازار را برای سرمایه گذاری جذاب دانست، دلیل اصلاح شدید و نقطه تعادل بازار را در گفت و گو با حمید مرتضی کوشکی، کارشناس بازار سرمایه جویا شدیم.

حمید مرتضی کوشکی در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک گفت: موضوعی که منجر به شرایط فعلی بازار سرمایه شده، اتفاقاتی است که بعد از نیمه دوم تیرماه سال جاری رخ داد و در آن مقطع نیز بارها نسبت به وضعیت بازار ابراز نگرانی شد.

وی ادامه داد: در آن زمان، نمادهای که چشم بازار بودند، قیمت های را شکستند که نباید از آنها عبور می کردند و این موضوع حس طمع در بازار و سهامداران باقی شرکت ها را تحریک کرد، این حس طمع و ناامیدی منجر به آن شد که سهامداران نمادهای که برخلاف جهت بازار، رشد نکرده بودند، آن نمادها را فروخته و در صفوف خرید نمادهای که از سقف خود عبور کرده بودند، قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه قیمت800 تومانی ایران خودرو،5300 شپنا، تومانی 5100شتران،600 تومانی سایپا در آن مقطع زمانی بر حسب مفروضات توجیه پذیر نبود و حتی با نرخ دلار فعلی نیز برخی ازاین قیمت ها قابل قبول نیست، بازار طی 28 روز سقف های قیمتی را شکست که نباید از آنها عبور می کرد و در 8 روز معاملاتی تمام آن رشد را پس داد و این به معنی وجود حباب در آن مقطع بود چرا که یکی از ویژگی های حباب تخلیه سریع آن است.

کوشکی افزود: در حقیقت در حالی که بازار در شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی باید اصلاح می کرد تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد پیش رفت و در کنار این موضوع نمادی که در قیمت تومان۳۵۰۰ به طور مثال باید اصلاح خود را شروع می‌کرد تا محدوده ۵۰۰۰ تومان نیز افزایش قیمت داشت، به همین دلیل در حالی که فعالان بازار انتظار داشتند بعد از یک ریزش ۳۰ درصدی شاخص برگردد، شاهد آن بودیم که مثلاً شپنا از قیمت ۵۳۰۰ تومان به محدوده ۲۵۰۰ برگشته است.

کوشکی تاکید کرد در حقیقت می توان گفت این ریزش غیر منطقی نبود بلکه سقف قیمتی که بازار از آن ریزش کرده غیرمنطقی بوده و بازار درقیمت های پایین تر باید اصلاح خود را شروع می‌کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کلان اقتصادی قیمت‌ها در این محدوده جذاب است و به سهامداران توصیه می کنیم که صبور باشند و اصلاح سبد را در این مقطع انجام دهند.

کوشکی تصریح کرد: همچنین سهامداران باید نرخ ارز را رصد کنند چنانچه نرخ ارز بالای 30 هزار تومان تثبیت شود کلیت بازار دوباره رشد شارپ را انجام می‌دهد توجیه آن نیز ارزش جایگزینی و افزایش فروش ریالی شرکت ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر نرخ ارز بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان باشد بازار تحلیل محورتر خواهد بود و باید بر اساس تحلیل های بنیادی نسبت به خرید و فروش سهام اقدام شود و در صورتی که نرخ ارز کمتر از ۲۰ هزار تومان تثبیت شود، چه به دلیل گشایش سیاسی یا دستکاری قیمتی، بازار دوباره اصلاح احساسی را در پیش خواهد داشت و پس از یک اصلاح احساسی مجدداً به تحلیل روی خواهد آورد و فعالان به نمادهایی توجه خواهند کرد که از هر گونه توافق سیاسی نفع می برند مثل نمادهای بانکی، خودرویی و اوره ایها.

کوشکی افزود: از طرف دیگر اگر به خاطر سیاست بانک مرکزی نرخ ارز کمتر از ۲۰ هزار تومان تثبیت شود فعالان شروع به خرید می‌کنند چون اعتقادی به این نرخ ندارند و این قیمت‌ها را غیر واقعی می‌دانند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 علیرضا رزم حسینی بندر دیلم بورس شاخص کل بورس بازار سرمایه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 علیرضا رزم حسینی بندر دیلم هزار تومان نرخ ارز قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۸۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص

بازار سرمایه با توجه به افت ارزش معاملات فعلا در وضعیت رکودی به سر می برد و در این روز ها رشد خاصی را تجربه نمی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام آخرین روز کاری هفته را کاملا متعادل آغاز کرد، به طوری که به نظر می رسد فعلا نه انگیزه ای برای صعود دارد و نه آنقدر فروشنده در بازار حضور دارند تا بتوانند شاخص کل را منفی کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 4 هزار واحدی به 2 میلیون و 264 هزار واحد رسید. همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی جزئی واحدی به ارتفاع 750 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «فولاد» و «کچاد» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «حسیتا» و «ودی» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «شستا»، «ذوب» و «فملی» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فن افزار»، «فزر» و «کرومیت» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 12 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 246 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

دیگر نکته ای که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می خورد، بازگشایی منفی صندوق های طلا با توجه به افت نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین نزول انس جهانی بود.

در بازار امروز 236 نماد در محدوده مثبت و 184 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 220 نماد در محدوده مثبت و 121 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند