Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-04@13:45:28 GMT

طبق آموزه قرآن، آیا فشار قبر حقیقت دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۰۵۵۴

صراط:

همه انسان‌ها پس از مرگ دنیایی وارد مرحله‌ای می‌شوند که تا قیامت فاصله‌ای دارد که به همین مناسبت، برزخ نامیده می‌شود. به این ترتیب معنای لغوی برزخ، حائل و فاصله است که میان این دنیا تا عالم قیامت و پس از آن قرار دارد. طبق آموزه قرآن و عترت ما، انسان‌ها، مادامی که در این دنیا هستیم نسبت عالم برزخ علم و شناخت درستی نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل برای آشنایی با آن عالم که قرار است مدت‌های بسیار در آن وجود داشته باشیم، باید به آیات و احادیث و یا کلام بزرگان و عالمان دینی مراجعه کنیم.

خبرگزاری تسنیم با استناد به بخش‌هایی از دانش ارائه شده از سوی علامه سید محمدحسین طباطبایی رحمه‌الله، عالم جلیل‌القدر و صاحب تفسیر شریف المیزان، به پاسخ این نوع سؤالات پرداخته است. این مطالب بخش‌هایی از گفت‌وگوهایی است که در جلسات پنجشنبه و جمعه از سوی دفتر معظم له برگزار می‌شد. در این جلسات شاگردان سؤالات خود را پرسیده و علامه طباطبایی رحمه‌الله پاسخ می‌دادند.

چگونگی رسیدن ثواب‌ها به انسان در عالم برزخ

سؤال: اگر عالم برزخ تدریج بردار نیست، چگونه ثواب برای انسان به تدریج می‌رسد و چگونه انسان علم تدریجی به ثواب پیدا می‌کند؟

پاسخ: این طور نیست که خود علم هم تدریجی باشد، بلکه علم به امر تدریجی است. (علم به تدریج) است، نه (علم تدریجی).

چگونگی فشار قبر

سؤال: فشار قبر چگونه است؟ آیا واقعاً دیوارهای قبر به هم آمده و به مرده فشار می‌دهد؟

پاسخ: برای روح که از بدن مفارقت نموده تمثل می‌شود که گویا قبر، او را فشار می‌دهد، نه اینکه حقیقتاً قبر جسد را فشار دهد. چنانکه امور دیگر که بنا بر روایات در قبر رخ می‌دهد از قبیل نشستن در قبر، و خوردن سر مرده به سنگ لحد و غیره، (153) همگی تمثل است.

تفاوت نظام عالم برزخ با نظام دنیا

سؤال: آیا نظام عالم برزخ با نظام این عالم فرق دارد؟

پاسخ: نظام عالم آخرت یقیناً با نظام این عالم فرق می‌کند. مثلاً انسان در دنیا پس از غذا خوردن سیر می‌شود و گنجایش خوردن چیز دیگر را ندارد و اگر بخورد می‌ترکد، ولی در آن جهان هر قدر بخورد، سیر نمی‌شود، و لذت‌های دیگر از قبیل جماع و غیره نیز به این صورت است. و نظام عالم برزخ نیز اجمالاً با نظام این عالم فرق دارد.

شهدا نیز عالم برزخ دارند

سؤال: آیا شهدا عالم برزخ دارند؟ و اگر ندارند چرا درباره حضرت جعفر طیار و ابوالفضل العباس علیه السلام، در روایت آمده است: «له جناحان یطیر بهما فی الجنه؛ دو بال دارد که به وسیله آن‌ها در بهشت به پرواز درمی‌آید.»

پاسخ: شهدا نیز برزخ دارند، و مقصود از بهشت در روایت شاید همان برزخ آن‌ها باشد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: علامه طباطبایی عالم برزخ صراط نظام عالم عالم برزخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۰۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات

به گزارش «تابنک» به نقل از مهر، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص جزئیات حرکت هم‌افزای ملی زندگی با آیه‌ها، نکات زیر را مرقوم فرمودند:

بسمه تعالی

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است. مراقب باشید در نیمه‌ی راه رها نشود.

پیگیری نکردن کارها و روزآمد نکردن برنامه‌ریزی‌ها آفت بزرگ سرفصل‌های شوق‌انگیز است.

در باب قرآن، کار لازم ابتدایی، فهم معانی کلام خداوند است و البته حفظ هم بسیار مهم است.

گفتنی است؛ پویش ملی زندگی با آیه‌ها با محوریت حفظ موضوعی آیاتی از قرآن کریم در ماه رمضان با مشارکت بیش از ۱۰ میلیون نفر و محوریت ۳۰ آیه کلام الله مجید برگزار شد.

دیگر خبرها

  • انتقاد عضو حزب اعتدال و توسعه از شورای نگهبان
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق (ع)
  • علم‌الهدی: وقتی نیرو‌های نخبه نظام به دنبال اجرای شرع و قانون بیفتند، باید حمایت مردم نیز پشتیبان آنها باشد/ حجاب متعلق به فرهنگ ایران است؛ در شاهنامه، فردوسی از قول منیژه نقل می‌کند «منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب»
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد
  • اعتراف آسترازنکا به عوارض مرگبار واکسن/ رشوه، دروغ و پنهان‌کردن حقیقت برای تجارت با سلامتی انسان‌ها
  • چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)
  • امام صادق(ع) و عبور از دوگانه‌های باطل
  • بیش از ۵۰ حافظ در شهرستان بوشهر فعال است