Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح آمریکا، امارات و عربستان برای انحلال «حشد شعبی»، انتقاد مصر از حضور نظامی ترکیه در برخی کشورها، اطلاعیه وزارت خارجه درباره ستاد پیگیری ترور شهید سلیمانی و راه اندازی ۱۴ حمله هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مختلف یمن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به دعای پادشاه و ولی عهد سعودی برای شفای عاجل ترامپ نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولی عهد این کشور با ارسال دو پیام جداگانه به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که به بیماری کرونا مبتلاست، برای وی دعا و طلب عافیت کردند.

ملک سلمان در پیام خود به ترامپ نوشت: خبر ابتلای شما و همسرتان به کرونا را دریافت کردیم و بهترین آرزوها را برای سلامتی و عافیت و شفای عاجل شما و همسرتان داریم و دعا می‌کنیم که هیچ گونه آسیبی نبینید.

محمد بن سلمان ولی عهد سعودی نیز در پیامی مشابه، برای ترامپ آرزوی سلامتی و شفای عاجل کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب به وقت واشنگتن اعلام کرد که وی و همسرش به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا و همسرش ملانیا روز جمعه برای ادامه درمان و انجام آزمایشات پزشکی بیمارستان نظامی «وولتر رید» در نزدیکی واشنگتن منتقل شدند.

طرح آمریکا، امارات و عربستان برای انحلال «حشد شعبی»

«محمد الساعدی» کارشناس مسائل سیاسی عراق تاکید کرد که آمریکا سعی دارد تا با متهم کردن حشد شعبی به انجام عملیات های موشکی (هفته های اخیر) در مناطق مختلف کشور فعالیت این نیروها را با مشکل مواجه سازد.

به گفته الساعدی حشد شعبی نیز در مقابل تاکنون موفق شده تا تمامی نقشه های شوم آمریکا را از سال ۲۰۱۴ شکست داده و بسیاری از مناطق تحت سیطره داعش در خاک عراق را باز پسگیرد.

وی افزود: فعالیت های حشد شعبی به هیچ وجه به نفع آمریکا یا هم پیمانان آن مانند «امارات»  و «عربستان سعودی»  نیست. طبق ادعای این تحلیلگر، ‌ مسئولان اقلیم کردستان عراق به دنبال ابقای نیروهای ارتش تروریستی آمریکا در عراق هستند و در مسیر تضعیف حشد شعبی گام برمی دارند.

این کارشناس در ادامه اظهارات اش گفت: نسبت دادن بمباران اطراف فرودگاه اربیل به نیروهای مردمی هم در راستای همین سیاست شوم و راه اندازی جنگ داخلی دنبال می شود.

انتقاد مصر از حضور نظامی ترکیه در برخی کشورها

وزیر امور خارجه مصر در سخنانی از حضور نظامی ترکیه در برخی کشورهای عربی انتقاد کرد و آن را غیر قانونی خواند.

به گزارش اسکای نیوز عربی، سامح شکری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای مجارستانی خود تأکید کرد که قاهره هیچ نقطه‌ای از مناطق آبی خود را از دست نخواهد داد؛ چه این نقطه منطقه‌ای باشد و چه یک منطقه اقتصادی انحصاری.

وی درباره اظهارات مقامات ترکیه پیرامون توافق ترسیم مرزها میان مصر و یونان تأکید کرد: توافقات مصر طبق قوانین بین‌المللی و قانون دریا امضا می‌شود نه برای جلب رضایت طرف دیگر.

شکری در ادامه گفت: زمانی که مصر در روابط بین‌المللی ورود می‌کند، این اقدام با این قوانین در ارتباط است نه تلاش برای تصرف یا بی ثبات کردن و یا اقدام یک جانبه غیر قانونی و نامشروع.

وی افزود: چرا ترکیه با آغوش باز گروه‌های تروریستی را می‌پذیرد که درصدد بی‌ثبات کردن مصر و کشورهای منطقه هستند و بدون هیچگونه مبنای قانونی در کشورهای عربی مداخله نظامی می‌کند.

وزیر خارجه مصر در بخش دیگری از اظهاراتش از امضای دو توافقنامه در زمینه‌های انرزی و دیپلماتیک میان کشورش و مجارستان خبر داد.

اطلاعیه وزارت خارجه درباره ستاد پیگیری ترور سپهبد شهید سلیمانی

روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه با انتشار اطلاعیه ای از ادعاهای برخی رسانه ها در مورد عملکرد ستاد پیگیری ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در این وزارتخانه ابراز تاسف کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه در مقابل نقدهای غیرمنصفانه و جهت‌دار سیاسی، همانند همیشه با هدف رعایت مصالح کشور، مشی حداکثر مماشات را در پیش‌گرفته و  قصد ورود به جزییات اقدامات گسترده و چندلایه انجام‌شده و در دست پیگیری را که مراجع ذیربط به خوبی از آن‌ها آگاهی دارند را ندارد. تاسف برانگیز است که ظاهرا برخی از سکوت معنادار وزارت امور خارجه مایلند تلقی دیگری را القاء کنند.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه افزوده است: در عین‌ حال با توجه به سخنان ناحق و ناروای بیان شده در مورد پیگیری پرونده ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ستاد مربوطه آن نکاتی را، البته تا حدی که مقدور است، برای تنویر افکار عمومی و آگاهی ملت شریف ایران  ارائه می کند:

جای بسی حیرت است در ادعاهایی که معدودی رسانه‌ها علیه وزارت امور خارجه منتشر کرده اند، این وزارتخانه را در مواردی مورد سوال قرار می‌دهند که پیش تر در همان نوشته‌ها، به عنوان دستاوردهای مثبت در سطح بین المللی برشمرده‌اند و خود بهتر می دانند بسیاری از آنها نتیجه طراحی‌های مستقیم و تلاش های وزارت امور خارجه است. 

منتقدان محترم بدون شناخت یا اطلاع کافی نسبت به این واقعیت که در نظام بین الملل اتخاذ مواضع مثبت به نفع یک کشور هیچگاه اتفاقی نبوده و در اثر طراحی، تلاش و همسوسازی به دست می آید، با برشمردن برخی اقدامات از جمله گزارش گزارشگر ویژه قتل های خودسرانه، موضع گیری های کشورها و شخصیتهای بین المللی، همچنین طرح موضوع در سازمانهای بین المللی، به این واقعیت توجه نداشته، یا عامدانه نخواسته اند توجه کنند، که هیچگاه بدون فعالیت همه‌جانبه و هدفمند کارگزاران سیاست‌ خارجی، این حد از نتایج مثبت در سطح بین‌المللی و اتخاذ مواضع در جهت خواست جمهوری اسلامی ایران به‌دست نمی‌آمد. 

در این اطلاعیه همچنین اضافه شده است: در وزارت امور خارجه ستادی تشکیل شده که وظیفه آن انجام برخی هماهنگی‌های داخلی و خارجی در پیگیری حقوقی و سیاسی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح بین‌المللی و اقدامات دیپلماسی عمومی در رابطه با ابعاد شخصیتی و آرمانی این شهید سرافراز و ترویج فرهنگ مقاومت در سطح بین‌المللی با تکیه بر شخصیت آن شهید والامقام است. 

البته بدیهی است علاوه بر ستاد وزارت امور خارجه، در برخی نهادهای دیگر کشور نیز ستادهای مشابهی تشکیل شده است که هر یک از آنها در چارچوب وظائف ذاتی خود، ماموریت خاصی در این رابطه بعهده دارند. این ستادها معمولا در انحصار وزارتخانه تشکیل دهنده آن نیست بلکه سایر نهادهای کشوری، لشکری، امنیتی و قضایی کشور در این مجموعه ها عضویت داشته و تصمیمات بصورت جمعی و با مشارکت همه این نهادها اتخاذ می شود، از این رو آگاهان می‌دانند وزارت امور خارجه تنها نهاد تصمیم گیر یا مجری تصمیمات نظام‌ در رابطه با این پرونده نیست.

در اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه همچنین اشاره شده است: هر چند وزارت امور خارجه با شناخت دقیق از محیط عمل دشمن بی‌پروا در کلام و گفتار، در مواردی مصلحت نمی داند که موضوع شهیدسپهبد حاج قاسم سلیمانی در مناسبات و مجامعی مطرح شود که مقام والای این شهید گرانقدر در معرض توهین، تهمت و اظهارات سخیف دشمنان نظام اسلامی قرار گیرد، با این حال، تاکنون در بسیاری از سازمان های بین المللی و در روابط دوجانبه با کشورهای مختلف، این موضوع و عمل تروریستی رژیم آمریکا مطرح  و تلاش بسیاری صورت گرفته است تا عمل غیرقانونی و جنایتکارانه آمریکا در جامعه بین المللی ثبت و آگاهی رسانی شود که ازجمله به ثبت پنج نامه ایران به عنوان سند در دبیرخانه سازمان ملل متحد در نیویورک بوده است.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه به نمونه ای از مطالب غیرکارشناسی، پر از خطا در تفسیر و بعضا از سرناآگاهی ذکر شده در بین ادعاهای ریز و درشت این معدود رسانه ها پرداخته و برای نمونه این توضیح را مورد تاکید قرار داده است: 

در گزارش انتشار یافته از سوی برخی رسانه های منتقد، نظرات بعضی حقوقدانان آمریکایی در وصف ترور شهید گرانقدر حاج قاسم سلیمانی به عنوان "اقدام جنگی"، مثبت تلقی شده و وزارت امور خارجه مورد سرزنش قرار گرفته است که به رغم وجود چنین نظریاتی، اقدام موثری انجام‌ نداده است،  در حالیکه توصیف  این عمل به عنوان یک "اقدام جنگی"نه تنها یک مزیت تلقی نمی شود بلکه معتقدین به این نظر در پی القاء یک "اقدام نظامی"در عوض یک "عمل تروریستی جنایتکارانه" بوده و  در پی این هستند که ابعاد جنایتکارانه و کیفری این عمل شنیع را از آن حذف کنند چرا که بدیهی است قتل نظامیان در یک عملیات جنگی جرم تلقی نمی شود.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: جای بسی تاسف است که بعضی از نویسندگان یا سیاستمداران جناحی که همواره از بی عدالتی و خصومت نظام بین الملل در قبال ایران شعار سر می دهند هنگام بروز مشکلات همواره به دنبال راه حلی در همین نظام بین المللی و کشورهای خارجی هستند. غافل از اینکه محکمه منصفانه صلاحیتداری در سیستم بین الملل برای طرح این گونه موضوعات موجود نیست.

با این حال علاوه بر اقدامات دیپلماتیک و حقوقی بین المللی که وزارت امور خارجه ساعاتی پس از ترور شهید سلیمانی آغاز کرده و هر آنچه که میسر بوده در این راستا انجام داده، نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران با تلاش فراوان در حال گردآوری اطلاعات پیرامون جنایتکاران دخیل در این ترور شنیع بوده اند  که بخشی از آنها شناسایی شده و برخی به زودی شناسایی خواهند شد.

همچنین پرونده قضایی علیه آمران، مباشران و معاونان این جرم در دادسرای تهران تشکیل شده و در حال رسیدگی است. بدیهی است پس از تکمیل تحقیقات قضایی و شناسایی افراد باقی مانده از سه گروه فوق، وزارت امور خارجه با همکاری سایر نهادها مجددا دور جدیدی از فعالیت های دیپلماتیک خود که مبتنی بر یک تحقیق قضایی مستدل خواهد بود را آغاز می کند.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در پایان تاکید می کند، این وزارتخانه براساس وظایف ذاتی خود،پیگیری  موضوع شهادت  سپهبد سلیمانی را همواره در دستور کار داشته  و در این رابطه از هرگونه انتقاد سازنده و تعامل موثر با رسانه ها و نهادهای کشور عزیزمان استقبال می کند. در عین حال توصیه می کند که مسائل سیاست خارجی به علت حساسیت و ارتباط مستقیم آن با منافع ملی، موضوع مباحث جناحی غیرمرتبط نشود و رسانه های محترم باانتشار مطالب خود باعث تشویش اذهان عمومی نشوند.

راه اندازی ۱۴ حمله هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مختلف یمن

استان‌های مختلف یمن از جمله، صعده، صنعاء، مأرب و الجوف در ۲۴ ساعت گذشته شاهد ۱۴ حمله هوایی ائتلاف سعودی بود.

به نوشته خبرگزاری سبأ نت، در این حملات یک کودک کشته شده و شش غیر نظامی دیگر از جمله دو زن و یک کودک نیز زخمی شده‌اند. یک منبع نظامی به این خبرگزاری گفت که عناصر ائتلاف سعودی در استان الحدیده نیز ۱۰۶ مرتبه دست به نقض توافق زده و ۳۹ بار اقدام به حمله راکتی و توپخانه‌ای و ۶۷ مرتبه نیز تیراندازی کردند. در این حملات شش منزل مسکونی غیرنظامیان در منطقه «الدریهمی» آتش گرفتند.

در استان صعده در نزدیکی مرز عربستان نیز در اثر بمباران جنگنده سعودی در منطقه مرزی «شدا» یک خودروی غیر نظامی آتش گرفت و دو سرنشین آن زخمی شدند. این خودرو حامل کمک‌های بشردوستانه بود.

جنگنده‌های ائتلاف سعودی همچنین منطقه «همدان» در استان صنعاء و منطقه «ماهلیه»، «العبدیه» و «مجزر» در استان مأرب را بمباران کردند. این حملات در ناحیه «وادی حباب» باعث کشته شدن یک کودک و زخمی شدن یک زن و دو کودک دیگر شد.

نیروی هوایی ارتش سعودی سه حمله به منطقه «المهاشمه» و «الشعف» در استان الجوف و سه حمله در منطقه «الصوح» در منطقه «نجران» و یک حمله نیز در منطقه «الشرقیه» در منطقه «عسیر» (واقع در خاک عربستان) انجام دادند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 علیرضا رزم حسینی بندر دیلم تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 علیرضا رزم حسینی بندر دیلم سطح بین المللی ستاد پیگیری ترور وزارت امور خارجه ائتلاف سعودی شهید سلیمانی قاسم سلیمانی بین المللی روابط عمومی شفای عاجل ترور شهید رسانه ها حشد شعبی ولی عهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به گزارش وضعیت حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا درباره این کشور گفت: بدترین وضعیت حقوق بشری را در جهان در ایالات متحده داریم که با سرکوب سیستماتیک، رویارویی قومی و مذهبی در آنجا ادامه دارد.   به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که در رسانه دولتی این کشور منتشر شد، گفته است: «وزارت امور خارجه کره شمالی انتشار گزارش حقوق بشر توسط وزارت امور خارجه آمریکا بر اساس دروغ، جعل، تعصب و خصومت را قاطعانه محکوم و رد می‌کند و آن را اقدامات مداخله جویانه واشنگتن در امور داخلی کره شمالی می‌داند.»   به نقل از خبرگزاری تاس، در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «آیا در ایالات متحده نقض جدی حقوق بشر از جمله سرکوب سیستماتیک مردم خود، رویارویی قومی و مذهبی و جنایات مختلف خشونت آمیز را شاهد نیستیم؟»   وی همچنین به ادعای مقام‌های آمریکایی درباره ضرورت نفوذ اطلاعاتی در کره اشاره کرد و ادامه داد: این نمایش یک دسیسه سیاسی بسیار بدخواهانه و یک چالش سیاسی خطرناک است که هدف آن تخریب نظام ما از درون است. واکنش پیونگ یانگ به این اقدامات هیچ محدودیتی ندارد.»   ۲۳ آوریل سال جاری میلادی، وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در جهان منتشر کرد که نارضایتی تعدادی از کشورها از جمله مجارستان، ویتنام، مکزیک، پاکستان و ترکیه را برانگیخت.   ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز خاطرنشان کرد که این گزارش صرفا نمایش استانداردهای دوگانه نیست، بلکه یک تبعیض نژادی آشکار است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استانداردهای دوگانه مبتلاست
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست