Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@17:20:57 GMT

کرونا و کم رنگ شدن رونق بازارهای هفتگی رشت  

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۱۶۴۲

کرونا و کم رنگ شدن رونق بازارهای هفتگی رشت  

ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: کرونا موجب کم رنگ شدن رونق در بازارهای هفتگی شده است و بنا داریم مکان‌های دائمی برای فروش کشت سوم محصولات کشاورزی ایجاد شود.

مسعود اسدی‌پرور در گفت و گو با ایسنا گفت: پروش راتون در شهرستان رشت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است  و به زودی برداشت این محصول از شالیزارهای رشت که بزرگترین شهرستان برنج خیز کشوراست، آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما پیش‌بینی می‌کردیم، پرورش راتون در این شهرستان در ۱۵ هزار هکتار از شالیزارها انجام شود، این درحالیست که با توجه به ضروری که کشاورزان به دلیل ورس و خوابیدگی از برنج اولیه متحمل شدند، برای جبران خسارت به پرورش راتون بیشتری پرداختند و حدود ۱۸ هزار هکتار از شالیزارهای این شهرستان هم اکنون به پرورش راتون اختصاص یافته است.

اسدی‌پرور ادامه داد: راتون برنجی خوش‌طعم است که با قیمتی بیشتر از برنج اولیه به دلیل برخورداری از کیفیت بالاتر به فروش می‌رسد و این امر تا حدود زیادی می‌تواند درآمد برنجکاران این شهرستان را بالا ببرد.

آماده شدن شالیزارهای رشت برای کشت سوم محصولات کشاورزی  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت تصریح کرد: پس از برداشت راتون کشاورزان برای کشت سوم محصولاتی از جمله سبزی، صیفی و باقلا آماده می‌شوند.

وی افزود: اغلب محصولات کشت سوم کشاورزان در بازارهای محلی به فروش می‌رسد و مشتریان خوبی دارد اما از آنجایی که که کرونا رونق و حضور جمیعت را در بازارهای هفتگی را کمرنگ کرده است، برنامه داریم تا با کمک شهرداری و فرمانداری مکانی دائمی برای برخی از کشاورزان در نظر بگیریم تا بتوانند محصولات کشاورزی خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشی به فروش برسانند.

اسدی‌پرور با بیان اینکه زنان کشاورز در فروش محصولات کشاورزی نقش پررنگی دارند، تصریح کرد: برای اعضای صندوق زنان روستایی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، تا بتوانند محصولات خانگی و غذایی بیشتری را تولید و به فروش برسانند.

درآمد زنان روستایی از نشاء برنج کم شده است

وی با اشاره به اینکه در گذشته ای نه چندان دور زنان روستایی با انجام نشاء برنج درآمد خوبی را کسب می‌کردند، اما با توسعه مکانیزاسیون و مکانیزه شدن نشاء برنج، هر ساله تعداد افراد کمتری از زنان روستایی برای نشاء این محصول به کار گرفته می شوند، گفت: ما این بانوان را به سمت مشاغل خانگی و تولید محصولات کشاورزی در کشت سوم هدایت کردیم تا درآمدشان افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت ادامه داد: امسال ۶۳ درصد نشاء برنج شهرستان رشت به صورت مکانیزه انجام شده بود و این امر کمک موثری به کاهش هزینه های تولید برنج کرده است.

وی افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای کاهش هرچه بیشتر تولید برنج از عوامل دیگری همچون توسعه تجهیز و نوسازی شالیزارها بهره بگیریم و هم‌اکنون ۱۳ هزار هکتار از ۶۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری شهرستان رشت تجهیز و نوسازی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه  مدیریت مصرف آب در تولید برنج نیز در کاهش هزینه‌های تولید این محصول موثر است گفت: امسال ۳۰۰ هکتار از آب‌بندانهای شهرستان رشت را احیا کردیم تا برنجکاران هزینه آب کمتری برای تولید این محصول بپردازند.

اسدی پرور گفت: شهرستان رشت ۱۸۳۰ هکتار آب بندان دارد که جهاد کشاورزی متولی ۱۳۰۰ هکتار از این آب‌بندان‌ها است و بنا داریم میزان مساحت‌آب بندان احیاشده را از ۳۰۰ هکتار به ۵۰۰ هکتار افزایش دهیم.

وی افزود: بتونی نکردن انهار یکی دیگر از دلایلی است که هدررفت آب را در تولید برنج افزایش می‌دهد و برنامه داریم تا حد قابل توجهی از انهار این شهرستان بتونی شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی بازار کشاورزی رونق تولید محصولات کشاورزی زنان روستایی شهرستان رشت هزار هکتار تولید برنج نشاء برنج اسدی پرور کشت سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۱۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی‌های نهایی کارگزاران صندوق بیمه، خسارت ۱۰۰ درصدی به اراضی ۱۴۰ هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان را گزارش کرد. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا بیان اینکه این استان در تولید محصولات از جایگاه مهمی برخوردار است، اظهار داشت: استان بوشهر قطب تولید برخی از محصولات از جمله گوجه‌فرنگی خارج از فصل، خرما و برخی دیگر از محصولات است و تولید گندم در این استان از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی اهمیت بارندگی مؤثر در تولید محصول زراعی استان را مهم دانست و بیان کرد: یکی از مؤثرترین فاکتور در میزان عملکرد گندم با توجه به شرایط آب و خاک استان پراکنش بارندگی موثر و اثربخشی آن در تولید است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه در سال زراعی جاری افزون بر 140 هزار هکتار اراضی استان تحت پوشش گندم دیم قرار گرفت، تصریح کرد: کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی نهایی کارگزاران صندوق بیمه‌ای استان خسارت 100 درصدی به اراضی 140 هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان بوشهر را گزارش کردند.

توکلی، اراضی تحت پوشش گندم آبی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از 18 هزار هکتار گندم آبی استان بوشهر محصول گندم حدود 4 هزار هکتار این اراضی به سبب کاهش باران و تداوم خشکسالی خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه اراضی گندم استان بوشهر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد گفت: پرداخت غرامت خسارت به تولیدکنندگان گندم استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای، پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است