Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان_نسرین صفربیرانوند، سد معبر به عنوان یکی از معضلات اجتماعی و چالش‌های پیش روی مدیریت شهری خرم‌آباد مشکلات متعددی را ایجاد کرده است، بارها پیش آمده هنگامی که می‌خواهیم از خیابان عبور کنیم به دلیل وجود برخی از موانع تغییر مسیر داده و از سمتی به سمت دیگر می‌رویم که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند، موانعی که شاید توسط دست فروشان و شاید هم توسط کسبه به وجود آمده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر دستفروشان بسیاری از مغازه‌داران نیز با گذاشتن کالا و اجناس در مقابل مغازه و اشغال پیاده‌رو و معابر عمومی موجب اخلال در رفت و آمد عابران پیاده می‌شوند و ضمن ایجاد خطر، مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورند، وانت بارهای دوره گرد و ثابت، توقف یا پارک وسیله نقلیه در مکان نامناسب در کوچه و خیابان و ریختن مصالح و یا نخاله‌های ساختمانی و آهن آلات هنگام تعمیرات یا ساخت و ساز در مسیر مردم از دیگر مصادیق سد معبر است.

در خصوص برخورد با دستفروشان به عنوان یکی از عوامل اصلی سد معبر اما این موضوع هم برای خود حکایتی دارد، از یک سو ممکن است شهروندان افرادی باشند که از سد معبر گلایه دارند و از سوی دیگر جزو آن دسته باشند که به یک دستفروش که برای کسب روزی حلال از سر ناچاری به دستفروشی روی آورده است، حق بدهند.

سد معبر علاوه بر اختلال در تردد و عبور و مرور به بی نظمی و آشفتگی در شهر نیز دامن می‌زند، از سوی دیگر موجب افزایش ترافیک  می‌شود.

به نظر می‌رسد شهرداری برای رفع مشکل سد معبر در خرم‌آباد علاوه بر برخورد قاطع با جنبه‌های مختلف سد معبر باید با راهکارهای مناسب ساماندهی دستفروشان را در دستور کار خود قرار دهد.

 

پیاده‌رو جای پهن کردن بساط نیست

یکی از شهروندان خرم‌آبادی با اشاره به معضل دستفروشی می‌گوید: اشخاصی که در کنار معابر، با اشغال سطح معینی از پیاده رو اقدام به فروش اجناس و کالاهای خود می‌کنند، برای عبور و مرور عابران ایجاد مشکل کرده و با ایجاد سد معبر تخلف می‌کنند.

فاطمه حیدری عنوان می‌کند: برای رفع معضل سدمعبر در شهر، لازم است در کنار برخورد قاطعانه، استمرار آن در دستور کار شهرداری قرار بگیرد تا این مهم نهادینه شود و دستفروشان بدانند پیاده‌روها که برای گذر عابران هستند، جایی برای بساط نیست و نباید حقوق شهروندی مردم را نادیده بگیرد.

وی تاکید می‌کند: معابر و پیاده‌روها متعلق به عابران پیاده است و همگان باید به حق و حقوق عابران احترام بگذارند.

تجاوز مغازه داران به پیاده روها

فرشاد احمدی یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی است که از سد معبر شهر گلایه دارد و می‌گوید: سد معبر را نمی‌توان تنها در دست فروشی خلاصه کرد، زیرا بسیاری از مغازه‌دارانی که از حریم مغازه خود به بیرون تجاوز کرده و پیاده رو را هم مغازه خود به حساب می‌آورند شکل دیگری از سد معبر هستند.

وی بیان می‌کند: واقعیت امر این است که سد معبر در منظر عمومی علاوه بر آلودگی بصری، موجب بر هم خوردن آرامش شهر و شهروندان همچنین مخدوش شدن مبلمان شهری نیز می‌شود.

این شهروند خرم‌آبادی معتقد است؛ بهترین راه حل این معضل این است که نهادهای متولی به فرهنگ‌ سازی در زمینه آگاهی افراد با حقوق شهروندی و حق و حقوق خود توجه داشته باشند.

برخی مغازه‌ها پیاده‌روی عمومی را صاحب شده‌اند

در همین زمینه سمیرا ادیب منش دیگر شهروند خرم‌آبادی به خبرنگار فارس می‌گوید: سد معبر در خیابان‌های شهر دردی قدیمی است و در همه جا این معضل وجود دارد و در بسیاری از جاها مردم هم تحمل می‌کنند اما در برخی موارد واقعا سد معبر شکل بدی پیدا کرده است.

وی‌ می‌افزاید: علاوه بر اینکه در برخی از خیابان های شهر مانند خیابان شریعتی ماشین های فروش میوه بخ عظیمی از خیابان را در بر می‌گیرند، در برخی از مناطق نیز می‌بینیم  که مغازه‌داران وارد حریم پیاده رو می شوند.

این شهروند خرم‌آباد با گلایه از عملکرد برخی از مغازه‌داران، ادامه می‌دهد: هر چند بسیاری از مغازه داران این موضوع را رعایت می‌کنند اما برخی نیز پیاده رو را متعلق به خود می‌دانند و بسیاری از اجناس خود را در آن قرار می‌دهند و راه عبور مردم را می‌بندند.

 

سد معبر در خرم‌آباد قابل تحمل نیست

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه سد معبر یعنی بستن و تنگ کردن راه عابر، پیاده‌رو و خیابان، عنوان می‌کند: سد معبر برای تردد شهروندان و خودروها مشکل ایجاد می‌کند و موجب افزایش ترافیک می‌شود بنابراین برخورد با معضل سد معبرضروری است.

اردشیر دریکوندی می‌گوید: از یک طرف عرض کم پیاده رو و خیابان‌های خرم‌آباد واقعا در برخی اماکن تجمع‌ها با مشکل مواجه هستند، از سوی دیگر اما وضع اقتصادی شهر و استان سبب شده بسیاری از شهروندان به شغل‌های کاذب مانند دستفروشی روی بیاورند، همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا سد معبر خرم آباد قابل تحمل نباشد.

وی می‌افزاید: برخی مغازه‌داران نیز برای مقابله با دست فروشان و یا فروش بیشتر اقلام داخل مغازه را در خیابان و پیاده رو قرار می‌دهند، این کار علاوه بر اینکه ناپسند است تخلف هم محسوب می‌شود و شهرداری باید نسبت به پلمب  این مغازه‌ها اقدام کند اما عملکرد قابل توجهی در این مورد مشاهده نکرده‌ایم.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در خصوص برخورده شهرداری با سد معبر می‌گوید: اجراییات یا همان پلیس اجرایی شهرداری تا حدی به قضیه سد معبر ورود کرده اما نتیجه  قابل توجهی نداشته است ، به طوری که سد معبرمیادین اصلی شهر مانند میدان امام حسین، دره‌گرم و اسدآبادی  داد مردم را در آورده است.

 

ایجاد بازارچه و برون سپاری سد معبر

این عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد معتقد است؛ ایجاد بازارچه‌های محلی در نقاط شلوغ و پرتردد و هدایت دستفروشان به این اماکن  راهکار ساماندهی دستفروشان و کاهش سد معبر است آن وقت است که می‌توانیم در خصوص برخورد با دستفروشان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

دریکوندی می‌گوید: موضوع دیگری هم که در کمیسیون خدمات شهری شورای شهرمطرح است برون سپاری سد معبر به شرکت‌های معتبر است در صورت تحقق این طرح احتمال برخورد بیشتر و نظارت مطلوب‌تر وجود دارد.

بالا بودن نرخ بیکاری ؛ افزایش دستفروشی

در همین راستا شهردار خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه سد معبر به عنوان یکی از معضلات اجتماعی شهرمحسوب می‌شود، می‌گوید: با توجه به اینکه کارخانه‌ و مراکز تولیدی قابل توجهی در شهر و استان وجود ندارد بخشی از همشهریان که شغلی ندارند به دست فروشی روی آورده‌اند و همین خود سد معبر ایجاد کرده است.

محمدرضا شریفی مقدم عنوان می‌کند: البته سد معبر معضلی است که همه کشور با آن درگیر است و تنها مختص به خرم‌آباد نیست، اما در شهر و استان ما با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری نمود بیشتری دارد و ما هم ناچار هستیم برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه سد معبر تنها مربوط به دستفروشان نیست، می‌افزاید: مغازه‌دارانی که با قراردادن کالای خود در پیاده رو موجب اخلال در رفت و آمد می‌شوند همچنین وانت بارها و سه چرخه‌های ثابت نیز شکل دیگری از سد معبر هستند.

برخورد شهرداری با سد معبر

شهردار خرم‌آباد می‌گوید: وظیفه ذاتی‌ شهرداری هم این است که به استناده بند ۲۰ ماده ۵۵ با سد معبر برخورد کند، جمع‌آوری دستفروشان و پلمب مغازه‌داران از جمله وظایف شهرداری برای مقابله با سد معبراست.

شریفی مقدم عنوان می‌کند: شهرداری علاوه بر بازدید از مغازه‌داران سطح شهر به گزارشات مردمی  در خصوص سد معبرکه از طریق  مرکز پیام ۳۳۳۰۴۰۴۷  و سامانه ۱۳۷ انعکاس داده شود اعمال قانون می‌کند.

وی می‌افزاید: در خصوص برخورد با دستفروشان نیز  طبق قانون باید برخورد کنیم ، ابتدا ماموران شهرداری نسبت به جمع‌آوری بساط تذکرمی‌دهند ، اما متاسفانه در اغلب موارد با تذکر قانع نمی‌شوند و ناچار هستند از قوه قهریه استفاده کنند.

 

تاکید بر مشارکت مردم

شهردار خرم‌آباد در ادامه به راهکار مقابله یا سد معبر اشاره می‌کند و می‌گوید: خواسته اول این است که شهروندان درزمینه موضوعات خدمات شهری از جمله سد معبر با شهرداری مشارکت داشته باشند زیرا ۹۰ درصد حوزه خدمات شهری مربوط به شهروندان است.

شریفی مقدم ادامه می‌دهد: مردم باید به شهرداری کمک کنند به عنوان نمونه هنگام برخورد با سد معبر کنیم مردم مدعی هستند و همین کار را دشوار کرده است، این درحالی است که شهرداری برخورد با سد معبر را برای رفاه و آسایش شهروندان در دستور کار خود قرار داده است.

شهروندان از دستفروشان خرید نکنند

وی در مورد ساماندهی دستفروشان نیز توضیح می‌دهد: ما در گذشته هفت مکان را برای برپایی بازارچه‌های محلی و هفتگی را برای عرضه کالای این قشر پیش‌بینی کرده بودیم، اما متاسفانه با شیوع کرونا بازارچه‌های محلی و هفتگی نیز تحت تاثیر قرارگرفته‌اند، البته واقعیت این است که دستفروشان به پهن کردن بساط خود در معابر و پیاده روها عادت کرده‌اند.

شهردار خرم‌آباد در خصوص برخورد با وانت بارها و سه چرخه‌ها نیز می‌گوید: مکان‌های جدیدی را با عوامل راهور، حوزه خدمات شهری شورای شهر و نیروی انتظامی برای خودروهای عرضه میوه در نظر گرفته‌ایم.

شریفی مقدم در پایان صحبت‌های خود تاکید می‌کند: برای کاهش معضل سد معبر به ویژه دستفروشان مشارکت مردم بسیار اهمیت دارد، شهروندان حداقل از دستفروشان بی‌نظم خرید نکنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سد معبر شهرداری مدیریت شهری قانون خرم آباد دست فروشی سد معابر خصوص برخورد خدمات شهری شورای شهردار خرم آباد مغازه داران شریفی مقدم پیاده روها سد معبر سد معبر سد معبر پیاده رو سد معبر سد معبر خرم آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۱۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتک زدن مردم با زنجیر در اتوبوس؛ متهم دستگیر شد

آفتاب‌‌نیوز :

فروردین ماه سال ۱۴۰۳ فیلمی با موضوع «کتک زدن مردم با زنجیر در اتوبوس» در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که شهروندان تهرانی را نگران کرد.

حال پلیس تهران اعلام کرد که در پاسخگویی به مطالبات شهروندان در برخورد با این گروه از هنجارشکنان و با تلاش‌های شبانه روزی صورت گرفته، متهم این پرونده نیز دستگیر شده و فردا بازسازی صحنه انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان اردل + فیلم
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌نام «استاد فروغی»
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • کتک زدن مردم با زنجیر در اتوبوس؛ متهم دستگیر شد
  • همایش پیاده‌روی میمند
  • دستگیری ۹ خرده فروش مواد مخدر در شهرستان بهارستان
  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است